УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. ШКОЛА ДОБРИХ УЧИНКІВ (за творами Василя Сухомлинського)
Мета: продовжити ознайомлення учнів з творами В. О. Сухомлинського; формувати уявлення про те, що добра, чуйна людина завжди допомагає іншим, поважає їх, піклується про стареньких, добре ставиться до рідних і друзів; навчати оцінювати вчинки головних героїв оповідань, наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення; розвивати мовлення учнів; виховувати віру в силу любові, дружби, добра і справедливості.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Щира
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Виступ групи “Біографи”
– Василь Олександрович Сухомлинський народився у 1918 році у селі Василівна на Кіровоградщині в бідній селянській родині. У сім’ї, крім Василя, було ще троє дітей. Усі четверо, коли виросли, стали вчителями. Василь з сімнадцяти років став учителем і залишився ним до кінця життя. Тридцять два роки він вів свій педагогічний щоденник, а потім його
2. Представлення виставки книг В. О. Сухомлинського (виступ групи “Бібліотекарі”)
– В. О. Сухомлинський “Гаряча квітка”.
До книжки ввійшли невеликі оповідання видатного педагога і письменника В. О. Сухомлинського, про те, як діти відкривають для себе навколишній світ, про взаємини між дітьми, про доброту та чуйність, а також повчальні казки про природу.
– В. О. Сухомлинський “Вогнегривий коник”.
Ця книга – збірка мудрих і повчальних казок, оповідань, притч, новел, написаних для дітей і дорослих великим українським педагогом і письменником Василем Сухомлинським. Кожна казка, кожне оповідання розповідають читачам про неповторну красу природи, магічну силу доброти і чуйності у взаєминах між людьми, пробуджують у нас бажання захистити слабшого, допомогти старшим.
– В. О. Сухомлинський “Казки школи під голубим небом”.
У цій збірці зібрані казки, притчі, оповідання В. О. Сухомлинського. Кожна казка, кожне оповідання розповідають читачам про неповторну, красу природи, магічну силу доброти і чуйності у взаєминах між людьми, пробуджують у нас бажання захистити слабшого, допомогти старшим.
3. Фізкультхвилинка
4. Обговорення прочитаних творів В. Сухомлинського
– Які твори ви прочитали, готуючись до уроку? (Відповіді дітей.)
1) “Добре слово”.
– Що трапилося з Олею? Як родичі рятували дівчинку?
– Що зробила прабабуся Надія?
– Що повернуло дівчинку до життя?
– То в чому велика сила? (В доброму слові)
– Чого вчить нас це оповідання? (Бути уважним, турботливим до хворих, близьких, батьків; вміти співчувати.)
2) “А хто ж вам казку розповідає, бабусю?”.
– Про кого це оповідання?
– Ким були Миколка і Петрик для бабусі?
– Як звали бабусю?
– Яке питання задав бабусі Миколка?
– Чи отримав він на нього відповідь?
– У якій формі побудовано оповідання? (У формі діалогу)
– Скільки дійових осіб у цьому тексті? (Автор, Миколка, бабуся)
– Поміркуйте і скажіть, яку відповідь могла дати бабуся Миколці?
– Якою ви уявляєте бабусю?
– Удома ви мали намалювати бабусю Марію і написати опис її зовнішнього вигляду. (Діти показують одне одному зображення бабусь. Окремі учні зачитують описи.)
– Настав час відповісти на запитання: хто розповідає бабусі казку? (Ніхто. Коли вона була маленька, то її бабуся розповідала казки їй, а тепер настала її черга.)
3) “Дивний мисливець”.
– Поки бабусі готують смачну вечерю, працюють по господарству, доглядають онуків, читають їм цікаві казки, що ж роблять наші дідусі?
– Головним героєм якого оповідання є дід Максим? (“Дивний мисливець”)
– Чому текст називається “Дивний мисливець”? (Усі вважали, що він брав рушницю для полювання, але ніколи не приносив здобичі.)
– Яким ви уявляєте діда Максима?
– Як можна охарактеризувати героя цього оповідання? (Працьовитий, турботливий, співчутливий, добрий тощо)
Гра “Посперечаймося”
– Дід Максим жив у місті. (Ні, у селі)
– Дідусь щодня ходив з рушницею до лісу. (Так)
– Виходив увечері. А повертався рано-вранці. (Ні, навпаки)
– Він завжди ніс додому багато здобичі. (Ні, ніколи не приносив здобичі.)
– Дід Максим привів додому пораненого кабана. (Ні, зайця)
– Його називали невдахою. (Так)
– Дід Максим не полював, а допомагав тваринам. (Так)
– Як ми повинні ставитися до тварин?
– Чого нас навчає цей твір? (Не завжди перше враження є правильним. Перш ніж засуджувати, потрібно краще пізнати людину.)
5. Інсценізація оповідання “Бабусин борщ”
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Чого навчають твори В. О. Сухомлинського?
– Тож творіть добро, і воно повернеться до вас!
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Наступний урок позакласного читання проведемо за темою “Майстер веселого цеху – Грицько Бойко”.
Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.