Жіночі образи в поемі Некрасова “Кому на Русі жити добре”
Одне з центральних місць в поемі займає повість про життя Мотрони Тимофіївни Корчагіна. Героїня відноситься до того типу чудових російських жінок, який описаний у поемі “Мороз, Червоний ніс”. З перших рядків розповіді про Мотрону Тимофіївні нас приваблює її портрет: Красива; волосся з сивиною, Очі великі, суворі, Вії найбагатші, Сувора і смуглявенька.
Мотрона Тимофіївна з дитинства звикла до праці. На п’ятому році батько її, за звичаєм, “вивів з дитинства”, а на сьомому вона вже бігала у стадо за коровою, носила батькові сніданок,
Але важка жіноча доля! Виснажлива праця, образи з боку чоловікової рідні, смерть дитини, голод, хвороби, пожежі, переслідування панського керуючого – всі ці випробування мужньо переносить Мотрона Тимофіївна. Вона знаходить в собі сили протистояти забобонам: відмовилася виконати вимогу зайда прочанки – не годувати – дітей молоком по пісним днях. Не дозволила вона та старості висікти сина Федосю – прийняла на себе покарання.
Як на мене образи смертні Пройшли неотплаченние, І батіг на мене пройшла!
“Крестьянка” – сама лірична частина поеми. Гаряче співчуваючи своїй героїні, Некрасов наповнив її розповідь поетичними образами, широко використовував народні пісні, голосіння, приказки та порівняння. Задушевний тон розповіді Мотрони Тимофіївни надають також часто зустрічаються в її промові зменшувальні суфікси в словах, наприклад:
Я пастушка люб’язного До сонця підняла, Сама взула в Лапотко, Перехрестила; шапочку, Рожок і батіг дала.
З любові і гніву витканий художником чудовий портрет матері-селянки. Її любов до дітей переплітається з ненавистю до гнобителів. Мотрона Тимофіївна змушена терпляче переносити несправедливості, але в її душі ніколи не згасає внутрішній опір гнобленню, прагнення до незалежності. Зовні покірна, вона готова до боротьби, готова мстити за образи: Я потуплений голову, Серце гнівне ношу!
Ненависть селян до гнобителів проривається в багатьох місцях поеми. Виведений з терпіння селянин Агап Петров, як обухом, б’є князя качатина гнівним словом: Послідок ти! З милості Мужицькою нашої дурості Сьогодні ти начальствуешь, А завтра ми Послідок Пінка – і скінчений бал!
Могутні сили, що криються в народі, уособлені в Савелии, якого Некрасов називає “богатирем святорусской”, звеличуючи цим визначенням його життя борця і мученика. Стойко, згуртовано трималася корежская громада проти вимагань поміщика Альтаночницеві: Здавалися люди слабкі, А сильні за вотчину Стояли добре.
Вісімнадцять років терпіли вони знущання німця-управителя, але “… німець як не панував, – каже Савелій, – так наші сокири лежали – до пори!” Савелій і його товариші розправилися з німцем, і за це їм довелося перенести острог і каторгу. Куди ти, сила, делася? На що ти став у нагоді? – Під різками, під палицями По дрібницях пішла! – З тугою думав Савелій про багаторічну безплідній боротьбі з насильниками. Узагальнююче значення розповіді Савелія підкреслюється його словами про богатирство російського мужика: Ланцюгами руки крутіше, Залізом ноги ковані, Спина… ліси дрімучі Пройшли по ній – зламався. Всі терпить богатир!
Ще виразніше про святість боротьби народу з гнобителями говорить легенда “Про двох великих грішників. Наближення легенди до релігійної притчі (розповідає її старець Іонушка, який прославився своїм благочестям, починає розповідь “старанно перехрестившись”; в якості джерела він посилається на батька Питирима з Соловецького монастиря) знадобилося Некрасову не тільки для маскування революційного змісту легенди. Некрасов користується формою релігійної притчі як найдоступнішою селянинові того часу, найсильніше діючої на уяву народу. Вбивство “знатного, першого в тій стороні” пана зображується як угодне Богу справа. Не можна забувати, що ці рядки писалися якраз у той час, коли народовольці полювали за “коронованим звіром”. Припущення, що під паном Глухівським. мається на увазі цар, підтверджується словами:
Скільки холопів гублю, Мучу, питаю і вішаю
Викликали “скажений гнів” відлюдника. Вельможі мучили своїх холопів, але катувати і вішати міг тільки цар. Таким чином, в розпал нового революційного підйому Некрасов легендою “Про двох великих грішників” кликав народ на священну війну проти поміщиків і царя.
Схожі твори:
- Образи правдошукачів у поемі H. А. Некрасова “Кому на Русі жити добре” 1. Семеро мандрівників, що шукають щасливої людини. 2. Єрмил Гирин. 3. “Кріпосна жінка” Матрена Тимофіївна. 4. ГриГорей Добросклонов. Тема пошуку щасливої частки й ” правди-матінки” займає значне місце у фольклорній традиції, на якій опирався Н. А. Некрасов, створюючи поему “Кому на Русі жити добре”. Мандрівництво відігравало особливу роль у культурі...
- “Серце народне” у поемі Н. А. Некрасова “Кому на Русі жити добре” У всіх своїх добутках Н. А. Некрасов звертається до народу. І поема “Кому на Русі жити добре” не виключення. Некрасов писав про народ і для народу. Героєм своєї поеми Некрасов обрав не окрему особистість, а всі “мужицьке царство”. “Кому на Русі жити добре” – істинале народна поема, широке епічне полотно....
- Образи селян у поемі H. А. Некрасова “Кому на Русі жити добре” І. Образи селян і селянок у лірику. 2.Герої поеми “Кому на Русі жити добре”. 3. Збірний образ російського народу. Селянська Русь, гірка народна частка, а також сила й шляхетність російського народу, його вікова звичка до праці – одна з основних тем у творчості Н. А. Некрасова У віршах “У дорозі,...
- Головні герої в поемі Некрасова “Кому на Русі жити добре& У поемі також яскраво показаний образ жінки-селянки Матрени Тимофіївни Корчагіної. Важка була доля селянина, але ще важче, ще бесправней була доля російської селянки. У сім’ї вона була самою забитою, самою безправною рабою свого чоловіка, своєї свекрухи. Скільки людських страждань бачимо ми в житті селянки Матрени! Немає кісточки не ламаної, Немає...
- Російська жінка в поемі Н. А. Некрасова “Кому на Русі жити добре” Частка ти! – російська доленька жіноча! Навряд чи сутужніше знайти. Н. А. Некрасов З раннього років я полюбила поезію Н. А. Некрасова. Він все своє життя служив “великим цілям століття”. Його муза – рідна сестра знедолених. Особливо дороги мені вірші, присвячені безвихідності частки російської жінки-селянки. Мені здається, що це кращі...
- ЖІНОЧИЙ ОБРАЗ У ПОЕМІ НА. НЕКРАСОВА “КОМУ НА РУСІ ЖИТИ ДОБРЕ” Той серця в груди не носив, Хто зліз над тобою не лив. Н. А. Некрасов Н. А. Некрасов справедливо вважається першим співаком російської селянки, що изобразили трагізм її положення й воспевали боротьбу за її звільнення. Голосно і ясно говорив він про те, що рішення “жіночого питання” повинне зв’язуватися “не із...
- Образи селян у поемі “Кому на Русі жити добре” В поемі “Кому на Руси жить хорошо” М. О. Некрасов показує життя російського селянства в пореформеній Росії, їх тяжке становище. Головною проблемою цього твору є пошук відповіді на питання, “кому живеться весело, привільно на Русі”, хто гідний і не гідний щастя? Автор вводить в поему образ сімох селян-мандрівників, які подорожують...
- Російське селянство в поемі Н. А. Некрасова “Кому на Русі жити добре” Поема Н. А. Некрасова “Кому на Русі жити добре” створювалася протягом більше десяти років ( 1863-1876), Основна проблема, що цікавила поета, – положение російського селянина при крепостном праві й після “звільнення”. Про сущности царський маніфест Н. А. Некрасов говорить словами народу: “Добра ти, царська грамота, так не про нас ти...
- Пейзаж у поемі Н. А. Некрасова “Кому на Русі жити добре” Аналізуючи поему Некрасова “Кому на Русі жити добре”, ми відзначимо насамперед її сюжетно-композиційну своєрідність. Складається із чотирьох щодо самостійних частин, поема позбавлена єдиного “структурного” сюжету, сюжету в нашім звичному поданні про нього. Як зауважує Ю. В. Лебедєв, нам важливий тут не зовнішній, а внутрішній сюжет – все більше прояснення у...
- Поняття про щастя в поемі Н. А. Некрасова “Кому на Русі жити добре” Некрасов писав свою поему більше 13 років, але ще більше часу витратив на те, щоби “по слівцю”, як він сам виразився, збрати всі відомості про російський народ. Поет показав не тільки всі сторони селянського життя з її виснажливою працею, оскорблениями й гнобленнями з боку влади, але й протиставив їм клас...
- Іронія і сатира у поемі Некрасова “Кому на Русі жити добре” Образи захисників народних в поемі Некрасова “Кому на Русі жити добре” Селяни – беззахисні жертви поміщиків. Вони терплять багато несправедливостей, але, скаржитися їм нікому. “Високо бог, далеко цар”, – говорить Мотрону Тимофіївні старий Савелій. Цар, який тримав у своїх руках державну владу, не захисник народу. Царська влада представляється селянинові у...
- Образи селянських жінок у поемі “Кому на Русі жити добре” Образи селянських жінок, виведених поетом у добутках, написаних до поеми “Кому на Русі жити добре”, здаються тільки ескізами до намальованого на весь зріст портрету Матрени Тимофіївни. Якщо в 40-х роках, та й пізніше Некрасов зображує в селянських жінках переважно терпіння, затурканість (“ти вся – втілений переляк, ти вся – вікова...
- Поміщики й “люди холопського звання” у поемі Н. А. Некрасова “Кому на Русі жити добре” У поемі “Кому на Русі жити добре” Некрасов виступив гнівним викривачем про щественно-політичний лад Росії й виніс йому строгий вирок. Поміщики представлені в поемі очами селян, без усякої ідеалізації й співчуття. Сатирически зобразив Некрасов паразитическую життя поміщиків до реформи, коли “дихали груди поміщицька вільно й легко”. Пан, що володів “хрещеної...
- Образ Матрены Тимофіївни (по поемі Н. А. Некрасова “Кому на Русі жити добре”) Образ простій росіянці селянки Матрены Тимофіївни дивно яскравий і реалістичний. У цьому образі Некрасов з’єднав всі риси і якості, властиві російським селянським жінкам. І доля Матрены Тимофіївни багато в чому схожа з долею інших жінок. Народилася Матрена Тимофіївна у великій селянській сім’ї. Найперші роки життя були по-справжньому щасливими. Все життя...
- ОБРАЗ ГРИГОРІЯ ДОБРОСКЛОНОВА В ПОЕМІ Н. А. НЕКРАСОВА “КОМУ НА РУСІ ЖИТИ ДОБРЕ? Поема “Кому на Русі жити добре?” добуток про народ, його життя, праці й боротьбі. Поет селянської демократії, соратник Добролюбова й Чернишевського, Некрасов не міг пройти у своїй поемі, як і в інших добутках, повз тихі, хто самовіддано, не щадячи сил і життя, боровся за волю народу. Образи революціонерів незмінно привертали...
- Різноманіття народних типів у поемі H. А. Некрасова “Кому на Русі жити добре” 1. Кращі людські якості, що втілилися в образах людей з народу. 2. Образ Матрени Тимофіївни Корчагіної. 3. Голота й холопи. 4. “Селянський гріх”. У своїй поемі “Кому на Русі жити добре” Н. А. Некрасов показує велику панораму народного життя, характерів і доль. Мотив мандрівки сімох селян, що задалися метою з’ясувати,...
- Жіноча частка (по поемі Некрасова “Кому на Русі жити добре”) Мабуть, жоден письменник або поет у своєму творчестве не залишив без уваги жінку. Притягальні образи коханої, матері, таємничої незнайомки прикрашають сторінки вітчизняних і закордонних авторів, будучи предметом замилування, джерелом вдихновения, розради, щастя… Але, напевно, жоден тво рец-чоловік, крім Некрасова, не замислювався про те, яке воно – жіноче щастя, і особливо...
- Образ Матрени Тимофіївни в поемі “Кому на Русі жити добре” Частина, названа “Селянка”. Взагалі цей образ займає особливе місце у всій поезії Некрасова. Російська жінка завжди була для Некрасова головною носителькою життя, вираженням її повноти, як би символом національного існування. От чому Некрасов з такою увагою вдивлявся в її долю, художньо досліджував її в поемі онароде. Адже мова йшла про...
- Проблема народного щастя в поемі Некрасова “Кому на Русі жити добре” “Я ліру присвятив народу своєму”, – писав Некрасов у вірші ” Елегія “. Народна тема хвилювала письменника як ніяка інша, тому він присвятив їй поему-епопею “Кому на Русі жити добре”. Композиція поеми будується за законами класичного народного епосу: вона складається з окремих, щодо автономних частин і глав: частина 1 –...
- Аналіз поеми Кому на Русі жити добре Некрасова Н. А Аналіз поеми Кому на Русі жити добре Форма подорожі-пошуку дозволяє Некрасову показати широку панораму народного життя. Російська післяреформена дійсність повна протиріч. Селян “звільнили”, але рабство залишилося. Поміщики як і раніше пригноблюють народ. Але протиріччя гніздяться й у самому народі: з одного боку, це великі трудівники; з іншого боку – забита,...