УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. КАЗКА МУДРІСТЮ БАГАТА. ПОБУТОВІ КАЗКИ
Мета: поглибити знання учнів про побутові казки, їх особливості; вдосконалювати техніку свідомого виразного читання; вчити порівнювати прочитані твори; розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Гра “Фотооко”
– Прочитайте подані слова, намагаючись запам’ятати якомога більше із них.
ДІДУСЬ | ВОДА |
БАБУСЯ | ЛІС |
ДІВЧИНА | БОРЩ |
ДЕРЕВА | ГРИБИ |
–
– Складіть речення, використовуючи слова, що запам’ятали.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Що таке казка?
Казка – фольклорний розповідний твір про вигадані, а часто й фантастичні події. Термін “казка” походить від слова казати (казки розказуються).
– Які жанрові різновиди казок ви знаєте?
Казки про тварин (птахів, рослин, комах); чарівні (їде іноді називають героїчні чи фантастичні); побутові.
– Сьогодні ми поговоримо про побутові
СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Робота в групах
– Пригадайте казку за зачином і кінцівкою.
Був собі дід та баба і мали собі дочку. Ото чи довго пожила баба, чи ні, та й задумала вмерти.
Отак вони собі живуть і хліб жують, а я там був, мед-вино пив, по бороді текло, а в роті не було,- коромислом сіно возять, оберемком воду носять,- а хазяїн на всю губу! Дідова дочка пішла заміж, а бабина й досі дівує та гордує. (“Дідова дочка і бабина дочка”)
Були собі чоловік та жінка, і була у них пара волів, а у їх сусіди – віз.
Так тим чумакам нічого робити, віддали йому дванадцятеро маж.
(“Калиточка”)
Нема гірше од того чоловіка, що не вміє язика за зубами вдержати. А найбільше лихо з жінками.
– Не я тебе підвів, ти сама себе підвела! Ото не ляпай ніколи по-дурному язиком, то нічого й не буде. А тепер не сердься та давай помиримось.
(“Язиката Хвеська”)
Жив-був собі Іван. Нічого він у господарстві собі не мав, але розумний був і любив панів дурити.
Подивувався пан із родиною Івановому розуму і знов його наділив, а багатого сусіда Іванового прогнав, щоб не брався не за своє діло із заздрощів.
(“Як Іван когутів ділив”)
Фізкультхвилинка Гра “Чи уважний ти читач?”
Тестування
Що жінка наказала чоловікові?
А) Не одружуватися із подругою;
Б) не одружуватися із кумою;
В) не одружуватися із сусідкою-вдовою.
Що першим зустрілося дочкам у лісі?
А) Яблунька;
Б) верба;
В) криниця.
У кого служили дочки?
А) У діда;
Б) у чаклуна;
В) у жінки.
Кого повіз продавати на базар чоловік?
А) Коня;
Б) корову;
В) волів.
На кого чоловік виміняв корову?
А) На коня;
Б) на вівцю;
В) на свиню.
Скільки маж віддали чумаки чоловікові?
А) 3;
Б) 12;
В) 7.
Що найбільше любив робити Іван?
А) Панів дурити;
Б) когутів ділити;
В) подарунки одержувати.
Що пан дав Іванові за його розум?
А) Коня, віз вівса;
Б) коня і віз жита;
В) коня і віз пшениці.
Скільки разів у казці Іван ділив когутів?
А) 3;
Б) 7;
В) 2.
Як звали чоловіка Хвеськи?
А) Іван;
Б) Петро;
В) Микола.
Де чоловік Хвеськи взяв скарб, гроші?
А) Викопав;
Б) у воді виловив;
В) виорав.
Кому Хвеська розказала про гроші?
А) Кумі Маланці;
Б) кумі Прісьці;
В) кумі Явдосі.
Відповіді: 1в; 2а; Зв; 4в; 5в; 6б; 7а; 8б; 9в; 10б; 11в; 12а.
Робота в групах 1) Хто що дарував?
Піч | Намисто |
Собака | Яблука |
Криниця | Проскури |
Яблуня | Вино |
2) Де що було?
У лісі | Заєць |
На груші | Риба |
У верші | Бублики |
3) Кому що дісталося?
Пану | Тулубище |
Пані | Лапки |
Паничам | Крильця |
Панянкам | Серце |
Іванові | Голова |
4) Кого на кого міняв чоловік? (Розмістіть по порядку.)
Кінь, півень, воли, вівця, калиточка, корова, свиня, гуска.
(Воли – кінь – корова – свиня – вівця – гуска – півень – калиточка)
ПІДСУМОК УРОКУ
Гра “Закінчи речення”
Сьогодні я навчився… Я дізнався… Найбільше мені запам’яталося…
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Наступний урок позакласного читання проведемо за темою “Сторінками історії України” (за поезіями з книги Олександра Олеся “Княжа Україна”), Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 26
Артикуляційна розминка
” Смачне варення “.
Висунути широкий язик, облизати верхню губу та заховати язик у глиб рота. Повторити 10-15 разів.
“Змійка”.
Рот широко відкрити. Язик сильно висунути вперед, напружити, зробити вузьким. Вузький язик максимально висунути вперед та заховати у глиб рота. Рухати язиком у повільному темпі (10-15 разів).
“Маляр”.
Висунути язик, рот трохи відкрити. Облизувати спочатку верхню, а потім – нижню губу по колу. Виконати 10-15 разів, змінюючи напрям.
Гра “Поетична розминка”
– Доповніть рядки вірша римами, назвіть прикметники.
На траві блищать росинки,
Мов…
Роси падають на квіти
І блищать…
Засоромилась дівчина,
Мов…
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 27
Робота над скоромовкою. Гра “Дощик”
Діти читають хором.
Накрапає дощ (тихо). Дощ пускається сильніше (голосніше). Злива (голосно). Дощ слабшає (тихіше). Дощ припинився (читання припиняється).
Жив цар у палаці,
Спав цар на матраці,
Якось цар всю ніч не спав –
Йому цвіркунчик заважав.
Ну, а зранку у віконце
Вже заглянуло сонце.
Прокидайся, цар, бо ранок –
На столі стоїть сніданок.
Там і яйця, і цукерки,
І цибулі півцеберки!