“Зачарований мандрівник” М. С. Лєскова
Російський письменник М. С. Лєсков у повісті “Зачарований мандрівник” створює зовсім особливий, не порівнянний з жодним з героїв російської літератури образ. Це Іван Север’янович Флягін, “зачарований мандрівник”. У нього немає ніякої конкретної мети подорожі, тому що життя невичерпне. Широка душа мандрівника уживається абсолютно з усіма – будь те дикі киргизи або строгі православні ченці. Він настільки комунікабельний, що згодно жити за законами тих, хто його прийняв. По мусульманському звичаю він має кілька дружин. Жорстоку
“Тут і церковний дзенькіт чутно, і товариші відвідували”.
Але, незважаючи на таку живучу натуру, він ніде не затримується надовго. Може здатися, що Іван легковажний, непостійний, невірний собі і іншим, тому скитається по світу і не може знайти собі пристановища. Але це не так. Свою відданість і вірність він доводив не раз – і тоді, коли врятував від неминучої загибелі сім’ю графа К., і у відносинах із князем
На його совісті – смерть ченця, татарина і циганки Груші. Він без зазору совісті кидає своїх дітей від татарських дружин, його “спокушають біси”. Але жоден з його “гріховних” вчинків не породжений ненавистю, неправдою, спрагою особистої вигоди. Смерть ченця – результат нещасного випадку, Саварікея Іван засік до смерті в чесному бої, а у історії із Грушею він надійшов, дотримуючись веління своєї совісті, усвідомлюючи, що робить вбивство… Розуміючи неминучість смерті циганки, він бере гріх на себе, сподіваючись у майбутньому вимолити у Бога пробачення. “Ти поживеш, ти Богу душу відмолиш і за мою душу, і за свою, не погуби ж мене, щоб я на себе руку підняла”, – благає його нещасна Груша. У Івана своя власна релігія, своя мораль, але у житті він завжди чесний із собою й з іншими. Оповідаючи про своє життя, Флягін нічого не приховує, тому що душа його відкрита як для Бога, так і для випадкових попутників. Флягін наївний і простий, як дитина, але коли він бореться з несправедливістю і злом, він може бути рішучим і навіть жорстоким. За катування пташки він карає панську кішку і відрізає їй хвіст, за що сам одержує суворе покарання.
Йому “за народ дуже, померти хочеться”, і він відправляється на війну замість юнака, з яким батьки не мають сил розстатися. Флягін незвичайно обдарована людина, для нього немає нічого неможливого. Таємниця його сили, невразливості і дивного дарунка – завжди відчувати радість – полягає в тім, що він завжди діє так, як того вимагають обставини. Він у гармонії зі світом, коли світ гармонійний, і він готовий боротися зі злом, коли воно стоїть на його шляху. Флягін – сам прояв життя. Він природний як трава, дерево, птахи, звірі. І разом з тим, це чисто російський характер. Ні у якого іншого народу немає людей такого типу.
Творчість М. С. Лєскова важко зіставити з добутками російських письменників XІX століття, – і це не тому, що його талант не такий великий, як у визнаних класиків літератури, а в силу того, що Лєсков дивився на життя під іншим кутом, намагався вловити у ньому щось своє, інше, ніж його попередники і сучасники. За словами Л. А. Аннєнського, він дивився на життя з якогось іншого рівня, чим Толстой або Достоєвський, знизу або зсередини, а вірніше – з “нутра”. Він знає про душу народу щось таке, чого не знають небожителі духу, і це знання заважає йому вибудувати закінчений і доконаний національний епос. Своєрідність творчого підходу письменника полягає в тому, що він не намагається закувати образ у рамки тієї або іншої традиції, він дивиться на життя набагато ширше. Мабуть, самим яскравим прикладом письменницького бачення світу виступає його повість “Зачарований мандрівник”. Доля його головного героя – Івана Север’янича Флягіна – воістину незвичайна і виняткова.
Породжений по молитвах батьків, був “призначений” для монастиря. Протягом усього життя він пам’ятає про це, у всім бачачи божественні справи, і, дійсно, наприкінці повести читач бачить його ченцем. Такий життєпис ріднить повість із житійною літературою. Але герой добутку – зовсім не святий, і хоча з ним відбуваються теперішні чудеса, а сам він відчуває в собі пророчий дарунок, він так само підданий гріху, як і усі люди: з вини Флягіна гине чернець, він вбиває татарського князя і зіштовхує у воду кохану ним Грушеньку. У монастир він попадає тому, що йому “дітися було нікуди”, і це – не останнє місце його скитання. Крім боротьби з “бесівськими спокусами”, які Лєсков найчастіше зображує у комічному ключі, Іван Север’янич жадає поборотися з ворогами вітчизни і “померти за народ”. Строкатість життя, непередбачуваність вчинків героя, круті повороти сюжету, форма подорожі підводять повість до авантюрного роману. Чим тільки не довелося займатися Флягиіу у житті! Спочатку він – простий кріпак, форейтор графа К. Потім нянька у панському будинку, потім – бранець у татарському степу, помічник князя, що відбирає йому коней для покупки, солдат, актор у балагані, послушник у монастирі. Іван Север’янич близький і до казкового героя, якому не страшні ніякі перешкоди. На російського Іванушку з казки він схожий не тільки своїм ім’ям. Граф, котрий зобов’язаний Флягіну життям, пропонує йому будь-яку винагороду за його сміливий вчинок, але Іванові нічого не потрібно, хіба що “гармонію”. “Ну, ти справді дурень”, – сміється пан і купує йому те, що він просить. Флягін, при своїй наївності і простоті, завжди “виходить сухим з води”, він невразливий для самої смерті і говорить про себе, що він “все життя гинув, але ніяк не міг загинути”: на краю прірви він зупиняє коней, рятується від куль горців, бере гору у смертельному двобої з татарином.
Лєсков порівнює свого героя і з билинним богатирем. Численні пригоди героя часом представляються надто екзотичними: історія із циганкою Грушею, татарський полон – все це зближає оповідання з романтичною традицією. Але Флягін у своєму житті завжди керується іншими міркуваннями, ніж романтичний герой. Причини втечі в дикий азіатський степ пояснюються не прагненням піти від обридлого світу, а чисто прозаїчно: зникнути від арешту за вбивство татарина. Кохання до Груші також мотивується чисто зовнішніми обставинами: Флягін відвідує “магнетизера”, і під його “магнетичним” впливом у його серці загоряється пристрасть до циганки. Ця неоднозначність і складність натури героя проявляється й у тім, що при всіх своїх оманах, промахах і пороках, за які він і сам себе готовий зарахувати у “великі грішники”, Флягін діє по совісті і завжди чесний перед самим собою. Розповідає він про свою долю “з повною відвертістю”. Життя підносить йому нелегкі випробування і спокуси, але внутрішнє чуття, твердість духу, почуття власного достоїнства ніколи не дозволяють йому забувати про совість: “Я себе не продавав ні за великі гроші, ні за малі, і не продам”, – говорить він. У такому глибокому підході до людини, її зображенні не “з неосяжної висоти”, як сказав Аннєнський, а саме “з нутра” і є велике відкриття Лєскова.