Зіставляючи романи Н. Островського й Н. Чернишевського
Якщо ж говорити про концепції особистості в цілому, що розвиває в романі “Як загартовувалася сталь”, те, напевно, найбільш близьке літературне споріднення можна виявити з романом Н. Г. Чернишевського “Що робити?”. Зіставляючи романи Н. Островського й Н. Чернишевського, критика співвідносила в короткому аналізі образ Павла Корчагіна насамперед з образом Рахметова (наприклад, у книзі Н. Венгрова “Микола Островський”, 1956). У цій аналогії найчастіше й бачиться основний шлях вивчення особливостей створення в російській літературі
Роман Н. Островського підтверджував, наскільки був прозорливий і чуйний прогноз Н. Г. Чернишевського. Письменникові вдалося обгрунтувати й розкрити теорію “розумного егоїзму” як такий спосіб суспільного поводження людей, коли “насолода від сознанья людяності”, розуміння “правильно зробленого кроку – сильніше й життєвіше, ніж стерпна скорбота від невиконаного
Якщо зіставити спосіб мислення, стиль поводження, пошуки особистого щастя “нових людей” Н. Чернишевського й героїв Н. Островського, те не можна не побачити багатьох крапок зіткнення в соціально-моральному змісті цих романів. Внутрішнє життя героїв цих книг будувалося по дуже подібних психологічних, моральних координатах. В основі кодексу моралі, що у процесі переможного ходу революції осозна-вали герої Н. Островського й домагалися втілення його в життя, багато в чому повторювалася, відтворювалася норма моральних критеріїв, які виробляли герої Н. Чернишевського
Розвиваючи теорію “розумного егоїзму”, вони відстоювали такий принцип жизненого відносини, при якому суспільне благо розглядалося ними як особисте благо. Це була та логіка взаємин між людьми, де “обов’язок” виражала “потяг власної натури”, а поняття достоїнства, шляхетності в поводженні особистості відкривало як би невідому доти природу цих форм людського поводження: воно розкривало не тільки й навіть не стільки розумний початок, дисципліну емоцій, міру самостійності внутрішнього життя особистості, скільки саму серцевину й глибину її страстей, тобто прояв самих таємних і потужних поривів людської натури (“…Яка висока насолода – почувати вступникам як шляхетна людина…” – “Що робити?”, гл. 4, ч. I; Лопухів уважав, що, “яким би ударам не піддавався він, він буде щасливий свідомістю свого людського достоїнства”).
Досить пригадати, наприклад, мотиви Лопухова й Віри Павлівни, на підставі яких вони вирішувалися розстатися один з одним: Лопухів ухвалює рішення щодо розлученні, бачачи “джерело великої радості” у тім, щоб бути “упевненим у щастя” улюбленої жінки й бути “спокійним за її долю”. Віра Павлівна приходить до такого ж рішення, не просто відстоюючи свою незалежність, але з готовності прийняти тільки на себе всю долю, що випала їй, і не вважаючи за можливе користуватися підтримкою, допомогою навіть “доброї волі” “самого відданого” їй людини… самого шановного… людини, в “якому” вона була “не менш упевнена, чим у самій собі”. Нескінченно, здавалося б, близькі один одному люди свідомо розходилися на таку відстань, що уже ніколи не могло бути переборене ними. Але розходилися вони заради того, щоб дати повну незалежність, щоб уберегти від якого б те не було насильства самі недоторканні рухи серця друг друга
Таким чином, власні інтимні потяги особистості й прояв нею шляхетності, “свідомість людяності” стосовно інтимних потягів іншої, близької людини зрівнювалися у своїх правах, у своїй здатності зрозуміти, полегшити життя іншому. У результаті мінялося подання й про багатство, і про так звану ущербність особистого життя людини; у якому випадку людин виявлявся богаче в особистому житті – коли сам віддавався захопленню або коли випробовував задоволення тому, що вмів бути дбайливим до переживань близького? Ці основи теорії “розумного егоїзму” багато чого проясняють у вчинках і в долі героїв Н. Островського
Освячена шляхетними революційними цілями, загальнолюдськими ідеалами внутрішнє життя героїв Н. Чернишевського, у сукупності всіх своїх психологічних особливостей, “прокладала” шляхи до тих взаєминам між людьми, які через десятиліття проголосила Велика Жовтнева соціалістична революція. І цілком закономірно, що герої роману “Як загартовувалася сталь” виявили пряме споріднення з “новими людьми” Н. Чернишевського. Вони принесли суспільству ті ж подання про людське достоїнство, про чистоту й шляхетність почуттів, про зміст людського щастя
Але Островськ-художник зумів розкрити й нові глибини людського характеру, соціалістичної особистості, що визначило інші, у порівнянні з Н. Чернишевським, принципи психологізму в романі “Як загартовувалася сталь”.
Міркуючи в романі “Що робити?” про щастя для особистості, формулюючи закон про недоторканність, про незалежність її внутрішнього життя, Н. Чернишевський проводив психологічний “експеримент” і тому зважувався на настільки ризиковані випробування розуму й почуттів своїх героїв, які не раз здавалися “вище – як визнавався один раз сам письменник – натуральної сили людини”. Зусилля розуму й волі героїв нерідко граничили з небезпекою, вони перекидалися часом у таке льодове, жорстокосерде з’ясування істини, що могло, здавалося, заглушити, знесилити інтимні почуття героїв (Віра Павлівна, наприклад, про Лопухове: “Якщо сказати правду, не вважаю себе ні в чому виноватою перед ним; скажу більше: я навіть не вважаю себе обязанною почувати вдячність до нього. Я ціную його шляхетність, про, як ціную! але адже я знаю, що він був шляхетний не для мене, а для себе. Адже і я якщо не обманювала його, то не обманювала не для нього, а для себе…”). Це був нещадний, гордий самоаналіз
У романі Н. Островського немає настільки болісних у своїй докладності самохарактеристик героїв. Письменникові тут не потрібний був експеримент, тому що автор роману “Як загартовувалася сталь” зумів, відтворюючи соціальні джерела революції, розкрити саме ті “натуральні сили” людини, революціонера, у яких часом сумнівався Чернишевськ-художник. Герої Н. Островського роблять настільки ж шляхетні, жагучі й гордовиті вчинки, як і “нові люди” Н. Чернишевського, але роблять це вони без учинки, що випереджають ці, невідступних вимог логічних доводів
Ті моральні закони, які виробляли для революційної Росії “нові люди”, були для героїв Н. Островського, що жили історичним досвідом, моральними ідеалами свого народу, уже законами, беззастережно прийнятими їхнім серцем. Тому їх і моральні, і політичні переконання виражалися насамперед у потужному, неухильному русі почуттів; вони надходили так, як жадало від них їхнє серце. Тому в романі “Як загартовувалася сталь” так скупі зовнішні психологічні характеристики героїв: все емоційне, логічне осмислення вчинків відбувається в миттєвих реакціях героїв, схованих у глибинах їхньої душі. Тому^-те на зміну нещадному рахметовскому обмеженню, викликаному винятковими обставинами суворої й нерівної боротьби з ворожим суспільством, на зміну “холоднокровної практичності, рівної й розважливої діяльності, діяльний розважливості” Лопухова, Кірсанова, Віри Павлівни – як єдиного в них способу відстоювання своїх ідеалів – у романі “Як загартовувалася сталь” розгорнулася життя особистості в повне розжарення, з усією невгамовністю, повнотою її переживань: адже вперше героєві відкрився навколишній світ у його безмежних обріях
Тому герой виявився перед настільки ж безмежної, але тому й більше складної, більше важкою волею вибору у вчинках – навіть у глибоко інтимних переживаннях. Тому^-те в романі Н. Островського інтимні почуття Павла Корчагіна здобувають настільки складний і багатогранний характер, вони не укладаються ні в кодекс “розумного егоїзму” “нових людей” Н. Г. Чернишевського, ні в рамки “революційної романтики” “Гедзя”, вони живуть всією гамою людських переживань
Схожі твори:
- Моральна чистота переконань Н. Островського Мужність нещадного реаліста й одночасно тонке, трепетне сприйняття, відчуття навколишнього світу – ці риси Островськ-художника з’єдналися, мабуть, у самій неповторній з вимовлених їм коли-небудь, формул: “Я, якби почував неправоту справи, що я виконую, мені здається, И не міг би ніколи посміхатися” (“Слово до закордонних друзів”). В атмосфері цих літературних поглядів,...
- Зв’язок творчості Н. Островського із традиціями російської класичної літератури Творчі погляди радянського письменника, його переконання будуть відкривати усе більше точок дотику з поглядами видатних діячів мистецтва минулого, усе більше глибоким, сміливим буде діалог Н. Островського, як художника й мислителя нової епохи, з минулим. Тому судження автора роману “Як загартовувалася сталь” змушують нас вертатися, зокрема, і до спадщини Ф. Достоєвського....
- Творчість Н. Островського Творчість Н. Островського прокладало шляхи розвитку літератури 30-х рр. поруч із романами М. Шолохова й Л. Леонова, А. Толстого й К. Федіна, А. Макаренко й Ф. Гладкова. Зберігаючи з ними спільність у самому підході до рішення проблем “батьківщина й революція”, “людина й революція”, єдність ідейної переконаності й комуністичних ідеалів, Н....
- Художні рішення Н. Островського Трепетна поетичність і мужній драматизм взаємин Павла Корчагіна і його матері, як представляється сьогодні, відкривають найбільше співзвуч із есенинской поезією. Цю співзвучність не можна не виявити вже в тих останніх словах, які, прощаючись із життям, дарував сам Н. Островський Своєї матері: “Не сумуй, рідна. Даю тобі слово честі, що я...
- Творчий твір: Роман Чернишевського “Що робити” Твір на тему: Еволюція задуму. Проблема жанру. Поява на сторінках “Сучасника” роману Чернишевського, що перебувало тоді в Петропавловской міцності, було подією величезної важливості як у плані суспільно-політичному, так і літературному. На всю Росію пролунало полум’яне слово письменника, що призивав до боротьби за майбутнє соціалістичне суспільство, за нове життя, побудовану на...
- ОБРАЗ РАХМЕТОВА В РОМАНІ Н. Г. ЧЕРНИШЕВСЬКОГО “ЩО РОБИТИ?” Центральним у романі Н. Г. Чернишевського “Що робити?” є образ Рахметова – “особливої людини”, “вищої натури”. У його образі злилися кращі риси передових людей епохи Чернишевського. Аристократ по походженню, він стає демократом по поглядах на життя й образу поводження. Рахметов – професійний революціонер, революційний вождь. Це “лицар без страху й...
- Базарів і герої Чернишевського Романи “Батьки й діти” Тургенєва й “Що робити?” Чернишевського були написані майже в один час. “Батьки й діти” в 1861 році, а “Що робити?” в 1862 році. Ця епоха підйому разночинского руху, період дії 60-е роки XIX століття, після поразки в Кримській війні й миколаївських репресіях, були для Росії кризовими...
- “Нові люди” у романі Н. Г. Чернишевського “Що робити?” Як треба із заголовка роману, автор хотів предста-вити якусь програму життєвої перебудови, до-торая повинна принести Росії благо. Добуток має підзаголовок “З оповідань про нових людей”. Це безпосередньо ставиться до головних героїв роману – Кірсанову, Лопухову, Вірі Павлівні. У чому їх новиз-на? Вони будують своє життя по нових принципах Життя на...
- Публіцистичність у романі М. Г. Чернишевського “Що робити?” Чернишевський, ув’язнений у Петропавлівську фортецю, який став жертвою царської сваволі, не впав духом. Їм був задуманий і написаний ряд книг, у тому числі і знаменитий роман “Що робити?”, який став програмою дії для декількох поколінь революціонерів. Роман був розпочатий у грудні 1862 року і закінчений через 4 місяці. Герої роману...
- Значення творчості Чернишевського для російської літератури Діяльність Чернишевського зробила величезний вплив на розвиток революційного руху в Росії. Цього ім’ям зв’язані чудові досягнення в області матеріалістичної філософії й політичної економії, естетики, літературної критики й художньої літератури. К. Маркс і Ф. Энгельс знали роботи Чернишевського й з величезною повагою озивалися як про наукові праці російського мислителя, так і...
- Добрі, сильні, чесні й умеющие в романі Н. Г Чернишевського “Що Робити?” “Добрі, сильні, чесні й умеющие” у романі Н. Г Чернишевського “Що Робити?”. Н. Г. Чернишевський письменник другої половини XIX століття. Він займався суспільно політичною діяльністю, тому що був ідейним вождем різночинців, керівником політичної боротьби за звільнення селянства. Всі свої революційні погляди письменник відбив у романі “Що робити?”. У добутку автор...
- Місце і роль М. Г. Чернишевського у суспільному русі 60-х років XIX століття В епоху, коли жив і творів Чернишевський, змінився характер і тип російської інтелігенції, тому що змінився її соціальний склад. Якщо в 40-і роки вона складалася в основному із дворян, то в 60-і вона стала різночинською. Феномен суспільної думки – досягнення 60-х років, його ще не було в 40-і – час...
- Драматургія А. Н. Островського. Основні риси 1. Місце творчості Островського в російської драматургії. 2. “Народна драма” у театрі Островського. 3. Нові герої. Він відкрив миру людини нової формації: купця-старообрядника й купця-капіталіста, купця в сіряку й купця в “трійці”, що їздить за кордон і займається свій бізнес Островський розгорнув навстіж двері в мир, досі замкнений за високими...
- Цивільний подвиг М. Г. Чернишевського Після селянської реформи 1861 року, коли у російських селах почалися хвилювання, викликані грабіжницьким характером реформи, одержала ходіння прокламація “До панських селян”. Її авторство влада вирішили приписати Чернишевському. Однак не так-то просто було розправитися зі знаменитим літературним критиком, статті якого пропускалися царською цензурою і широко друкувалися в “Сучаснику” і “Вітчизняних записках”....
- “Новi люди” в романi Миколи Чернишевського “Що робити?” Роман Чернишевського “Що робити?” є художнiм твором, що являє собою “розумовим експериментом” автора, який прагне зрозумiти можливий розвиток тих ситуацiй, колiзiй, типiв особистостей i принципiв їхньої поведiнки, що вже склалися в сучасному життi. Завдання свого твору Чернишевський вбачає в тому, щоб показати, як позитивнi iдеали, далекi вiд дiйсностi мрiй, поступово...
- Історичні романи Юрія Мушкетика І. Широта розмаху Ю. Мушкетика у відтворенні історичної доби. (Важкі умови повоєнної дійсності спонукали багатьох письменників до написання творів історичної тематики. Необхідно було нагадати народові про його славне історичне минуле. І хоча того часу на історію України було накладене своєрідне табу, у письменника вистачило сміливості й мужності взятися за таку...
- Соціалістичний утопізм М. Г. Чернишевського Російський соціалістичний утопізм походив на французький Християнський соціалізм, представниками якого були Шарль Фур’є й Клод Анрі Сен-Сімон. Їх ціль полягала в тому, щоб створити загальне благополуччя, причому реформу провести так, щоб кров не була пролита. Вони відмовлялися від ідеї рівності і братерства та вважали, що суспільство повинне будуватися за принципом...
- Роман Н. Г. Чернишевського “Що робити?” про людські відносини Перше прочитання роману Н. Г. Чернишевського викличе в сучасного парубка, швидше за все, усмішку. Справді, дивними здаються відносини, прийняті в сім’ї Лопухова й Віри Павлівни. У будинку існують нейтральні й ненейтральні кімнати, і в ненейтральні кімнати ні чоловік, ні дружина не можуть увійти без стукоту. Та й взагалі, увічливість подружжя...
- Роман М. Г. Чернишевського “Що робити?” про людські відносини Перше прочитання роману М. Г. Чернишевського викличе у сучасного парубка швидше за все усмішку. Справді, дивними здаються відносини, прийняті в сім’ї Лопухова і Віри Павлівни. У будинку існують нейтральні і не нейтральні кімнати, і в не нейтральні кімнати ні чоловік, ні дружина не можуть увійти без стукоту. Та й взагалі,...
- “Нові люди” у романі М. Г. Чернишевського “Що робити?” М. Г. Чернишевський писав свій роман “Що робити?”, будучи ув’язненим у Петропавловській фортеці. У цьому романі він писав про “нових людей”, які тільки що з’явилися в країні. У романі “Що робити?”, у всій його образній системі Чернишевський намагався представити в живих героях, у життєвих ситуаціях ті нормативи, які, як він...