Жіночі образи в трагедії У. Шекспіра “Гамлет”
1. Значення жіночих образів. 2. Гертруда, королева Данії. 3. Офелия, дочка Полонію У трагедії У. Шекспіра “Гамлет” дуже мало жіночих образів, що обумовлено самим сюжетом – сина повинен помститися вбивці свого батька, рідному дядькові. Проте образи Гертруди, королеви Датської, і Офелии, дочки королівського радника Полонію, грають у трагедії досить значиму роль. У цих двох образах не просто знайшли втілення багато типові для жіночого характеру риси – як гідні, так і не дуже.
У процесі спілкування із цими жінками глибше розкриваються
Але, незважаючи на легкодумство, що ніяк не личить матері, що має дорослого сина, а тим більше королеві, Гертруда аж ніяк не позбавлена гідних якостей. Так, безсумнівна її щира любов до сина: Ти знаєш сам, що я скоріше вмру, Чим погоджуся зрадити тебе. Як усяка мати, вона мріяла про те, щоб її син був щасливий. Героїня щиро оплакує загибель Офелии, що хотіла б бачити дружиною Гамлета. Але в той же час королева ніяк не може бути синові підтримкою – ні, вона слухняно треба вказівкам свого нового чоловіка, що побажав, щоб Полоній підслухував бесіду матері й сина Гертруда ні на мить не сумнівається в тім, що Клавдій не бажає зла її синові.
На початку п’єси королева вмовляє Гамлета не їхати з Данії – очевидно, більшою мірою з любові до сина, але також і вторячи мовленням свого чоловіка, про справжній зміст яких Гертруда не замислюється. Однак коли Клавдій відправляє Гамлета в Англію, Гертруда не намагається перешкодити цьому: вона знов-таки не підозрює, що король має намір погубити її сина чужими руками, а королева щиро вірить, що чоловік просто намагається убезпечити її сина від неприємних наслідків, які може для Гамлета набути випадкове вбивство Полонію. Легковажн, довірлива й недалека – такий з’являється королева Гертруда, мати Гамлета И все-таки перший чоловік, батько її сина, глибоко й віддано любив цю жінку, незважаючи на те що після своєї смерті довідався про весілля дружини з його вбивцею. Примара батька Гамлета не один раз виявляє турботу про свою невірну вдову.
Так, він нагадує синові, що… як би не зложилася помста, Не опоганюй душі й умишленьем Не зазіхай на матір. “Але подивися, що з матір’ю твоею”, – говорить Примара, будучи в кімнату королеви, щоб нагадати Гамлетові про його борг. Покійний король Данії, стурбований тим, що його смерть невідомщена, проте проявляє участь до своєї вітряної вдови Імовірно, і злочинний Клавдій, другий чоловік Гертруди, по-своєму до неї прив’язаний: “Не залишай мене, дружина.
Душу в тривозі й злякана”. Імовірно, щирість це жінки, хоч і не підкріплена міцністю почуттів і сталістю, її жива участь до тому, хто перебуває з нею поруч у цей момент, надавали її чоловікам упевненості в собі. Але, будучи прив’язаний до неї, Клавдій не моргнувши оком має намір погубити її сина – головне, щоб вона ні про що не догадалася: И навіть мати, не запідозривши підступу, У всім побачить випадок. Однак вир страшних подій, що поміняють один одного, захоплює й неї. Гертруда гине випадково, випивши отруєне вино, що Клавдій призначав Гамлетові.
Точно також у трагедії гине Полоній – від удару, що Гамлет бажав би нанести вбивці свого батька, королеві Клавдію Але Клавдій міг би ще запобігти загибелі дружини, однак він досить в’януло намагається зупинити Гертруду, коли вона підносить до губ келих з отрутою. Але в Клавдія прагнення погубити Гамлета виявляється сильніше прихильності до королеви: король не тільки допускає, щоб його дружина випила отруєне вино, але й намагається представити її агонію як непритомність. Лише в останні миті королева розуміє, куди затягло її легкодумство, з якою людиною вона з’єднала життя – життя, що от-от обірветься по його провині. Як і всі образи в “Гамлеті”, образ королеви трагичен – своєю довірливістю, сліпою вірою в шляхетність другого чоловіка, а також завдяки своїй несподіваній, безглуздій і трагічній кончині.
Однак вплив Гертруди виявилося значимим не тільки для її двох чоловіків, але й для сина. Варто помітити, що цей вплив в основному негативного характеру Наочний приклад матері змушує Гамлета сумніватися в жіночій вірності взагалі, тим самим отруюючи його любов до Офелии. Образ Офелии, зрозуміло, трагичен у ще більшому ступені, чим Гертруди.
Як королева у своїх учинках багато в чому залежить від чоловіка, так і Офелия залежить від батька. Як і Гертруда, Офелия нікого не підозрює в дурних задумах: вона щиро вірить клятвам Гамлета, що викликає дорікання з боку її батька, до якого вона глибоко прив’язана. Але Офелия, звичайно, не здатна не проникнути в таємні підступи свого батька й короля, не зрозуміти щиросердечні роздирання Гамлета, які прориваються назовні в кілких і жорстоких словах.
При всій любові до Офелии Гамлет, звичайно, не може їй повністю довіряти, як і своєї матері, і справа отут не в “віроломстві” чистої, шляхетної дівчини, а в її дочірній слухняності. “От що мені дочка дала з послушанья”, – заявляє Полоній, зараховуючи королеві й королеві лист Гамлета Можна сказати, що Офелия гине з вини людини, якого вона любила, – з вини Гамлета, хоч це й мимовільна провина. Маючи намір покінчити з убивцею свого батька, Гамлет помилково вбиває батька Офелии, смерть Полонію стає причиною божевілля дівчини, а божевілля, викликане скорботою по батьку – причиною її смерті. Таким чином, напрошується трохи несподіваний висновок: і Гертруда, і Офелия гинуть із вини чоловіків, яких вони любили. Прагнучи знищити один одного, Гамлет і Клавдій мимоволі винищують всіх, чиї долі пов’язані з них власними.
Хоча Клавдієм керує злочинне бажання усунути законного спадкоємця престолу, а Гамлетом – спрага справедливої помсти за батька, обоє ці мотиву рівною мірою виявляються руйнівними. Там, де серцями людей міцно заволоділа ворожнеча, немає місця для любові – і улюблених супротивників гинуть. Це теж вимагає відплати: “За матір’ю піди!
” – викликує Гамлет, закопуючи короля. Королева отруєна, отже, син повинен помститися не тільки за батька, але й за матір. Однак і Гамлет не йде від покарання за смерть Полонію й Офелии, що принц Датський любив ” як сорок тисяч братів”.
Схожі твори:
- Вічні трагедії людства (По трагедії У. Шекспіра “Гамлет”) На початку XVII століття відбулося зіткнення старого світла, у якому панували феодальна темрява й жорстокість, і нового світла, яким керують пагубні пристрасті й сила золота. Спостерігаючи за зіткненням двох зол, гуманісти того часу поступово зневірялися в добро, справедливість і дружбу. Англійський драматург У. Шекспір присвятив трагедію “Гамлет” саме цій зміні...
- Долі жінок у трагедії Шекспіра “Гамлет” Мати чи королева? Для всіх героїв трагедії “влада” є одним з ключових понять. Долі жінок – героїнь твору – також пов’язані з різними атрибутами, ознаками, загрозами влади. Багато хто з літературознавців сприймає матір Гамлета як жертву обставин. Однак Гертруда – королева – вчора і сьогодні. Втративши чоловіка, вона зберегла трон....
- Вічні трагедії людства (За трагедії У. Шекспіра “Гамлет”) На початку XVII століття відбулося зіткнення старого світу, в якому панували феодальна темрява і жорстокість, і нового світла, яким керують згубні пристрасті і сила золота. Спостерігаючи за зіткненням двох зол, гуманісти того часу поступово втрачали віру в добро, справедливість і дружбу. Англійський драматург У. Шекспір присвятив трагедію “Гамлет” саме цій...
- Головні образи трагедії В. Шекспіра “Гамлет” “Гамлет” – один з найвагоміших творів світової літератури за всі часи її існування. Система образів, майстерно вибудувана автором, дозволяє якнайкраще розкрити філософські проблеми, закладені в основу твору. Важливо зрозуміти, що кожен з образів, змальованих у творі, далеко не однозначний. І справді – обговорюючи в класі трагедію “Гамлет”, у нас виникали...
- Співвідношення помсти й справедливості в трагедії У. Шекспіра “Гамлет” 1. Джерела сюжету. 2. Християнські і язичеські погляди на помсту й справедливість. 3. Зміст трагедії В. Шекспіра. Ви чули, що сказано:”око за око, і зуб за зуб”. Євангеліє від Матфея Сюжет трагедії У. Шекспіра “Гамлет” древен, як мир: узурпатор убиває шляхетного правителя й захоплює владу над країною, а синові вбитого...
- Добро й зло в трагедії Шекспіра “Гамлет” Перед Гамлетом мир з’являється як “дикий сад, що заріс бур’яном”, у якому зріє все, що в природі є дурного й грубого. Причина такого світосприймання полягає в тім, що йому відкрилося “всесвітнє” по масштабі зло: “марні всі мені здаються справи на цьому світлі”; “з людей мене не радує жоден”. Які причини...
- “Бути чи не бути?” – головне питання трагедії В. Шекспіра “Бути чи не бути?” – питання, що за всіх часів стояло перед людьми: протистояти злу чи змиритися з ним? намагатися змінити світ, у якому тріумфує несправедливість, чи спокійно жити в ньому? Але вперше так ясно і виразно він був сформульований великим Шекспіром у трагедії “Гамлет”. Вкладено це питання у вуста...
- Визначте і прокоментуйте головні морально-філософські мотиви трагедії Вільяма Шекспіра “Гамлет” У трагедії Шекспіра “Гамлет” зображений новий на той час тип героя – герой-гуманіст. Протягом твору Гамлет намагається вирішити складні морально-етичні проблеми, дійти істини. Він робить свої вчинки на основі філософських міркувань. Одним з головних морально-філософських питань, які хвилюють Гамлета, є питання помсти. Помститися вбивцеві свого батька, покарати зло, і тим...
- Жіночі образи Шекcпір 24. Жіночі образи Шекcпір В трагедии У. Шекспира “Гамлет” очень мало женских образов, что обусловлено самим сюжетом – сын должен отомстить убийце своего отца, родному дяде. Тем не менее образы Гертруды, королевы Датской, и Офелии, дочери королевского советника Полония, играют в трагедии весьма значимую роль. В этих двух образах не...
- Другорядні героі трагедії Шекспіра “Гамлет” Майже кожен другорядний герой трагедії Шекспіра, реалізуючи свою життєву мету, потрапляє в ситуацію протистояння з Гамлетом. Утворі є кілька яскравих прикладів, які свідчать про смертельну рішучість молодого героя реалізувати своє завдання і прискорити прихід та становлення нового. На шляху захисту моралі першою жертвою Гамлета стає Полоній – канцлер колишнього і...
- Філософсько-етична проблематика трагедії Шекспіра “Гамлет” І. “Гамлет” – одна з найголовніших “стривожених” трагедій. “Стривоженими” назвали п’єси, які з’явилися наприкінці XVІ століття на англійській сцені і які відбивали тривогу з приводу подій часу. П’єса найбільш повно відтворює кризу гуманістичної ідеології Ренесансу, оскільки відображає наступ нової нелюдської моралі, уособленням якої є король Клав-дій. Отже одна з головних...
- Вічні проблеми добра і зла в трагедії Вільяма Шекспіра “Гамлет” На початку XVII століття зіткнення світу, в якому панують “сила золота і згубні пристрасті”, зі старим світом жорстокого феодального насильства похитнули світлу віру гуманістів у торжество добра, людяності, честі. Саме в ті часи англійський драматург Вільям Шекспір створює свій найбільш філософський і найпроблемніший твір – трагедію “Гамлет”. Принц Гамлет, головний...
- Трагедія В. Шекспіра “Гамлет”. Історія створення трагедії УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 8 КЛАС II семестр ЗЛЕТ ЛЮДСЬКОГО ДУХУ В ЛІТЕРАТУРІ ДОБИ ВІДРОДЖЕННЯ УРОК № 60 Тема. Трагедія В. Шекспіра “Гамлет”. Історія створення трагедії Мета: ознайомити з історією створення трагедії “Гамлет”; пригадати визначення трагедії; з’ясувати, ким виступають у п’єсі її герої; вдосконалювати навички роботи з текстом; розвивати усне...
- Самотність головного героя у трагедії Шекспіра “Гамлет” Самотність головного героя трагедії стає очевиднішою. Надія читача на підтримку Гамлета в його боротьбі віддії. до дії дедалі примарніша. Поява Розенкранца і Гільден-стерна тільки посилює розчарування. За літературознавчою традицією, ці персонажі розглядаються як друзі Гамлета, котрі зрадили його, змовившись з владою. “Граючи до певного часу роль друзів, – читаємо у...
- “Шекспірівське питання” у трагедії Вільяма Шекспіра “Гамлет, принц Датський” “Шекспірівське питання” у трагедії Вільяма Шекспіра “Гамлет, принц Датський” Серед творів класика англійської драматургії Вільяма Шекспіра найвизначнішою визнано його трагедію “Гамлет”. І нелише у його доробку: глибина змісту цієї п’єси дозволила посісти їй місце серед найкращих творів світової драматургії взагалі. Шекспір зобразив складну карміну життя, долі багатьох людей, порушив складні...
- Шекспірівське питання у трагедії Вільяма Шекспіра “Гамлет, принц Данський” Серед творів класика англійської драматургії Вільяма Шекспіра найвизначнішою визнано його трагедію “Гамлет”. І не лише у його доробку: глибина змісту цієї п’єси дозволила посісти їй місце серед найкращих творів світової драматургії взагалі. Шекспір зобразив складну картину життя, долі багатьох людей, порушив складні філософські та моральні питання. Відкритя людиною для себе...
- Вічні проблеми людського буття (За трагедією В. Шекспіра “Гамлет”) На початку XVІІ століття зіткнулися два світи: старий світ феодальної темряви й жорстокості та новий світ, де панують сила золота й згубні пристрасті. Спостерігаючи це зіткнення двох зол, гуманісти тих часів поступово втрачали віру в торжество добра, справедливості, братерства. Саме на цьому зламі епохи англійський драматург Вільям Шекспір створив свій...
- Вічні проблеми людського буття (за трагедією В. Шекспіра “Гамлет”) ВІЛЬЯМ ШЕКСПІР Вічні проблеми людського буття (за трагедією В. Шекспіра “Гамлет”) На початку XVII століття зіткнулися два світи: старий світ феодальної темряви й жорстокості та новий світ, де панують сила золота й згубні пристрасті. Спостерігаючи це зіткнення двох зол, гуманісти тих часів поступово втрачали віру в торжество добра, справедливості, братерства. Саме на...
- Жіночі образи у трагедіях Шекспіра Образ Офелії – один з яскравих прикладів драматичної майстерності Шекспіра. Її життя показано ніби пунктиром: прощання з Лаертом, розмова з батьком, розповідь про божевілля Гамлета, бесіда і розрив з Гамлетом, бесіда перед сценою “мишоловки”, сцена божевілля. Офелія з’являється перед нами у взаєминах із братом, батьком, принцом Гамлетом, у якого вона...
- Гамлет – ідеальний герой свого часу (за однойменною трагедією В. Шекспіра) І. Гамлет – головний герой трагедії В. Шекспіра (відтворена епоха Відродження; в XVІ ст. народжується новий ідеал людини – за стосунками, за поглядами, за моральними якостями). ІІ. Гамлет – людина свого часу, людина на всі часи. 1. Життя Гамлета до зображення подій (Гамлет – спадкоємець королівського трону, навчався у Віттенберзькому...