ВЕРЕШМАРТІ, Мігай
(1800 – 1855)
ВЕРЕШМАРТІ, Мігай (Vorosmarty, Miliary; 1.12.1800, Кагольнашнєк – 19.11.1855, Пешт) – угорський поет-романтик.
Верешмарті доводився сином збіднілого шляхтича. Незважаючи на бідність, а після смерті батька у 1811 р. і злидні, які обсіли численну сім’ю майбутнього поета, Верешмарті примудрився здобути освіту в Будапештському університеті.
У першому значному творі Верешмарті – епічній поемі про прихід стародавніх угорців на свою теперішню батьківщину “Втеча Залана” (“Zalan futasa”, 1825), після виходу друком якої він став відомим
Це підтверджують і подальші поеми Верешмарті, як фантастичні (“Казкова долина”, “Південний острів”, обидві – 1826), так і похмуро-романтичні (“Руїни”, 1830; “Два сусідні замки”, 1931). У перших – гірке почуття недосяжності ідеалу, несумісності з життям справжньої краси (і водночас – потяг до неї, її пошуки) спонукають поета до втечі в химерний казковий світ. Удвох останніх відчувається розчарування у ходульній національно-романтичній патетиці.
Наприкінці 20-х – поч. 30-х pp. Верешмарті створив цілий ряд віршів пісенно-баладного жанру. Багато з них – справжні перлини угорської поезії. До них приєднуються дві романтичні балади: “Бечкерекі” (1830) – про сміливого розбійника та молодецького серцеїда і “Прекрасна Ілонка” (“Szep Ilonka”, 1833) – психологічна виразна розповідь про кохання без взаємності простої дівчини до короля Матяша. За тематикою, світовідчуттям, образною системою всі вони так чи інакше пов’язані, з одного боку, з трагічними поемами, а з іншого – з більш оптимістичними мотивами фантастичної драми-казки “Чонгор і Тюнде” (“Csongor es Tiinde”, 1830), одного з найвидатніших творів Верешмарті і всього угорського романтизму.
“Чонгор і Тюнде” – казка з глибоким філософським підтекстом, де сконденсувалися набуті фольклором народний досвід, віковічна мудрість. Самі образи драми-казки – творче переосмислення народнопоетичних переказів і повір’їв (чарівна яблуня, яку посадила кохана дівчина; країна фей, царство зорі; уособлення сил зла – відьма та чортенята, які намагаються розладнати щастя закоханих), а літературним джерелом для драми став твір Альберта Гергеї “Аргіруш, королівський син” (XVI ст.), створений також за народними мотивами. На нього спирається сюжетна ситуація “Чонгора і Тюнде”: юнак із чистим і відважним серцем, Чонгор, вирушає шукати щастя, уособленням якого є кохана фея – Тюнде. Філософський зміст казки в тому, що романтичні герої, шукаючи щастя, добро, красу, покидають небо заради землі, хоча на ній немає ні безсмертя, ні ідеальної досконалості і все тут проминуще. Не випадково у драмі-казці Верешмарті одну пару закоханих – Чонгора і Тюнде, які витають у захмарних далях ідеальних помислів і почуттів, супроводжує інша: їхні слуги, Балга й Ілма, наділені комедійно-побутовими рисами. Це селянське подружжя допомагає закоханим знайти правильний шлях, завдяки чому мрія та реальність у драмі хай казково-умовно, але все ж гармонійно врівноважується. Не стаючи безтілесною, але й не розчиняючись у грубому егоїзмі, красі виступає в образі самовідданого, вивищеного і все ж таки реального земного кохання, яке долає перешкоди і торжествує над відьомськими підступами, злом і хаосом.
У цьому високому гуманізмі – справжня народність драми-казки Верешмарті. Народний її зміст розкривається і в протиставленні Чонгора символічним образам Гендляра, Володаря та Мудреця: його великого кохання – корисливості, владолюбству і гаданій, скептичній, агностичній ученості. Заперечуючи корисливість, песимістичні премудрощі, поет твердив, що щастя – у служінні живому життю, у вірі в краще призначення людини.
Угорський романтизм у творчості Верешмарті 30-40-х pp. став набувати діяльно-гуманістичної спрямованості. Саме тоді створені і найкращі твори патріотичної лірики. Одні з них звеличували боротьбу задля слави вітчизни, волю до перемоги (“Угорський герб”, 1832). Непохитність оспівує і знаменитий “Заклик” (1836) з його жорсткою дилемою: “Тут жити чи померти”. “Заклик”. поетична клятва у відданості свободі, став справжньою патріотичною піснею. Патріотичний заклик працювати звучить і пізніше (“Любов до вітчизни”, “Пророцтво”, 1847). Інші вірші – швидше сатиричні, звинувачувальні (“До нудьги”, 1841; “Доля й мадяр”, 1845). У них поет викриває закостенілість відсталої частини дворянства, розумовий і суспільний застій.
Водночас у патріотичній ліриці Верешмарті наявна і трагічна тема. Вона прослідковується, наприклад, у “Бездомному” (1835). Романтичний образ бездомного мандрівця-вигнанця виражав і скруху громадянина, і трагедію угорського національно-визвольного руху. Не менш трагічний і оригінальний поетичний образ “живої статуї” (однойменний вірш 1841 p.), який передає біль і муку Польщі, яка втратила незалежність.
40-і pp., бурхливий переддень революції, – час розквіту філософсько-політичної лірики Верешмарті, а також його драматургії. Розширюються духовні горизонти поета. Роздуми над історією підводять його до висновку: задля блага людства необхідно дати “щастя більшості”. Змальовуючи картину щасливого майбутнього, у вірші “До Гутенбергового альбома” (1840), він, зокрема, стверджує, що справжнього тріумфу книгодрукування досягне тоді, коли
…на раду зберуться народи землі
Звідусюди,
Злине переклик гучний,
Неба штурмуючи вись;
Слово одне, громогласне,
З гомону вирветься: “Правда!”
Ждана із давніх-давен,
Вісниця зійде з небес.
(Пер. Ю. Шкробинця)
У центральному ж творі філософсько-медитативного жанру (“Роздуми в бібліотеці”, 1844) Верешмарті розвиває пошуки просвітників і вірить у майбутнє людства.
Верешмарті з розумінням поставився до ідеї заснувати угорський Національний театр, навіть написав урочистий пролог до його відкриття (1837), а на сторінках “Аурори” захищав В. Гюго та французьку романтичну драму. Крім того, він популяризував В. Шекспіра: писав про нього, перекладав його п’єси, допомагав акторам у сценічному тлумаченні образів. У найкращій своїй драмі “Ціллея та Хуняді” (1844) Верешмарті змалював своєрідні характери, із їхнього зіткнення висновуючи передову тенденцію історії (у даному випадку – відсіч османським завойовникам і боротьба за централізовану державну владу). Її поборник у драмі – мужній і чесний Ласло Хуняді (згодом знаменитий полководець). Є в драмі і жвавий народний фон дії. Ласло Хуняді, його прибічники, народ – сили, які перемагають партикуляристів-феодалів – невеликого розуму, але лютого Гішкра, організатора змови проти Хуняді – Ціллеї, цинічного і розумного інтригана.
Високого етичного смислу надає драмі ідея неминучого торжества морального та політичного ідеалу. Її виражає, зокрема, співець на бенкеті в короля Ласло. Він співає про те, що навкруги обман і зрада, віроломний кинджал і брехня, але чесна людина повинна боротися, щоб на руїнах творити нове.
Верешмарті щиро привітав перше значне завоювання угорської революції 1848 р. – скасування цензури (вірш “Вільна преса”). Поет був депутатом Національного парламенту, а в критичний 1849 р. став членом верховного суду угорської республіки. Після поразки революції, що спричинила душевну драму поета, Верешмарті деякий час перебував у вигнанні. У 1854 р. він написав останній свій твір-поезію “Старий циган” (“A ven cigany”), в якому з великою художньою силою виразив увесь біль свого серця, горе людини-патріота, якій довелося пережити крах мрії всього життя та приниження нації.
Помер Верешмарті у Пешті в 1855 р., день його похорону став днем національного трауру.
Українською мовою окремі вірші Верешмарті переклали П. Грабовський і Ю. Шкробинець.
За О. Россіяновим