СТЕНДАЛЬ (Анрі Марі Бейль) (1783-1842)
РОМАН “ЧЕРВОНЕ І ЧОРНЕ” – ШИРОКА ПАНОРАМА ЖИТТЯ ФРАНЦІЇ ПЕРІОДУ РЕСТАВРАЦІЇ
“Хроніка XIX століття”
На початку 1831 р. відвідувачів паризьких книгарень заінтригувала незрозуміла назва нового роману нікому не відомого автора – “Червоне і чорне”. За звичкою вони шукали пояснення в підзаголовку твору. Проте, прочитавши беззмістовне, на їхній погляд, речення: “Хроніка XIX століття”, – здивовано знизували плечима. Туманнішої назви й абсурднішого підзаголовка для роману годі
знайти – такою була майже одностайна думка широкого загалу. Тож і не дивно, що більшість тогочасних читачів, які звикли до класицистичних творів з їхньою античною тематикою та “високими” героями й темами чи до творів екзальтовано-мрійливих романтиків про далекі омріяні світи, переважно не сприйняли ані уваги Стен – даля до соціальних проблем XIX ст., ані далеких від ідеалу персонажів, узятих ним з буденного тогочасного життя (що “літературного” в описанні теслі чи лакея?), ані педантичного копирсання автора в щонайменших порухах душі героя-плебея.
І лише дехто з письменників – його сучасників
– помітив, що з’явився новий літературний шедевр. Одним з них був Й. В. Гете, якому ще в 1818 р. потрапила до рук книга “Рим, Неаполь і Флоренція” за підписом “Oфіцер французької кінноти Стендаль”. Письменник зацікавився ім’ям автора: “Він прибрав чуже ім’я. Це – француз, мандрівник, сповнений гострої життєвості, пристрасний прихильник музики, танців і театру. Він приваблює і відштовхує, він захоплює і хвилює нетерпінням і зрештою від його книжок не можна відірватись. Він здається мені одним з тих великих талантів, що виникли у вирі війни й революції та ховаються під виглядом офіцерів, урядовців або шпигунів, а може – усіх трьох одночасно”. Гете вже тоді оцінив бездоганний хист автора й новизну запропонованої ним теми. Мабуть, талановита людина відчуває інший талант якось інтуїтивно, “випереджувально”. Лише згодом роман “Червоне і чорне” став окрасою французької та світової літератур, а його автора – Стендаля – посмертно визнали першим у новому літературному напрямі – реалізмі. То в чому ж секрет успіху цього шедевра світової літератури?