ВОЛОДИМИР ЛУЧУК. СКІЛЬКИ РІЧОК В УКРАЇНІ? СТЕПАН ЖУПАНИН. ЗАГАДКА-ДОБАВЛЯНКА
Мета: розширювати та доповнювати знання учнів про Україну; вдосконалювати навички свідомого, виразного читання віршованих творів; збагачувати мовлення учнів словами-назвами річок, розвивати пам’ять, увагу, образне мислення; виховувати любов до Батьківщини.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Артикуляційна гімнастика
– “Пароплав гуде”.
Губи в посмішці, відкрити рот, з напругою вимовити довгий “и-и-и…”.
– “Слоник п’є”.
Витягнувши вперед губи трубочкою, утворити
– “Індик базі кає “.
Язиком швидко рухати по верхній губі – “бл-бл-бл-бл…”.
2. Розгадування ребусів
Гіа; пі2л; ві3ло; за3мка; перб; мі100; пі100лет; 100янка; 7я; ві3на; 100ляр; 3буна.
(Година; підвал; вітрило; затримка; першість; місто; пістолет; стоянка; сім’я; вітрина; столяр; трибуна)
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра “Чий опис кращий?”
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Відгадайте загадку.
– Із-під гірки, з-під крутої
Прокрадається норою
Та
Через лози по ярках. [Річка)
– Найрідніша і найкраща наша земля-матінка! Рідна Україна – ніби дівчина у пишному вінку. А скільки різнобарвних стрічок вплетено у віночок! Сині стрічечки в’ються по всій Україні. Сині стрічечки – це ріки України. Великі й малі, бурхливі та спокійні. Скільки ж вас в Україні?
– Ви знаєте, діти, скільки річок в Україні? (Відповіді дітей.)
– Ви так багато знаєте назв річок! Але це ще не всі. Володимир Лучук узявся поетичним пером порахувати ріки. Давайте разом почитаємо й порахуємо, скільки річок названо у вірші.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виразне читання вірша вчителем (с. 73-74)
– Чи сподобався вам вірш?
– Які почуття він у вас викликав?
– Які картини ви уявляли, слухаючи його?
– Назв яких річок ви раніше не чули?
2. Читання колонок слів “дощиком”
Гін терикон
Пруг іскриться
Зорять невпинний
Свічадо розпростер
– Прочитайте тлумачення слів у підручнику.
3. Робота в парах. Підготовка до виразного читання
– У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати вірш?
– Які слова виділите голосом при читанні?
– Де зробите найдовшу паузу?
4. Виразне читання вірша учнями
5. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
– Прочитайте про карпатські ріки.
– Над якою рікою зростає місто Ужгород?
– Скільки річок згадується у вірші?
– Знайдіть у вірші порівняння.
– Яку річку називають символом України?
6. Гра “Добери дієслово”
Учні читають з дошки слова в лівій колонці та добирають до них дієслова з правої колонки.
Тиса | Біжить |
Донець | Впадає |
Стрий | Котиться |
Прут | Іскряться |
Черемош | Мчить |
Дніпро | Ринуть |
7. Гра “Добери ознаку”
Тиса | Зелена |
Черемоші | Тихий |
Стрий | Буйна |
Дон | Голубий |
Десна | Сміливі та проворні |
8. Фізкультхвилинка
9. Читання “Загадки-добавлянки” Степана Жупанина (с. 74)
10. Робота за ілюстраціями
– З давніх-давен українці шанобливо ставилися до річок, криниць, джерел. Берегли і леліяли їх, бо добре знали, що вода – джерело життя на землі.
Богиню води звали Даною. Про цю богиню писав ще Геродот, указуючи на її незрівнянну красу і непорочність. Вона була матір’ю всього живого і богинею родючості. Дані приносили жертви, кидаючи коштовні речі у води річок та озер, криниць та джерел. Уважають, що слово “данина” походить від жертви богині Дані. Богиня Дана залишила своє ім’я у назвах річок: Дунай, Дніпро, Дон. Давні вірування українців у чудодійну силу води відбилися в багатьох обрядах. Які ви знаєте свята та обряди, у яких ушановують воду? Це, перш за все, свято Івана Купала, під час якого відбувалося очищення вогнем і водою. Свято на честь народження Дани і бога світла Ора – це свято Ордань, яке святкували у давнину під час народження нового сонця. Вважали, що в цей час освячуються всі земні води, і вони набирають цілющої сили. Пізніше це свято було поєднане з християнським святом Водокрут, коли Ісус Христос хрестився у Йордані. Цій воді також Приписували велику – силу і лікували нею хворих, кропили нею приміщення від усякої злої сили.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового ви дізналися на уроці?
– Чи вдалося нам усім разом із поетом назвати всі ріки?
– Україна багата своїми річками, їх налічується аж 73 тисячі!
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати розповідь про свою улюблену річку.