УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. У СВІТІ ЦІКАВИХ ЗАГАДОК
І семестр
З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА
АВТОРСЬКІ ВІРШІ ТА МАЛІ ЖАНРИ ДЛЯ ДІТЕЙ
Урок 24. УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. У СВІТІ ЦІКАВИХ ЗАГАДОК
Мета: продовжити ознайомлення учнів із загадками; учити визначати головний зміст; показати на прикладі загадок красу рідного слова; розвивати увагу, кмітливість; виховувати пізнавальний інтерес.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Робота з виставкою книг
– Які книжки вам сподобалися на виставці?
– У яких найкращі ілюстрації?
– Що міститься в цих книгах?
– Чи любите ви відгадувати
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
– Що таке загадка? (Невеликий за обсягом твір усної народної творчості, що має прихований зміст, примушує замислитися, знайти відповідь. Походить від слова “гадати”, що означає “думати”, “міркувати”. У загадках предмет не називають, а описують або натякають на нього.)
– Що передає загадка? (Красу, влучність рідного слова та багатство слова)
– Навіщо нам потрібні загадки? (Вони примушують міркувати, розвивають увагу, спостережливість.)
– Які загадки ви знаєте? Хто їх складає? (Складають народ та українські письменники.)
–
На дошці – частина загадки Грицька Бойка. Друга частина загадки закрита.
– Дерев’яний та довгенький,
Маю носик я гостренький.
– Хто це?
– Які слова вам підказали відгадку?
– Дочитайте загадку до кінця.
– На білому слід лишаю
І всіх діток потішаю.
– Чи підтвердилися ваші припущення, що це Буратіно?
– А що ж це? (Олівець. Демонстрування малюнка.)
– Яка головна ознака цього предмета? (На білому слід лишає.)
Стукіт у двері. Заходить бабуся-загадка.
Добрий день вам, школярята,
Рада вас усіх вітати.
А прийшла я не одна –
В нас сімейка немала.
Ось вам ребус і кросворд,
Акровірші прочитайте,
Полюбіть їх, розпізнайте
І загадки розгадайте.
– Одне каже: побіжімо,
Друге каже: полетімо,
Трете каже: похитаймося. (Берег, річка, очерет)
– Аж до сонця вік свій пнеться,
Його ім’ям зоветься. (Соняшник)
– А в нашого дядька гусей грядка і всі вони білі. (Зуби)
Фізкультхвилинка
Заходить хлопець-“акровірш”.
В мене загадка не гірш –
Розкажу вам акровірш:
Що воно таке за штука?
Розкажу вам для науки.
Перші літери рядків
Зверху вниз я разом звів.
Ось і вийшло слово.
Акровірш готовий.
А ви, друзі, не зівайте,
Акровірші відгадайте.
– Хата мною багата,
Людям брат я і друг –
І, коли вже я в хаті –
Буде й пісня навкруг.
– Лиха зима сховається,
А сонечко прогляне,
Сніжок води злякається,
Тихенько тануть стане.
І здалеку бистренько
Вона до нас прибуде,
Кому-кому любесенько,
А дітям більше буде.
– Мене у школі всяк вивчає
О, й ненька мною розмовляє.
Вона й тебе навчити хоче,
А ти – чи вчиш мене охоче?
4. Робота в групах. Гра “Презентація загадки”
Представники кожної з груп загадують іншим загадки, демонструють виконані до них удома ілюстрації.
5. Конкурс на кращого відгадувача загадок
Учитель читає загадки, а учні записують відгадки. Переможе той, хто запише більше відгадок.
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
– Чи сподобалося вам відгадувати загадки?
– Про що розповісте своїм батькам удома?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Наступний урок позакласного читання проведемо за темою “Твій друг – книга”. Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.