Задум “Червоної літери” Готорна
Задум “Червоної літери” викристалізовувався у письменника поступово, але неухильно. Про це свідчать і його оповідання, і щоденникові записи. Ось, наприклад, такі: “Символізувати моральну або духовну недугу тілесною; так, коли людина скоїть якийсь гріх, це може призвести до появи виразки на її тілі; розробити”. Або: “Історія про наслідки помсти, котра перетворює на диявола того, хто її здійснює”. В оповіданні “Чорна вуаль священника” (1836), що викликало своєю алегоричністю багато спроб інтерпретації, вже є передчуття проблематики
Сама червона літера, оздоблена золотою вишивкою, яку носить на сукні якась молода гарна жінка, з’являється на сторінках оповідання “Ендікотт і червоний хрест” в тій його партії, де йдеться про рідкісно жорстоку вигадливість богобоязливих пуритан щодо покарання тих, хто, на їхню думку, порушив господні заповіді (до речі, це один із найяскравіших у Готорна проявів його безкомпромісного засудження антигуманності новоанглійського пуританства). В цьому оповіданні, як і в деяких інших, близьких до нього тематично, недвозначно виявилося
У “Червоній літері” відбувається зіткнення трьох вдач, трьох моральних позицій, трьох уявлень про призначення людини, її права, обов’язки, щастя, кохання, честь, сумління, гріх, покуту, помсту тощо. Хоча дія роману відбувається протягом кількох років, справжнього розгортання сюжету в часі практично нема. Кожний персонаж визначений як особистість вже на початку твору і мало змінюється у своєму ставленні до основного конфлікту. Стають лише виразнішими риси, закладені в ньому первісно. Головні події з життя кожного з трьох, які обумовили їх подальшу долю, відбулися до початку роману. Читач дізнається про них через спогади. Передісторія подана коротко, пунктирно, лише самі факти без заглиблення в подробиці.
Роман має дві кульмінації. Це перша сцена на майдані біля ганебного стовпа і остання, яка завершує життя двох героїв і визначає подальше існування героїні. У сповненій високого драматизму першій сцені ми бачимо молоду жінку з немовлям на руках, яку виводять з міської в’язниці і ставлять на ганьбу і наругу до ганебного стовпа. На її грудях палає червона літера “А”, примхливо прикрашена золотим гаптуванням. Цю літеру, з якої починається англійське слово “adulteri” – “перелюбство”, – знак свого невибачального гріха – головна героїня роману Естер Прінн виготовила сама. І в цьому, як і у виразі її обличчя, у відмові назвати судді ім’я коханця, батька її дитини, – в усій поведінці молодої жінки виявляється гордість та сила духу, смілива вдача й уперта воля. Вона визнає свою провину і ладна все життя спокутувати її. В натовпі пуритан на майдані Естер засуджують усі, хоча автор тонко передає через репліки присутніх градації цього осуду. Провина гарної англійки в тому, що, одружена зовсім юною з видатним ученим похилого віку, вона шанувала чоловіка, та ніколи не кохала його (про це читач дізнається з думок Естер біля ганебного стовпа), а коли вже після їхнього переїзду з Англії до Америки чоловік поїхав кудись у своїх справах і не повернувся, вона через два роки марного чекання покохала іншого і народила від нього дитину.
Подія, котра відбувається на майдані біля в’язниці, не має в собі нічого незвичного, якщо взяти до уваги час – кінець XVII ст. й місце дії – пуританський Бостон. Загострює ситуацію те, що промовити до сумління грішниці, закликати її виказати ім’я коханця має сам цей спокусник – священник Дімсдейл, а серед присутніх саме в час покарання з’являється ніким невпізнаний чоловік засудженої, який перебував у полоні в індіанців. Збіг обставин малоймовірний, але для романтизму досить типовий.
Дімсдейл, чудовий проповідник, добра і чесна людина, через слабодухість не наважується прилюдно визнати правду, а старий чоловік Естер вирішує, зберігаючи інкогніто, дізнатися, хто спокусив його дружину. Все, що складає далі основну частину роману, відбувається головним чином в душах Естер Прінн, явної грішниці, Дімсдейла-грішника прихованого, і Чіллінгворта, грішника найстрашнішого, бо він присвячує своє існування помсті. Естер завдяки своїй прямоті і гідності, з якою вона носить знак ганьби – літеру А, стає навіть в очах немилосердих пуритан людиною, гідною якщо не поваги, то подиву. Священника мучать такі нестерпні докори сумління, що у нього на грудях там, де серце, відкривається болюча рана у вигляді червоної літери А. Ніхто не бачить цієї рани, а читач дізнається про неї лише завдяки авторським натякам. Видно лише, як Дімсдейл все більше марніє, все палкішими стають його проповіді, в яких він непомітно для інших виплескує біль свого серця. Його муки тим жахливіші, що парафіяни вважають свого пастиря майже святим. Чіллінг-ворт, який уславився в Бостоні як чудовий лікар, здогадується про провину Дімсдейла. Охоплений жагою помсти, він вкрадається в довіру нещасного і під приводом його лікування піддає священника витонченим моральним тортурам. Прагнення помститися перетворює вченого на жахливу потвору. Він деградує морально і фізично, стає схожим на диявола. Вузол трагічних стосунків розв’язує лише смерть. Наважившись, нарешті, визнати свій гріх, вмирає Дімсдейл. Вмирає і месник Чіллінгворт, бо помста випалила його і з загибеллю священника-грішника йому нема чим жити. Естер лишається живою для того, щоб творити добро тим людям, які переслідували її.
У драмі, розказаній Готорном, є ще одна діюча особа – “дитина гріха” маленька Перл – найромантичніша і най-загадковіша постать роману. Вона символізує своєю дивною вдачею те, що гріх падає й на тих, хто ні в чому не завинив. У дитині примхливо змішані добро і зло, вона не по-дитячому мудра й прониклива, її інтуїція межує з дивом, вона читає в серцях і передбачає події. Перл може бути веселою й доброю, а може вражати своєю невгамовністю, навіть жорстокістю. Вродлива, як і її махи, вона буває схожа на маленького злого, шкідливого ельфа, страшного в гніві, немилосердного навіть до Естер. Лише покаяння Дімсдейла знімає злі чари з дитини і вона стає здатною на кохання і добро. Пробудження душі дівчинки – ще один доказ центральної думки роману про благородну силу правди і руйнівну – брехні. Зростаючи в атмосфері ненависті, підозри, двозначних таємниць, які оточували її. матір, і які вона не могла до кінця збагнути дитячим розумом, Перл формується як негативна особистість, і лише правда про батьків знімає з неї чари зла.
Найвдалішими в романі з точки зору психологічної глибини є образи Естер Прінн і Артура Дімсдейла. Кожний з них проходить свій шлях пізнання через страждання і автор докладно розглядає і описує саме в плані психології етапи цього шляху. Естер усупереч усьому не оздоблюється, не ламається, а стає ще міцнішою й перебирає на себе біль і муки інших людей, стаючи їм підпорою, сіючи навколо себе світло добра і віри. Священник Дімсдейл, не наважуючись сказати правду, як пише Готорн, “був притиснутий до землі, як і найниціші”. Але, і в цьому письменник розкриває парадоксальність ситуації грішника, який несе в душі муку невизнаного гріха: “Цей тягар тісно поріднив його з усім грішним братством людей і змусив серце священника трепетати разом з їх серцями. Разом з ними він переживав їх горе і тисячам слухачів виливав своє власне страждання…”. В усьому, що пов’язане з цими двома персонажами, автор виходить на загальнолюдський універсальний рівень психологічної проблематики, надає їм актуальності для наступних поколінь. Історично обумовлені характери набувають ширшого змісту.
Образи Чіллінгворта і Перл психологічно не такі виписані. В них подекуди діє авторська романтична сваволя. Вона із зайвим натиском перетворює першого на повчальний приклад руйнівної дії сліпої мстивості, а другу – на втілення думки про широту впливів гріха і неправди, які втягують у своє хибне коло і тих, хто лише опосередковано до них прилучився.
Стенлі Т. Вільямс сформулював у канонічній “Літературній історії Сполучених Штатів Америки” у вигляді риторичних запитань моральну проблематику “Червоної літери” (риторичних, бо автор не дає на них остаточної відповіді):
“Чи було гріхом одруження Чіллінгворта, бо він на нього нездатний? І якщо ні, чи не вступає його покарання у жахливу суперечність з його провиною, такою малою? Чи є його головною помилкою те, що… він присвятив своє життя науці? Чому його жага помсти Дімсдейлу переросла у протиприродну любов-ненависть? Як можна пояснити ту обставину, що падіння Дімсдейла починається… біля брами раю – з духовної чарівності Естер? Чому боягузство Дімсдейла, котрий не визнав своєї провини, піднесло його на височінь, з якої він повчав свою паству? Чому визнання власної вини звільнило Естер від почуття каяття? І справді, чому все, що сталося з Естер, збагачує та ушляхетнює її?”.
Відсутність відповідей на ці запитання в романі уявна, автор підштовхує читача до певних відповідей. Треба думати, він хотів змусити тих, хто взяв до рук його твір, роздумувати над цими етичними, моральними проблемами і самостійно доходити висновків, що і було б універсальною школою виховання моральності.
Схожі твори:
- Скорочено роману Червона буква Готорна Н У вступному нарисі до роману повествуется про рідне місто автора – Сейлеме, про його предків – пуританах-фанатиках, про роботу в сейлемской митниці й про людей, з якими йому довелося там зштовхнутися. “Ні парадний, ні чорний хід митниці не веде в рай”, і служба в цій установі не сприяє розквіту гарних...
- Правопис великої літери З великої літери пишуться всі слова: 1. Усі слова в прізвищах, іменах та по-батькові та прізвиська людей, назвах міфологічних істот, казкових персонажів, кличках тварин: Іваненко Сергій Степанович, Людвіг Ван Бетховен, Ярослав Мудрий, Перун, Зевс, Червона Шапочка, Білий Бім Чорне Вухо. 2. Назви найвищих державних установ та міжнародних організацій: Верховна Рада...
- Вживання великої літери (пошукова робота) Пошукова робота на тему: Уживання великої літери З великої літери пишуться: 1. Перше слово, яким починається речення після крапки, трьох крапок, знака оклику, знака питання, що стоять у кінці попереднього речення: Ой яка чудова українська мова! Де береться все це, звідкіля і як? Є в ній ліс – лісок –...
- Задум і сюжет роману Тургенєва “Батьки й діти” Задум роману. Суперечки про нього. Четвертий по рахунку роман Тургенєва “Батьки й діти” підбивав підсумок великому періоду у творчій діяльності письменника й відкривав разом стем нові перспективи художнього осмислення переломного етапу російського життя. Поява роману в пресі викликало небачені ще в історії російської літератури запеклі суперечки. Причина цього – і...
- Засудження прагнення до збагачення як основної мети життя у казці Натаніеля Готорна “Золото царя Мідаса” ЗАНЯТТЯ №4 Тема: Засудження прагнення до збагачення як основної мети життя у казці Натаніеля Готорна “Золото царя Мідаса” ПЛАН – Н. Готорн і його час. – Міф про Мідаса. – Зміст казки, порівняння сюжетно-композиційного плану міфу і казки. – Два Мідаси. – Ідея казки. Завдання для підготовчого періоду 1. Дайте...
- Проаналізуйте поєднання комічного і жахливого в новелістиці Е. По (“Окуляри”, “Обдурення як точна наука”, “Чорний кіт”, “Маятник і провалля”, “Машкара червоної смерті” та ін. ) Проаналізуйте поєднання комічного і жахливого в новелістиці Е. По (“Окуляри”, “Обдурення як точна наука”, “Чорний кіт”, “Маятник і провалля”, “Машкара червоної смерті” та ін. ). Новели Е. По поділено на декілька тематичних груп: психологічні або логічні, науково-фантастичні, детективні. Особливості творів письменника полягали в тому, що у них розповідалося про якісь...
- Задум і втілення – “ЄВГЕНІЙ ОНЄГІН” – РОМАН У ВІРШАХ ВІД РОМАНТИЗМУ ДО РЕАЛІЗМУ § 3. “ЄВГЕНІЙ ОНЄГІН” – РОМАН У ВІРШАХ Задум і втілення Роман “Євгеній Онєгін”, завершений у Болдіно, Пушкін писав майже вісім років. За цей час змінився він сам, змінилося і життя в Росії. Але Пушкін виконав завдання, яке поставив перед собою: дати образ “героя часу”, типовий...
- Твір аналіз поеми “Євгеній Онєгін”. Задум і проблематика Пушкін точно зафіксував всі етапи роботи над своїм геніальним добутком. Почато роман був ще в Кишиневі – 9 травня 1823 р. Дуже багато написав поет у Михайлівськім. Заключні глави писалися під час знаменитої Болдинской осіни 1830 р. Лист Онєгіна до Тетяни, створене тоді, коли весь текст роману був уже готовий,...
- Задум “Євгенія Онєгіна” Робота над “Євгенієм Онєгіним” відняла в Пушкіна багато премени й сил. Восени 1830 року, знаменитої Болдинской восени, коли високе натхнення не залишало Пушкіна протягом майже трьох місяців, йому здавалося, що завершення ж близько. 26 вересня 1830 року він записав план роману, яким він по-новому йому бачився. Широко, просторо розгорнувся художній...
- “Даль вільного роману”. Задум і творча історія “Євгенія Онєгіна” Долинина Н. Прочитаємо “Онєгіна” разом. Спб.: “Ліцей”, 1998. Лотман Ю. М. Роман Пушкіна “Євгеній Онєгін”: Коментар. Спб., 1995. Михайлова Н. И. “Собранье строкатих глав”: Про роман А. С. Пушкіна “Євгеній Онєгін”. М., 1994. Що НеПам’ятає В. Книга, звернена до нас. “Євгеній Онєгін” як “проблемний роман” // Література в школі, 2000,...
- Задум роману Достоєвського “Злочин і покарання” Задум “Злочини й покарання” виник у Достоєвського на основі глибокого осмислення самих живих, самих злободенних явищ, характерних для російської дійсності середини 60-х років. Ріст убогості, проституції, карних злочинів, зсув моральних норм, “хиткість у поняттях”, егоцентризм і анархічне свавілля буржуазних ділків і крайня безпорадність “принижених і ображених”, здатних тільки до стихійного...
- Задум твору – Відкрита книга РОМАН “ПРИГОДИ ОЛІВЕРА ТВІСТА” Чарлз Дікенс 1812 – 1870 Відкрита книга РОМАН “ПРИГОДИ ОЛІВЕРА ТВІСТА” Задум твору Як значилося в авторській передмові, задум “Пригод Олівера Твіста” (1837-1839) склався під впливом популярного на той час “ньюгейтського роману” (Ньюгейт – лондонська в’язниця для кримінальних злочинців), зокрема романів Е. Дж. Булвер-Літтона. Діккенса обурювало, що життя лиходіїв автори...
- Задум створення історичних романів “Дубровский” і “Капітанська дочка” Пушкін замислювався над тим, що може стати основою подальшого відновлення Росії: революція, освіта, сильна державна влада? Не все вдавалося вирішити поетові; багато чого було неясним. Але незмінно загальний напрямок його думки – Майбутнє на стороні народу, прогресу, демократії. Для розуміння істоти історичних поглядів Пушкіна важливо врахувати його судження про особливості...
- Задум роману Фадєєва “Молода гвардія” З початку нападу фашистів Фадєєв працював із крайньою напругою сил. Як керівник Сполучника письменників. Як член ЦК партії. Як фронтовий газетяр і публіцист. Він не один раз виїжджав у передові війська, писав фронтові нариси. Двічі побував в обложеному Ленінграді й випустив целую книжку нарисів “Ленінград у дні блокади”. Вся його...
- Задум і сюжет “Вишневого саду” А. Чехова Задум “Вишневого саду” виник у Чехова ще на початку 1901 року, але тільки до початку він оформився настільки, що драматург почав працювати над п’єсою; писав він її майже рік (закінчив 13 жовтня 1903). Робота просувалася повільно: надто незвичайна була п’єса порівняно не тільки з усієї до чеховської драматургією, але навіть...
- Задум і композиція “Людської комедії” О. де Бальзака Принцип наскрізних персонажів. Оноре Бальзак – син нотаріуса, що розбагатів під час наполеонівських війн. Його романи стали як би еталоном реалізму першої половини 19 століття. Письменник буржуазії, хазяїна нового життя. Він тому й відвернувся від твердження В. Гюго, що “дійсність у мистецтві не є дійсність у житті”, і бачив завдання...
- Задум повісті “Земля” Братовбивство, що сталося в 1894 році в сім’ї селянина Жижияна з с. Димка, викликало в письменниці багато роздумів і не одразу було нею осмислене. На 1895 дік, коли О. Кобилянська повідомляла Фр. Ржегоржа, що розпочала “довшу повість з нашого народного життя писати”, чіткого уявлення про цей твір у неї ще...
- “Пигмалион” Шоу: герої, задум, символи П’єса “Пигмалион” була написана в 1912-1913 роках. У цій п’єсі Шоу використав міф про Пигмалионе, перенесучи його в обстановку сучасного Лондона. Парадоксаліст не міг залишити міф недоторканним. Якщо ожила Галатея була втіленою покірністю й любов’ю, то Галатея Шоу піднімає бунт проти свого творця: якщо Пигмалион і Галатея античності одружилися, то...
- Євгеній Замятін і задум антиутопії “Ми” Тільки у англійського міщанства це механічне буття доведене до досконалості – усе розраховане, розмічене, проінтегроване. Як у вікарія Дьюлі у “Остр-витянах”: “розклад годин приймання їжі; розклад днів каяття (двічі на тиждень); розклад користування свіжим повітрям; розклад заняття благодійністю; й, насамкінець, серед числа інших – один розклад, зі скромності залишений без...
- Ідейний задум “Конотопської відьми” та характер переосмислення письменником народної демонології Задум “Конотопської відьми” виник у Квітки як безпосередня реакція на конкретні прояви забобонності. Письменник був знайомий з випадками, коли народні повір’я використовувались для переслідування осіб, обвинувачених у чародійстві. Улисті до редактора журналу “Современник” Квітка, зокрема, писав: “Усе Це Засноване На Розповідях Старожилів. Топлення Відьом Під Час Посухи Не Лише Бувальщина,...