Вселюдська трагедія та її осмислення у поемі “Чорнобильська Мадонна”
Митець потрібен своєму народові та й усьому світові тільки тоді, коли він сучасний, коли його творчість іде по самому нерву життя, коли вона зливається з криком його нації.
“Чорнобильська мадонна” І. Драча злилася з відчайдушним криком не лише народу України, а й з відчаєм усього людства. Бо дійсність була страшніша за найчорнішу вигадку:
…сосни дощами спалені, Лізуть в очі лихою іржею – У якійсь несусвітній опалині Денно й нощно блукають душею.
1986 рік. “Від Ради Міністрів СРСР. На Чорнобильській атомній електростанції
А моє покоління в 1986 році тільки переступило поріг школи. Пройшло багато років. А хлопців, які зробили крок до подвигу, немає. Не відали вони ще тоді, що вогонь був не найстрашнішим ворогом. Той, інший, невідомий, був підступніший – радіація. А може, не тільки радіація, а й убогість душ наших. Не навчили, не вберегли, повірили без оглядки науковому прогресу.
Ми звикли, що коли народ здатен “розв’язувати питання
Українська мадонна! Яка ти? Поет хоче змалювати тебе такою, як малювали “богове мистецтво протягом тисячоліть – від Рубльова до Леонардо да Вінчі, від Вишгородської Мадонни і до Сікстинської, від Марії Оранти і до Атомної Японки…” Цей образ – не бутафорія, не прикраса у канві сюжету. Зболено розмірковує митець, і на аркушах з’являються гіркі, пекучі слова. Із них він творить свою поему, думки тісно зв’язуються з конкретними подіями, переплітаються і створюють образ “святої сили всіх святих” – образ української жінки – Чорнобильської Мадонни:
Ти намагався писати про Неї – Вона пише тобою, Як недолугою ручкою, нікчемним пером, як олівцем Хапливим і ошалілим, покручем-олівцем… Ти намагався її змалювати – вона вмочила тебе в сльози і пекло, в кров і жахіття: фарби такі ти подужаєш? Розпачу вистачить? Віри достане? А безнадії? А проституйованого лахміття достатку? А розпачу з того, як ти колег своїх-вішальників збивав мовчанням своїм? Уже з перших рядків поеми відчуваєш, що душа поета “впіймала” образ Мадонни на тлі атомної епохи. Він підбирає такі точні слова, що, здається, тільки вони здатні донести в собі суть думки:
Я заздрю всім, у кого є слова.
Немає в мене слів. Розстріляли до слова.
Мовчання тяжко душу залива.
Ославленість – дурна і випадкова. …
Я випалив до чорноти жури
Свою прокляту одчайдушну душу
І жестами, німий, возговорив…
Хай жестами. Але сказати мушу. Один із центральних образів у світовій поезії – образ жінки. Іван Драч послідовно розвиває традицію нашої літератури, зокрема традицію шевченківську. У своїх творах поет не раз звертався до теми сучасної жіночої долі (вірш “Прання”, “Балада про дядька Гордія”, “Троє яблук циганок”, “Балада про бляху” та інші), і завжди образ жінки у його творчості багатоликий і ніколи не скращений. Правда, у кожному конкретному випадку поет знайомився з життям конкретної героїні.
У своїй скорботній пісні поет створив образ-узагальнення, образ-сим-вол. Тут було що узагальнювати. І розповідь солдата з будівельного батальйону, й осмислення літературних сюжетів на тему Чорнобиля, і роздуми під час відкритого чорнобильського суду в закритій зоні, і сучасні проблеми з “трагедіями фізиків-ліриків…” Це саме ті центри, з яких складається твір. Саме з них тягнуться, перегукуючись, лінії драматичних, етичних, екологічних, соціальних, ліричних та інших подій, в яких так чи інакше відкривається образ Матері.
Згадаймо назви розділів з їхніми героїнями: “Солдатська мадонна”, “Трактористка”, “Хрещатицька мадонна”, “Скіфська мадонна”, “Баба в целофані – наша мати”, “Невмируща мати”… У кожній іпостасі мати проживає свою велику драму, драму реального життя. Не можу не навести уривок із розділу “Хрещатицька мадонна”:
Який напій ти в квітень той пила,
Коли, заквітла сином, ти казала,
Від Ірода себе не вберегла –
Тебе накрила та нечиста сила?!
А хустка збилась так на голові,
Що лисиною світиш, Божа Мати…
Я Божий слід твій бачу у траві,
Який боюсь і подихом займати. Після “проклятого року” в Чорнобильській зоні солдати вирізують і “хоронять” ліс. Щоранку виходячи на роботу, на піску вони бачать слід босої жіночої ноги. Генерал думає, що це сліди його матері, яка тричі тікала від сина з міста в село. Та Іван Драч пропонує нам свою версію:
Бігли босі сліди,
А пісок тільки спалено вився,
Шепотів, шурхотів,
В стежку шлейфом світився,
А ми німо дивилися –
От проява непевна яка!
Може, мати пішла в саркофаг
До Валерія Ходемчука? Так, це сліди великих провин перед матерями, це сліди пам’яті, сліди зв’язків із батьківською землею і могилами свого роду.
Скільки стареньких, гордих, безпровинних бабусь залишилося доживати віку в зоні – у своїх хатах, наповнених радіацією. Це вже не художній вимисел поета, а гірка правда, реальність:
І знов стара до хати
Чимдуж чимчикувала,
Де бусол і криниця,
Де кіт її й корова,
І де усе, що сниться
Без слова, лихослова. “Палаюча, мов смолоскип, впала вона на третину річок та на джерела вод… А ймення звізди – Полин…” Звідки вона явилась, ця “звізда Полин” – із ночей біблейських чи вже з ночей прийдешніх? Іван Драч дає нам свою відповідь. Недбальство людське, жорстока їхня невдячність, глумління над Матір’ю-природою, яка завжди була така добра до нас у своїй вічній, безмежно терплячій любові, сучасна наука з її фантастичною, не завжди контрольованою і, можливо, не до кінця пізнаною могутністю призвели до катастрофи ХХ століття:
…ось фізик прибіг. Дивна для мене ця мить.
Яка ж я йому солом’яна оборона?!
Шепоче він болісно: – Вона мене не простить…
Не простить… Чорнобильська мадонна… Як художник Іван Драч оригінальний і неповторний. Як влучно він використовує виражальні можливості бурлеску, коли пише про “бабу в целофані – нашу матір”:
“Чого це Ви, бабо, корову узули? –
А що радіація, Ви, мабуть, не чули?!
– В синових чоботах взута корова –
Нехай же пасеться і буде здорова.
І бабі ще дасть до відра молока.
Така замашна і молочна така.
– Чого це Ви, бабо, уся в целофані?
– Хіба ж я газет не читаю, чи як?
Корову видою на світанні,
Взую, одягну й веду за рівчак…
Звучать у поемі і ліричні інтонації, які вміщюють цілу гаму почуттів та думок. Автор вдало вплітає в поетичні вирази термінологічну та наукову лексику:
Було все мов на лезі,
Якому все стинати –
І квітку прямо в цезій
Поцілувала Мати.
Все плакало на сонце,
Не хтіло помирати
І квітку прямо в стронцій
Поцілувала Мати.
Чорнобильська катастрофа оголила пекучі проблеми, які ми приховували самі від себе. Вона рентгеном просвітила мій народ і винесла на поверхню виразки, які не менше руйнують людину, ніж сама радіація.
Це ненаситництво, апетит, якого не погамувати навіть у найчорніші хвилини людського страждання.
Знаходились і мародери, для яких всенародне горе було “щасливою” нагодою, щоб нагодувати свою ненаситну пельку:
Аж раптом рипнули двері.
Щось сунуло вже до хати,
Ліхтарем її шмагонуло,
Матір Божу стало здіймати,
Скриню стару одчинило,
Сорочку взяло з поликами,
Дихало перегаром,
Збиткувалося над віками…
Так описав І. Драч цих нелюдів у своїй поемі. А зараз що змінилося? А нічого.
Закінчився суд, де на лаві підсудних були людці, що займали державні посади. Моя пам’ять зафіксувала лише деякі прізвища: О. Озеров, В. Пантейлюк, Якушевський… Вони набивали кишені “зеленими”, продаючи “липові” довідки про участь у ліквідації катастрофи століття. Говорять, що такі гроші не приносять щастя! Коли ж це для нас стане аксіомою?
Не лише Іван Драч у своїй творчості звернувся до чорнобильської трагедії, але так її осмислити і зуміти відтворити словами з сучасних поетів, мабуть, не зміг би ніхто. Бо він – художник, якому “немає скутих норм. Він – норма сам, він сам у своєму стилі”.
Скорботна пісня нашого поета допоможе зупинитися, поглянути навкруги і відповісти хоча б собі на його риторичні запитання:
Оце ми дожились, нема де правди діти: На людські душі впала вже напасть. Іти нема куди і ніде рвати квіти – Начастувалися святих причасть. (Н. Замулко) Вчимося всебічно осмислювати, перевіряти на надійність, людяність, на моральність чи безморальність данайські дари ХХ століття, бо прийшла наша черга.
Схожі твори:
- Вселюдська трагедія та її осмислення у поемі І. Драча “Чорнобильська мадонна”) Народжуються, народжуються малюки незрячі, З хворим серцем, пальчиками, що зрослися. За чорнобильські хмари, за українську нашу Слухняність – сплачують… В. Терен. “Мічені атоми” Митець потрібен своєму народові та й усьому світові тільки тоді, коли він сучасний, коли його творчість іде по самому нерву життя, коли вона зливається з криком його...
- “Художнє осмислення чорнобильської трагедії в поемі Івана Драча “Чорнобильська Мадонна” Може, все почалося тоді, коли однієї ночі 1169 р. володимиро-суздальський князь Андрій Боголюбський, спаливши й пограбувавши Київ, священну дідівську землю, забрав з собою рідкісну ікону. Так Вишгородська Богоматір опинилася на чужині. Відтоді зачаїлася біда в поліських лісах, бо немає прощення роду, який зневажає матір свою. Недавнє лихо й прадавній гріх...
- Осмислення чорнобильської трагедії в поемі Івана Драча “Чорнобильська мадонна” Чорнобильську атомну електростанцію було побудовано на півночі від Києва у Поліському краї. Місце для її будови було вибрано не дуже вдало. Та й технології, які використовувалися при спорудженні ЧАЕС, були застарілими й безперспективними. І ось у квітні 1986 року в зв’язку з пожежею у четвертому реакторі велика радіоактивна хмара була...
- Осмислення екологічної катастрофи у поемі І. Драча “Чорнобильська мадонна” Рідна земля… Яке щастя, що вона є, що гріє нас своїм теплом. Не знаю нічого прекраснішого, могутнішого і добрішого за неї. Вона пригорнулася до сивобородого Славути, який напував своїх людей чистою життєдайною водою, давав їм сили для праці і добра. Кружляли над Україною лелеки, вили свої гнізда на тих оселях,...
- Осмислення чорнобильської трагедії в поемі “Чорнобильська Мадонна” Сумнішає з кожним роком наша земля: гинуть від загазованого повітря дерева, засихають ріки й моря, умирають цілі види тварин. Людина повірила в те, що він – цар природи й начебто намагається всіх у цьому переконати. Але якими методами? А чи не тими, що знищує все живе? Усі поспішають жити, жити...
- Художнє осмислення чорнобильської трагедії в поемі “Чорнобильська мадонна” Творчість поетів-шестидесятників ознаменувалась тим, що вони першими звернулися до актуальних і складних проблем сучасності: зміни в світобаченні та світосприйнятті покоління, життєва позиція якого формувалася під впливом освоєння космосу, розвитку атомної енергетики, що, по суті, несе загрозу існуванню людства. У своїх творах Ліна Костенко, Іван Драч, В. Симоненко, Б. Олійник ставили...
- Художнє осмислення чорнобильської трагедії в поемі І. Драча Чорнобильська мадонна Ти чорний біль! Чорнобиль! Ти у моїй крові! М. Сом Творчість поетів-шестидесятників ознаменувалась тим, що вони першими звернулися до актуальних і складних проблем сучасності: зміни в світобаченні та світосприйнятті покоління, життєва позиція якого формувалася під впливом освоєння космосу, розвитку атомної енергетики, що, по суті, несе загрозу існуванню людства. У своїх...
- ОСМИСЛЕННЯ У ПОЕМІ І. ДРАЧА “ЧОРНОБИЛЬСЬКА МАДОННА” Народжуються, народжуються малюки незрячі, з хворим серцем, пальчиками, що зрослися. За чорнобильські хмари, за українську нашу слухняність – сплачують… В. Терен. “Мічені атоми”. Митець потрібен своєму народові та й усьому світові тільки тоді, коли він сучасний, коли його творчість іде по самому нерву життя, коли вона зливається з криком його...
- Художнє осмислення трагедії в поемі Івана Драча “Чорнобильська Мадонна” Іван Драч належить до покоління шістдесятників – покоління титанів. Симоненко, Стус, Ліна Костенко – усі вони виступали за правду в літературі. Іван Драч, що разом зі своїм поколінням пережив хрущовську “відлигу”, разом з ним навчився знову писати про “вічні цінності”: любов, добро, порядність. На початку шістдесятих Драчеві, як і усім...
- Художнє осмислення чорнобильської трагедії в поемі “Чорнобильська мадонна” – ІI варіант ІВАН ДРАЧ ІВАН ДРАЧ Художнє осмислення чорнобильської трагедії в поемі “Чорнобильська мадонна” II варіант Ще зовсім недавно дзвоном тривоги відгукнулася в наших серцях чорнобильська трагедія. Чорним крилом пролетіли 17 років після неї над нашою зболеною землею. Минуть ще роки й десятиліття, а цей трагічний день усе одно хвилюватиме людей – і тих,...
- Художнє осмислення чорнобильської трагедії в поемі “Чорнобильська мадонна” – ІIІ варіант ІВАН ДРАЧ ІВАН ДРАЧ Художнє осмислення чорнобильської трагедії в поемі “Чорнобильська мадонна” III варіант Іван Драч – талановитий поет-шістдесятник, представник нової хвилі українських митців, того покоління поетів, письменників, артистів, у якому з новою силою “вибухнула” національна ідея, проснулись, можливо, вперше принципи демократії саме в Україні. Його творчість чи не найпоказовіше репрезентує великий...
- Образ матері-страдниці у поемі “Чорнобильська мадонна” Івана Драча Мабуть, скільки існує людство, стільки й оспівує воно жінку матір, стільки й звертається до неї зі своїми піснями і молитвами возвеличуючи її ім’я. Велика кількість світових шедеврів мистецтва присвячена саме матері – рідній матусі, Матері Божій, Матері Всесвіту – Мадонні. Український письменник XX століття Іван Драч після аварі на Чорнобильській...
- Реальне і фантастичне в поемі І. Драча “Чорнобильська Мадонна” У поемі “Чорнобильська Мадонна” І. Драч розповідає про найстрашнішу трагедію другої половини XX століття – аварію на Чорнобильській АЕС 26 квітня 1986 року та її наслідки. Поет із пекучим болем розповідає про те, як зелені луки, величні гаї, чисті ріки – все стало мертвим. Аварія призвела до небаченого забруднення атмосфери,...
- Поемі І. Драча “Чорнобильська Мадонна” Пройшло вже більше десятиліття з того часу, як у Чорнобилі сталася велика трагедія, трагедія, яка змінила уявлення людей про атомні станції. Вона забирає від нас людей кожного дня… Й досі чути її скажений подих, який паралізує і зупиняє серця, який уражує променевою хворобою все живе і руйнує клітини. Тяжкими роздумами...
- Твір по поемі І. Драча “Чорнобильська Мадонна” Пройшло вже більше десятиліття з тих пор, як у Чорнобилі відбулася більша трагедія, трагедія, що змінила подання людей об атомні станції. Вона забирає від нас людей щодня… І дотепер чути її скажений подих, що паралізує й зупиняє серця, що вражає променевою хворобою все живе й руйнує клітки. Важкими роздумами про...
- Реальні та фантастичні картини чорнобильської трагедії в поемі Івана Драча “Чорнобильська мадонна” Реальні та фантастичні картини чорнобильської трагедії в поемі Івана Драча “Чорнобильська мадонна” Чи знаєш ти, світе, як сиво ридає полин, Як тяжко, як тужно моєму народу болить! / Б. Олійник, “Сім” / Споконвіку в дзвони били на сполох, скликали людей гуртом боротися проти біди чи запобігати їй. У різні часи...
- Образ матері-страдниці в поемі І. Драча “Чорнобильська Мадонна” Мадонна. Напрекрасніша, найчарівніша, найзворушливіша жінка у світі. Прекрасна своєю великою, найсвятішою материнською любов’ю, що може побороти бороти все – лиха, незгоди, знести будь-які випробування заради своєї дитини, бо ж вона – мати. Але чому, Мадонно, сумні твої очі, чому замкнені солодкі колись вуста і погляд – вразливий, болісний, тривожний? Бо...
- Чорнобиль – найбільша трагедія епохи (за поемою І. Драча “Чорнобильська Мадонна”) Чорнобиль 1986 року назавжди увійшов в історію як страшна трагедія, найбільша трагедія епохи. Величезний викид радіації зробив Чорнобиль навіки мертвою зоною, забруднив землю та ріки аж до Києва. За згадками, у Києві навіть листя на деревах стало кольору іржі. Після трагедії населення не було достатньо поінформоване, масштаби її замовчувалися, від...
- Сенс назви поеми І. Драча “Чорнобильська Мадонна” Ось і прочитана поема І. Драча “Чорнобильська Мадонна” – скорботна пісня поета про вибух на Чорнобильській АЕС, що вразив усю планету. Поема І. Драча викликала у мене і щемливий біль, і роздуми над життям, його проблемами, а головне – відчуття відповідальності за все у цьому світі. А ще мені хотілось...
- Взаємозв’язок людини і природи у поемі Івана Драча “Чорнобильська мадонна” Людина уявила себе царем природи, її законів: стала змінювати русла рік, осушувати й зрошувати землі, творити моря, літати в космос, – зовсім забувши, що вона лише маленька частинка Всесвіту, нехтуючи обережністю і відповідальністю перед віковічними законами природи. Довго терпить природа, та настає час і це терпіння кінчиться і вона жорстоко...