Віра Павлівна – героїня твору Н. Г. Чернишевського “Що робити? З розповідей про нових людей “
Книга будується як розповідь про її життя та духовному розвитку; з її долею з’єднуються чи перетинаються долі інших героїв. Відчуваючи відразу до атмосфері брехні і насильства, що панує в сім’ї, чинячи опір спробам матері видати її заміж за “поганого” молоду людину Сто-решнікова, В. П. одружується (спочатку фіктивний) зі студентом-медиком Лопухово, прихильником соціалістичних ідей. Для спільного життя вони виробляють цілий ряд нововведень, поізванних зберегти у сім’ї любов, взаємна повага і повний суверенітет кожної з сторін.
За словами автора, В. П. “Одна з перших жінок, життя яких влаштувалася добре”. На початку роману вона характеризується як “звичайна дівчина”, отримала “звичайне виховання” і прагне до щастя для себе і для інших. Проте система “двійників” В. П. показує, що її образ містить складне узагальнення.
“Двійники” В. П. утворюють своєрідну ієрархічну систему: доля кожного з них, відповідно до поглядами Чернишевського
Пошуки прототипу героїні також привели до висновку про широку типової узагальненості образу. Сам автор відзначав у листах, що наділив В. П. рисами своєї дружини, О. С. Чернишевській, якій присвячено роман. Величезним був і зворотний вплив образу В. П. на суспільство. Фіктивні шлюби з метою порятунку дівчат з поганих родин були чи не обов’язком честі для передової молоді; часто такі шлюби переростали у дійсні. З початку 1860-х років у вищих навчальних закладах, особливо природно-наукового характеру, з’являються жінки; з виходом роману їх кількість збільшується. Нарешті, у рік виходу книги було створено “Товариство жіночої праці”, а сам роман “викликав особливо багато спроб влаштовувати швейні майстерні на нових засадах”, – згадувала сучасниця подій Є. М. Водовозова. Майже всі ці спроби закінчилися невдачею.
Сюжет роману грунтується на традиційних літературних колізіях, які отримують новий дозвіл. Мотив зваблювання простої дівчини людиною вищого суспільства (Емілія Галотті Лессінга, Ліза Карамзіна) пародійно озивається в залицяннях Сторешнікова. Проте розв’язка цього сюжету збігається з зав’язкою іншого: зустріч утвореної дівчата, не задоволеною навколишнім життям, з людиною, підноситься над своєю соціальним середовищем. У російській літературі така ситуація дозволялася зазвичай духовним провалом героя, визнанням його життєвої неспроможності (звідси – вся галерея “зайвих людей”). Саме цій темі була присвячена стаття Чернишевського “Російська людина на rendez-vous” (18S8), який зв’язав любовну безпорадність героя з соціальною. Нарешті, така колізія – найбільш традиційна і глибока – випливає з боротьби боргу перед чоловіком і почуттям до іншої людини. В епоху класицизму тут лежала зав’язка трагічного сюжету. В епоху просвітницького сентименталізму, в “Новій Елоїзі” і “Сповіді” Ж.-Ж. Руссо, троїсті відносини визнавалися природничо випливають з плюралістичної природи любові. В епоху романтизму, в романах Ж. Санд, акцент робився на принципі “свободи серця” і право жінки міняти чоловіків. Відмінність героїв Чернишевського в тому, що їх об’єднують не тільки спільні принципи, але й суспільно значущі справи: гідне вирішення цієї колізії стає, таким чином, соціальним фактором.
Сни В. П. забезпечують жанрову єдність книги в вузлових моментах сюжету. Сон був одним із найважливіших елементів утопічної літературної традиції; такий, зокрема, сон у розділі “Спаська Полесть” “Подорожі з Петербургу до Москви” А. М. Радищева. Символіка снів В. П. піддається як конкретно-матеріалістичного, так і духовно-визионерском прочитання, і сама В. П. в художньому світі роману стоїть в одному ряду з пророком Даниїлом і апостолом Іоанном Богословом, чиї пророцтва суть результати видінь і чиї імена присутні в книзі. Саме ім’я “В. П.” також виявляється символічним (у Посланні Св. Апостола Павла до Євреїв, зокрема, говориться: “Віра ж є здійснення очікуваного і впевненість у невидимому”; 11:1).
Схожі твори:
- Чим близькі мені моральні ідеали “Нових людей” (по романі Н. Г. Чернишевського “Що робити?”) Нам близький і дорогий великий російський мислитель і борець за волю народу Микола Гаврилович Чернишевський. Своєї полум’яної, різнобічної теоретической і політичною боротьбою із силами реакції Чернишевський покизал приклад безстрашності, стійкості, патриотизма й революційної последовательности в досягненні поставленої мети. Роман Чернишевського “Що делать?” запам’ятав у своїх идейно-смислових проблемах, жанровій складності й...
- ЕПОХА ЦАРЮВАННЯ ОЛЕКСАНДРА II І ПОЯВА “НОВИХ ЛЮДЕЙ”, ОПИСАНИХ У РОМАНІ Н. Г. ЧЕРНИШЕВСЬКОГО Наприкінці царювання Миколи I країна буквально задихалася в лещатах поліцейського режиму: у всіх російських університетах були закриті кафедри філософії, і навіть спроби перекладу на живу російську мову книг Священного писання сприймалися як зухвалий виклик підвалинам суспільства. Протоієрей Г. П. Павский, що викладав у Петербурзькій духовній академії, був засуджений церковним судом...
- Центральний персонаж добутку Н. Г. Чернишевського “Що робити?” Рахметов відрізняється від інших героїв роману так само, як сам роман Чернишевського – від тради ционних психологічних романів. У журналі “Епоха”, що издавались М. М. і Ф. М. Достоєвськими, про Рахметове писали як про “якийсь кабінетний міф, що подорожує так само легко по факультетах, як і по Європі” (Н. Соловйов)....
- “Нові люди” у романі Н. Г. Чернишевського “Що робити?” Як треба із заголовка роману, автор хотів предста-вити якусь програму життєвої перебудови, до-торая повинна принести Росії благо. Добуток має підзаголовок “З оповідань про нових людей”. Це безпосередньо ставиться до головних героїв роману – Кірсанову, Лопухову, Вірі Павлівні. У чому їх новиз-на? Вони будують своє життя по нових принципах Життя на...
- Творчий твір: Роман Чернишевського “Що робити” Твір на тему: Еволюція задуму. Проблема жанру. Поява на сторінках “Сучасника” роману Чернишевського, що перебувало тоді в Петропавловской міцності, було подією величезної важливості як у плані суспільно-політичному, так і літературному. На всю Росію пролунало полум’яне слово письменника, що призивав до боротьби за майбутнє соціалістичне суспільство, за нове життя, побудовану на...
- ОБРАЗ РАХМЕТОВА В РОМАНІ Н. Г. ЧЕРНИШЕВСЬКОГО “ЩО РОБИТИ?” Центральним у романі Н. Г. Чернишевського “Що робити?” є образ Рахметова – “особливої людини”, “вищої натури”. У його образі злилися кращі риси передових людей епохи Чернишевського. Аристократ по походженню, він стає демократом по поглядах на життя й образу поводження. Рахметов – професійний революціонер, революційний вождь. Це “лицар без страху й...
- “Новi люди” в романi Миколи Чернишевського “Що робити?” Роман Чернишевського “Що робити?” є художнiм твором, що являє собою “розумовим експериментом” автора, який прагне зрозумiти можливий розвиток тих ситуацiй, колiзiй, типiв особистостей i принципiв їхньої поведiнки, що вже склалися в сучасному життi. Завдання свого твору Чернишевський вбачає в тому, щоб показати, як позитивнi iдеали, далекi вiд дiйсностi мрiй, поступово...
- Публіцистичність у романі М. Г. Чернишевського “Що робити?” Чернишевський, ув’язнений у Петропавлівську фортецю, який став жертвою царської сваволі, не впав духом. Їм був задуманий і написаний ряд книг, у тому числі і знаменитий роман “Що робити?”, який став програмою дії для декількох поколінь революціонерів. Роман був розпочатий у грудні 1862 року і закінчений через 4 місяці. Герої роману...
- “Нові люди” у романі М. Г. Чернишевського “Що робити?” М. Г. Чернишевський писав свій роман “Що робити?”, будучи ув’язненим у Петропавловській фортеці. У цьому романі він писав про “нових людей”, які тільки що з’явилися в країні. У романі “Що робити?”, у всій його образній системі Чернишевський намагався представити в живих героях, у життєвих ситуаціях ті нормативи, які, як він...
- ЧИМ БЛИЗЬКІ МЕНІ МОРАЛЬНІ ІДЕАЛИ “НОВИХ ЛЮДЕЙ” Нам близький і дорогий великий російський мислитель і борець за волю народу Микола Гаврилович Чернишевський. Своєю полум’яною, різнобічною теоретичною й політичною боротьбою із силами реакції Чернишевський показав приклад безстрашності, стійкості, патріотизму й революційної послідовності в досягненні поставленої мети. Роман Чернишевського “Що робити?” запам’ятав у своїх ідейно-значеннєвих проблемах, жанровій складності й...
- Роман Н. Г. Чернишевського “Що робити?” про людські відносини Перше прочитання роману Н. Г. Чернишевського викличе в сучасного парубка, швидше за все, усмішку. Справді, дивними здаються відносини, прийняті в сім’ї Лопухова й Віри Павлівни. У будинку існують нейтральні й ненейтральні кімнати, і в ненейтральні кімнати ні чоловік, ні дружина не можуть увійти без стукоту. Та й взагалі, увічливість подружжя...
- Аналіз епізоду по романі Н. Г. Чернишевського “Що робити” “Четвертий сон Віри Павлівни” Четвертий сон Віри Павлівни більше необхідний для автора, чим для роману в цілому. Цей епізод – рідка мить Одкровення автора; він ділиться із читачами ідеєю, а може й мрією, що сформулював, пройшовши основну Частину свого життя. З мого погляду, цей шматочок добутку можна виділити в окреме незалежне Ціле. Але разом...
- Роман М. Г. Чернишевського “Що робити?” про людські відносини Перше прочитання роману М. Г. Чернишевського викличе у сучасного парубка швидше за все усмішку. Справді, дивними здаються відносини, прийняті в сім’ї Лопухова і Віри Павлівни. У будинку існують нейтральні і не нейтральні кімнати, і в не нейтральні кімнати ні чоловік, ні дружина не можуть увійти без стукоту. Та й взагалі,...
- Художні особливості і композиційна своєрідність роману М. Г. Чернишевського “Що робити?” Нетрадиційна і незвична Для російської прози XІX століття зав’язка сюжету, більше властива французьким авантюрним романам, – загадкове самогубство, описане у першому розділі “Що робити?”, – була, по загальноприйнятій думці усіх дослідників, свого роду прийомом, що інтригує, покликаним заплутати слідчу комісію і царську цензуру. Тієї ж меті служив і мелодраматичний тон...
- Добрі, сильні, чесні й умеющие в романі Н. Г Чернишевського “Що Робити?” “Добрі, сильні, чесні й умеющие” у романі Н. Г Чернишевського “Що Робити?”. Н. Г. Чернишевський письменник другої половини XIX століття. Він займався суспільно політичною діяльністю, тому що був ідейним вождем різночинців, керівником політичної боротьби за звільнення селянства. Всі свої революційні погляди письменник відбив у романі “Що робити?”. У добутку автор...
- Тема праці у романі М. Г. Чернишевського “Що робити?” Каменем спотикання для багатьох читачів роману “Що робити?” є сни Віри Павлівни. Їх важко буває зрозуміти, особливо у тих випадках, коли із цензурних міркувань Чернишевський висловив свої ідеї в занадто алегоричній формі. Але один з образів, представлених у другому сні Віри Павлівни, не викликає сумнівів у тім, для чого він...
- “Добрі, сильні, чесні й умеющие” у романі Н. Г Чернишевського “Що Робити?” “Добрі, сильні, чесні й умеющие” у романі Н. Г Чернишевського “Що Робити?”. Н. Г. Чернишевський письменник другої половини XIX століття. Він займався суспільно політичною діяльністю, тому що був ідейним вождем різночинців, керівником політичної боротьби за звільнення селянства. Всі свої революційні погляди письменник відбив у романі “Що робити?”. У добутку автор...
- Публічність у романі Н. Г. Чернишевського “Що робити?” Чернишевський, ув’язнений у Петропавловскую міцність, ставшиший жертвою царської сваволі, не впав духом. У міцності їм був задуман і написаний ряд книг, у тому числі й знаменитий роман “Що делать?”, що став програмою дії для декількох поколінь революціонерів. Роман був початий у грудні 1862 року й закінчений через 4 місяці. Герої...
- Скорочено роману Що робити? Чернишевського Н. Г У Петербурзі влітку 1856 року в номері однієї з готелів знаходять записку від постояльця: мов, прошу нікого ні в чому не винити, незабаром про мене почують на Ливарному мосту. Типова записка самогубця! І справді, незабаром на Ливарному мосту стріляється якась людина – у всякому разі, з води виловили прострелений кашкет....
- Багатство розумового життя “нових людей” Достоїнства й недоліки цього роману належать йому одному, на всі інші російські романи він схожий тільки внешнею своєї формою: він схожий на них тим, що сюжет його дуже простий і що в ньому мало діючих осіб. Роман “Що робити” не належить до числа сирих продуктів нашого розумового життя Він створений...