Урок розвитку зв’язного мовлення за німецькою народною казкою “Пані Метелиця”
Мета: скласти цілісне уявлення в учнів про героїнь виучуваної казки; виробляти вміння систематизувати прочитаний матеріал, аналізувати вчинки персонажів; розвивати навички логічного мислення, зв’язного мовлення; виховувати милосердя, працелюбність.
Обладнання: учнівські малюнки до казок “Пані Метелиця”, “Дідова дочка і бабина дочка”, “Морозко”; конверти з роздавальним матеріалом.
Хід уроку
I. Оголошення Теми і мети уроку
Слово вчителя. У ранньому дитинстві кожен з нас поринає у чарівний світ казки, де розкриває
II. Актуалізація опорних знань
Гра “Казковий аукціон”.
-Чим займалася пасербиця? (Пряла)
-Що сталося з її пальцями? (Порізала)
-Що впустили дівчата у колодязь?
-Де опинилися дочки, стрибнувши у криницю? (На луках)
-Хто перший попросив допомоги у дівчат? (Хліб)
-Яке дерево просило допомоги у казці? (Яблуня)
-Чого злякалася пасербиця, побачивши пані Метелицю? (Зубів)
-Яку винагороду отримала пасербиця? (Золото)
-Хто перший сповіщав про повернення дівчат додому? (Півень)
-Що залишилося на згадку удовиній дочці про
Пані Метелицю? (Смола)
III. Складання порівняльної характеристики героїнь
Підготовчий етап
1.Літературна вправа “Художні перлинки” (художній переказ заздалегідь підготовлених учнями епізодів казки, в яких розповідається про вчинки головних героїнь, які розкривають провідні риси характеру.)
2.Робота в групах.
Завдання “Лото”: скласти прислів’я з окремих частин, доповнити порівняльну характеристику пасербиці та удовиної дочки.
Iгрупа
Конверт 1
Добро, зроблене потай, винагороджується явно. Хто добре працює, тому і щастить. Вперта праця все переможе. Добра душа людину прикрашає. Рідний край кожного до себе вабить.
IIгрупа
Конверт 2
Без труда нема плода.
І за холодну воду не береться.
Заробив на сіль до оселедця.
Хто зле робить, то все собі шкодить.
Хто дрімає, той щастя не має.
5. Робота в групах.
З опрацьованих прислів’їв виберіть ті, які можуть стати епіграфом до творчої роботи.
Н. Застосування набутих знань, умінь і навичок
Словесні замальовки
Учням двох груп пропонується творче завдання: розказати про пасербицю і удовину дочку, виклавши повідомлення у 6-8 речень. Лідери груп пропонують складені варіанти розповіді. Експерти аналізують та коригують відповіді.
IV. Підсумок уроку
Оцінювання роботи учнів.
Самооцінка роботи учнів на уроці
Учні самі вибирають предмет, оцінюючи роботу.
Сонце – я добре працював на уроці, досяг бажаного результату (9-10 балів)
Ялинка – я гідно почувався на уроці (8 балів)
Грибочок – я заглибився (6-7 балів)
Хмаринка – я працював більшменш (4-5 балів)
Домашнє завдання:
Iгрупа: скласти запитання, які б ви хотіли постави
Ти героям казки.
IIгрупа: доповнити розмову пані Метелиці й па
Сербиці влучними прислів’ями та приказками.
Н. І. Тутко, вчитель зарубіжної літератури Тернопільська обл.