Художні особливості повести H. М. Карамзина “Бідна Ліза”
1. Перші кроки в психологічній прозі. 2. Художні особливості повести. 3. Нові прийоми, використовувані Карамзиним. Н. М. Карамзин, основоположник сентиментально-реалістичної літератури, був визнаним майстром створення чудових повістей, що розповідають про долі своїх сучасників. Саме в цьому жанрі як не можна повно розкрився його талант письменника-сентименталіста Повести Карамзина: “Фрол Силин”, “Бідна Ліза”, “Наталя, боярська дочка”, “Юлія”, “Лицар нашого часу”, “Чутлива й холодний”, “Марфа Посадниця”,
При цьому автор прагнув розглянути характери людей, що належать зовсім різним станам, тому так різноманітні його герої: бояришня Наталя, “пейзанка” Ліза, світська дама Юлія, посадниця Марфа, боярин Любославский. Письменник не просто розповідає про життя тої або іншої людини, а намагається розкрити його внутрішній мир,
Найбільш популярної стала повість письменника “Бідна Ліза”. Уважається, що на створення подібного образа Карамзина підштовхнуло творчість іншого відомого у свій час письменника М. Н. Муравьева, що одним з перших усвідомив внесословную цінність людської особистості: “Мене вразило міркування, що того самого дня простий селянин вселив у мене повага, коли я дивився із презирством на знатні, невартого своєї породи. Я відчув всю силу особистого достоїнства Воно одне належить людині й піднімає всякий стан”.
Подібно героям прози Муравьева, Ліза, по припущеннях літературознавців, живе в передмістя, “поруч березового гаю, серед зеленої балки”, що дозволяє їй бути близької до природи. Головна героїня “Бідної Лізи”, молода дівчина, народившись приблизно в селянській сім’ї, виховувалася у відповідності зі строгими моральними ідеалами. Покійний батько її “любив роботу, орав добре землю й вів завжди тверезе життя”.
Батьки з дитинства вселяли дочці правило “годуватися працями своїми й нічого не брати даром”. Мати Лізи, рано втративши чоловіка, залишилася вірної його пам’яті на довгі роки, “тому що й селянки любити вміють! ” Протягом усього добутку помітна симпатія Миколи Михайловича до своєї героїні.
Можливо, він навмисно не розкриває справжнє соціальне середовище своїх персонажів, тому Лізу і її матір можна віднести як до бідних городянок, так і до представниць збіднілого дворянського роду. Ніщо не вказує на те, що жінки були кріпаками. Однак це не виключено, оскільки письменник підкреслює, що Ліза “трудилася день і ніч – ткала полотна, в’язала панчохи, весною рвала квіти, а влітку брала ягоди – і все це продавала в Москві”.
Селянський побут і повсякденна діяльність головних героїнь також показується автором у нарочито пасторальній манері: “…послужлива Ліза… побігла в льох, принесла чисту кринку, покриту чистим дерев’яним кружком, – схопила склянку, вимила, витерла його білим рушником”.
Взаємини Лізи й дворянина ераста також наповнені сентиментальними ідилічними настроями. Причому трагічний фінал продиктований не соціальною нерівністю улюблених, а несприятливо сформованими обставинами й легковажністю головного героя. У цьому найбільше чітко проявляється ідейна відмінність повести Карамзина від творів Радищева, що, навпаки, величезне значення надавав соціальному оточенню своїх героїв Навіть відношення друг до друга Лізи й ераста несе на собі наліт сентиментально^-романтичний настроя. Головні герої зовсім відірвані від реального життя.
Причому якщо це пробачно й навіть властиво богатому парубкові, що “читивал романи”, те зовсім, по логіці речей, повинне бути чужо селянській дівчині, що звикла з раннього дитинства зіштовхуватися з реальним життям. Проте молоді люди часто сприймають себе персонажами з пастушачої ідилії. Навіть Ліза у своїх мріях нерідко представляє себе й свого обранця не тими, ким вони є в повсякденному житті: “Якби той, хто займає тепер думки мої, породжений був простим селянином, пастухом, – і якби він тепер повз мене гнав череду своє: ах! Я поклонилася б йому з посмішкою й сказала привітно: здраствуй, люб’язний пастушок! Куди женеш ти череда своє?
І тут росте зелена трава для овець твоїх; і тут червоніють квіти, з яких можна сплести вінок для капелюха твоєї”. При цьому мова, мовні звороти головних героїв повести ще більше підкреслюють сентиментально-романтичний настрой усього добутку. Такі слова, як “душу”, “люб’язний друг”, “любов”, “червоні квіти”, споконвічно набудовують читача на більше романтичний лад Під пильну увагу Карамзина попадає насамперед на внутрішній стан ераста й Лізи. Автор, як митецький художник, тонко показує всі відтінки цієї любові.
Образ головної героїні, що прагне до знаходження теперішньої любові, розкритий досить однолінійно. Карамзин тут не прагне якось вирватися за встановлені правила: Ліза чутлива й доброчесна, а її “падіння” не виходить за рамки етичних норм. Однак для цього жанру зовсім не характерна трагічна розв’язка добутку. Уперше в російській сентиментальній прозі все закінчується не весіллям і возз’єднанням люблячих серць, а смертю одного з героїв.
Ліза покінчила життя самогубством Проте повість Миколи Михайловича відрізняється своєю гуманістичною спрямованістю, причому це поширюється не тільки на дівчину, але й на її обранця. При описі образа ераста автор нарешті вирішується відійти від загальноприйнятих класичних норм, звертаючись до природних законів. Парубок, маючи шляхетний характер, сам себе засудив.
Він відчув себе винуватим за смерть дівчини й випробовував моральні борошна до кінця свого життя Про свою щиросердечну драму оповідає авторові сам герой: “ераст був до кінця життя своєї нещасливий. Довідавшись про долю Лізиної, він не міг утішитися й почитав себе убийцею. Я познайомився з ним за рік до його смерті. Він сам розповів мені цю історію й привів мене до Лізиної могили…
“. Завдяки відхиленню від классицистических норм характер ераста виглядає більше життєвим і правдоподібним. Своїм добутком Карамзин ще раз хоче довести, що не існує оголошених лиходіїв, що творять зло тільки заради любові до самого зла й ненавидящих добро тільки тому, що це добро: “Люди роблять багато зла – без сумніву – але лиходіїв мало; омана серця, безрозсудність, недолік освіти провиною дурних справ… Доконаний лиходій або людина, що любить зло для того, що воно зло, і ненавидить добро для того, що воно добро, є чи не дурна пиитическая вигадка, принаймні чудовисько поза природою, істота нез’ясоване за природними законами”. На прикладі ераста автор показує, що дурні вчинки іноді властиві й шляхетні люди. Складна й багатогранна людська натура, на думку Карамзина, не може вміститися в строгих рамках класицизму.
Виникла необхідність пошуку в російській літературі нових напрямків художньої виразності. Добуток письменника “Бідна Ліза” було досить прихильно прийняте літературною громадськістю. Багато в чому це було пов’язане з використанням автором нових форм художньої виразності На думку В. В. Сиповского, Карамзин, подібно И. В. Гете, виявив російському читачеві те “нове слово”, якого всі вже давно очікували.
Письменник продовжив свою літературну діяльність в області сентиментально-психологічного напрямку. Незабаром з’явилася ще одна його повість – “Наталя, боярська дочка”. Замислюючись як історичний добуток, вона проте більше оповідає про ніжні почуття головних героїв, ніж про реальні історичні події. Новаторство Карамзина проявляється в тонкому зображенні внутрішнього миру своїх персонажів, більше того, почуття головних героїв передаються в розвитку, вдинамике.
Наталя по своїй сутності виявляється чи ледве не двійником Лізи, оскільки наділено тими ж атрибутами, що й усе героїні сентиментальних повістей кінця XVIII століття
Схожі твори:
- “У його повістях, як у дзеркалі, відбилося життя серця” В. Г. Бєлінський (По повісті H. М. Карамзина “Бідна Ліза”) 1. Особистість автора, його естетические погляди. 2. Новаторства Карамзина. 3. Основний зміст повести “Бідна Ліза”. 4. Короткий аналіз добутку 5. Сучасники про письменника. Творчість Н. М Карамзина займає особливе місце в рамках літератури XVIII століття. Саме з його ім’ям зв’язують світанок російського сентименталізму. За словами відомого критика того часу В....
- Бідна Ліза Карамзина Н. М Повість починається з опису Москви: “похмурих готичних веж монастиря”, ріки, рибальських човнів і “важких стругов, які пливуть від плодоноснейших країн Російської імперії” і везуть хліб (зерно) у жадібну Москву. На іншому березі ріки пасуться череди, а ще далі – “блищить золотоглавий Данилов монастир, майже на краю обрію синіються Воробйови гори”....
- Сюжет повести Карамзіна “Бідна Ліза” У повісті Карамзина “Бідна Ліза” розповідається про любов молодого дворянина ераста й селянки Лізи. Ліза живе разом з матір’ю на околицях Москви. Дівчина продає квіти й тут знайомиться з ерастом. ераст – це людина “з неабияким розумом і добрим серцем, добрим від природи, але слабким і вітряним”. Його любов до...
- Бідна Ліза характеристика образа Ліза (бідна Ліза) БІДНА ЛІЗА (Повість, 1792) Ліза (бідна Ліза) – головна героїня повести, що зробила повний переворот у суспільній свідомості XVIII в. Карамзин уперше в історії російської прози звернувся до героїні, наділеної підкреслено повсякденними рисами. Його слова “і селянки любити вміють” сталі крилатими. Бідна селянська дівчина Л. рано залишається сиротою. Вона живе...
- “Прекраснодушний” сентименталізм Карамзина (на прикладі “Бідна Ліза”, “Юлія”) Однак наведена типологія сентименталізму не тільки не покриває що природно, тому що враховує найбільш загальні риси того або іншого явища, але й не відзначає ряду характерних рис творчості Радищева психологізм, ліризм, зв’язок і відношення до фольклору й ін.. Ця “схема” просвітительського реалізму більшою мірою може відповідати творчості молодого Крилова й...
- Переказ повісті Карамзіна “Бідна Ліза” У Москві, недалеко від Сі… нова монастиря, стоїть порожня напіврозвалена хатина. Тридцять років тому в ній жила прекрасна, люб’язна Ліза зі своєю старенькою-матір’ю. Її батько був заможний селянин. Він орав землю і вів тверезе життя. Але після його смерті його дружина і дочка збідніли. До того ж бідна вдова ослабла...
- Моя подруга Ліза (опис зовнішності людини) Після уроків двічі на тиждень Ліза дуже поспішала. Я їй не заважала, не затримувала, бо знала: вона вчиться у вечірній музичній школі. Вдома у Лізи є піаніно. Його колись купили Ользі Сергіївні, Лїзиній матері. Але, як казала Ольга Сергіївна, всерйоз займатися музикою вона не змогла. Тепер вона рада, що дочці...
- Повести Белкина характеристика образа Ліза Муромська (Бетси, Килина) ПОВЕСТИ ПОКІЙНОГО ІВАНА ПЕТРОВИЧА БЕЛКИНА (1830; опубл. 1831) ПАНЯНКА-СЕЛЯНКА Ліза Муромська (Бетси, Килина) – сімнадцятилітня дочка російського пана-англомана ГриГорея Івановича, що промотався й живе на відстані від столиць, у маєтку Прилучи-Але. Створивши образ Тетяни Ларіній, Пушкін увів у російську літературу тип повітової панянки. Л. М. належить до цього типу. Вона...
- Повести Белкина характеристика образу Ліза Муромська(Бетсі, Килина) Ліза Муромська(Бетсі, Килина) – сімнадцятилітня дочка російського пана-англомана Григорія Івановича, що марнотратиться і живе на віддалі від столиць, в маєтку Прилучи-но. Створивши образ Тетяни Лариной, Пушкін ввів в російську літературу тип повітової панночки. Л. М. належить до цього типу. Вона теж черпає знання про світське життя(та і про життя взагалі)...
- Біографія Карамзина Миколи Михайловича Народився в селі Михайловка Симбирской губернії в сім’ї поміщика. Одержав гарне домашнє утворення. Коли хлопчикові здійснилося 12 років, його батько, відставний капітан, відвіз сина в Москву, у пансіон при університетській гімназії. Тут Карамзин провчився якийсь час, а в 15 років надійшов на дійсну військову службу. Військова служба не відповідала внутрішнім...
- Художні особливості п’єси “Мина Мазайло” Неоціненним для української культури є творчий доробок, який залишив Микола Куліш. Він увів новітні жанри гумору та сатири, збагатив арсенал зображально-виражальних засобів п’єс Сюжет цієї комедії нескладний: новітній міщанин, службовець одного з управлінь Донвугілля соромиться свого “мужицького” прізвища. На його переконання, воно заважає успішному просуванню по щаблях кар’єри, і тому...
- Художні особливості малої прози В. Винниченка Винниченко – літератор, політик, філософ. Його творчість – яскраве і неповторне явище української літератури. Одну з найкращих сторінок його творчої спадщини становлять оповідання – гостросюжетні, яскраві за своєю художньою формою, пластичні, глибоко проникливі в людську психологію, розмаїті характеристиками. Автор устами своїх героїв говорить про те, що накипіло, що вистраждано. Він...
- Ідейно-художні особливості “Колимских оповідань” В. Т. Шаламова У числі літературних величин, відкритих епохою гласності, ім’я Варлама Шаламова, на мій погляд, – одне з найтрагічніших імен у вітчизняній літературі. Цей письменник залишив нащадкам разюче по глибині художності спадщина – “Колимские оповідання”, добуток про життя й людські долі в сталінському Гулаге. Хоча слово “життя” недоречно, коли мова йде про...
- Художні особливості трагедії “Борис Годунов” Ідейний і літературний задум і ідейний зміст трагедії ” Борис Годунов ” визначили її художні особливості: композицію, реалізм образів, історизм у відтворенні епохи, розмаїтість мови. Відмітною рисою композиції “Бориса Годунова” є рішучий розрив із правилами класицизму. (Даний матеріал допоможе грамотно написати й по темі Художні особливості трагедії Борис Годунов. Короткий...
- Художні особливості роману У ході роботи над романом “Євгеній Онєгін” Пушкін перейшов від романтизму до реалізму. Навіть геніальному Пушкіну цей перехід дався нелегко, тому що в 20-х роках ні в Росії, ні на Заході реалізм ще не сформувався як напрямок. Створивши “Євгенія Онєгіна”, Пушкін раніше всіх – верб Росії, і на Заході –...
- Художні особливості роману “Злочин і покарання” Роман Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання” був опублікований в 1866 році. Його автор більшу частину життя прожило в досить стиснутих матеріальних умовах, викликаних необхідністю розплачуватися з боргами за видання журналів “Епоха” і “Час”, почате братами Достоєвськими до смерті старшого брата Михайла. Тому Ф. М. Достоєвський змушений був заздалегідь “запродувати”...
- Художні особливості творчості новеліста Гі де Мопассана Творчість французького письменника Гі де Мопассана (1850-1893) справедливо вважається одним із кращих надбань новелістики не тільки у французькій, а й світовій літературі. У новелах Мопассана вражає не лише глибокий психологізм і реалістична вмотивованість характерів, а й їхня соціальна обумовленість. Серед найгуманніших його новел і наймайстерніших з художнього боку можна назвати,...
- Художні особливості балад Т. Шевченка Жанрова різноманітність літературної спадщини Тараса Шевченка досить широка. Писав він поеми й повісті, п’єси й поезії. Та першим твором, що дійшов до нас, була балада “Причинна”. Балада – це невеликий ліро-епічний твір із драматично напруженим сюжетом, у якому наявні елементи фантастики. Для більшості балад Шевченка характерний трагічний кінець. У творі...
- Художні особливості роману А. Пушкіна “Євгеній Онєгін” “Євгеній Онєгін” – реалістичне произведе-ние. Його головний герой, Євгеній Онєгін, – типовий представник молоді XIX століття. Неймовірно ши-доля план зображення подій: Пушкін показує читачеві життя панської Москви, росіянці провин-ции, світського й трудового Петербурга. Життя поки-зана в розвитку, у всьому її різноманітті і єдності одночасно. Завдяки введенню великої кількості персонажів (у...
- Проблематика й художні особливості добутків А. П. Чехова Мені б хотілося написати про Антона Павловичі Чехові, тому що це один із самих улюблених моїх письменників. Це була дивно світла, утворена й розумна людина. Мені подобаються не тільки його оповідання, наповнені добротою, теплом, іноді гумором, дуже правдиві й гуманістичні, але й насамперед сам письменник. Його батько був кріпаком Сам...