Як написати твір – оповідання про випадок з життя на тему “Відвідування театру”
Нерідко вчителі дають завдання учням V-VІ класів написати твір – оповідання про випадок з життя на тему “Відвідування театру”. Нам представляється, що в цих класах ще рано пропонувати такі теми. Програма по розвитку мовлення для V – VІ класів орієнтує вчителя на навчання творам типу опису предмета або місця; тема ж “Відвідування театру” веде учня убік, орієнтує на виклад послідовних подій. Тому такі твори ми рекомендуємо проводити в VІІІ – ІX класах, коли учні вже придбали вміння описувати приміщення, природу, трудові процеси,
На основі театральних вражень учні пишуть твори-міркування із приводу переглянутого спектаклю, характеристику героя, порівняльну й групову характеристику персонажів, твору-міркування публіцистичного стилю по який – або проблемі, піднятої в спектаклі, відкликання, рецензію на спектакль, творчий портрет актора й т. д.
Нами були складені пам’ятки, якими могли користуватися як учителі російської мови й літератури, так і класні керівники, учителі інших дисциплін, що відвідують із дітьми театр. Зрозуміло, учителі російської мови
1. Про що говориться в спектаклі?
2. Основна думка спектаклю
3. Головні герої спектаклю (позитивні, негативні).
4. Учинки героїв і моє відношення кним.
5. Як оформлена сцена? Який костюм на герої?
6. Що сподобалося й що не сподобалося в постановці спектаклю?
З урахуванням збагачення учнів театральними враженнями, їхньої участі в роботі драматичних кружків, підготовки письмових інсценівок, самостійних сценаріїв казок, байок, невеликих оповідань, усних переказів ролей з акцентуванням уваги на відтворення мовлення діючої особи, усних творів питання пам’ятки ускладнювалися:
1. Тема й ідея спектаклю
2. Час, епоха, про яку говориться впьесе.
3. У чому сутність конфлікту?
4. Як цей конфлікт знаходить свій дозвіл у сюжетно-фабульній побудові добутку?
5. Як композиція пов’язана з ідеями, образами?
6. Аналіз характеру, створеного актором
7. Мовний портрет героя
Значення художньо-пластичних засобів (декорації, костюми, мізансцени, висвітлення, грим і т. д.). Без з’ясування цих і інших питань перед відвідуванням спектаклю й у процесі його обговорення неможливо підготувати учнів до написання творів на основі театральних вражень. Основним ми вважаємо навчити хлопців писати на запропоновану тему (а не взагалі про відвідування спектаклю).