Альоша Карамазов – герой роману Ф. М. Достоєвського “Брати Карамазови”
Альоша Карамазов – герой роману Ф. М. Достоєвського “Брати Карамазови” (1878-1880), третій син Федора Павловича Карамазова, брат Івана Карамазова, Дмитра Карамазова і Смердякова. До моменту початку подій роману А. К. виповнилося двадцять років. Це був “ставний, червонощокий, зі світлим поглядом, пашить здоров’ям подр стік. Він був у той час навіть дуже гарний собою, стрункий, середньовисокі зростання, темно-русявий, із правильною, хоча кілька подовженим овалом особи, з блискучими темно-сірими широко розставленими очима, дуже задумливий
Перші три місяці після її смерті А. К. провів під наглядом слуги Григорія, потім разом з братом Іваном був узятий на виховання колишньої добродійником Софії Іванівни генеральшею Ворох-вої, а після її смерті потрапив у будинок предводителя дворянства Юхима Петровича Полєнова, де “його рішуче вважали за рідне дитя”. Навчався в губернській гімназії, але за рік до закінчення курсу повернувся в рідне місто Скотопрігоньевск і раптом оголосив, “що хоче вступити в монастир і що ченці готові допустити його послушником”.
Оголошений у передмові “Від автора” головним героєм, А. К. тим не менш грає дуже скромну роль в інтризі роману, будучи головним чином конфідентом основних дійових осіб, їх втіленої в людський вигляд совістю. Такий стан свого героя Достоєвський пояснює тим, що його задум передбачає два романи: “Головний роман другий – це діяльність мого героя вже в наш час Перший же роман стався ще тринадцять років тому, і є майже навіть і не роман, а лише один момент з першої юності мого героя “. Але якщо у фабулі роману А. К. задіяний слабо, то душевне життя героя буквально переповнена подіями. Протягом декількох днів А. К. випадає пережити смерть свого духовного наставника старця Зосими, вбивство батька, соціальну загибель брата Дмитра, духовну кризу брата Івана, самогубство Смердякова і смерть хлопчика Ілюшечкі Снєгірьова, у долі якого А. К. приймає активну участь.
Всі ці драматичні події відбуваються на тлі численних містичних відкриттів і одкровень, пережитих як самим А. К., так і оточуючими його героями, що присвячують А. К. в схованки свого внутрішнього життя: батько допитується в А. К., чи є в пеклі “залізні гаки”, старець Зосима проповідує про “світах інших”, брат Іван розповідає поему “Великий інквізитор”, Грушенька передає притчу про цибулинці, сам А. К. в містичному екстазі перед труною старця Зосими переноситься в євангельську обстановку на церемонію шлюбу в Кані Галілейській, де бачить Христа. Все це, заломлюючись в душі А. К., виявляє його людську сутність і характер. А. К. зображений у романі в момент серйозних духовних випробувань, волею автора він як би виявляється “у безодні на краю” і повинен зробити вибір – останній і остаточний – між вірою і правдою життя. Долаючи спокуси і спокуси, А. К. робить цей вибір: “Пробачити хотілося йому всіх і за все і просити прощення, о! не собі, а за всіх, за все “Шв.
Судячи з чорновим записів, А. К. спочатку був задуманий таким же філософом, як і Іван. Але в остаточному варіанті Достоєвський вважав за краще зробити головною домінантою образу не високий інтелектуалізм, а мудрість серця. Серед головних рис характеру А. К. – Відкритість, щирість, відсутність себелюбства, безкорисливість і цнотливість. Разом з тим письменник наділив А. К. такими властивостями особистості, як безстрашність, цілеспрямованість і воля. Саме поєднання цих рис дозволяє А. К. займати в романі зовсім ‘унікальне місце: “всі цього юнака любили, і це з самих дитячих навіть років його”. Присутність А. К. піднімає інших із смути повсякденного життя, облагороджує і очищає їх, разом з А. К. в похмурий і суєтний світ худоби-прігоньевска входить світло вишній Істини. Не випадково навколишні називають його то “ангелом”, то “херувимом”. При всій складності і драматизм випадають на долю А. К. душевних випробувань Достоєвський наділяє його образ виключної цілісністю і визначеністю, додає йому не тільки глибину і завершеність, але і незвичайну “масштабність” (Р. Гуардіні). А. К. належить текст житія старця Зосими, який являє собою головний зміст шостої книги роману “Російський інок”, за задумом Достоєвського є відповіддю на самі крайні аргументи атеїзму, виставлені в поемі “Великий інквізитор” і в розділі “Бунт”.
Важливим моментом у розумінні образу А. К. є той факт, що дія другого, “головного”, роману повинно було розвернутися на рік 33-річчя героя. Ця недвозначна паралель з життям Христа досить чітко намічено і проведена і в “Братах Карамазових”. У цьому сенсі А. К. стоїть у ряду т. зв. христоподібному героїв Достоєвського, таких, як Іван Петрович, оповідач з “принижених і ображених”, і “Князь Христос” Лев Миколайович Мишкін (“Ідіот”), і висловлює мрію письменника про пришестя “російського Христа”. У світлі євангельських подій “момент з першої юності героя”, очевидно, слід пов’язувати з темою спокуси віри. Ця ж тема акцентована та іншої християнської паралеллю, яка послідовно проводиться в романі, – житієм Олексія, чоловіка Божого. У зв’язку з цим сюжетної кульмінацією роману слід визнати сьому книгу “Альоша”.
Можливим літературним прототипом А. К. Л. П. Гроссман називав персонажа роману Жорж Санд “Спиридон” інока Олексія. А серед реальних осіб подібні риси сучасники відзначали в Олексія Храповицький (згодом митрополит Антоній Храповицький), з яким Достоєвський був добре знайомий. Революціонер-народник, терорист Д. В. Каракозов, який також іноді згадується у зв’язку з образом А. К., швидше за все міг бути прототипом спочатку задуманого ге рою, але зовсім не того, який виведений в остаточному вигляді.
За свідченням А. С. Суворіна, Достоєвський планував написати згодом роман, “де героєм буде Альоша Карамазов. Він хотів провести його через монастир і зробити революціонером. Він зробив би політичний злочин. Його б стратили. Він шукав би правду і в цих пошуках, природно, став би революціонером “(Суворін О. С. Щоденник. Пг., 1923. С. 16). Однак логіка художнього розвитку “Братів Карамазових”, виведений у романі образ А. К. і недвозначні авторські ремарки в тексті виключають такий розвиток подій.
При всій значущості для роману і самого Достоєвського образу А. К. критика поставилася до нього без належної уваги. “Молодший з братів Карамазових, Альоша, змальований блідіше інших, – писав К. В. Мочульський, відображаючи думку багатьох своїх колег. – Його особиста тема заглушена пристрасним пафосом Дмитра та ідейної діалектикою Івана “. Подібне сприйняття образу позначилося і на попередній рецепції його у творчості інших письменників. Серед героїв світової літератури XX століття найбільш типологічно близькими можна вважати Йосипа з роману Т. Манна “Йосип і його брати” і Авдія Каллістратова – персонажа роману Ч. Айтматова “Плаха”. Найбільш співзвучним мальовничим чином є картина М. В. Нестерова “Філософи” – подвійний портрет П. А. Флоренського і С. М. Булгакова, в рисах яких багато глядачів визнавали схожість з їх уявленнями про героїв останнього роману Достоєвського – А. К. та Іваном. Неодноразові спроби втілити образ А. К. в театрі і в кіно не приводили до скільки-небудь значним художнім відкриттям.
Схожі твори:
- Іван Карамазов – герой роману Ф. М. Достоєвського “Брати Карамазови” Один з трьох закононароджених синів поміщика Федора Павловича Карамазова. І. К. з’являється в чорнових записках Достоєвського під іменами “Іван Федорович”, “вчений”, “вбивця”. Останнє вказує на ідейну концепцію роману: справжній батьковбивця НЕ Смердяков, а богоборець І. К. (Цієї точки зору дотримувалися О. С. Долінін і К. В. Мочульський). Однак спочатку не...
- Грушенька – героїня роману Ф. М. Достоєвського “Брати Карамазови” Прототипом образу послужила знайома Достоєвських Агрипина Іванівна Меньшова (в заміжжі Тер), яку, як і героїню роману, обдурив кинув її наречений-поручик. Достоєвські брали участь у долі Меньшової. Г. Свєтлова, як і всі жінки у Достоєвського, не має своєї особистої історії, складаючи частину біографії та долі інших героїв. Г. поєднує у своїй...
- Зосима – центральний персонаж роману Ф. М. Достоєвського “Брати Карамазови Це згадка вказує на близькість двох образів, що відбили прагнення Достоєвського відобразити фігуру сучасного подвижника і вчителя-християнина (раніше ця задача вирішувалася при створенні образу Тихона в “Бісах”). Навчання Макара Долгорукова і старця З. дуже близькі. Д. С. Мережковський у своїй роботі “Л. Толстой і Достоєвський”, розмірковуючи над змістом цих образів,...
- Персонажі роману Достоєвського “Брати Карамазови” Центральний персонаж роману Достоєвського “Брати Карамазови” (1878-1880), поміщик, батько Дмитра, Івана, Алеши Карамазових і незаконнонародженого сина Смердякова. Прізвище Карамазова має у своєму складі Корінь “кара”, що на тюрксько-татарських мовах означають “чорний” (на думку дослідників, Достоєвський познайомився з тюрксько-татарськими словами в Сибіру). У чернетках цей герой не має ще імені, що...
- Роман “Брати Карамазови” вершина містичного реалізму Достоєвського Роман “Брати Карамазови” задуманий письменником як твір, що мав би відкривати серію романів про життя Олексія Карамазова – чоловіка Божого, який втілюватиме в життя священні заповіти. Однак цей перший із серії творів про праведника-людино-любця так і залишився єдиним романом, у якому герой поки що не є активним діячем, а фігурує...
- Центральний персонаж роману Ф. М. Достоєвського “Брати Карамазовы” Смердяков слуга поміщика Федора Павловича Карамазова, його незаконнонароджений син від міський юродивой Лизавети Що Смердить (звідси відбувається й прізвище, що визначило в якімсь ступені головні моральні риси цього персонажа). Дослідники Творчості Достоєвського вважають, що Смердяков як персонаж “Братів Карамазових” з’явився тоді, коли Достоєвський звернувся до давніх записів, озаглавленим “Слівця”, у...
- Альоша Пєшков – головний герой повісті М. Горького “Дитинство” Повість “Дитинство” – це автобіографічний добуток М. Горького, головний герой якої – Альоша Пєшков. Після того як у хлопчика помер батько, він став жити з дідом і бабусею. У будинку діда панувала похмура атмосфера, у якій і формувався характер Альоші. Хоча потрібно сказати, що вона майже не вплинула на світогляд...
- Олексій Іванович – герой роману Ф. М. Достоєвського “Гравець” Несподівано приїхала “бабуся” програє в рулетку майже весь свій статок, позбавивши Поліну та генерала спадщини. Де-Гріє відмовляється “без грошей” одружитися на Поліні, яка ще повинна французові 50 тисяч. Горда до пристрасті, Поліна хоче кинути їх у “підле обличчя” Де-Гріє. Гроші повинен виграти А. І. Щасливий випадок приносить йому величезну суму,...
- Макар Девушкин – герой роману Ф. М. Достоєвського “Бідні люди” ( Макар Девушкин – герой роману Ф. М. Достоєвського “Бідні люди” (1845), титулярний радник 47 років, переписуються за невелику платню папери в одному з петербурзьких департаментів. Він тільки що переїхав в “капітальний” будинок біля Фонтанки, де тулиться за перегородкою в загальній кухні з “гнилим, гостро-услащенним запахом”, в якому “Чижик так і...
- Аркадій Долгорукий – герой роману Ф. М. Достоєвського “Підліток” Незаконнонароджений син поміщика Версилова, який отримав “княжу” прізвище свого юридичного батька Макара Долгорукого, колишнього дворового людини. А. Д. виріс поза сім’єю, “дитячі сумні роки” провів у приватному пансіоні, піддаючись глузуванням і приниженням. Тоді він, за його власними словами, “усвідомив, що я лакей” і почав у мріях “пересоздавать життя на інший...
- Герой роману Ф. М. Достоєвського “Підліток” Аркадій Довгорукий незаконнонароджений син поміщика Версилова, що одержав “князівську” прізвище свого юридичного батька Макара Довгорукої, колишньої двірської людини. А. Д. виріс поза сім’єю, “дитячі смутні роки” провів у приватному пансіоні, піддаючись глузуванням і приниженням. Тоді він, по його власних словах, “усвідомив, що я… лакей” і почав у мріях “перестворювати життя...
- Герой роману Ф. М. Достоєвського “Бідні люди” Він тільки що переїхав в “капітальний” будинок біля Фонтанки, де тулиться за перегородкою в загальній кухні з “гнилим, остро-услащенним заходом”, у якому “чижики так і мруть”. У тім же дворі Макар Девушкин знімає більше зручну й дорогу квартиру для своєї далекої родички Вареньки, 17-літньої сироти, за якої більше комусь заступитися....
- Герой роману Ф. М. Достоєвського “Ідіот” У романі “Ідіот” Достоєвський підбивав підсумок многим своїм міркуванням про християнство, про особистість Христа й долі його навчання в миру. “Головна думка роману, – писав Достоєвський, – зобразити позитивно прекрасну людину”. Перераховуючи кращі зразки світової літератури, на які він орієнтувався, Достоєвський говорить, що єдине “позитивно прекрасна особа” для нього Христос....
- Князь Мишкін – герой роману Ф. М. Достоєвського “Ідіот” (1867-1869) У романі “Ідіот” Достоєвський підводив підсумок багатьом своїм роздумів про християнство, про особистості Христа і долю його вчення в миру. “Головна думка роману, – писав Достоєвський, – зобразити позитивно прекрасної людини”. Перераховуючи найкращі зразки світової літератури, на які він орієнтувався, Достоєвський каже, що єдине “позитивно прекрасне обличчя” для нього Христос....
- Ставрогін – герой роману Ф. М. Достоєвського “Біси” Вперше питання про реальні прототипи Миколи Всеволодовича С. був поставлений в 1920-і роки: Л. П. Гроссман припустив, що роман, “що вважався до цього часу зображенням нечаевщіни, є у нас першою монографією про Бакуніна” і є “однією з найбільш видатних трактувань особистості Бакуніна у всій світовій літературі “. Як непереконливу оцінив...
- Задум роману Достоєвського “Злочин і покарання” Задум “Злочини й покарання” виник у Достоєвського на основі глибокого осмислення самих живих, самих злободенних явищ, характерних для російської дійсності середини 60-х років. Ріст убогості, проституції, карних злочинів, зсув моральних норм, “хиткість у поняттях”, егоцентризм і анархічне свавілля буржуазних ділків і крайня безпорадність “принижених і ображених”, здатних тільки до стихійного...
- Жанрові особливості роману Достоєвського “Злочин і кара” Жанрові особливості такого проблемного роману Достоєвського, як “Злочин і кара” не можна визначити однозначно. І не тільки тому, що це твір складний щодо свого задуму і об’ємний навіть в кількісному відношенні. Наприклад, про роман Л. Толстого “Війна і мир”, при всій його масштабності, можна категорично твердити, що це роман-епопея. Про...
- Ідейний зміст роману Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання” Не убий! Заповідь Христа Серед безлічі творів Достоєвського (“Біси”, “Брати Карамазовы”, “Бідні люди”, “Підліток”, “Ідіот” і інші) одним з перших є “Злочин і покарання”. У цьому добутку розкривається творчий мир автора як особлива реальність, як живий духовний організм, де має значення буквально всі, тобто будь-який дріб’язок, незначні подробиці. Джерела роману...
- : Життя знедолених, пригнічених і ображених на сторінках роману Достоєвського “Злочин і кара” Роман Ф. М. Достоєвського “Злочин і кара” – це твір, присвячений історії того, як довго й важко йшла до розуміння істини через страждання й помилки бентежна людська душа. Для Достоєвського, людини глибоко релігійної, зміст людського життя полягав у розумінні християнських ідеалів любові до ближнього. Розглядаючи з цього погляду злочин Раскольникова,...
- Життя знедолених, пригнічених і ображених на сторінках роману Федора Достоєвського “Злочин і кара” “Злочин і кара” Ф. М. Достоєвського належить до найбільш складних творів російської літератури. Достоєвський описує страшну картину життя людей у Росії середини ХІХ ст. У цей час багато хто почував себе розчарованим, загнаним та стиснутим власним безсиллям і безправ’ям. Автор створює книгу про збіднілих дворянах, “мешканців темних куточків”. До нього...