Життя дітей бідняків у романі Кейси “Я стукаюся у двері”
До кінця 30-х років Шон Кейси задумав і почав здійснювати цикл соціально-біографічних романів – більшу епопею, закінчену їм багато пізніше, лише в середині 50-х років. Перший, роман цього циклу – “Я стукаюся у двері” – вийшов в 1939 році. Ця книга нерозривно зв’язана з наступним томом серії – “На порозі”, опублікованому вужі під час війни, в 1942 році. У цих двох книгах зображуються дитинство й рання юність ірландського хлопчика – сина дублінського бідняка, що виріс у нестатку, позбавленнях і голоді
Усе, що відбувається
За задумом автора ця епопея повинна була представити життя Ірландії (переважно в аспекті національно-визвольної боротьби ірландського народу)
У перших книгах циклу – “Я стукаюся у двері” і “На порозі” – відчувається ще вплив різних, притім часом несподіваних, літературних учителів Кейси. Так, поряд з явним впливом ірландського фольклору не можна не помітити вплив джоисовского методу “потоку свідомості”. Але в основі методу автора – реалізм, і реалізму Шон Кейси залишається вірний і в наступних частинах циклу, у яких строкатість літературних впливів переборюється
З перших сторінок роману “Я стукаюся у двері” хвилює оповідання про важке дитинство хворобливого, завжди голодної дитини, його сім’ї, стислої лещатами потреби й позбавлень. Доля Джонни Кэссиди сприймається як доля багатьох подібних йому дітей бідняків. Страшна картина короткого шкільного років Джонни: школа для нього – каторга, ланцюг принижень, побоїв, знущань і несправедливості. Фігура Слогана – вчителя-садиста, людини “із залізним нутром і щурячим серцем” – одна із самих запоминающихся в романі. Образ Слогана будить таке ж обурення, як і образ католицького священика (глави “Чадо господне” і “Господь судія караючий”), що переконує матір Джонни в справедливості катувань, яким її дитина була піддана в школі. Сміло і яскраво розкрите письменником зв’язок між шкільним наставником і наставником духовним, неминуча в тім суспільстві, у якому росте Кэссиди і йому подібні. При цьому Кейси вдається показати суперечливу роль католицької церкви й католицького духівництва в складній обстановці ірландської дійсності
Кейси виявляє майстерність і в ліпленні характерів, у зображенні сцен і епізодів. Формування світогляду Джонни, особистості юного ірландця, із забитого бідняка преобертового в борця, показано не на “соціальному тлі”, а в безпосередньому зв’язку із громадським життям його батьківщини; формування характеру Кэссиди відбувається на очах читача під її впливом. Одночасно з історією Джонни вже в перших двох книгах серії розказано про боротьбу ірландської демократії як проти англійського панування, так і проти національної буржуазії, на кожному кроці продающей інтереси ірландського народу
Багато характерів чудово розкриті Кейси. Одним з найбільш яскравих є характер матері Джонни – простої ірландської жінки. Автор показує дивну стійкість, дивна життєва мужність цієї жінки, її велике щиросердечне багатство. Вдається Кейси й зображення громадського життя Ірландії. Досить згадати, наприклад, саркастичне зображення лицемірного свята на честь англійської королеви (глава “Зелений Прапор ” роману “Я стукаюся у двері”), епізод демонстрації ірландців у захист бурів під час англо-бурської війни (глава “За край рідний мій” того ж роману), зіткнення демонстрантів з поліцією (там же) і багато чого інше
Уже перші романи циклу виявляють типову для Шона Кейси емоційність. В обох книгах багато ліризму, тонкої іронії різної тональності. Вона те смутна, те уїдлива, але завжди підкреслює публицистичность оповідання. У стилі Кейси-прозаика відчувається схильність автора до дуже яскравого й завжди несподіваним метафорам. Характер цих метафор видає безпосередній зв’язок мистецтва Кейси з ірландським фольклором, що він знав і любив