“Хозарський словник” Милорада Павича
Чи закладена до “Хозарського словника” Милорада Павича якась мила вчительському серцю конкретна ідея, яку можна “помацати руками” та ще й коротко і зрозуміло занотувати до учнівських зошитів? Здається, на допомогу може прийти сам автор, який в одному з інтерв’ю сказав: “Приблизно в 1953 році, під час навчання… я прочитав про хозарську місію Кирила і Методія…
В християнських джерелах щодо хозарської полеміки, яка була важливою подією у всій тій історії, дуже мало говорилося про гебрайського і арабського учасників полеміки.
Мало-помалу я почав шукати і віднаходити імена всіх тих учасників хозарської полеміки, які однаково замовчувались у всіх трьох джерелах. Одне слово, я побачив, що всі вони небагато знають одне про одного. Це видалось мені доброю метафорою нашого світу, такого, яким він став віддавна і яким є дотепер”.
Світ,
Тож і радить він нам “йти крізь книгу (світ), як через ліс, – від знаку до знаку, орієнтуючись на зорі (іудаїзм), місяць (мусульманство) і хрест (християнство. – Л. К.)”, бо ж не випадково один з головних героїв “Словника”, Саму-ель Коен, відчував, що його душа складається з трьох частин, які й уособлювали ці три віри.
Та й демони різних релігій об’єдналися, щоб не дати віднайти хоча б частину першолюдини, Адама, який до гріхопадіння найближче стояв до Бога. Не бояться вони, демони, тих, “хто ненавидить один одного… Вони завжди схожі між собою “. Небезпечні ворогам роду людського інші – ті, що “прагнуть зближення, бо відмінності їм не завада “. Не вдалося Авраму Бранковичу, Масуду Юсуфу і Самуелю Коєну з’єднати свої частини “Хозарського словника” у XVII ст. – вони загинули в один день від рук людей, але частини словника не зникли – їх запам’ятав монах Феоктист Нікольські і передав для друку Йоаннесу Даубманнусу.
Вчені XX ст. Ісайло Сук, Абу Кабір Муавія і Дорота Шульц ідуть до свого “Хозарського словника”, забуваючи навіть про особисті релігійні рахунки. їм не вдалося досягти мети: демони вбили мусульманина та християнина, а людське “правосуддя” звинувачує іудейку. Наближення до Бога не відбулося? Але яйце, яке може обернути невдалий день у гарну яєчню, було розбите доктором Ісайлом Суком з тупого кінця, щоб врятувати не власне життя, а книгу. Рукописи не горять – надія ще є!
А до чого тут хозари? Що знаємо ми про них? Що залишили вони людству? Історик одразу пригадає потужну середньовічну державу – Хозарський халіфат; з якою вимушені сатанинськими знаками (батько грає на лютні з панцира біло черепахи, яка належала Никону Севасту; мати має лише одаг ніздрю в носі, як у Никона Севаста; син, хлопчик років чоти рьох, з фізичною вадою-на кожній руці у нього по два велики) пальці, як у Єфросинії Лукашевич), знову стає їм на перешкоді.
Нічого достеменно ми про нього не знаємо: яким богам він молився, яких пісень співав і в кому можна шукати його спадкоємців. Та й із хозарами нас, українців, з’єднує не тільки Великий Степ. У всякому разі у “Правовому укладі та конституції щодо прав і воль-ностей війська Запорізького…” читаємо: “…войовничий прадавній козацький народ, раніше званий хозарським, Господь спершу возвеличив лицарською вдачею, просторими володіннями і вікопомною славою.
Той народ своїми завзятими походами морем і сухопуттю не лише довколишні племена, а й саму Східну імперію (Візантію) потрясав таким страхом, що східний імператор, прагнучи жити з ним у мирі, заручився тривким подружнім зв’язком із його зверх-ником – нарік своєму синові дочку кагана, тобто князя козаків”.
І ще: нащадками хозар називають то караїмів, то астраханських козаків, то дагестанських євреїв, то ще безліч різного люду…
Отже, хозари – народ, який втратив свою автентичність, розвіявся степами, як порох під копитами диких коней… У своєму грунтовному дослідженні “Давня Русь і Великий Степ” Л. М. Гумільов писав:
“Так і розсипалися хозари у великому місті Сараї, “столиці” всієї Західної Євразії. Однак не лише епічну цілісність утратили хозари, але навіть і те, що здається невід’ємним, – пам’ять, чи, говорячи науково, етнічну традицію. Нащадки хозар забули про те, що вони були хозарами… Хозарія стала країною без історичних джерел: письмових, речових і етнографічних, тобто зафіксованих в обрядах і віруваннях”.
І нині, за доби тотальної глобалізації світу, чи не втрачають деякі наші співвітчизники, екзальтуючись від гамбургера з кока-колою в “Макдональдсі”, пересипаючи своє мовлення “о’кеями”, шаленіючи на “Гелловін” і не відрізняючи Святого Миколу від Санта Клауса, а його – від Діда Мороза, свого українства, слов’янства і, зрештою, духовної самоіден-тичності, самостійності? Чи не боїмося загубитися
у безкінечних світах так само, як колись це зробили ті, кого дехто вважає нашими пращурами? Можливо, і про це “Хозарський словник” – постмодерністське “поученіє” православного серба Милорада Павича?..
Схожі твори:
- Хозарський словник (роман-лексикон на 100 000 слів) Постмодерністська література активно використовує прийом гри з читачем. Форма і жанр “Хозарського словника” (роман-лексикон на 100 000 слів) є одним з проявів гри. Вона розпочинається з першої ж сторінки: “На зтом месте лежит читатель, которий никогда не откроет зту книгу. Здесь он спит вечньш сном”. Прийнявши це звернення на свою...
- Манливі лакуни поезії Милорада Павича Упевнений, що поезія не повинна залишатися тільки в збірках віршів, і сербський письменник Милорад Павич: більшість моїх поетичних збірок помережена прозою, водночас збірки прози помережені поезією. У своїх поезрях (а вони були першими надрукованими його творами) Милорад Павич також вдавався до експериментів: усвідомлюючи, що сербська мова має не так багато...
- Манливі лакуни прози Юрія Андруховича і Милорада Павича Найкращий вірш – виправлений, переписаний і закреслений. Найкраща поезія – недомовлена. Найкраща пісня – недоспівана. Найкраща риба – невпіймана. Ю. Андрухович. Так, має рацію митець. Ще з часів Поля Валері відомо: наскільки більшою мірою чогось не існує, настільки воно прекрасніше, або з часів Сартра: чим більше не існує, тим виразніше....
- Нелінійне письмо як атрибут літератури постмодернізму (на прикладі творчості Милорада Павича) “Перший письменник третього тисячоліття”, “Шахерезада XXІ ст.” – такими епітетами характеризують літературні критики творчість сербського письменника Милорада Павича. Твори цього митця чи не найяскравіше втілюють риси постмодернізму. їм притаманні критичне ставлення до раціональних засад буття, розуміння неоднозначності та суперечливості світобудови, деструкція єдності, множинність як головна основа існування. У своїх творах...
- Оповідання Милорада Павича “Дамаскин”. “Віртуальний історизм” як характерна ознака творчості письменника УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас II семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ КІНЦЯ XX – ПОЧАТКУ XXI СТ. УРОК № 57 Тема. Оповідання Милорада Павича “Дамаскин”. “Віртуальний історизм” як характерна ознака творчості письменника Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художні, естетичні особливості твору письменника; розвивати навички аналізу постмодерністських творів, уміння висловлювати свою думку й...
- Словник синонімів української мови Синоніми – це слова, які відрізняються одне від одного звуковим складом, але означають назву одного поняття з різними відтінками в його значенні або з різним стилістичним забарвленням. (Г. О. Козачук “Українська мова для абітурієнтів”). Такі слова поєднуються в синонімічний ряд, в якому одне – найуживаніше та стилістично нейтральне – називається...
- “Не бійтесь заглядати у словник” Кожна людина бажає користуватися популярністю в суспільстві. Кожен хоче, щоб до нього прислухалися, звертали на нього увагу і визнавали його правоту в деяких випадках. Але просто так такого положення не досягти, необхідно прикладати деякі зусилля, розвиватися в моральному плані і, безумовно, в розумовому плані. Нерідко можна почути, що для такого...
- Павич і його роман “Хазарський словник” Популярність Павичу приніс роман “Хазарський словник”, що став бестселером. Після виходу цієї книги критика заговорила про літературу нового типу, що передує Інтернету. Книги Павича переведені на 80 мов миру У книзі немає сюжету в загальноприйнятому розумінні цього слова, але центральна тема книги (дискусія про вибір релігії серед хазар грунтується на...
- Динаміка образу Атилії в оповіданні М. Павича “Дамаскін” М. ПАВИЧ, П. ЗЮСКІНД ІЗ ЛІТЕРАТУРИ КІНЦЯ XX – ПОЧАТКУ XXI СТОЛІТТЯ. СУЧАСНИЙ ЛІТЕРАТУРНИЙ ПРОЦЕС М. ПАВИЧ, П. ЗЮСКІНД Динаміка образу Атилії в оповіданні М. Павича “Дамаскін” Образ Атилії, дочки пана Ніколича, у творі, мабуть, найцікавіший, якщо не головний. З його допомогою автор розкриває провідні проблеми твору: проблему духовності і “необхідності сходження драбиною” духовного...
- Втілення рис постмодернізму у новелі М. Павича “Дамаснін” Новела “Дамаскін” входить до збірки оповідань “Скляний равлик”, виданої 1998 року. Вона має цікаву помітку щодо призначення: новела для комп’ютера та теслярського циркуля. Для постмодерністського твору характерним є незбіг або принаймні неповний збіг назви й головної думки твору. Для новели “Дамаскін” це також характерно. З людиною, яку звали Дамаскін, читач...
- Характеристика образів в оповідання Милорада Павичa “Дамаскин” Йован Дамаскин був молодшим з двох Йованів, яких найняв на роботу пан Николич. Він славився своїм вмінням зводити найкращі палаци. Дамаскин описується як гарний молодий чоловік з чорною борідкою, на якій була золота защіпка. Він був лівшею. Така деталь доводить, що цей образ списаний з історичної особи – християнського святого...
- “Боротьба за читача та її засоби в новелі М. Павича “Дамаскин” Мілорад Павич – відомий фахівець з класичної філології, сербський письменник, один з найяскравіших представників постмодернізму в літературі, якого літературні критики називають “першим письменником третього тисячоліття”, “Шехеризадою XXI сторіччя”. Вже самі назви його творів і підзаголовки до них – романи “Пейзаж, намальований чаєм” (роман для любителів кросвордів), “Остання любов у Константинополі”...
- Самшитовий храм Мілорада Павича Кажуть, сербський письменник Мілорад Павич вважається першим письменником третього тисячоліття. Це письменник та історик. Він захоплюється візантійською культурою, з головою поринає у вивчення культури власного народу та у своїх творах заводить нас, читачів, у лабіринти своїх інтелектуальних уявлень. Павичу вдалося створити світ поетичний, фантастичний, духовний і реальний водночас. Кожному з...
- Тлумачний словник (твір-роздум) Якось учитель російської мови та літератури запропонував нам таке питання: якби вам довелося декілька років жити на безлюдному острові, які книги ви взяли б із собою? Багато хто відповів дуже розумно, бажаючи показати свою начитаність. Я ж написав, що хотів би взяти з собою лише одну книгу – “Тлумачний словник”....
- Постмодерністські переліки Павича та Андруховича Якщо подібні постмодерністські переліки Павича називають “гомерівськими”, то в Андруховича їх схильні порівнювати з відомими переліками І. Котляревського, маючи на увазі схожі варіації з “Енеїдою” на рівні “риторикосемантичного синонімічного додавання чи віднімання” (Т. Гундорова) – так створюється словесноігровий образ світу, для розпізнавання якого необхідні хоча б ” поодинокі спалахи культурної...
- СЛОВНИК ТЕРМІНІВ І ПОНЯТЬ СЛОВНИК ТЕРМІНІВ І ПОНЯТЬ Алегорія (грец. allegoria – інакомовлення) – одна з форм інакомовлення, у якій конкретний образ використовується для вираження абстрактного поняття або судження. У сучасній літературі алегорія зберігає своє значення у творах, де мораль або повчання чітко визначені (байка, притча). Анакреонтична поезія – жанр ліричної поезії, в якому...
- Поетичний словник Бориса Олійника І. Мовно-поетична образність творів Бориса Олійника. (Вона тісно пов’язана з народно-розмовними джерелами та писемно-літературними традиціями української мови. Особливостями його ліричної мови є щирість, задушевність, розкутий ритм вірша.) ІІ. Поняття-терміни у творах поета. (Ці художні прийоми набувають символічного звучання і стають джерелом поетичної експресії.) ІІІ. Громадянська лірика Б. Олійника. (їй властиве...
- КОРОТКИЙ ЛІТЕРАТУРОЗНАВЧИЙ СЛОВНИК КОРОТКИЙ ЛІТЕРАТУРОЗНАВЧИЙ СЛОВНИК Алегорія (грец. allegoria – інакомовлення) – художній засіб, за допомогою якого узагальнене поняття розкривається через конкретний образ. Алегорія використовується в байках. Суть алегорії становить внутрішнє порівняння певного явища з іншим. В образах тварин, предметів, різних природних явищ у байці відображаються людські стосунки і характери. Антитеза (від грец....
- “Віртуальний історизм” як характерна ознака творчості М. Павича Милорад Павич – геній постмодерністської прози. В його творчості відображені основні риси сучасного напрямку літератури. Письменник часто писав у жанрі історичного роману. Проте, як і кожен постмодерніст, Павич по-своєму переосмислює історію, ніби грає з історичними фактами. Такий вид історизму прийнято називати псевдоісторизмом або віртуальним історизмом. Він робить постмодерну гру з...
- Контрольний твір за темою “Постмодернізм”, “Творчість Г. Гарсія Маркеса, М. Павича, П. Коельо” УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас II семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ КІНЦЯ XX – ПОЧАТКУ XXI СТ. УРОК № 59 Тема. Контрольний твір за темою “Постмодернізм”, “Творчість Г. Гарсія Маркеса, М. Павича, П. Коельо” Мета: підсумувати й узагальнити вивчене; розвивати писемне зв’язне мовлення, уміння висловлювати свої думки, аргументувати їх прикладами й...