Життя природи у творчості Ф. И. Тютчева (На прикладі декількох віршів)
1. Пульсація внутрішнього життя. 2. Сполучення внутрішнього й зовнішнього мирів. 3. Протиріччя й домальовування в картинах природи. У природі ніщо не пропадає, крім самої природи А. Крижановский Пейзажі нерідко викликають замилування не тільки поетичних натур, але й простих людей. Ну як не закохатися в золотий листопад, що описував И. А. Бунін. Як не почути скрип снігу, відтворений А. С. Пушкіним.
Як не захоплюватися співом солов’я, переданим з особливою любов’ю И. А. Криловим. Але поетичним натурам властиво не тільки оспівувати красу краю
Тому природа стає не тільки союзником або супротивником, але й виразником щиросердечного переживання як ліричного героя, так і самого автора. Так через картини природи Ф. И. Тютчев показує нам своє відношення до життя, що може носити не тільки якийсь значеннєвий підтекст, але й показувати красу прекрасної природної миті. Адже саме воно здатно відбити й запам’ятати у віршованих рядках те, що заховано глибоко в душі кожної людини, не тільки ліричного героя.
У
Але Тютчев знаходить підходящі асоціації, які в першу чергу ставляться до дитини. Поет наділяє явище природи людськими якостями. У результаті чого вони стають нам більше близькими й зрозумілими. У своєму вірші поет малює прекрасну картину природи При спостереженні за проявами природи він звертає увагу на кожну окрему деталь. Тобто він через краплі, сонячні нитки показує те пробудження, що характерно для цієї пори року.
Так перед нами не тільки за допомогою слів, але й зорових образів показане настрій, відбитий у добутку самим автором. Гримлять розкати молоді, От дощик бризнув, пил летить, Зависли перлини дождеве, И сонце нитки золотить. Дощик, пил створюють в описуваній картині певний рух. Здається, що вона не застигла на місці, а продовжує показувати нам живий прояв знову, що вибухнула стихії. Подібні природні описи не тільки розкривають красу й замилування поетом природної стихії, але й дозволяють передати “пульсацію, рух внутрішнього життя”.
И вона не завмирає, а продовжує свій хід. Таке враження доповнюється й образом моторного потоку. З гори біжить потік моторні, У лісі не мовкне пташиний гамір… І складається враження, що з першою грозою починає рухатися все, що може переміщатися. Виходить, і нам варто впустити в себе цей новий подув життя.
При цьому воно таке потужне, що може підхопити у свій вир кожного, хто попадається йому на шляху. Картину, описану ліричним героєм, заповнюють і звукові сигнали Він не зупиняється на тім, хто в таку прекрасну мить співає. Це неважливо. Ліричний герой бере узагальнений образ у вигляді “пташиного гамору”.
Виходить, що кожний учасник цього весняного порушення хоче внести свою лепту в прекрасний пейзаж. І в такій єдності вони вторять самому грому. … И гамір лісової й шум нагорний – Все вторить весело громам. Не тільки образні й досить суперечливі картини природи малює перед нами Тютчев У них іноді з’являється й звукове оформлення, що дозволяє нам ще більше поринути в той мир митей і краси.
І через такі звуки ліричний герой знову як відтворює природні картини, так і показує свої враження від побаченого. У звукових картинах також відбиті відтінки музичної мелодії душі самого героя. Він уже не тільки через природні, але й міфологічні образи створює картину весняного грому. Ти скажеш: вітряна Геба, Годуючи Зевесова орла, Громокипящий кубок з неба, Сміючись на землю пролилася Критики Л. Н. Кузина й К. В. Пигарева відзначали, що в добутках поета незвичайно сполучаються конкретно-зримі прикмети зовнішнього миру й те враження, що робить на поета цей мир Такий образ створюється у вірші “Весняні води”.
Ще в полях біліє сніг, А води вуж навесні шумлять – Біжать і будять сонний брег, Біжать і блищать і говорять… Картина природи, створювана поетом у цьому добутку, напевно, сама музична. Кожний рядок, кожне слово наповнюють весняну картину музичною свіжістю й красою Перед нами розкривається мелодика душі самого автора вірша. Здається, що поет, але й нас запрошує вимовити гімн природі, що він помістив у поетичних рядках. Вони говорять в усі кінці: “Весна йде, весна йде!
Ми молодої весни гінці, Вона нас вислала вперед!” Але Тютчев як через звук, так і колірну палітру передає настрій весняного пробудження. Враження від побаченого виробляється не тільки на віршованому й звуком рівні. Тютчеву було властиво мальовничо запам’ятовувати природні картини у своїх поетичні утворах Весна йде, весна йде!
І тихих, теплих, травневих днів Рум’яний, світлий хоровод Юрбиться весело за нею. Найбільш повна картина відтвориться завдяки тому, що поет сполучить різні по своєму змісті образи. Наприклад, хоровод днів стає рум’яним і світлим.
Такі визначення створюють суперечливу картину розуміння того або іншого об’єкта. Тому доводиться небагато поразмишлять над тим, що представлено впроизведении. И виходить, що спереду йде весна, що являє собою немов окремий образ, а за нею хоровод травневих днів.
Кожне з використаних у такій картині понять не має свого матеріального втілення, але це не заважає створювати в нашій уяві прекрасну картину. Іноді поет звертається не стільки до самого предмета, скільки до його визначень, щоб ми самі змогли скласти у своїй уяві той образ, що ліричний герой тільки намітила в цьому вірші. За словами Н. А. Некрасова ми немов домальовуємо у своїй уяві те, що хотів передати нам сам Тютчев. Таким віршем є “Осінній вечір”.
Його особливість полягає в тім, що в ньому всього лише одна крапка, що коштує наприкінці добутку. Ліричний герой на одному подиху розповідає про те, як прекрасний і незвичайний осінній вечір. Є у світлості осінніх вечорів Зворушлива, таємнича принадність… И от цей найтонший матеріал, як принадність, передається через зримі образи й фарби осіни.
…Лиховісний блиск і строкатість дерев, Багряних листів млосний легкий шелест… Усе в поетичних рядках Тютчева підпорядковано одній ідеї: блиск – лиховісний, листи – багряні. Такий опис створює досить тривожну картину й начебто б не співвідноситься з миром краси й гармонії, що повинна дарувати осіння природа. Але до описуваного пейзажу поет підходить із різних сторін. Якщо весняні пейзажі були наповнені запалом, що звучить немов на одній тональності, то в осінній картині звукових і барвистих ефектів набагато більше.
Там шелест переміняється тишею лазурі… Мрячна й тиха лазур Над що сумно^-сиротіє землею… І це осіннє зів’янення поступово стосується не тільки природи, але й самої людини.
Він бачить і немов умирає від такої природної краси. Але й у цей момент ліричний герой немов хоче зупинитися й посміхнутися не тільки зів’яненню, але й свого життя. …Рвучкий, холодний ветр порию, Збиток, изнеможенье – і на всім Та лагідна посмішка увяданья… Так за незвичайною принадністю осінньої природи ми розуміємо, що автор приховує свій смуток.
Але не тільки. Можливо, вона підняла в його пам’яті смутні спогади й міркування. Так осінь стає своєрідним символом страждання. І здається, що поет через такі образи показує свій щиросердечний мир, що теж поступово в’яне А причиною подібного наповнення ліричного добутку є зів’янення.
…Що в істоті розумному ми кличемо Божественною соромливістю страданья. У своїх віршах Тютчев прагнув показати всі відтінки життя природи. Вони проявляються не тільки на колірному, звуковому, але й символічному рівні, щаблі міркувань.
Кожний з них додає свій певний штрих у загальний портрет, що так близький ліричному героєві й самому авторові й співзвучний монументальною й чарівною красою природі
Схожі твори:
- Образи природи в М. Ю. Лермонтова (На прикладі декількох віршів) 1. Самотні природні образи. 2. Променисті й радісні пейзажі. 3. Цілюща сила природи. У природі ніщо не пропадає, крім самої природи А. Крижановский Картини природи, що виникають під пером М. Ю. Лермонтова, мають особливу властивість, яку можна назвати душею. Весь цей органічний і неорганічний мир стає дуже близькими не тільки...
- Тема природи в поезії “срібного століття” (на прикладі творчості И. А. Буніна) Визнання й популярність Бунін придбала як прозаик, але значне місце в його творчості завжди занімала поезія. Він почав з віршів і писав вірші до кінця своїх днів. В 1901 році вийшов збірник віршів “Листопад”, у який увійшли кращі вірші з ранньої поезії Буніна. Лейтмотив збірника – елегійне прощання з минулим....
- Стихія революції й природи у творчості А. А. Блоку (На прикладі поеми “Дванадцять”) 1. Атмосфера революційних змін у Росії. 2. Опис старого буржуазного миру. 3. Мир, розбитий на дві частини 4. Суперечливий образ Христа. Яка чудова хірургія! Взяти разом і артистично вирізати старі смердючі виразки! Б. Л. Пастернак У січні 1918 року була створена на одному подиху знаменита поема А. А. Блоку “Дванадцять”....
- Тема Батьківщини у творчості Ф. І. Тютчева Все своє життя Ф. І. Тютчев вірило в особливе призначення Росії, у велику долю її. Доля ж самого поета зложилася так, що свої кращі роки він провів за кордоном. Тютчев тривалий час служив у Мюнхені, у російській дипломатичній місії. Живучи в Німеччині, Федір Іванович побував у багатьох країнах Європи –...
- Життя й творчість Ф. И. Тютчева 1. Коротка біографічна довідка. 2. Філософський світогляд поета. 3. Любов і природа в поезії Тютчева. Ф. І. Тютчев народився в 1803 році в родовитій дворянській сім’ї. Хлопчик одержав гарне утворення. Інтерес до поезії в Тютчева виявився досить рано – уже в 12 років він успішно перекладав давньоримського поета Горация. Першим...
- ЛІРИЧНІ ВІДСТУПИ І ЇХНЯ РОЛЬ В ОПОВІДАННІ (на прикладі одного або декількох добутків російської літератури – А. С. Пушкін “Євгеній Онєгін”) Роман в Віршах А. С. Пушкіна “Євгеній Онєгін” Писався сім років ( 1823-1830). Це плід “незрілих И зів’ялого років, розуму холодних спостережень і Серця сумних замет”. Для мене А. С. Пушкін – Людин з великої букви. Його Добутки ніколи не будуть старомодні. Вони цікаві як шари історії й культури Росії....
- Твір-аналіз творчості Ф. І. Тютчева Ф. І. Тютчев (1803-1873) належить до числа видатних російських поетів. Довгий час його вірші не користувалися широкою популярністю. Уперше значення поета Тютчева було розкрито в статті Некрасова “Російські другорядні поети” (1850). Незважаючи на назву статті, Некрасов сміло відніс Тютчева “до російських першорядних поетичних талантів”. Кілька років через Добролюбов у статті...
- Яскравість і сила поетичних образів Ф. Тютчева Нам розповіли, що Федір Іванович Тютчев був професійним дипломатом. А в дипломатії кожне слово чи словосполучення дуже важливе. Через те він і навчився точно добирати слова до віршів. У всякому разі, я так гадаю. А влучно дібране слово завжди яскраве і сильне. І тому Пушкін надрукував вірші Тютчева у своєму...
- Порівняльна характеристика елегії В. А. Жуковського “Море”, віршів А. С. Пушкіна “До моря” і Ф И Тютчева “Як добре ти про море нічне” Тема “Людин і Природа ” завжди була глибоко органічна для вітчизняної поезії. Вона незмінно ставила поруч із людиною все різноманіття природи й відкривала йому ока на “трепет життя”, на мудру доцільність, велич і гармонію, красу рідної землі. Природа завжди залишалася для творця джерелом прекрасного й надихаючого. Часто те саме природне...
- ІСТОРІЯ БАТЬКІВЩИНИ У ТВОРЧОСТІ А. С. ПУШКІНА (по одному або декількох добутках) Кожний Людина в нашій країні з дитинства знаком з Творчістю великого російського поета Олександра Сергійовича Пушкіна. Його ім’я Відомо далеко за межами Росії. Поезія Пушкіна, його ліричні вірші Оповідають про життя його душі, душі людини, Незвичайно що чуйно озивається Практично на всі прояви життя. Своїм Учителем Пушкіна вважали такі великі...
- Біографія Тютчева Федора Івановича Тютчев, Федір Іванович (1803 – 1873 р. г.) Поет Біографія Народився 5 грудня 1803 року в Орловській губернії. Батько Тютчева, Іван Миколайович, був поміщиком середнього статку. Дитинство майбутній поет провів в Орловській губернії, а потім у Москві й Підмосков’ї. Із чотирьох років Тютчева виховує його дядько Н. Хлопов, що був...
- Філософська лірика Тютчева Тютчев відомий насамперед своєю філософською лірикою. Саме філософська спрямованість виокремлює його твори з-поміж творінь інших відомих поетів того часу. Філософським підгрунтям для творчості Тютчева стали роботи Шеллінга. На думку філософа, основа історії Всесвіту і життя людської душі – боротьба світла з темрявою, з “хаотичним рухом первісної природи”, з “несвідомою, темною...
- Філософська лірика Федора Тютчева Тютчев відомий насамперед своєю філософською лірикою. Саме філософська спрямованість виокремлює його твори з-поміж творінь інших відомих поетів того часу. Філософським підгрунтям для творчості Тютчева стали роботи Шеллінга. На думку філософа, основа історії Всесвіту і життя людської душі – боротьба світла з темрявою, з “хаотичним рухом первісної природи”, з “несвідомою, темною...
- Людина і природа в поезії Тютчева З поезією Федора Івановича Тютчева у кожного покоління читачів пов’язані свої спогади. Але я не знаю людини, якій була б не знайома ця лірика. В дитинстві ми читаємо вірш: Зима не даром злиться, Прошла ее пора – Весна в окно стучится И гонит со двора… А згодом нас ваблять інші...
- Людина й природа в лірику Тютчева Тема природи – одна з головних і улюблених тем у творчості російського поета XIX століття Федора Тютчева. Ця людина була тонким ліриком, що вмів підглянути за лаштунками природи саме таємне дійство й описать його жваво й з почуттям. Коли Тютчев торкається теми природи, він ділиться з нами своїм переконанням, що...
- Концепція миру й людини в лірику Ф. Тютчева Про що б не говорила лірика, вона завжди буде говорить про людину. Поет-Лірик вкладає у своє творчеств особисті переживання й допомагає зрозуміти й полюбити прекрасне усередині кожного з нас. Пошук гармонічного співіснування людини й навколишньої действительности є однієї з найбільших тем у росіянці классической поезії й провідною темою у творчості...
- Е. Сетон-Томпсон – письменник, закоханий у світ природи (на прикладі твору “Лобо”) Відомий канадський письменник-натураліст захоплює читачів зображенням природи і світу тварин. Його твори нагадують про те, що дерева і трави, джерельна вода і явища природи – це цінність земного буття. На жаль, ми нерідко забуваємо про це, завдаємо шкоди довкіллю. Любимо тварин чи птахів, що живуть, наприклад, з нами в квартирі,...
- Основні мотиви лірики Ф. І. Тютчева Напевно, немає людини, що, прочитавши хоч один раз вірші Тютчева, залишиться до них байдужим. Поезія Тютчева дихає свіжістю й чистотою, земною красою й космічною досконалістю. Тютчев вміє описати те просте, що ми бачимо у світі, такими незвичайними словами, що воно з’являється перед нами зовсім в іншому світі. Тільки Тютчев може...
- Твір на тему:Своєрідність творчості поетів “срібного століття” (на прикладі творчості одного з поетів) “Коли стихає шум епохи, ми починаємо розуміти: за плечима гігантів”, – писав Борис Пастернак. Действительно, через багато років ми краще розуміємо гениальность тих, хто затворів у минулому, чиї імена ввійшли в історію. Сьогодні ми всі частіше звертаємося до творчості поетів початку XX століття, відкриваючи для себе нові імена й нові...
- Поезія Тютчева Поезія Тютчева – одне із драгоціних надбань російської класичної літератури. Поезія Тютчева повна думки, але він був насамперед художником. Він жагуче любив життя. Радісним прийняттям життя наповнені вірші “Я пам’ятаю час золоте”, “Ні, мого до тебе пристрасть я”, “Ще землі сумний вид…”, “Весна”, “Весняні води”, “Весняна гроза”. І в той...