Які головні причини “лежання” Іллі Ілліча Обломова?
И. А. Гончарів працював над романом у період пожвавлення громадського життя, пов’язаного з підготовкою до реформи про скасування кріпосного права в Росії. Це роман про те, як в умовах кріпосницької дійсності гине, втрачає життєву перспективу людин, як він перетворюється в ледаря, у лежень, у нікому непотрібна істота
Головний герой роману – Обломів – складний і суперечливий образ. На його характер і мислення вплинуло те середовище, у якій він народився й виховувався
Илюша не був пристосований до самостійного життя, за нього завжди
Але не тільки барство формує характер Илюши. Життя в Обломовке по-своєму корисна й гармонічна: російська Природа, любов і пещення матері, російське хлібосольство. Саме таке життя для Обломова є ідеальної, тому герой не приймає “петербурзьке життя”, для нього вона холодна й позбавлена душі. Усе тут спрямовано на кар’єру й гроші. У героя ж зовсім інші ідеали
Тому він вирішує для себе, що
Обломів постійно лежить на дивані не тільки тому, що може нічого не робити як пан, але й тому, що він не хоче жити на шкоду своєму моральному достоїнству. Байдикування Обломова – це своєрідний протест і негативне відношення до життя й інтересів сучасних героєві людей
Штольц намагається вивести Обломова з апатичного стану – знайомить його з Ольгою Ильинской. Ілля Ілліч закохується в Ольгу. Поступово почуття до неї заглиблювалися, розвивалися, але щораз Обломів контролював себе. Ілля Ілліч любив Ольгу, але й знав свої можливості, свої сили. Він розумів, що навряд чи чи може дати їй щастя
Мені здається, що втеча Обломова від Ильинской можна розцінювати і як слабість, і як почуття відповідальності за людину, який він любить
Рік по тому послу розриву з Ольгою Обломів живе в будиночку Гафії Пшенициной. Ця жінка нічого від нього не вимагає, потурає всім його примхам героя. Таке життя було для Обломова ідеальної, вона нагадувала йому життя в Обломовке. Тут герой і залишився до кінця своїх днів
Гончарів показує, як непоганий від народження людин, людина “із золотим серцем” відходить назад, втрачає все. Можливості прекрасної людини не реалізовані в житті6 “Що загубило тебе, Ілля?” – “Обломовщина!”
Але це правда лише наполовину. Є й інша частина правди – це страшне, важке протиріччя між практичною діяльністю людини й духовних принципів його існування. Це протиріччя й погубило Обломова. Він не знайшов у собі сил увійти в дійсність і змінити її клучшему.