Жіночому ідеалу відповідає ідеал чоловічого героя
Ми вже бачили, що у казці про Сивці-Бурці герой виявляє благочестя, любов до батька, останнє прохання якого він свято виконує. Батько нагороджує його чарівним конем. У казках про вдячному мерці він наїжджає на мертву голову, череп.
Цей череп він благочестиво ховає, і потім вдячний мрець стає його невидимим помічником. Цікаво, що хоча б мотив маємо в билині про Василя Буслаевиче. Але Василь Буслаевич – бунтар. Разом із глузуванням лупить ногою мертву голову ногою, і потім спотикається про могилі і гине.
Його загибель трагічна. У чарівну
Птах дарує герою пташеняти, який виявляється потім чарівним, всемогутнім помічником героя. На морському узбережжі він бачить кити, якого викинуло на суходіл. Він зіштовхує їх у воду, і кит потім допомагає йому переправитися в тридесяте царство, У казці про Емеледураке Омельку виловлює щуку.
Вона просить його відпустити її,
Він купує кішку за другі сто рублів, т. е. робить нерозумний, “безглуздий” вчинок. Мати виганяє його з дому, а кішка і собака стають його віщими помічниками, йому дістати кільце царівни і царівну.
Я взяв кілька вибіркових випадків, але вже добре видно, які риси виявляє герой під час випробування. Передусім це якість, протилежне егоїзму.
Це вміння розуміти стан і страждання іншого істоти, співчуття до пригнобленим, слабким, які вимагають допомоги. Це свого роду гуманність.
Повністю герой виявляє свої якості пізніше – під час дії. Ми вже знаємо, що вона завжди постає як рятівник, рятівник, і не знає страху і вагань.
Не виключено, що це високі людські якості героя є пізніший нашарування: поруч із цими високими моральні якості герой іноді виявляє незвичні фізичні якості, необхідних скоєння подвигу. Тільки тепер він один, наприклад, може зрушити камінь, закриває вхід у підземелля, де знаходиться бажана царівна. Його брати цього можуть. Він піднімає, закидає і ловить на льоту важку булаву, яку брати що неспроможні підняти. Але є й світло це зовсім інші випадки.
Чарівним засобом він оволодіває як шляхом витриманого випробування, а й через обман та хитрощів. Проблема хитрості – одне з найскладніших проблем казковою поетики. Хитрість є знаряддя слабкого проти сильного.
Тому хитрість в казці як не засуджується, але героизируется. Так само як, наприклад, мотив сперечальників. Герой зустрічає лісом двох велетнів чи двох лісовиків, які можуть поділити між собою знайдені ними на лісі дива: скатертину-самобранку розстелив, килим-літак, чоботи-скороходи, шапку-невидимку. Герой береться їх помирити й уряд пропонує їм: “Біжіть цим шляхом із усієї сечі, і хто кого на трьох верст випередить, цього безліч і дістанеться вся знахідка”. Наразі вони біжать, він забирає дива, сідає на килим-літак й відлітає.
З нашою погляду, мораль героя у разі недостатньо бездоганна, але цей мотив відбиває мораль тієї епохи*, як у важкої боротьби з природою, і насильством слабка людина було перемагати інакше, як хитрістю. Ошукані у випадках завжди сильніші, ніж герой. Не звичайні люди, а лісовики чи велетні.
Але слабка людина виявляється сильніше велетнів і лісовиків. Нижче, ми вивчимо казки про тварин і звинувачують новеллистические казки, побачимо, що обман, обдурювання становить їхнє головне сюжетний стрижень. Саме там ми постараємося пояснити це. Сьогодні ж можна просто сказати, що герой чи героїня, мають морально-возвышенный образ,- це вже пізніший шар проти героєм, сягаючим успіху будь-що. Герой чарівної казки сягає успіхів це без будь-якого зусилля, тому, що у руки потрапляє чарівний засіб/предмет чи чарівний помічник.
Це засіб йому, як знаємо, подаровано, передано. Дарувальник зустрінутий випадково, але магічна оснащеність героя – не випадковість. Вона заслужена їм.
Отже, високі моральні якості героя – не придаток, вони органічно входить у логіку і його побудова розповіді.