ЗАМИЛУВАННЯ КРАСОЮ ПРИРОДИ. МИКОЛА ВОРОНИЙ УЩУХЛА БУРЯ
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; розкрити красу і своєрідність поезій; поглиблювати та розширювати образні уявлення; розвивати мовлення, спостережливість, здатність бачити те коло життєвих явищ, які стали об’єктом зображень; виховувати любов до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
– Промовте скоромовку: повільно (тихо); швидше (напівголосно); швидко (голосніше).
Хмаринки-пуховинки,
Химерні, волохаті.
Вмостились
У хлопчика на хаті.
Химерні ці хмаринки –
Хмаринки-пуховинки –
Принесли завдання
Для кожної дитинки.
2. Робота над чистомовкою
Ді-ді-ді – висять он жолуді.
Да-да-да – миє чиста їх вода.
Ду-ду-ду – я по них піду.
Жа-жа-жа – буде з них їжа.
Ця-ця-ця – для Мартина кабанця.
Ця-ця-ця – кабанця хвастунця.
Ід-ід-ід – ще й залишимо на плід.
Ід-ід-ід – щоб розрісся дуба рід.
3. Гра “Шифрувальники”
– Прочитайте речення, переставляючи букви у словах.
КуЩа
ВиЖе в тавкус куща.
МаТ лавапють ройжі і щіля.
ВаХоються
ЛеА куща тихра.
НаВо тачує ан всою дозбич.
КуЩа – бира жиха.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Конкурс “чия казочка краща?” (1-ша група)
Учні розказують складену казку “Зустріч із Вечором”, використовуючи художні засоби з прочитаних віршів.
2. Конкурс “чия розповідь краща?” (2-га група)
Учні розповідають складену розповідь від імені Вечора “Як я приходжу на землю”.
3. Конкурс “хто краще?”
Учні читають з пам’яті по одному з віршів про вечір (за вибором, с. 105-106).
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з творами українських поетів, які пройняті замилуванням красою природи. Послухайте уривок з вірша.
Тиша надворі, якась підозріла.
Море затихло – готує сюрприз.
Полум’ям блискавка ніч освітила
Стрілкою з неба метнулася вниз.
Вітер набрав повні груди повітря,
Видув натхненно і хвилю здійняв.
Колір змінила небесна палітра,
Дощ із грозою землю злякав.
Буря уперто зчиняла розруху,
Гілля тріщало, двигтіла земля.
Л. Чернуха
– Яким настроєм пронизані рядки поезії?
– Чому надворі підозріла тиша?
– Чи доводилося вам спостерігати бурю?
– Пригадайте почуття, які володіли вами.
Фізкультхвилинка
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Опрацювання вірша Миколи Вороного “Ущухла буря” (с. 106)
1) Виразне читання вірша вчителем.
– Яким настроєм пронизані рядки цього вірша?
2) Словникова робота.
Довідкове бюро
Буря – навальний вітер з дощем і грозою.
Перли – коштовна прикраса.
Разок намиста – тут: нанизані на нитку намистини.
3) Робота в парі. Підготовка до виразного читання вірша.
– Який основний тон виберете для читання вірша?
– Де зробите найдовшу паузу?
4) Гра “Хто краще?”.
Конкурс на краще виразне читання вірша.
5) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
– Чому “скрізь” панує тиша урочиста?
– Із чим поет порівнює сльози?
– Чим, на вашу думку, вони були викликані?
– Знайдіть у вірші уособлення.
– Чи погоджуєтеся ви з твердженням, що вірш пройнято замилуванням красою природи? Поясніть свою думку.
– Доберіть синоніми до слів ущухла, панує, отрясає.
– Перевірте, чи передають дібрані вами слова таку мелодійність, задушевність, зачарованість, як у поета.
2. Хвилинка творчості (словесне малювання)
– Яку ілюстрацію ви намалювали би до твору?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– З яким твором ознайомилися на сьогоднішньому уроці?
– Чим сподобався вам цей вірш?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Намалювати ілюстрації до вірша (с. 106).