“Земні боги” у творчості Г. Р. Державіна (На прикладі вірша Г. Р. Державіна “Володарям і судіям”)
1. Обов’язку “земних богів”. 2. Автобіографічні нотки. 3. Портретні й пейзажні замальовки. Протилежності, поставлені поруч, стають більше явними.
Бонавентура Вірш Г. Р. Державіна “Володарям і судіям” є одним із сатиричних добутків поета, у якому він викриває вельмож і царів за їхні безчесні вчинки. Так одичний текст наповнюють викривальні нотки, які не могли в ньому з’явитися раніше, тому що ставилися до “низького штилю”. Ода ж повинна була не викривати, а оспівувати заслуги того, кому вона адресована.
Але поет порахував,
Всевишній Бог здобуває людські риси. Він стає суддею, що бере у свої руки право судити й засуджувати тих, хто загордився себе “земними богами”. Але взявши на себе
… Доколе, рік, доки вам буде Щадити несправедливих і злих? Поет усе ще впевнений, що може вплинути на хід подій своєю творчістю: віршами й сатиричними одами. Тому перед нами з’являється певна людина, що показує своє відношення до цього миру.
При цьому він не обертає ніякого увагу на займане ними соціальний стан. Отже, поет вирішує сам нагадати їм про борг, що вони несуть перед людьми Адже якщо вони є “земними богами”, те повинні брати під захист всіх скривджених. А це, можливо, тільки тоді, коли дотримано закон, тобто правило, єдине для всіх на цій землі. І ніхто не вправі провертати його так, як йому захочеться. У вірші “Володарям і судіям” прослизають елементи віри в те, що такі “земні боги” не побоятися відстояти свою правду й перед сильними миру цього.
У такий спосіб поет показує, що кожного наділеного владою людини можна попросити опомощи. И вони не повинні відвертатися від таких прохачів. Ваш борг є: зберігати закони, На обличчя сильних не дивитися, Без допомоги, без оборони Сиріт і вдів не залишати.
А їх багато на нашій землі. Тому поет вирішує перелічити всіх, присвячуючи цьому цілих дві строфи. Так створюється досить мальовничий портрет тих, хто потребує допомоги. Вони не мають індивідуальних чорт Поет показує їх у масі, даючи тим самим зрозуміти, що подібних людей багато. Але допомога “земні боги” повинні зробити кожному з них.
Такий прийом дослідники творчості Державіна називають “образним живописом”, тому що через певні риси, тільки-но помітні штрихи перед нами встає цілком конкретний і правдоподібний образ. Іноді він має досить розпливчасті визначення, наприклад безневинні, нещасливі, неспроможні. Але таке узагальнення дозволяє показати нам, що в допомозі бідують не тільки сірі й убогі. Вона, можливо, необхідна й тим, хто перебуває поруч із “земними богами”, на одному соціальному щаблі.
Ваш борг: рятувати від лих безневинних, Нещасливим подати покрив; Від сильних захищати неспроможних, Вивергнути бедних з оковів Можливо, у цьому добутку прослизають і автобіографічні нотки. Г. Р. Державін був зі збіднілого, але дворянського роду. Коли він служив у Преображенському полку, то при відсутності зв’язків і грошей не міг просунутися по службі. І ніхто з кола “земних богів” не простягнув йому руку допомоги. Тому, коли поет зміг звертатися до таких людей через свою творчість, то він акцентував їхню увагу на тім, що навколо них є ті, хто має потребу в них допомоги Але всі його заклики не мають ніякого значення й сили.
І дійсно навіщо ж оглядатися навколо, коли ти сам щасливий і живеш у багатстві й достатку. Адже ти не випробував тих прикростей і принижень, які випали на частку бідним людям. Та й глас поета залишається за вікнами твого будинку, не вторгається в пишне оздоблення чудових приміщень. Але поет зауважує найстрашніше, що може бути в цьому світі, – байдужість Можливо, “Земні боги” і без допомоги поета бачили весь біль і несправедливість.
Але вони не захотіли прикласти ніяких зусиль для того, щоб допомогти тим, кому така підтримка необхідна. Не внемлют! – бачать і не знають! Покриті мздою очеса…
Чому ж так відбувається насправді? Поет знаходить відповідь і на це питання. Головним винуватцем стає винагорода, тобто нагороди Так у вірші Державіна піднімається ще одна проблема – хабарництво.
Воно закриває людям ока на всю несправедливість, що діється навколо. Але тоді на допомогу поетові приходять небеса. Злодействи землю потрясають, Неправда зиблет небеса. Після такого поет показує своє обурення.
У тексті з’являються знак оклику, а в інтонаціях – збурювання происходящим. И він показує, що разочаровивается в “земних богах” і знову нагадує їм про те, що вони, можливо, не подвластни осуду. Але він як поет бере на себе таке право, порушуючи всі канони одичного тексту. Він не звеличує царів, а навпаки, опускає їх до свого рівня, простого смертного.
Поет показує, що вони також жагучі, як і він, простій людин Так чому ж тоді вони повинні називатися справедливими царями? Царі! – Я думав, ви боги владні, Ніхто над вами не суддя, – Але ви, як я, подібно жагучі И так само смертні, як і я. Для поетичної творчості Державіна характерне використання не тільки портретних, але й пейзажних замальовок Тому, щоб показати, яка доля чекає “земних богів”, він використовує образ зів’ялого аркуша, що падає з дерева.
Адже ніхто й ніщо не може вплинути на явища природи й пожвавити цей аркуш. І ви подібно так упадете, Як із древ зів’ялий аркуш упаде! І в наступних рядках поет нагадує про самому головний: всі вони не тільки смертні, але можуть мати однакову долю Він зауважує не менш важливий факт: у житті є один момент, що зрівнює всіх, – смерть.
Адже вона не стане вибирати між богатими або бедними, вона приходить до усім. І ви подібно так умрете, Як ваш останній раб умре! Тоді поет розуміє, єдине, що йому можетпомочь у цьому житті, – це звертання до Всевишнього. Адже навіть глас поета нічого не значить для “земних богів”. Поет відзначає, що тільки “боже правих” здатно захистити слабких і неспроможних.
Воскресни, Боже! Боже правих! І їхньому молінню внемли… В останніх рядках добутку поет показує, що лемент до Всевишнього йде від самого серця, тому що він віддає найважливіше, що є в житті людини, – право судити “несправедливих і злих”.
Тому тільки один може бути єдиним царем землі. Прийди, суди, карай лукавих И будь єдиний царем землі! Так у вірші “Володарям і судіям” поступово рисується образ “земних богів”.
Нам про їх практично нічого невідомо. Але поет представляє їхнє поводження й відношення до інших людей. У вірші поета формується новий варіант портрета.
Його не можна зобразити на полотні, тому що вигляд начебто б і конкретний, але насправді розмитий И тільки слова змогли стати своєрідною кистю для такого мальовничого й правдоподібного портрета. Не даром деякі дослідники відзначали, що Г. Р. Державін “перестає описувати окремі властивості людської натури, його поезія скоріше тяжіє до портретного зображення”. Незважаючи на те що вірш “Володарям і судям” є перекладанням 81-го псалма, у ньому є дуже багато особливостей, які вносить у твір Державін. Він змішує в одному малює на одному поетичному полотні й царів, і рабів.
Всі вони ходять під одним небом, на якому сидить Всевишній Бог И тільки йому поет може довірити право судити, намагаючись навіть не допускати до цього процесу “земних богів”, які нікому й нічим не здатні допомогти
Схожі твори:
- Аналіз поезії “Володарям і судіям” Поезія Г. Р. Державіна – одне із самих значних явищ у російській літературі XVIII століття. Незвичайно сміливий, рішучий і незалежний характер Державіна виявився не тільки в його кар’єрі державного що служить, але, бути може, ще більше – у поетичній Творчості. Один з його віршів ледве не стало причиною вигнання й...
- Зимові пейзажі в поетичній творчості О. С. Пушкіна (На прикладі вірша “Зимовий ранок”) 1. Поетичне споглядання природи. 2. Колірна гама пейзажу. 3. Філософська основа природних картин. Саме прекрасне в природі – відсутність людини Б. Кишеня Природа у творчості О. С. Пушкіна має особливі відтінки Адже це не тільки картина, що запам’ятовує миті миру, але й картина щиросердечного життя самого поета. Адже на своєму...
- Історичні портрети у творчості Г. Р. Державіна 1. Образ Суворова. 2. Роль природи в зображенні полководця. 3. Наснага своїм прикладом солдат. 4. Справи й учинки великої особистості. Війна закінчена лише тоді, коли похований останній солдат. А. В. Суворов У своїй поетичній творчості Г. Р. Державін звертається до історичних особистостей. Вони багато чого зробили для нашої держави, не...
- Поезія в поданні Пушкіна на прикладі вірша “Поет” Насамперед згадаємо вірш, у якому А. З Пушкіна звернувся до вищого розуму; воно з’явилося як би провісником “Поета”: И нині з висоти духовної Мені руку простираєш ти, И силою лагідної й любовної Упокорюєш буйні мрії Твоїм вогнем душу палима Відкинула морок земних суєт, И внемлет арфі серафима У священному жаху...
- Звертання Пушкіна у своїй творчості до Горацию й Державіна Але була ще одна, більше істотна причина звертання Пушкіна до Горацию й Державіна. Гораций, як і багато хто його сучасники, був переконаний, що інші держави можуть, подібно давньоєгипетському, зникати з особи землі, але тільки Рим – вічна; імперія римська, її державні встановлення, що панує релігія, римське мовлення не зникнуть ніколи....
- БОГИ ТА ГЕРОЇ ДАВНЬОЇ ГРЕЦІЇ ЧАСТИНА ПЕРША МІФИ НАРОДІВ СВІТУ РОЗДІЛ 3 БОГИ ТА ГЕРОЇ ДАВНЬОЇ ГРЕЦІЇ Літературна розминка 1. Що ви знаєте про культуру Давньої Греції? Якими здобутками цієї культури людство користується до сьогодні? 2. Назвіть відомих вам героїв давньогрецьких міфів. Близько чотирьох тисяч років тому на території Стародавньої Греції виникла цивілізація, що спромоглася...
- Життя природи у творчості Ф. И. Тютчева (На прикладі декількох віршів) 1. Пульсація внутрішнього життя. 2. Сполучення внутрішнього й зовнішнього мирів. 3. Протиріччя й домальовування в картинах природи. У природі ніщо не пропадає, крім самої природи А. Крижановский Пейзажі нерідко викликають замилування не тільки поетичних натур, але й простих людей. Ну як не закохатися в золотий листопад, що описував И. А....
- “Золотий століття” давньогрецької літератури (на прикладі творчості Эсхила й Софокла) Сюжети античної літератури часто співзвучні, іноді вони перетинаються, зображуючи ті самі події. Але така співзвучність виправдана. Навіть сучасним художниками треба дечому повчитися в їхнього давнього попередників: в античному театрі, як відомо, цінувався не стільки сюжет, скільки глибина моральної й філософської проблематики, розкрита за допомогою відомого, часто так званого “мандрівного сюжету”....
- Тема природи в поезії “срібного століття” (на прикладі творчості И. А. Буніна) Визнання й популярність Бунін придбала як прозаик, але значне місце в його творчості завжди занімала поезія. Він почав з віршів і писав вірші до кінця своїх днів. В 1901 році вийшов збірник віршів “Листопад”, у який увійшли кращі вірші з ранньої поезії Буніна. Лейтмотив збірника – елегійне прощання з минулим....
- Гумор у нашому житті та в літературі (на прикладі вірша П. Глазового “Заморські гості”) Скільки вже було сказано про українських гумор, скільки написано гумористичних поезій, оповідань, байок, комедій! Але минають роки, навіть тисячоліття змінилися, а гумор не зникає з повсякденного життя українців та з літератури! Гумор допомагає нам критично сприймати дійсність, виходити зі складних життєвих ситуацій, легше та оптимістичніше сприймати життя, а головне –...
- Твір на тему:Своєрідність творчості поетів “срібного століття” (на прикладі творчості одного з поетів) “Коли стихає шум епохи, ми починаємо розуміти: за плечима гігантів”, – писав Борис Пастернак. Действительно, через багато років ми краще розуміємо гениальность тих, хто затворів у минулому, чиї імена ввійшли в історію. Сьогодні ми всі частіше звертаємося до творчості поетів початку XX століття, відкриваючи для себе нові імена й нові...
- Панорамне зображення міста у творчості М. Ю. Лермонтова (На прикладі раннього твору “Панорама Москви”) 1. Сторінки історії. 2. Звукові ефекти. 3. Контрастні описи. 4. Прийом уособлення. Відмітна властивість російського розуму складається у відсутності поняття про границі. Б. Н. Чичерин У творчості М. Ю. Лермонтова значне місце займають різні філософські й психологічно наповнені добутки. Але основа такої творчості початку заставлятися ще. у ранні добутках Наприклад,...
- “Срібний вік” на прикладі творчості Цвєтаєвої Що принесе з собою завтрашній день? Проблема, завжди турбує людський розум. Завтрашній день приходить, а відповіді на це питання немає. Майбутнє, неминуче є загадкою для людства. Із днів утворюються роки, роки формують століття, а людський розум наполегливо намагається відсунути грань, що розділяє сьогодення і майбутнє. Така суть людини, він не...
- Революція й поет на прикладі творчості Єсеніна Революцію Сергій Єсенін прийняв, по його власному визнанню, досить співчутливо, хоча й з мужицьким ухилом – співробітничав з есерами, щоправда, не як політик, а як поет. Орієнтація на есерів була свідомим вибором, тому що Єсенін думав, що революція зробить Росію великою Селянською Республікою – країною Хліба й Молока, годувальницею й...
- Бєлінський і ліричний початок на прикладі творчості Пушкіна Тепер Бєлінський особливо високо починає цінувати в літературі саме ліричний початок. ” Суб’єктивний” Шиллер став для нього дорожче “об’єктивного” Гете. Він переглядає колишнє негативне відношення до “Горя від розуму”. Тепер Бєлінський цінує комедію Грибоєдова за те, що це “благороднейшее гуманістичний добуток, энергический (і притім ще перший) протест проти мерзенної расейской...
- Розкажіть про особливості зображення у творчості Т. Шевченка долі жінки (на прикладі прочитаних творів) У художній літературі того періоду (кінець XVIII – перша чверть XIX ст.) багато було творів на тему зведення простої дівчини паном-спокусником. Але Шевченко пішов далі і трактував цю тему не тільки в моральному, а в соціальному і національному плані; дворяни зводять дівчат не тільки тому, що погано виховані, а передусім...
- Стихія революції й природи у творчості А. А. Блоку (На прикладі поеми “Дванадцять”) 1. Атмосфера революційних змін у Росії. 2. Опис старого буржуазного миру. 3. Мир, розбитий на дві частини 4. Суперечливий образ Христа. Яка чудова хірургія! Взяти разом і артистично вирізати старі смердючі виразки! Б. Л. Пастернак У січні 1918 року була створена на одному подиху знаменита поема А. А. Блоку “Дванадцять”....
- Моральне збідніння особистості у творчості А. П. Чехова (На прикладі оповідань “Ионич” і “Агрус”) 1. Болото вульгарності. 2. Побутова рутина. 3. Божевільна ідея. Усяка потреба вщухає, а всякий порок збільшується від задоволення А. Ф. Амьель У своїй творчості А. П. Чехов піднімає чимало проблем И кожної з них він приділяє особливу увагу, дозволяючи нам не з авторських ремарок і пояснень, а із самого тексту...
- Скорочено “Самі боги” Азимова по главах – Частина 1 Земля. Друга половина XXI в. Досить пересічний молодий радиохимик Фредерик Хэллем випадково виявляє, що в запиленій колбі з етикеткою “Вольфрам” раптом виявилася якась інша речовина. Спектрометричний аналіз показує, що це ізотоп плутонію, що теоретично не може існувати, вдобавок з’ясовується, що радіоактивність речовини постійно зростає й воно випускає позитрони, що несуть...
- “Людина прийшла в мир для безмірної волі творчості й щастя” (На прикладі оповідань А. И. Куприна “Гамбринус” і “Анафема”) 1. Образ вільного музиканта Сашки з “Гамбринус”. 2. Батько Олимпий з оповідання “Анафема” як виразник протесту проти фальші. 3. Загальні риси скрипаля Сашки й диякона Батька Олимпия. Всі Бог зробив на радість людині. А. И. Куприн Коли торкаєшся теми творчості в добутках А. И. Куприна, те першим пригадується оповідання “Гамбринус”...