Вічна драма людської гордині в “Маленьких трагедіях” А. С. Пушкіна
1. Коротка характеристика циклу. 2. Насолода можливістю могутності: барон Пилип у трагедії “Скупий лицар”. 3. Парадоксальне почуття справедливості: Сальери в трагедії “Моцарт і Сальери”. 4. Глузування над мораллю й безрозсудний виклик інший світу: Дон Гуан у трагедії “Кам’яний гість”.
5. Чаша розпачу на бенкеті смерті: Вальсингам у трагедії “Бенкет під час чуми”. “Маленькі трагедії” – цикл із чотирьох добутків, невеликих по обсязі, але надзвичайно глибоких по змісту, створений Пушкіним протягом декількох днів
У кожній із трагедій автор показує, що відбувається з душею людини під впливом тої або іншої гріховної пристрасті, коренем яких є гординя. Характери героїв “Маленьких трагедій” суперечливі й багатогранні: слід зазначити, що у всіх цих творах Пушкін майстерно з’єднав поняття, здавалося б, несумісні, як “геній і лиходійство”. Так, скнарість – якість, що нерідко приписується лихварям і купцям.
Для них воно досить природна властивість просто в силу особливостей
Цикл відкриває трагедія “Скупий лицар”. Барон Пилип, батько Апьбера, колись був гідний звання лицаря. Він був відважний і щедрий, і сам герцог, його батько, говорив з ним, як із другом.
А в що перетворилася ця людина тепер? У чому він бачить радість? У нагромадженні багатств, які він не використовує: ПРО! мій батько не слуг і не друзів У них бачить, а панів; і сам їм служить. І як же служить?
Як алжирський раб, Як пес ланцюгової. У нетопленій будці Живе, п’є воду, їсть сухі кірки, Всю ніч не спить, все бігає так гавкає. А золото спокійно в скринях Лежить собі… Для барона купи золота – це можливість влади Однак він ніколи не пустить цю силу в справу, йому досить тих примарних образів, які він плекає в розумі, спускаючись у заповітні підвали. Барон спокійно міркує про те, яким вантажем страждань, сліз і злочинів обтяжені його багатства: його не мучить совість при думці, що він відняв останній гріш у вдови з дітьми, що його боржник, може бути, убив когось, щоб добути гроші.
“Кого боятися мені?” – гордо викликує барон, забуваючи про вищий суд, якому немає справи до золота. Не за свою душу, обтяжену власними гріхами й прокльонами боржників, страшиться барон Ні, доля скарбів йому дорожче всього: честі, порятунку душі, уз кревного споріднення. У сині барон бачить лише майбутнього розкрадача своїх багатств, тобто ворога. Як ворогові, він і кидає синові виклик, – але отут барона наздоганяє рука самого Бога.
“Де ключі? Ключі, ключі мої!..” – бурмоче вмираючий замість молитви й покаяння Сальери, герой трагедії “Моцарт і Сальери”, одержимо іншою пристрастю – заздрістю.
Однак адже він – людина неабиякому, відданому мистецтву, що вміє тонко сприймати й цінувати прекрасне. Сальери й сам не позбавлений таланта. Що ж до Моцарта, той щиро вважає Сальери своїм іншому, таким же “сином гармонії”, який він сам Чому ж раптом ця людина опускається до банальної заздрості й підлого злочину?
Як ні парадоксально, причина цього криється у своєрідному розумінні справедливості. Сальери здається, що талант повинен бути нагородою за зусилля на вибраному поприщі. Те, що в реальності інша справа, викликає в нього шалене збурювання: Де ж правота, коли священний дарунок, Коли безсмертний геній – не в нагороду Любові палаючої, самоотверженья, Праць, ретельності, молінь посланий – А опромінює голову безумця, Гуляки дозвільного?..
Але мало цього, у своїй гордині Сальери думає, що він вправі виправити подібну помилку вищих сил. Однак убиваючи Моцарта, він духовно гине й сам: “Геній і лиходійство дві речі неспільні”, – вироком звучать для нього слова Моцарта, що не підозрює про жахливий учинок Сальери. У трагедії “Кам’яний гість” Пушкін використовував стародавню легенду об Дон Жуане, сластолюбному й безсердечному спокуснику. Пушкінський Дон Гуан, звичайно, особистість досить яскрава й вуж у жодному разі не однозначна. Так, ця людина гордовито зневажає всі закони моралі й пристойностей, йому немає справи ні до Бога, ні до чорта.
Настільки він упевнений у собі. Сміливість Дон Гуана багато в чому адже теж, подібно його страсті до насолод, іде від гордині. Важко зрозуміти, наскільки щирий Дон Гуан, вихваляючи чесноту Дони Ганни: можливо, ця людина дійсно зробила крок до духовного відродження, а може, і справді його мовлення лише митецька гра досвідченого спокусника? Останнє представляється більше ймовірним. Чи стане людина, що полюбила чесноту, що зважилася залишити колишні звички розпусного життя, зухвало кидати виклик тіні свого супротивника?
А Дон Гуан нахально потішається над кам’яним командором, пропонуючи прийти до будинку Дони Ганни, куди він, Гуан, прийде на побачення. Гординя, по своїй силі майже рівна гордині Люцифера: але “кам’яна десниця” командора швидко скидає Гуана в безодню смерті… Завершує цикл “Маленьких трагедій” “Бенкет під час чуми”. Це добуток, мабуть, складніше попередніх тим, що в них падіння героя відбувається на тлі зовні сприятливих умов для гідного життя, тоді як в “Бенкеті” духовна спустошеність людини є результатом втрати близьких і катастрофи звичного мира Справді, що штовхає в безодню барона Пилипа, Сальери й Дон Гуана, крім хробака, що гризе їх зсередини, гордині?.. А божевільний бенкет посередині міста, де гуляє чуму, зовсім інше.
По суті, веселощі Вальсингама і його друзів – це маска, який вони намагаються прикрити глибокий розпач, втрату всякої надії на справжній щиросердечний спокій і щастя. Кожний із цих людей пережив тих, хто був йому доріг. Та й що очікує їх самих завтра, хто знає?.. Сильне горе, недавно пережите, і цілковита невідомість спереду породжують свого роду моральне отупіння: герої “Бенкету під час чуми” не оплакують свого недавно померлого друга, чию долю, може, дуже незабаром має бути розділити їм усім: Але багато нас ще живих, і нам Причини немає засмучуватися.
Розпач, відповідно до християнського віровчення – гріх, що корениться в головному гріху, гордині. Нещасні вже не уповають на Бога, і тому священик дарма заклинає їх “святою кров’ю Рятівника” припинити “бенкет дивовижний”. Бажаючи перервати веселощі, недоречне, відповідно до вимог моралі, там, де бродить смерть, священик нагадує Вальсингаму про його матір і дружину, що стали жертвами чуми Хіба б вони схвалили його теперішнє поводження?
Вальсингам усвідомить, наскільки він упав у порівнянні з тим часом, коли його дружина Матильда “знала рай” з ним. Однак гординя й розпач міцний заволоділи його душею: … Я тут утриманий Отчаяньем, воспоминаньем страшним, Сознаньем беззаконья мого И жахом тої мертвої порожнечі, Що у моєму будинку зустрічаю, – И новиною цих скажених веселощів…
“Залиш мене!” – ця фраза, мабуть, найбільше точно виражає стан душі, охопленою гординею. Людина відкидає саму можливість вийти зі свого занепалого стану. Чотири “Маленькі трагедії” – це чотири картини, що ілюструють це явище
Схожі твори:
- Вальсінгам – герой трагедії О. С. Пушкіна “Бенкет під час чуми” Вальсінгам – герой трагедії О. С. Пушкіна “Бенкет під час чуми” (1830), четвертої, заключної п’єси “дослідів драматичних вивчень”, відомих під редакторським назвою “Маленькі трагедії”. Літературним джерелом “Бенкету” є драма англійського поета-романтика Д. Вільсона “Чумний місто” (1816). Трагедія Пушкіна представляє собою переробку однієї лише картини (акт I, сцена 4) драми Вільсона....
- Порівняльна характеристика образів Моцарта й Сальери (по трагедії А. С. Пушкіна “Моцарт і Сальери”) …Геній і лиходійство – Дві речі неспільні. А. Пушкін. Моцарт і Сальери В основу “маленької трагедії” Пушкіна про Моцарте й Сальери покладена відома Легенда про смерть знаменитого композитора від руки друга-музиканта, що заздрить його славі й таланту. Перед нами з’являються два чоловіки, чиє життя тісно пов’язана з музикою, але мети...
- Наскрізна і “вічна” проблема влади грошей у світовому мистецтві та творчості Карпенка-Карого І. КАРПЕНКО-КАРИЙ – НАЦІОНАЛЬНА ДРАМА НАЦІОНАЛЬНА ДРАМА І. КАРПЕНКО-КАРИЙ Наскрізна і “вічна” проблема влади грошей у світовому мистецтві та творчості Карпенка-Карого Проблема влади грошей – наскрізна і “вічна” у світовому мистецтві. Її розкривали О. Пушкін у “Скупому рицарі”, Ж. Б. Мольєр у “Скупому” та “Міщанині – шляхтичі”, О. де Бальзак у повісті “Гобсек”, Ч. Діккенс...
- Характеристика образа Олени в трагедіях Еврипида Олена – персонаж трьох трагедій Еврипида: “Троянок”, “Олени” і “Ореста”. Дві з них, “Троянки” і “Орест”, представляють традиційний образ Е. – невірної дружини, що втекла з Парисом, і винуватниці лих, що обрушилися на Елладу. У трагедії “Олена” Еврипид зображує Е. невинної. У трагедії “Троянки” зображене відведення в рабство знаменитих троянських...
- Характеристика образа електри в трагедіях Еврипида Електра – персонаж трагедій “електра” і “Орест”. У трагедії “електра” е. видана егисфом і Клитемнестрой заміж за бідного селянина. Однак цей шлюб залишається фіктивним, тому що селянин усвідомить, що одержав е. не по праву. Ідучи за водою, е. зустрічає в джерела Ореста, що разом з Пиладом таємно прибув в Аргос...
- Характеристика образа Іполита в трагедіях Еврипида Іполит – головний герой однойменної трагедії. І., що живе в Трезене син афінського царя Тесея, своїм старанним шануванням Артеміди й зневагою, що виявляється до Афродіти, викликав гнів останньої. По її задуму в нього жагуче закохалася дружина Тесея й мачуха І. Федра. Стара годувальниця Федри вирішує будь-що-будь допомогти їй Проти волі...
- Історична тема в драматургії А. С. Пушкіна Незабаром після закінчення “Бориса Годунова” Пушкін задумав створити ряд нових драматичних добутків на сюжети із самих різних історичних епох і життя різних народів. Ще під час посилання в Михайлівськім у його творчій свідомості виникли задуми декількох п’єс. Три з них одержали надзвичайно стрімке втілення: за два тижні Пушкіним були кінчені...
- Характеристика образа Медея в трагедіях Еврипида Медея – центральний персонаж однойменної трагедії. Дія драми відбувається в Коринфі, де М. зі своїм чоловіком Ясоном і двома дітьми перебуває у вигнанні після вбивства фессалийского пануючи Пелия. Основою сюжету є помста Медеи Ясону, що залишив неї заради одруження з дочкою коринфского пануючи Креонта. М. грозить жорстоко помститися кривдникам. Побоюючись...
- Аналіз вірша Пушкіна “Паж, або П’ятнадцятий рік” * Що користі в ньому? Як якийсь херувим, * Він трохи заніс нам пісень райських…” По цих непрямих асоціаціях вірш і Драма притягаються друг до друга, а виходить, і мотив відкритого отруєння одержує більшу ймовірність і значимість. Глянемо, нарешті, на кульмінацію “Моцарта й Сальери” з погляду сценічності. Цілком можливо, що,...
- Твір аналіз циклу творів Пушкіна “Маленькі трагедії” У творчій спадщині Пушкіна існує цикл невеликих драматичних добутків, називаних “маленькими трагедіями”. По характері вони близькі до філософської лірики. У них також піднімаються більші загальнолюдські проблеми, пов’язані з питаннями про сенс життя, про смерть і безсмертя, про призначення мистецтва. “Маленькі трагедії” Пушкін написав в 1830 р. під час знаменитої Болдийской...
- Жіночі образи у трагедіях Шекспіра Образ Офелії – один з яскравих прикладів драматичної майстерності Шекспіра. Її життя показано ніби пунктиром: прощання з Лаертом, розмова з батьком, розповідь про божевілля Гамлета, бесіда і розрив з Гамлетом, бесіда перед сценою “мишоловки”, сцена божевілля. Офелія з’являється перед нами у взаєминах із братом, батьком, принцом Гамлетом, у якого вона...
- Герой трагедії А. С. Пушкіна “Моцарт і Сальери” Історичний прототип: італійський композитор Антонио Сальери (1750-1825), автор сорока із зайвим опер, пользовавшихся наприкінці XVIII в. великою популярністю (найвідоміша серед них – “Тарар” на лібрето П. Бомарше). Задум цієї “маленької трагедії” виник у середині 20-х років, коли навколо імені Вольфганга Амадея Моцарта (1756-1791) зложився своєрідний культ, одним із проявів якого...
- Драма Г. Ібсена “Ляльковий дім”. Жанр п’єси – соціально-психологічна драма Генрік Ібсен – норвезький (і ширше – скандинавський) письменник, автор філософсько-символічних драматичних поем “Бранд” і “Пер Гюнт”, творець “нової драми”, який визначив розвиток світової драматургії ХХ ст. В острокритичних соціально-психологічних драмах “Ляльковий дім” (1879), “Привиди” (1881) він показує глибоку невідповідність між благопристойною видимістю і внутрішньою порочністю зображуваної дійсності і закликає...
- Вічна тема любові в трагедії В. Шекспіра “Ромео і Джульєтта” І. Запозичення сюжету трагедії “Ромео і Джульєтта” та нова трактовка італійської легенди В. Шекспіром. (В основі трагедії “Ромео і Джульєтта” – відомий сюжет давньої легенди, який використовували до Шекспіра англієць Артур Брук та італієць Маттео Банделло. На відміну від попередників, В. Шекспір створив гімн коханню.) ІІ. Тема трагедії – всеперемагаюча...
- Драма поета і драма особистості (за твором В. Сосюри “Червона зима”) В. Сосюра – поет, народжений буремною епохою 20 років XX століття. І ця епоха, з її складнощами і мінливостями, не пройшла повз творчість поета. “Червона зима” – це поема про громадянську війну в Україні, про поета та його участь у подіях тих років. Тому поема багато в чому автобіографічна. Ліричний...
- Життя “маленьких американців” у новелах О. Генрі Американський письменник О. Генрі ввійшов в історію літератури як чудовий майстер гумору й іронії. Переважна більшість оповідань О. Генрі, по суті, присвячені самим звичайним явищам життя так званих “маленьких американців”. Його герої спонукувані почуттям любові, дружби, прагненням робити добро, здатні до самопожертви, тоді як негативні персонажі діють під впливом ненависті,...
- ПРИГОДИ МАЛЕНЬКИХ МРІЙНИКІВ (за твором В. Нестайка “Тореадори з Васюківки”) ПРИГОДИ МАЛЕНЬКИХ МРІЙНИКІВ (за твором В. Нестайка “Тореадори з Васюківки”) ПРИКЛАДИ ПЛАНІВ ТВОРІВ Варіант 1 1. Всеволод Нестайко – чарівник літератури. 2. Пригоди Яви та Павла. 3. Дитинства світ прекрасний. Варіант 2 1. “Тореадори з Васюківки” крізь часи й покоління. 2. Маленькі мрійники й завзяті експериментатори. 3. Не забувається ніколи...
- Ідея “надлюдини” у трагедії А. С. Пушкіна “Моцарт і Сальери” і романі Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання” Постійні звертання до А. С. Пушкіна – одна з найважливіших особливостей усього Творчості Ф. М. Достоєвського. “Усе, що є в мене гарного, всім цим я зобов’язаний йому”, – визнавався Достоєвський. Він був першим, хто по-справжньому глибоко зрозумів творчість Пушкіна, проникнув у мир його ідей. Після мовлення Достоєвського на відкритті пам’ятника...
- Внутрішня драма героя – ВНУТРІШНЯ ДРАМА ЖУЛЬЄНА СОРЕЛЯ ЯК РЕЗУЛЬТАТ КОНФЛІКТУ ІЗ СУСПІЛЬСТВОМ СТЕНДАЛЬ (Анрі Марі Бейль) (1783-1842) ВНУТРІШНЯ ДРАМА ЖУЛЬЄНА СОРЕЛЯ ЯК РЕЗУЛЬТАТ КОНФЛІКТУ ІЗ СУСПІЛЬСТВОМ. ПСИХОЛОГІЗМ У РОМАНІ Внутрішня драма героя Суперечливість образу Жульєна Сореля зумовлена не лише конфліктом “благородного серця і малих статків”, а й тим, що під час його створення Стендаль використав два джерела, так само контрастні, як контрастними...
- Драма поета і драма особистості Роздум за твором В. Сосюри “Червона зима”. В. Сосюра – поет, народжений буремною епохою 20-х років XX століття. І ця епоха, з її труднощами і мінливостями, не пройшла повз творчість поета. “Червона зима” – це поема про громадянську війну в Україні, про поета та його участь у подіях тих років....