ВОЛОДИМИР ЛУЧУК. СКІЛЬКИ РІЧОК В УКРАЇНІ? СТЕПАН ЖУПАНИН. ЗАГАДКА-ДОБАВЛЯНКА

Мета: розширювати та доповнювати знання учнів про Україну; вдосконалювати навички свідомого, виразного читання віршованих творів; збагачувати мовлення учнів словами-назвами річок, розвивати пам’ять, увагу, образне мислення; виховувати любов до Батьківщини.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Артикуляційна гімнастика

– “Пароплав гуде”.

Губи в посмішці, відкрити рот, з напругою вимовити довгий “и-и-и…”.

– “Слоник п’є”.

Витягнувши вперед губи трубочкою, утворити

“хобот слоника”. “Набирати водичку”, злегка при цьому прицмокуючи.

– “Індик базі кає “.

Язиком швидко рухати по верхній губі – “бл-бл-бл-бл…”.

2. Розгадування ребусів

Гіа; пі2л; ві3ло; за3мка; перб; мі100; пі100лет; 100янка; 7я; ві3на; 100ляр; 3буна.

(Година; підвал; вітрило; затримка; першість; місто; пістолет; стоянка; сім’я; вітрина; столяр; трибуна)

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Гра “Чий опис кращий?”

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Відгадайте загадку.

– Із-під гірки, з-під крутої

Прокрадається норою

Та

й до моря утіка

Через лози по ярках. [Річка)

– Найрідніша і найкраща наша земля-матінка! Рідна Україна – ніби дівчина у пишному вінку. А скільки різнобарвних стрічок вплетено у віночок! Сині стрічечки в’ються по всій Україні. Сині стрічечки – це ріки України. Великі й малі, бурхливі та спокійні. Скільки ж вас в Україні?

– Ви знаєте, діти, скільки річок в Україні? (Відповіді дітей.)

– Ви так багато знаєте назв річок! Але це ще не всі. Володимир Лучук узявся поетичним пером порахувати ріки. Давайте разом почитаємо й порахуємо, скільки річок названо у вірші.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Виразне читання вірша вчителем (с. 73-74)

– Чи сподобався вам вірш?

– Які почуття він у вас викликав?

– Які картини ви уявляли, слухаючи його?

– Назв яких річок ви раніше не чули?

2. Читання колонок слів “дощиком”

Гін терикон

Пруг іскриться

Зорять невпинний

Свічадо розпростер

– Прочитайте тлумачення слів у підручнику.

3. Робота в парах. Підготовка до виразного читання

– У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати вірш?

– Які слова виділите голосом при читанні?

– Де зробите найдовшу паузу?

4. Виразне читання вірша учнями

5. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання

– Прочитайте про карпатські ріки.

– Над якою рікою зростає місто Ужгород?

– Скільки річок згадується у вірші?

– Знайдіть у вірші порівняння.

– Яку річку називають символом України?

6. Гра “Добери дієслово”

Учні читають з дошки слова в лівій колонці та добирають до них дієслова з правої колонки.

Тиса

Біжить

Донець

Впадає

Стрий

Котиться

Прут

Іскряться

Черемош

Мчить

Дніпро

Ринуть

7. Гра “Добери ознаку”

Тиса

Зелена

Черемоші

Тихий

Стрий

Буйна

Дон

Голубий

Десна

Сміливі та проворні

8. Фізкультхвилинка

9. Читання “Загадки-добавлянки” Степана Жупанина (с. 74)

10. Робота за ілюстраціями

– З давніх-давен українці шанобливо ставилися до річок, криниць, джерел. Берегли і леліяли їх, бо добре знали, що вода – джерело життя на землі.

Богиню води звали Даною. Про цю богиню писав ще Геродот, указуючи на її незрівнянну красу і непорочність. Вона була матір’ю всього живого і богинею родючості. Дані приносили жертви, кидаючи коштовні речі у води річок та озер, криниць та джерел. Уважають, що слово “данина” походить від жертви богині Дані. Богиня Дана залишила своє ім’я у назвах річок: Дунай, Дніпро, Дон. Давні вірування українців у чудодійну силу води відбилися в багатьох обрядах. Які ви знаєте свята та обряди, у яких ушановують воду? Це, перш за все, свято Івана Купала, під час якого відбувалося очищення вогнем і водою. Свято на честь народження Дани і бога світла Ора – це свято Ордань, яке святкували у давнину під час народження нового сонця. Вважали, що в цей час освячуються всі земні води, і вони набирають цілющої сили. Пізніше це свято було поєднане з християнським святом Водокрут, коли Ісус Христос хрестився у Йордані. Цій воді також Приписували велику – силу і лікували нею хворих, кропили нею приміщення від усякої злої сили.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Що нового ви дізналися на уроці?

– Чи вдалося нам усім разом із поетом назвати всі ріки?

– Україна багата своїми річками, їх налічується аж 73 тисячі!

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготувати розповідь про свою улюблену річку.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

ВОЛОДИМИР ЛУЧУК. СКІЛЬКИ РІЧОК В УКРАЇНІ? СТЕПАН ЖУПАНИН. ЗАГАДКА-ДОБАВЛЯНКА