Урок: Модель людства у казці-притчі “Маленький принц”
Мета: розвивати навички аналізу художнього тексту, вміння характеризувати персонажів твору; окреслити філософську проблематику казкипритчі, розтлумачити алегорії у творі; прищеплювати інтерес до суспільного життя, виховувати бажання бути причетним до подій у світі, до розвитку суспільних відносин, критичне ставлення до негативних явищ, гуманістичні принципи.
Обладнання: костюми (або деталі костюмів) Маленького принца та інших персонажів інсценівок.
Епіграф: Треба зберегти цей світ для тих, хто ще тільки народився, треба захистити
Анатолій Маркуша, російський журналіст XX ст.
Методичні поради до проведення уроку
1.Почати урок треба із запитань до учнів, які допоможуть актуалізувати здобуте раніше.
2.А далі вчитель наводить кладку до Теми уроку.
У “Маленькому принці” Сент-Екзюпері окреслив свій світогляд узагальнюючими лініями казки. Казка для дорослих, але з дитячою інтонацією. Остання не випадкова: вона відповідає філософському сенсу художника. У простодушності дітей міститься мудрість, адже їхня людяність ще не знає окулярів, що викривляють і потворять. Дитяче ставлення
3.Інсценівки й коментарі до них учителя. Преамбулою цього етапу уроку мають бути слова вчителя:
– Згадайте казку-притчу (розділ X): “Планета Маленького принца була поблизу астероїдів: 325, 326, 327, 328, 329 і 330. Отож і почав з того, що відвідав їх, – треба ж було чимось зайнятися й чогось навчитись. На першому астероїді жив…”.
Хто ж таки жив на першому астероїді, що мав номер 325? І хто мешкав на інших?
Після відповідей учнів починається “парад” інсценівок (“парад астероїдів”; ” Маленький принц і король”, “Маленький принц і честолюбець”, “Маленький принц і бізнесмен”, “Маленький принц і географ”, “Маленький принц і ліхтарник”).
Методична примітка. У ролі Маленького принца виступають по черзі різні учні (виконувати цю роль можуть і дівчата). Кожний Маленький принц демонструє свій костюм (“парад” костюмів). Демонструють свої костюми й виконавці інших ролей (король, честолюбець і т. д.). інсценівки мусять бути короткими (3 хв.). Вчитель робить короткі коментарі, скажімо: “Бізнесмен – це, на жаль, ненажерливий і байдужий до усього, що не стосується його інтересів, новий “господар”. Таких багато з’являється і зараз у нашій країні, а тому спостерігається зубожіння робітників, забруднення довкілля (атмосфери,
Річок, водоймищ, лісів), нерозумне використання земних надр, природних ресурсів та ін.”. Завершити “парад” інсценівок варто інсценівкою “Маленький принц і ліхтарник”, після якої – слово вчителя:
Чому біограф Сент-Екзюпері впевнений, що письменник ніколи б не вилучив з казки оповідь про ліхтарника?
Після відповіді учнів – перехід до інсценівки “Маленький принц і троянда”.
Журналіст і письменник Леон Верт писав: “Є в творчості Сент-Екзюпері тема, яка виникає так часто, що здається – він нею одержимий. Тим більше, що вона з’являється і в його приватних листах: “Я був створений, щоб стати садівником…”.
Маленький принц, герой казки Сент-Екзюпері, не садівник, але згадайте, як він ніжно піклується про троянду, що росте на його маленькій планеті, як її доглядає. І водночас як він наполегливо воює з баобабами!
Інсценівка “Маленький принц і троянда”, а далі – запитання до учнів:
Чи можна вважати, що троянда, примхлива й занадто вимоглива, – символ краси?
Чи врятує така краса світ?
Чому тягнеться до троянди усім своїм серцем Маленький принц? Чи тільки тому, що він самотній?
Чи сумує за Маленьким принцом красунятроянда, коли він мандрує по планеті Земля?
Відповіді учнів, а далі – інсценівка “Маленький принц і Лис”, якій передує слово вчителя:
-У великому світі Маленький принц стикнувся з владолюбством, зажерливістю, честолюбством… На жаль, вони мали силу. А правдивість, приязнь, ніжність були слабкими й беззахисними. Все було безглуздо перевернуто. Але знайшов Маленький принц у світі й істинне. Одну з таких істин відкрив йому Лис.
Інсценівка завершується запитаннями Маленького принца і Лиса до учнів:
Маленький принц: “Чи згодні ви з Лисом, що другом може бути тільки той, кого “приручиш” (привернеш)?”
Лис: “Чому сумно Маленькому принцу? Невже через те, що йому бракує друзів?”
Маленький принц: “Чому Лис сказав мені, що я відповідаю за свою троянду? Хіба той, хто когось любить, відповідає за того “когось”?”
Лис: “Чому нас, лисів, вважають мудрими і чому не знав про це Маленький принц?”
4.Після відповідей учнів – окреслення проблематики казкипритчі: вчитель називає і коментує такі проблеми: “Людина і суспільство”, “Людина і Природа “, “Сенс людського життя”, “Душевна краса і бездуховність”, “Людські стосунки” та ін.
5.Завершити урок треба завданням, яке учні мусять виконати вдома.
Вчитель, Зверніть увагу на епіграф. Це закінчення думки одного із шанувальників таланту Антуана де Сент-Екзюпері, а вся думка звучить ось так: “Читаючи й перечитуючи “Маленького принца”, – писав журналіст Анатолій Маркуша, – я постійно відчуваю тривогу, й легкий сум, і захват. Я думаю: наш світ малий, наш світ різноманітний, наш світ живе, балансуючи на грані катастрофи. Треба зберегти цей світ для тих, хто ще тільки народився, треба захистити цей світ від сваволі, дурості, пожежі”.
Домашнє завдання: поміркуйте над тим, що сказав журналіст, і спробуйте відповісти (письмово) на запитання – “Що ж треба для того, щоб зберегти світ від катастрофи? Чи дає якісь “рецепти” у своєму творі Антуан де Сент-Екзюпері? А ще підготувати плакат: “Крилаті вислови (за казкоюпритчею “Маленький принц”)” – це завдання групове.