УДОСКОНАЛЮЄМО НАВИЧКИ ЧИТАННЯ (вправи для мовленнєвих розминок)
Вправа “Скоромовку скоро скажемо”
Мета: відпрацьовувати навички правильного та швидкого вимовляння найуживаніших слів.
Цінність скоромовок полягає не в смисловому навантаженні, а в такому підборі і розстановці слів, вимова яких вимагає певних зусиль і сприяє виробленню дикції, правильної артикуляції. Також скоромовки збагачують словниковий запас та сприяють підвищенню культури мовлення.
Промовляння скоромовок сприймається як весела розвага, тому діти їх люблять: той, хто прагне швиденько розповісти скоромовку, часто
Скоромовки
– Ворона проворонила вороненя.
– Пік біля кіп картоплю Прокіп.
– Раз – дрова, два – дрова, три – дрова.
– Розкажу вам про покупки, про покупки, про покупки, про покупочки мої.
– Улас у нас, Панас у вас.
– Через грядку гріб тхір ямку.
– Водовоз віз воду з водопроводу.
– Їла Марина малину.
– Летіла лелека, заклекотіла до лелеченят.
– На возі коза, під возом лоза.
– На річці
– Дрова рубали два дроворуби.
– Біжать стежини поміж ожини.
– У бобра добра багато.
– Кричав Архип, Архип охрип,
Не треба Архипу кричати до хрипу.
– Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.
– Дзижчить над житом жвавий жук,
Бо жовтий він вдягнув кожух.
– Як місили тісто в місті –
Усе місто стало в тісті.
– Летів горобчик, сів на стовпчик,
Прибіг хлопчик, утік горобчик.
– Жовтий жук купив жилет,
Джемпер, джинси та жакет.
– Босий хлопець сіно косить,
Роса росить ноги босі.
– Семен сіно віз – не довіз:
Лишив сани – узяв віз.
– Пиляв Пилип поліна з лип,
Притупив пилку Пилип.
– Ходить квочка коло кілочка,
Водить діточок коло квіточок.
– Коса косить – бруса просить,
Косар Герасим погострив – клин окосив.
– Був бик тупогуб, тупогубенький бичок.
– Бук бундючивсь перед дубом, тряс над дубом бурим чубом.
Дуб пригнув до чуба бука – буде букові наука.
– Надворі трава,
На траві дрова.
Не рубай дрова,
Бо трава здорова.
– Прийшов Прокіп, налляв окріп.
Іде Гаврило – ще не зварилось.
Прийшов Денис – налляв сім мис.
Прийшов Тарас – з’їв все нараз.
Вправа “Чистомовку кажи чисто”
Логопедичні чистомовки та вправи на автоматизацію звуків у словах та реченнях допомагають вимовляти слова чітко та зрозуміло.
Можна урізноманітнити вправу зміною гучності або тембру голосу, тобто одні й ті самі рядки промовляти по-різному: голосно, тихо, швидко або повільно.
Чистомовки
Я на руку рукавицю
Одягаю брату Грицю.
Він незграбний, ще маленький,
Хай не мерзне мій рідненький.
Моркву, перець і гарбуз
Посадив старий дідусь.
Пестив їх та поливав,
Гарний урожай зібрав.
Трамвай, тролейбус і метро –
Це наш громадський транспорт.
Його ми мусим берегти,
Бо пішки прийдеться іти.
Я по воду на криничку
Поведу малу сестричку.
Хай відеречко бере,
Водички трохи набере.
В рукомийнику помию
Руки я брудні.
Хай подасть мерщій сестричка
Рушничок мені.
Рута-м’ята розпустилась –
Ароматна і кріпка.
Бджоли та джмелі над нею
Наче пляшуть гопака!
Рома та Рита співають у хорі,
Ввечері разом гуляють надворі,
Разом додому ідуть, як пора.
Рома та Рита – це брат і сестра!
Варить борщ Борис-моряк:
Морква, помідор, буряк.
“Вийде борщ смачний у нас,
Пригощу я, друзі, вас!”
Вправа “Не спіткнусь”
Прочитай уважно і знайди слово, що відрізняється однією літерою.
Син Сани Писали
Син Сани Питали
Син Сами Писали
Сир Сани Писали
Вправа “Де шпигун?”
Прочитай уважно й знайди “зайве” слово.
КАРТА, ПАРТА, КОЗА, ДОШКА.
РУЧКА, ПТАШКА, ГУМКА, ПЕНАЛ.
Вправа “Щоб речення зрозуміти – слова треба розділити”
СОНЦЕЯСНЕЄВСТАЄБУДЕДЕНЬГАРЯЧИЙ.
БДЖО ЛАМАЛААЙТАПРАЦЮЄ.
(Сонце яснеє встає – день буде гарячий.
Бджола мала, а й та працює.)
Вправа “Склади слова з літер слів”
Шкарпеточка (рак, перо, шпак, точка, пара, Петро, карточка…);
Горошиночка (гора, шина, шинок, риночка, корч, нори, шир…);
Снігопад (нога, погін, ніс, сіно, дно, піна, сніг, сніп…).
Вправа “Перестав букви, щоб вийшло нове слово”
Село осел
Лісок сокіл
Курча ручка
Старий айстри
Кіт тік
Марка рамка
Кури руки
Гори роги
Тіло літо
Банка кабан
Сосна насос
Нора рано.
Вправа (Знайди два однакових слова”
Каркас, карась, карат, каркати, карниз, карниз, карта.
Катер, кратер, катет, катет, катіон, катод, каток.
Анаграми-тексти
УСІЛІ
ТоСяв ражкий недь. гоїр і реСгій шіпли в сіл. ниВо ліси діп лияною. маТ луба ніть. киЯй візр у сугтому ліглі? аТ ец удра лібка!
(У ЛІСІ
Стояв жаркий день. Ігор і Сергій пішли в ліс. Вони сіли під ялиною. Там була тінь. Який звір у густому гіллі? Та це руда білка!)
МИЗА
ТоСять ромозні декинь. пеТер ріпботні вокзани і жилі. віДчатка ат лоп – хчики ругтом жібать ан вокзанку. ниВо вокзають оп дульо ан вокзанах. кільСки міхус і даростії
(ЗИМА
Стоять морозні деньки. Тепер потрібні ковзани і лижі. Дівчатка та хлопчики гуртом біжать на ковзанку. Вони ковзають по льоду на ковзанах. Скільки сміху і радості!)
АЙГ
АЗ кірою будовий айг. иМ сачто лугяємо в агю. взДінко пісвають жичі. ві – Цтуть ноквалії. кіЯ ниво худмяні! реБежіть іц вітки. еН вірть їх.
(ГАЙ
За рікою дубовий гай. Ми часто гуляємо в гаю. Дзвінко співають чижі. Цвітуть конвалії. Які вони духмяні! Бережіть ці квіти. Не рвіть їх.)
Вправа “Я прикмети називаю. Хто словечко відгадає?”
Учитель називає ознаки слів та пропонує дітям за цими ознаками назвати предмет.
Червоненьке, кругленьке, солодке, запашне. (Яблуко)
Надійний, відданий, щирий, вірний. (Друг)
Білий, холодний, іскристий. (Сніг)
Висока, білокора, струнка. (Береза)
Хижий, сірий, страшний. (Вовк)
Руда, хитра, пухнаста. (Лиса)
Полохливий, куцохвостий, довговухий. (Заєць)
Червона, запашна, чудова. (Троянда)
Кислий, жовтий, довгуватий. (Лимон)