ЗАКРІПЛЕННЯ ЗВУКОВОГО ЗНАЧЕННЯ БУКВИ Чч. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕКСТУ “НА ПОЛОНИНІ” І ВІРША “КАРПАТИ”. ЗАГАДКИ
Мета: закріплювати літературну вимову звука ; удосконалювати навички свідомого виразного читання; ознайомити учнів з життям та працею чабанів у гірській місцевості нашої країни; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов до Батьківщини.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над чистомовкою
Чі-чі-чі, чі-чі-чі!
Сидить Оля на печі.
Чі-чі-чі, чі-чі-чі!
Розтопили у печі.
Чі-чі-чі, чі-чі-чі!
Напечемо калачі.
Чу-чу-чу, чу-чу-чу!
Я сама їх напечу.
Ча-ча-ча,
Дали Олі калача.
Л. Лозован
2. Робота над скоромовкою
ЧАЛАПКАЛО
Чап-чалап чалапкало
Маленькими чалапками
Й, нарешті, причалапкало
Оте мале чалапкало,
Бо, як кудись чалапкаєш,
То завжди причалапкаєш.
Є. Гуцало
ІІІ. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра “упіймай слова зі звуком “
В чаплі чорні черевички.
Чапля чапа до водички.
У саду живе шпачок,-
Чорна шапочка й бочок,
Чорні крильця,
Чорна спинка,
Чорний весь, мов та вуглинка.
В. Поленок
2. Звуко-буквений аналіз слова черевички
– Назвіть послідовно
Фізкультхвилинка
Віє вітер нам в лице,
Захиталось деревце.
Вітер віє тихше, тихше,
Деревце все вище, вище.
IV. РОБОТА ЗА БУКВАРЕМ (С. 90-91)
1. Розвиток мовлення
Бесіда супроводжується демонструванням ілюстрацій.
– На заході нашої країни розкинулися мальовничі гори Карпати. Місцеві жителі займаються розведенням овець. Вівці – дуже корисні свійські тварини. Вони дають вовну, з якої можна виплести теплі речі, або виткати тканину. Смачне овече м’ясо. Молоко, з якого виготовляють сир, ще називається бринзою. Доглядають за вівцями вівчарі. Праця вівчарів нелегка. Навесні, коли гірські полонини (луки) вкриваються соковитою травою, чабани (вівчарі) женуть отари овець високо в гори і там випасають їх до зими. Тільки на зиму чабани повертаються в рідні села. Колись вони були повністю відрізані від цивілізованого життя, а зараз мають можливість слухати радіо, дивитися телевізор, читати газети і книжки, користуватися Інтернетом. Вівчарі в горах люблять співати пісні, грати на народному інструменті – трембіті. Звуки трембіти чути далеко в горах, вони долинають і вниз, у села, де живуть сім’ї вівчарів.
2. Опрацювання тексту “на полонині”
Читання тексту вчителем
– Хто прийшов до чабанів?
3. Словникова робота
Смереки, смерічки – хвойні дерева, схожі на ялини.
4. Гра “Бджілки”. самостійне напівголосне читання тексту учнями
– Де чабани пасуть овечі отари?
– З ким Марічка іде в гості до вівчарів?
– Що вони їм несуть?
– Як чабани зустріли дівчинку?
– Про що лунатимуть увечері пісні?
– Яка річка згадується у тексті?
– З якої букви пишеться назва річки?
5. Опрацювання вірша “Карпати”
1) Читання вірша вчителем.
2) Колективне читання вірша вголос.
3) Читання вірша окремими учнями.
4) Гра “Знайди риму”.
Навесні – голосні, гудуть – ідуть.
6. Робота над загадками
– Прочитайте загадки. Який зміст прихований у цих загадках? (По небу блукали, пропливали хмари, з них пішов дощ, і вода збігла в річку.)
– Чому в загадках говориться про овечок, хмари та вату? (Бо вівці, вата і хмари чимось подібні між собою – білі, пухнасті.)
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра “Закінчи речення”
– Сьогодні на уроці ми дізналися…
– Найцікавіше було…
– Найбільше я запам’ятав…
– Удома розкажу…