УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. КОЗАЦЬКОМУ РОДУ НЕМА ПЕРЕВОДУ

Мета: вдосконалювати навички виразного читання; закріплювати знання про минуле українського козацтва; розвивати зв’язне мовлення, вміння аналізувати, робити висновки; виховувати повагу до козаків, інтерес до читання.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

А тепер за парту всі сідайте рівно.

І до роботи візьмемось сумлінно.

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

Робота над скоромовкою. Гра “Дощик”

Діти читають хором.

– Накрапає дощ (тихо).

– Дощ пускається сильніше (голосніше).

– Злива (голосно).

– Дощ слабшає

(тихіше).

– Дощ припинився (читання припиняється).

Стигле гроно винограду

Ганна принесла із саду.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ми поговоримо про українських козаків.

Славна добрими і героїчними традиціями українська земля. Її сини – запорозькі козаки – навіки увійшли до скарбниці пам’яті українського народу. Ми, її нащадки, маємо свято шанувати і примножувати козацьку славу. 14 жовтня відзначається свято Покрови Пресвятої Богородиці. Це свято було найбільшим святом для козаків. Цього дня у них відбувалися

вибори нового отамана. Наші лицарі вірили, що свята Покрова охороняє їх, а Пресвяту Богородицю вважали своєю заступницею і покровителькою. Козаки настільки вірили в силу Покрови Пресвятої Богородиці і настільки щиро й урочисто відзначали свято Покрови, що впродовж століть в Україні воно набуло ще й козацького змісту та отримало другу назву – Козацька Покрова.

Наш народ завжди пам’ятатиме цю героїчну сторінку української історії, а хлопці наслідуватимуть козаків.

Готуючись до сьогоднішнього уроку, ви дізналися про життя козаків. Узагальнимо і перевіримо ваші знання.

ІV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Гра “Асоціативний кущ”

– Доберіть слова, пов’язані зі словом козак. (Кінь, чайка, оселедець, шабля, захист, воля, січ, вільний, сміливий, мужній тощо)

2. Гра “Доповни прислів’я”

– Той не козак, (що боїться собак).

– Козак, наче (орел).

– Козак вкраїнську любить мову, додержить завжди (свого слова).

– Україна – це козацька (мати).

– Ми з такого роду, що (любим свободу).

– Козак не боїться (ні тучі, ні грому).

– Козак усім народам друг, міцний у нього (дух).

– Козак – слабому (захисник).

– Хто в роботі, той і в (турботі).

3. Вікторина “З якого твору уривок?”

– Тисячам грабіжників пощастило сховатись у величезній печері. (Легенда “Тисячоголова печера на Чатир-Дазі”)

– “Негоже запорожцям від смерті очі ховати”,- помітив це курінний отаман батько Вернидуб. (Казка “Козацький рід”)

– Королевич знов попросив допомогти. Гетьман погодився, але поставив перед королевичем вимогу – визнати владу козацького гетьмана над усією Україною. (За В. Антоновичем “Петро Конашевич-Сагайдачний”)

– Прокинулись тоді їхні замордовані душі й мерщій давай розбивати на собі кайдани. (А. Кащенко “Про гетьмана Івана Сулиму”)

– Запорозьку піхоту вважали найкращою в Європі. Вона героїчно, майстерно билась з ворогами на суходолі, шикуючись, як правило, у три шеренги. (“Як козаки воювали”)

– Лине гомін, лине гомін по степу німому. (З народного. “Максим козак Залізняк” )

– Гетьман підписав із запорожцями угоду. Він склав бажану присягу. Козаки приймали її в церкві села Будищі. (І. Борщак, Р. Мартель “Іван Мазепа”)

4. Фізкультхвилинка

5. Конкурс знавців козацьких традицій

– Як називались козацькі кораблі? (Чайки)

– З чого вони виготовлялись? (З липи, верби, дуба)

– Що означає слово козак? (Вільна людина)

– Як називалось бойове укріплення козаків? (Запорозька Січ)

– Скільки козаків вміщувала одна чайка? (50-70)

– Який зовнішній вигляд був у кожного козака? (Голили бороду, голову, мали вуса та чуб-оселедець, який накручували собі на вухо.)

V. ПІДСУМОК УРОКУ

– Давайте повернемось до наших завдань на уроці. Чи виконали ми їх?

– Що вам сподобалось на уроці?

– Бажаю, щоб у вашому серці оселилися козацькі розум, відвага, сила, доброта, братерство, які б допомагали вам вирости гідними нашої славної України.

За шляхами, за дорогами,

За Дніпровськими порогами,

За лісами, за високими

Наші прадіди жили.

Мали Січ козацьку сильну,

Цінували волю вільну,

Й Україну свою рідну

Як зіницю берегли.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

– Наступний урок позакласного читання проведемо за темою “Майстер веселого цеху – Грицько Бойко”.

Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.00 out of 5)

УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. КОЗАЦЬКОМУ РОДУ НЕМА ПЕРЕВОДУ