Урок позакласного читання. Овідій “Метаморфози” (“Потоп”, “Філемон та Бавкіда”)

УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 8 КЛАС

І семестр

ЛЮДИНА ТА ЇЇ СВІТ У ДАВНІХ ЛІТЕРАТУРАХ

УРОК № 29

Тема. Урок позакласного читання. Овідій “Метаморфози” (“Потоп”, “Філемон та Бавкіда”)

Мета: проаналізувати прочитані уривки з поеми Овідія; простежити в них мотив перетворення, провести літературні паралелі; розвивати уміння учнів висловлювати свою думку; виховувати прагнення до самовираження, високі моральні якості.

Обладнання: тексти уривків поеми Овідія.

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань

Перетворення

у міфах

Хто на кого перетворився?

Дафна… (налаврове дерево)

Самозакоханий юнак… (на нарцис)

Зевс… (на золотий дощ, бика)

Арахна… (на павука)

Іо… (на телицю)

Молоко Гери… (на Молочний Шлях)

Краплі молока Гери… (на білі лілеї)

Астрея… (на сузір’я Діви)

II. Узагальнення й систематизація вивченого

1. Уривок “Потоп” (І, в. 253-312)

– Чому розпочався потоп? (Зевс хотів покарати людей.)

– Хто бере участь у покаранні людей? (Зевс, Нот – південний вітер, Іріда, Посейдон) Зачитайте, що робив кожен із них.

– Що вас найбільше вразило

в картині потопу? Перекажіть цей епізод.

– Художники подають на розгляд ілюстрації до уривка.

– Порівняйте міфологічне уявлення про потоп давніх греків та біблійний переказ про Всесвітній потоп.

Метаморфози

Біблія

Карає Зевс

Має помічників

Знищує усіх людей

Знищує тварин

Карає Бог

Обирає праведника – Ноя

Залишає тварин

2. Уривок “Філемон і Бавкіда”

– Хто завітали у гості до Філемона та Бавкіди? (Юпітер та Меркурій)

– Чому інші селяни не впустили Юпітера та Меркурія? (Селяни не були гостинними.)

– Зачитайте епізод, коли Філемон та Бавкіда піклуються про гостей. (Від слів “Тут Філемон їх запрошує поруч сідать на ослоні” до слів “Поки не вдавсь до гостей та й під ноги до них не забився”)

– Про які риси характеру старого подружжя свідчить цей вчинок? (Гостинність, працьовитість, щедрість, повага до людей, здатність до самопожертви)

– Як боги довели свою вдячність стареньким? (Пожаліли їх і залишили їм життя, на відміну від інших селян.)

– Яке бажання висловили Філемон і Бавкіда?

(“Хочемо бути жерцями і храму святого глядіти;

Та як у згоді дійшли до кінця свого віку земного,

Дайте і вмерти одразу обом, щоб мені не прийшлося

Бачить дружини в огні, та і їй щоб мене не ховати”.)

– Яке перетворення відбулося з подружжям? (Вони перетворилися на зелені дерева, які не розлучилися навіть після смерті.)

– Яку ідею хоче донести до читача Овідія? (“Люди, шануйте богів, то й вам тоді шана довіки”)

– Кого сьогодні називають Філемоном і Бавкідою? (Нерозлучне подружжя, що провело усе життя в мирі та злагоді.)

III. Висновки

1) Що поєднує уривки “Потоп” та “Філемон і Бавкіда”? (Боги карають грішних людей та жаліють тих, хто їх шанує.)

2) Які перетворення вам знайомі за поемою Овдія? (Перетворення людей та всього на землі “Чотири покоління людей”; світу землі – на світ води – “Потоп”; праведного-подружжя – на прекрасні дерева – “Філемон і Бавкіда”.)

3) Складіть сенкан на тему “Метаморфози”

Наприклад:

Метаморфози.

Несподівані, дивні.

Карають, рятують, допомагають.

Пояснюють походження світу.

Нове життя.

4) Підсумок уроку

Запишіть на лінії часу імена давньоримських поетів.

IV. Домашнє завдання

Підготуватися до тематичної атестації № 3, написати відгук за поемою Овідія “Метаморфози”.

– Мета відгуку – передати свої враження від прочитаного, наголосити на впливі твору на почуття (які переживання, емоції викликав) та на інтелект (сприяв яким роздумам, над чим змусив замислитися).

– Не замінюйте відгук переказом прочитаної книги.

Головне – це те, що ви відкрили та над чим ви розмірковували під час читання книги або одразу після нього.

– Пояснюйте свої почуття та ставлення до героїв, аргументуйте загальне враження від твору.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.50 out of 5)

Урок позакласного читання. Овідій “Метаморфози” (“Потоп”, “Філемон та Бавкіда”)