В. А. Жуковський – перший поет-романтик у російській літературі
1. Особливості романтизму. 2. Стихійні сили природи в баладах. 3. Любов і потойбічний мир Романтизм як напрямок у літературі й мистецтві сформувався в Європі наприкінці XVIII – початку XIX століть. Він виник як протест проти принципів раціоналізму. На зміну культу розуму прийшло піднесене відношення до почуттів, до індивідуальних переживань і ірраціонального досвіду особистості.
Неприйняття сірої щоденності привело до того, що дія в добутках письменників-романтиків, як правило, розвертається на ефектному, незвичайному тлі: це може бути пейзаж
Письменники-Романтики охоче переробляли стародавні легенди й перекази, що буяють фантастичними сюжетами й образами. Серед російських письменників першим поетом-романтиком, що органічно сприйняв і развили традиції нового літературного напрямку, безсумнівно, варто назвати В. А. Жуковського. Одним з улюблених жанрів цього поета була балада – жанр, досить популярний у середні століття. Балада – це поетичний добуток, в основі якого лежить сюжет історичного, фантастичного, фольклорного, побутового характеру У середні століття балади співали під акомпанемент музичних інструментів. У поезії Жуковського чітко простежується зв’язок з пісенною традицією Середньовіччя: балади російського романтика мелодійні й музичні.
Творчість Жуковського також тісно пов’язане із творчістю європейських романтиків: більшість сюжетів запозичена з добутків Ф. Шиллера, И. В. Гете й інших відомих авторів. Однак вільний переклад або переробка якого-небудь твору Жуковським привносили в балади індивідуальне сприйняття й переживання російського поета, часом розкриваючи нові сторони того або іншого сюжету Тема зіткнення людини з таємничими стихійними істотами – русалками, ундинами, Лісовим царем – не раз звучить у баладах Жуковського. Подібні мотиви були поширені в легендах Середньовіччя, у яких багато поетів-романтики черпали натхнення.
У баладі “Рибалка” необережність і довірливість людини, що бездумно устремились назустріч русалці, приводить його до загибелі. Це сюжет дуже древен: наприклад, загибель пропливаючим мореплавцям несе сладкогласное спів сирен давньогрецької міфології И русалка, і її попередниці-сирени – істоти, пов’язані з водою; а водна стихія в міфах символізує некеровані емоції. Для молодого, недосвідченої людини нерідке прагнення сліпе піти туди, куди його кличуть власні почуття й страсті, тому голос русалки й знайшов відгук у душі рибалки: У ньому вся душа туги повна, Начебто друг шепнув!
Інший образ стихійної істоти з’являється в баладі “Лісовий цар”. Імовірно, образ Лісового царя виник у результаті переробки древніх подань про божеств – заступниках лісу, або ж про таємничий народ ельфів, які, як говорять легенди, часом вели людей – і дітей, і дорослих – у свої казкові володіння. Лісовий цар, як і русалка в баладі “Рибалка”, розхвалює перед людиною свої володіння Але якщо рибалка не замислювався про реальну погрозу, що представляє водойму для життя людини, то поява Лісового царя, у володіннях якого люди все-таки цілком можуть перебувати досить довго без шкоди для себе, жахливо лякає дитини.
Але ж Лісовий цар спочатку розмовляє з ним ласкаво й привітно, пропонуючи показати багато цікавого. Тим часом страх дитини лише зростає, і Лісовий цар, виведений із себе відсутністю позитивної реакції на свої привабливі обіцянки, переходить до погроз. Здавалося б, отоді-те ще можна б злякатися! Видимо, проблема полягає в тім страху, що більшість людей випробовує перед таємничими, непізнаними явищами. А Лісовий цар звичайно ж істота загадкове.
Не Лісовий цар убиває дитину – він умирає, не в силах упоратися зі страхом И Лісовий цар, і русалка з балади “Рибалка” – це істоти іншого порядку, ніж людина. Можливо, і русалка не прагнула погубити рибалки – для неї-те життя у воді природна, а те, що для людини це середовище перебування не підходить, русалка могла й не знати. Однак її таємнича могутність підкорила нестійку душу рибалки, він виявився у владі одного прагнення.
Одна емоція – страх – опановує й дитиною з появою Лісового пануючи Але небезпека полягає не стільки в самих цих істотах, скільки в людській душі, у невмінні людини керувати своїми емоціями. Страх так само недоречний при спілкуванні з таємничими силами, як і абсолютна довірливість. Отже, ми бачимо, що в цих двох творах Жуковського присутні мотиви, характерні для романтизму: дія розвертається на мальовничому тлі природи, у подіях беруть участь таємничі істоти, крім того, баладам властивий особливий похмурий колорит, що також є проходженням романтичним традиціям.
Сюжет однієї зі своїх найбільш відомих балад – “Світлана” – Жуковський також запозичив у європейських авторів, що звернулися до древніх переказів. Однак для цієї балади характерний яскраво виражений російський колорит: поет описує обряди святочного гадання, які ще й у його час зберігалися в селах: Раз у водохресний вечорок Дівчини ворожили: За ворота черевичок, Знявши з ноги, кидали… У баладі знайшов відбиття мотив зустрічі з нареченим-мерцем, що використовували багато письменників-романтиків.
Цей мотив запозичений із середньовічних легенд; але в баладі “Світлана” він знаходить інше звучання Виявляється, це всього лише сон: насправді наречений Світлани живий і непошкоджений. Головна ідея автора полягає в тім, що дівчина без ремства на долю перенесла розлуку з улюбленим, і за це Бог нагородив її. Тема людської любові й взаємин з Богом повторюється й в іншій баладі Жуковського – “Людмила”, що, мабуть, можна назвати двійником “Світлани”. Сюжети обох балад схожий, адже автор написав їх на основі того самого матеріалу Однак Людмила, на відміну від Світлани, нарікає на Бога при звістці про загибель нареченого. Тому й потяг її мрець у свою могилу – раз дівчина порахувала Бога своїм ворогом, вона втратила захист від похмурої могутності лиховісних сил.
Ідея практично та ж, що й у баладі “Світлана” – людин повинен смиренно приймати те, що посилає Бог, не позбавляючи себе допомоги понад власною гординею й ремством. У баладах “Світлана” і “Людмила”, як і в інших творах Жуковського, звучать мотиви, характерні для романтизму: лиховісна скачка, що закінчується в розкритої могили, цвинтар, наречений-мрець, що приїхав до живої нареченої
Схожі твори:
- Перший “зайва людина” у російській літературі (по романі “Євгеній Онєгін”) Мені подобалися його риси, Мріям мимовільна відданість, Ненаслідувальна чудність И різкий, охолоджений розум. Я був озлоблений, він похмурий; Страстей гру ми знали обоє, Томіла життя обох нас; В обоє серць жар згас. Проте Онєгін і Пушкін – це зовсім не одне й теж. Біля дев’яти років, майже половину свого творчого...
- “Євгеній Онєгін” А. С. Пушкіна – перший реалістичний роман у російській літературі Реалізм роману пофарбований критичним відношенням до действи-тельности. Це виражається насамперед у типі конфлікту – разо-чарованная, незадоволена у своїх суспільних запитах особистість перебуває в протиріччі із середовищем, що живе по своїх відсталих законах. Однак, реалістично зображуючи героя, Пуш-Кин не вириває Онєгіна з його кола. По вірному зауваженню Герцена, Онєгін “ніколи не...
- Послідовник М. Карамзіна, В. Жуковський В. Жуковський – уродженець Тульської губернії; помер у Баден-Бадені. Служив при дворі Миколи I, зіграв значну роль у долі засланих декабристів, допоміг О. Пушкіну, М. Гоголю, О. Герценові та Т. Шевченко. Вважав, що повинен підняти, створити свою душу і зробити все, що можна, для інших. У Третьяковській галереї знаходиться портрет...
- “Роль і місце балади в художній літературі” на прикладі російських поетів Балада – є одним із найулюбленіших лірико-епічних жанрів українських і російських романтиків, який дозволяє повністю відійти від реальності, створити власний фантастичний світ, протиставлений світу реальності. До цього жанру зверталися такі великі поети, як Жуковський, Пушкін і Лермонтов. В. А. Жуковський, якого по праву вважають основоположником російського споглядального романтизму, першим звернувся...
- Поет-Гуманіст, творець патріотичного “Співака в стані російських воїнів”, Жуковський Йому були близькі культури й Заходу й Сходу, він із глибоким і щирим співчуттям ставився до поезії різних народів і епох, прагнучи розкрити в ній внутрішні близькість і споріднення, угадати об’єднуюче її єдиний гуманістичний початок. Цей своєрідний поетичний інтернаціоналізм поезії Жуковського заслуговує в наші дні особливої уваги дослідників Уже давно...
- Жуковський Василь Андрійович (1783-1852) Жуковський Зіграв дуже важливу роль в історії російської літератури. Він був першим російським романтиком, що підготував своєю творчістю грунт для подальшого якісно нового етапу літературного розвитку. Читачі відразу ж прийняли нове поетичне слово, що ніс із собою Жуковський. Їх захоплювали внутрішня правдивість його віршів, їх глибоко особистий характер. Для поета...
- Романтичні й реалістичні тенденції в російській літературі першої третини XIX ст XIX СТОЛІТТЯ Романтичні й реалістичні тенденції в російській літературі першої третини XIX ст. Для літератури першої половини XIX в. притаманна швидка зміна художніх напрямів. Панівні естетичні принципи встигали кілька разів трансформуватися протягом життя одного покоління. На початку століття в Європі й у Росії формується романтизм – течія в літературі й...
- Поезія для дітей у російській літературі Зовсім нові завдання стояли в 20-і й 30-і роки й перед російською поезією. Вони випливали з вимоги виховувати в юному поколінні якості нової людини. Щоб створити нову поезію для дітей, потрібно було, опираючись на досвід російської класичної поезії, відмовитися від спрощеного зображення життя, від беззмістовних і статичних по сюжеті віршів,...
- Джордж Ноел Гордон Байрон (1788 – 1824) – англійський поет – романтик, фундатор течії байронізму. Провідні мотиви і домінуючі настрої його творчості Урок зарубіжної літератури 9 клас УРОК № 39 Тема. Джордж Ноел Гордон Байрон (1788 – 1824) – англійський поет – романтик, фундатор течії байронізму. Провідні мотиви і домінуючі настрої його творчості. Мета: познайомити учнів з особистістю поета та його романтичним світоглядом: сприяти вихованню власного світогляду та читацьких інтересів; навчити сприймати...
- Гейне в еміграції – ГЕНРІХ ГЕЙНЕ – НІМЕЦЬКИЙ ПОЕТ-РОМАНТИК РОМАНТИЗМ У ЛІТЕРАТУРІ § 4. ГЕНРІХ ГЕЙНЕ – НІМЕЦЬКИЙ ПОЕТ-РОМАНТИК Гейне в еміграції У травні 1831 року, захоплений подіями липневої революції у Франції, Гейне виїхав із Німеччини, і, як виявилось, назавжди. Ще в юностіГейне цікавився французькою культурою. Тепер він мав змогу стати своєрідним посередником між двома культурами: французькою й німецькою....
- Поезія й життя в баладі “Світлана” В. А. Жуковського В. А. Жуковський – відомий поет, майстер поетичного слова, тонкий знавець російської культури й фольклору. У баладі “Світлана” автор реалістично описав російський побут, народні обряди, розкрив російську душу, таку щедру, трепетну й гарячу. Життя російської людини раніше тісно була пов’язано із традиціями й обрядами. По знаменнях долі або природи коректувалося...
- Становлення поета. Німецький період творчості – ГЕНРІХ ГЕЙНЕ – НІМЕЦЬКИЙ ПОЕТ-РОМАНТИК РОМАНТИЗМ У ЛІТЕРАТУРІ § 4. ГЕНРІХ ГЕЙНЕ – НІМЕЦЬКИЙ ПОЕТ-РОМАНТИК Поет, цей творець у малому, уподібнюється Господу Богу в тому, що створює своїх героїв за образом своїм. Г. Гейне Творчість Гейне – явище не лише німецької, а й світової літератури. Основні риси його поезії, суперечливість його світогляду, поєднання “вільної пісні”...
- Постмодернізм у російській літературі Постмодернізм у російській літературі встиг втратити ефект новизни, але для багатьох він як і раніше залишається досить дивним незнайомцем. Мова його незрозуміла, естетические смаки дратують… У постмодернізмі дійсно чимало незвичайного, що шокує, навіть “шизоидного” – і він же ерудит, поліглот, почасти філософ і культуролог. Особливі прикмети: позбавлена традиційного “я” –...
- Балада В. А. Жуковського “Світлана” Балада В. А. Жуковського “Світлана” є твором романтизму. Тут описані почуття, піднімає людини: “Милий друг далеко; Мені доля померти в смутку самотньою”. Світлана любить, страждає, вірить, боїться, дуже багато почуттів вона відчуває у баладі. Світлана є ідеальним героєм, героєм мрії Жуковського. Вона селянка, красуня, дуже добра, щаслива, що не зовсім...
- Тема війни в російській літературі Коли в мирне життя людей уривається війна, воно завжди приносить горе й нещастя в сім’ї, порушує звичний уклад життя. Російський народ випробував на собі тяготи багатьох війн, але ніколи не схиляли голови перед ворогом і мужньо переносив всі негоди. Сама найжорстокіша, дивовижна із всіх війн в історії людства – Велика...
- Період нової хвилі в російській літературі Останні тридцять років минулого сторіччя стали в деякому роді переломними не тільки в політичному житті багатьох країн, але і в літературі. Як не дивно, але був подоланий застій у світовій літературі і умах читачів. Рецензії на книги, написані в той період, свідчать про підйом у літературі, появи багатьох нових напрямів...
- Жіночі образи в російській літературі Повинна бути в жінці якась загадка. Повинна бути таємниця в ній якась… Дуже трохи не тільки в росіянці, але й у всесвітній літературі добутків, у яких не йшла б мовлення про любов. Список створінь, створених в ім’я любові, нескінченний, і кожне з них пов’язане з образом милої, єдиної, неповторної, нескінченно...
- Образ народу в російській літературі У літературних творах ми знаходимо зображення людей, їхнього способу життя, почуттів. ДО XVII-XVIII століть у Росії зложилося два класи: селяни й дворяни – із зовсім несхожою культурою, менталітетом і навіть мовою. Саме тому в добутках одних російських письменників зображення селян є, а в інших – немає. Наприклад, Грибоєдов, Жуковський і...
- Петербург у російській літературі Федір Михайлович Достоєвський учився (в Інженерному училищі) і провів більшу частину свого життя в Петербурзі. Це місто займає важливе місце в його добутках не тільки як основне місце дії. Подивимося, як Достоєвський описує Петербург. Він не говорить про його архітектурні достоїнства або недоліки, про красу фасаду; він заглядає усередину будинків....
- Вірша Пророк у російській літературі Мене ж ніщо шкодити не може, Я злість твердістю зітру; Ворогів моїх хробак кістки згризе, – А я Пиит – і не вмру. Г. Р. Державін У Росії, у силу певних історичних, політичних, національних умов, письменники й поети були не просто авторами романів і віршів, що розважають публіку, але володарями...