Значення смислових синонімів у романі “Герой нашого часу”
Смислові синоніми – це різні за додатковим відтінкам, але подібні за своїм призначенням слова, що позначають предмети, поняття, відносини, явища. . . Вони служать не для підміни один одного, а для уточнення думки і нашого ставлення до висловлюваному. Ось кілька прикладів: шепотіти – запитати – крикнути… шепотіти – значить говорити, але тихо; запитати теж, говорити, але з питальній інтонацією; крикнути – говорити дуже голосно. Такі синоніми утворюють так званий синонімічний ряд. Ще приклад такого ряду: блищати – виблискувати
Вогні біля входу запалені: На князя яскрава кольчуга Блищить, червоніючи…
(М. Ю. Лермонтов)
Тут блищить – означає “видає блиск”.
Але грізно на вівтарі вітчизни Стояла хмара осторонь, Виблискувала блискавка часом…
(І. С. Нікітін)
Виблискувала – тобто сильно блищала, переливаючись.
Гроза була там, серед них, над лісом,
А тут сяяло сонце…
(М. Горький) Сяяло – світилося яскраво, спокійно, рівно.
(Н А. Некрасов)
Іскрився – значить світився менш сильно, як би спалахуючи іскрами.
Візьмемо уривок з “Героя нашого часу”:
“.. . Сперечатися з ним (Грушницким) я ніколи не міг. Він не відповідає на ваші заперечення, він вас не слухає. Тільки що ви зупиніться, він починає довгу тираду, мабуть, має зв’язок з тим, що ви сказали, але яка насправді є тільки продовження його власної мови “.
Вибір слів тут визначено епістолярним стилем “Княжна Мері” (тобто стилем особистих записок, листів). Ми бачимо, що всі виділені слова належать до нейтрального по фарбуванню стилю і всяка заміна їх іншими за характером синонімами була б неправомірна. Так, слово сперечатися не можна було б замінити словами сперечатися, дискутувати, вести дебати, так само як слово слухає не може бути замінено словами слухає або слухає. Може скластися враження, що слова тирада і мова як нібито підмінюють один одного, щоб не створювати тавтології. Але чи так це насправді? Ні. Словом тирада Лермонтов хотів показати своє ставлення до слів Грушницкого: тирада як синонім слова мова передбачає мова нарочито пишномовну, що й характерно для Грушницького.
Експресивно-стилістичні синоніми, по-перше, містять емоційне забарвлення, тобто виражають різні почуття мовця, а по-друге, чи розрізняються сферою вживання, тобто приналежністю до певного виду мовлення: книжковому, розмовної або нейтральному.
Емоційні синоніми, називаючи один і той самий предмет (дія, явище, поняття і т. д.), дають йому різну оцінку. Наприклад, слово говорити ніякої емоційного забарвлення не має, а просто дає найменування певної дії і є стилістично нейтральним. Зате слово викладати (того ж синонімічного ряду – говорити переконливо, без поспіху, послідовно і логічно) несе в собі відтінок поважності (як і слова мовити, казати та ін.). Втім, у цих слів може бути і іронічна забарвлення, якщо викладаються вульгарності або дурні думки. Навпаки, в слові базікати вловлюється відтінок осуд, насмішки над тими, хто говорить багато і не по суті.
Одні із стилістичних синонімів вживаються тільки в книжкової мови (кніжн.), інші в розмовній, просторічної (прост.), треті залишаються нейтральними (нейтр.):
Скинути (кніжн.)-плюхнутися (розм.)-впасти (нейтр.) голова (нейтр.)-голова (кніжн.)-голова (прост.) та ін приклади.
До кожного стилістичному синоніму можна підібрати свій синонімічний ряд, у якому слова будуть відрізнятися лише за змістом:
нейтральні – говорити, сказати, запитати, міркувати… книжкові – викладати, трактувати, казати, мовити.. . просторічні – базікати, чорт забирай, телефонувати…
“Словник синонімів російської мови”. Є. Александрової (М., 2005, і ін видання)-одна з необхідних книг для бібліотеки. У ній ви знайдете синонімічні ряди з наборами синонімів. Кожен пише, в залежності від характеру і цілей своєї творчої роботи, може звернутися до “Словника синонімів”, щоб підібрати з синонімічного ряду те слово, яке найбільш точно і яскраво виражає думку.
Схожі твори:
- Словник синонімів української мови Синоніми – це слова, які відрізняються одне від одного звуковим складом, але означають назву одного поняття з різними відтінками в його значенні або з різним стилістичним забарвленням. (Г. О. Козачук “Українська мова для абітурієнтів”). Такі слова поєднуються в синонімічний ряд, в якому одне – найуживаніше та стилістично нейтральне – називається...
- Особливості композиції, художнього часу, образу автора у романі М. Лєрмонтова “Герой нашого часу” Здавалося б, яка нормальна людина, читаючи книгу, ставить перед собою питання про композицію твору? Яка ж мені, відверто кажучи, різниця, де у творі зав’язка, а де кульмінація, як пливе художній час, коли я просто читаю. Якщо цікаво, навіть не читаю – проковтую, якщо так собі – часу на ознайомлення з...
- Автор і герой у романі М. Ю. Лєрмонтова “Герой нашого часу” У передмові до другого видання роману Лєрмонтов називає Печоріна “портретом, складеним з пороків всього нашого покоління”. Автор не відділяє себе від свого покоління, і між ним і Печоріним дійсно є схожість, і їх чимало. Тим не менш, Печорін – це не Лєрмонтов, і щоб у цьому переконатися, звернемося до лірики...
- Твір По романі М. Ю. Лєрмонтова “Герой нашого часу” Час… Це воно встало непереборною стіною між двадцятими й тридцятими роками минулого століття. Час відкинув назад шумні суперечки про майбутнє Росії, мрії, радість очікування прийдешніх змін. Усе залишилося там, за тридцятим липня 1826 року – страшним днем страти декабристів. Не почуєш більше слова “воля”; “серед бур порожніх нудиться юність” Лєрмонтова...
- Печорін як “герой нашого часу” у романі Михайла Лєрмонтова В основу психологічного портрета Печоріна Лєрмонтовим покладена “теорія пристрастей, коли душевні сили, якщо не знайдуть позитивного виходу, псують хорошу природу людини. Герой викликає в читача бажання замислитися над проблемою: що таке людина, що рухає нею, чи може вона відповідати 351 вчинки, а чи може діяти якось інакше. За словами Лєрмонтова,...
- Твір-міркування по романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” А, вірно, вона існувала й, вірно, було мені призначення високе, тому що я почуваю в душі моєї сили неосяжні. М. Ю. Лермонтов. Герой нашого часу. “Герой нашого часу” – перший російський реалістичний психологічний роман у прозі. У романі піднімається злободенна проблема: чому розумні й енергійні люди не знаходять застосування своїм...
- Пейзажні замальовки в романі “Герой нашого часу” Познайомившись із композицією роману \”Герой нашого часу\” Михайла Юрійовича Лермонтова, мені хотілося б Відзначити художні вартості роману. Лермонтов використовував безліч художніх засобів і Прийомів (оригінальну композицію, різні способи оповідання й ін.) у цьому добутку. Одним зі Способів розкриття образів стає й пейзаж, що не втрачає й романтичних чорт. У лермонтовского...
- Образ головного героя у романі “Герой нашого часу” Роман “Герой нашого часу”, вийшовши у світло, викликав суперечливі судження серед читачів. Образ Печорина був для них незвичний. У передмові Лєрмонтов дає своє пояснення цьому: “Отчий же цей характер… не знаходить у вас пощади? Уже чи не тому, що в ньому більше правди, ніж би ви того бажали? “, Такою...
- Образ Печоріна у романі Лєрмонтова “Герой нашого часу” Роман “Герой нашого часу”, вийшовши у Світло, викликав суперечливі судження серед читачів. Образ Печоріна був для них незвичний. У передмові Лєрмонтов дає своє пояснення цьому: “Отчий же цей характер… не знаходить у вас пощади? Уже чи не тому, що в ньому більше правди, ніж би ви того бажали? “, Такою...
- Жіночі образи в романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Роман “Герой нашого часу”, написаний Лермонтовим в 1839-1840 роках, являє собою перше реалістичне прозовий соціально-психологічний і філософський твір в російській літературі. Час написання роману припало на період реакції, яка настала в країні після розгрому грудневого повстання. Основним завданням Лермонтова було намалювати портрет людини тієї епохи, тобто героя свого часу, образ...
- “Князівна Мері” головна повість у романі “Герой нашого часу” Бєлінський справедливо вказував на повість “Князівна Мері”, як на головну у романі. Справа не в тім тільки, ЩО вона займає центральне місце в композиції добутку. У цій повісті Печорин розповідає пр самому себе, розкриває свою душу. І недарма в передмові до “Журналу Печорина” сказано, що в ньому перед нашими очами...
- Образ Печоріна у романі М. Ю. Лєрмонтова “Герой нашого часу” Герой роману – людина сильної волі, відважна, яка не ховається від небезпеки, а сміливо дивиться вперед і йде назустріч бурям і тривогам, щоб знайти своє справжнє призначення, зіграти свою роль у житті і заповнити душевну порожнечу хоча б діяльністю без певної мети. “Герою нашого часу” – наче портрет, але не...
- ПЕЙЗАЖ У РОМАНІ ЛЕРМОНТОВА “ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ” ПЕЙЗАЖ У РОМАНІ ЛЕРМОНТОВА “ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ” Познайомившись із композицією роману “Героя нашого часу”, що незвичайна й складна, мені хотілося б відзначити художні вартості роману. У лермонтовского пейзажу дуже важлива особливість: він тісно пов’язаний з переживаннями героїв, виражає їхні почуття й настрої, весь роман проникнуть глибоким ліризмом. Звідси й народжується...
- Образ і характеристика Печоріна в романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Поява роману М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” викликало неоднозначну реакцію критики. Негативна оцінка стосувалася, в першу чергу, головного героя Печоріна. Професор Московського університету СП. Шевирьов бачив у Печоріна явище хибне, не властиве російського життя, навіяне впливом Західної Європи. Критика дратувала “гордість людського духу”, відображена в романі Лермонтова в “зловживання...
- “Водяне суспільство” у романі М. Ю. Лєрмонтова “Герой нашого часу” “Герой нашого часу” – соціально-психологічний роман, у якому автор ставив перед собою завдання розкрити внутрішній світ героя, “дослідити душу людську”. Лєрмонтов – романтик, тому проблема особистості – центральна проблема романтизму і, природно, творчості поета. Однак новаторство “Героя нашого часу” полягає в тому, що конфлікт особистості і навколишнього світу вирішується за...
- Печорин і “водяне суспільство” у романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Печорин і “водяне суспільство” у романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”. Роман М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”один із кращих добутків російської літератури. Цей роман коштує в одному ряді з такими шедеврами, як “Горі від розуму”, “Євгеній Онєгін”, “Ревізор”. Роман був написаний в епоху, що наступає після грудневого повстання...
- Жіночі образи у романі М. Лєрмонтова “Герой нашого часу” Чи спадало вам на думку, обговорюючи характер та вчинки Григорія Олександровича Печоріна, героя свого часу, подивитися на жіночі образи у романі не як на зло; що робить образ головного героя більш яскравим та повним, (і як на самостійне явище – теж героїнь часу? А чому б ні? Я, звичайно, маю...
- Роль оповідача у романі “Герой Нашого Часу” Оповідання розбите на п’ять повістей-новел, об’єднаних образом Печорина. В основу кожної із сюжетних ліній покладений той або інший конфлікт: психологічний, моральний, філософський, конфлікт характерів (Печорин і Бела, Печорин і Максим Максимич, Печорин і Мері, Печорин і Грушницкий, Печорин і Вернер, Печорин і “водяне суспільство”). Цей ряд може бути також доповнений...
- Твір-міркування по романі М. Ю. Лєрмонтова “Герой нашого часу” А, вірно, вона існувала й, вірно, було мені призначення високе, тому що я почуваю в душі моєї сили неосяжні. М. Ю. Лєрмонтов. Герой нашого часу. “Герой нашого часу” – перший російський реалістичний психологічний роман у прозі. У романі піднімається злободенна проблема: чому розумні й енергійні люди не знаходять застосування своїм...
- Зображення головного героя у романі “Герой нашого часу” Роман “Герой нашого часу” став продовженням теми “зайвих людей”. Ця тема вперше пролунала у романі у віршах О. С. Пушкіна “Євгеній Онєгін”. Герцен назвав Печоріна молодшим братом Онєгіна. У передмові до роману автор показує відношення до свого героя. Так само як і Пушкін в “Євгенії Онєгіну” (“Завжди я радий помітити...