ВАСИЛЬ СИМОНЕНКО. САМА Ж ГОСПОДАРКА НА КОЛІЇ ДОРІГ… (Уривок)
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Василя Симоненка; навчати сприймати почуття, передані у віршах; привернути увагу школярів до багатства художніх засобів у вірші; розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення, здатність порівнювати, співставляти; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Давайте привітаємось,
Давайте посміхнемося,
Давайте в очі глянемо –
І нам тепліше стане.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Робота над скоромовкою
В горішнику горішенька
Горішками
Оришка і Тимішко
Обтрушують горішки.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра “Хто краще?”
Конкурс на краще виразне читання вірша І. Я. Франка “Сипле, сипле, сипле сніг…”.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми ознайомимося із життєвим і творчим шляхом геніального українського поета Василя Симоненка.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічна довідка
– Народився Василь Симоненко у селі Біївці Лубенського району на Полтавщині у селянській родині. Цей край пов’язаний із
Виховувався без батька. Дитинство і юність припали на воєнні та післявоєнні роки. Ще у школі Василь почав складати вірші, і школярі називали його гучним словом “поет”. Після закінчення сільської середньої школи (із золотою медаллю) у 1952-1957 роках навчався на факультеті журналістики Київського інституту.
Симоненко почав писати, навчаючись в університеті.
Перша збірка поезій “Тиша і грім” з’явилася у 1962 році й одразу стала подією у літературно-мистецькому житті України.
Протягом короткого життя Василь Симоненко написав поезії, провідною темою яких є любов до рідної землі, відповідальність за її долю, новели, пробував створити кіносценарій зі студентського життя, став автором численних статей, театральних і літературних рецензій, створив три казки для дітей і дорослих.
– Послухайте уривки з казок для дітей, автором яких є Василь Симоненко. Сподіваюся, ці рядки вас заінтригують і ви захочете прочитати ці твори повністю.
ПОДОРОЖ У КРАЇНУ НАВПАКИ
Лесик, Толя й два Володі
Сумували на колоді.
Лесик скаржився: “Хлоп’ята,
Страх як тяжко жить мені –
Слухай маму, слухай тата,
Умивайся день при дні.
Ох, і тяжко жить мені!”.
ЦАР ПЛАКСІЙ І ЛОСКОТОН
Там, де гори і долини,
Де гуляє вітровій,-
Там цвіте краса-країна
З дивним ім’ям Сльозолий.
І колись в країні тій
Був на троні цар Плаксій,
Голова його, мов бочка,
Очі – ніби кавуни.
В Плаксія було три дочки
І плаксивих три сини.
2. Опрацювання учнями статті про Василя Симоненка (с. 46-47)
Гра “Рибки”. Самостійне мовчазне читання статті учнями
– Де і коли народився Василь Симоненко?
– Яким було дитинство хлопчика?
– Які казки для дітей написав поет?
3. Фізкультхвилинка
4. Опрацювання рядків з вірша Василя Симоненка “Сама ж господарка на колії доріг…”
1) Гра “Бджілки”. Самостійне напівголосне читання рядків з вірша учнями.
– Кого поет називає господаркою?
– Чому ви так уважаєте?
2) Словникова робота.
Пригорща – обидві кисті рук, напівзігнуті й складені таким чином, що в них можна тримати щось покладене, насипане і т. ін.
3) Робота в парах.
Учні читають одне одному рядки з вірша Василя Симоненка. Знаходять слова, які допомагають побачити зимову красу.
4) Робота в групах.
Учні порівнюють зимові картини, описані в поезіях Івана Франка і Василя Симоненка.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
– Чого навчилися?
– Які нові знання здобули?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Намалювати малюнок до рядків вірша Василя Симоненка.