Творчість відомого російського сатирика-байкаря Й. А. Крилова
1. Байка – улюблений жанр Крилова. 2. Перші літературні досвіди. 3. Публіцистична діяльність. Все своє життя И. А. Крилов підкорило девізу А. Д. Кантемира: “У віршах сміюся, а в серце про злонравних плачу”.
Спробувавши попрацювати в багатьох літературних жанрах, драматургії, комедії, журналістиці, молодий літератор зупиняється на байках, як самому народному й дохідливому жанрі. Можливо, тому його творчість з’явилася гідним завершенням російської журнальної сатири XVIII століття. Іван Андрійович народився в сім’ї небагатого армійського
Коли хлопчикові здійснилося десять років, умер батько. Мати не змогла домогтися пенсії по втрати годувальника, і хлопчикові досить рано довелося піти працювати в канцелярію під начальство тупого й твердого “повитчика”. Проте юнак умудрявся не тільки відвідувати різні літературні диспути, але й сам намагався складати свої добутки Скориставшись першою же можливістю залишити свою посаду й перебратися в Петербург, майбутній байкар в 1783 році написав комічну оперу “Кофейница” під впливом
Безумовно, вибір цього жанру був невипадковий Парубків, з дитинства, що познайомився із вдачами провінційних канцелярій, жадав розкрити суспільні виразки. Крім того, опера володіла й невимушеною веселістю, і легкістю дії, і доступною музикою. У той же самий час цей музичний добуток був покликаний давати їжу для серйозних міркувань глядача.
Незважаючи на те що більшість комедій і комічних опер Крилова так і не потрапили на більшу сцену через несхожість мировоззрений драматурга з театральною дирекцією, вони мали велике значення у творчості письменника. Саме в них вигострювалася майстерність діалогу, формування й розкриття характерів, тобто всього того, що в майбутньому так придалося для баєчного жанру. ДО 1788 року Іван Андрійович остаточно рассорился з театральними критиками й звернув свій погляд на журналістику Слід зазначити, що в 80-х роках XVIII сторіччя в журнальній сатирі спостерігався певний спад.
Добутку цього жанру ще показувалися на сторінках столичних журналів, однак він давно вже втратив свою гостроту й злободенність. Розквіт російської журналістики, досягнутий у періодичних виданнях Н. И. Новикова, зійшов на немає. Фонвізін намагався відродити минулі сатиричні традиції, однак його добутку були заборонені самою Катериною II. Крилов не міг допустити зникнення сатири взагалі й став видавати свій власний журнал, що був витриманий у традиціях творчості Новикова й Фонвізіна, однак більш демократично висміював російське суспільство того років.
Перше видання літератора “Пошта парфумів, щомісячне видання, або Вчена, Моральна й Критична переписка Арабського Філософа Маликульмулька з водяними повітряними й підземними парфумами” проіснував вісім місяців. Дослідники думають, що в створенні журналу брав участь А. Н. Радищев, а двадцять три із сорока восьми листів журналу являють собою переклад з романів маркіза д’аржана. Однак ці факти зовсім не применшують заслуг Крилова, оскільки саме тут виявилася величезна майстерність сатирика.
Молодий літератор зміг чудово з’єднати оригінальні добутки з перекладними матеріалами. У своєму журналі Іван Андрійович висміював недоліки всіх без винятку станів, усього того, що, на думку автора, приносило шкоду російським людям. Саме в “Пошті парфумів… ” автор використовував багато сатиричних мотивів і сюжети, які згодом розвив у своїх байках.
Тут же він широко застосовував такий художній прийом, як зоологизацию. Так, приміром, прізвище відкупника Скотонрава говорять сама за себе, а чепурун талановито рівняється з мавпою, що кривляється, що дозволяє додати образу більшу виразність. Поряд із зоологизацией Крилов часто використовує у своїх добутках гротеск, пародію, гіперболу й інші художні прийоми.
В 1792 році в нього разом з П. А. Плавильщиковим і А. И. Клушиним зародилася нова ідея, і вже незабаром читачі могли взяти в руки й почитати новий сатиричний журнал “Глядач”. Саме тут була вперше надрукована гостра антимонархічна сатира Крилова “Каиб”. Добуток створювався автором у жанрі східної повісті, що з’явилося певним прикриттям різкої критики самої імператриці. Крім того, в “Каибе” письменник торкався проблем классицистической і сентиментальної естетики, що спотворює дійсність того часу По сюжеті добутку головний герой каліф зустрів на своєму шляху поета-одописца, що недавно вихваляв у своїй оді візира, повішеного за хабарі. Ода була настільки майстерно написана, а чесноти страченого так правдоподібно оспівані, що “каліф зачав уже побоюватися, чи не святого він повісив”.
Однак поет заспокоїв його словами, що дає “уяві волю в похвалах з тим тільки умовою, щоб після всяке ім’я вставити можна було”. “Похвальне мовлення на згадку моєму дідусеві” створювалися Криловим у жанрі пародійного панегірика. Тут автор різко викривав помісного кріпосника, що ставиться до псів краще, ніж до людей, оскільки “собака не слуга”, вона може й вкусити. “Глядач” стає також першим виданням, де Крилов публікує й свої знамениті байки, що відкрито висміюють людська дурість, підлість, жадібність й інші негативні сторони людського характеру, хоча найчастіше головними героями були різні тварини. Особливо конкретний характер знаходили глузування байкаря над Левами й Орлами: Орел ответствует, наскуча дурницею тим: “Ти права, тільки не зовсім.
Орлам трапляється й нижче курей спускатися: Але курям ніколи до облак не піднятися!” Сучасники Крилова прекрасно розуміли, що під маскою баєчних Львів, Ослів, Волков і Лисиць ховаються цілком конкретні історичні діячі, та й письменницькі узагальнення завжди виходили за межі теми байки. Сам же автор завжди виступав на стороні слабкого й пригнобленого. Його дратували “хазяї життя”, що творять на своєму шляху беззаконня: Усильного завжди неспроможний винуватий!..
“Ах, я чим винуватий? ” – “Мовчи! утомився я слухати, Дозвілля мені розбирати провини твої щеня! Ти винуватий уже тим, що хочеться мені їсти”. Сатиричне зображення дійсності, на думку Івана Андрійовича, це одне з діючих методів суспільного виховання.
Тому до байки завжди пред’являлися найвищі й серйозні вимоги. При всім цьому байка являє собою особливий вид, де образ простодушного й нібито “наївного оповідача зливається з формами мовлення. Не зрячи сам байкар назавжди придбав вигляд “дідуся Крилова”, мудрого, лукавого й одночасно простодушного дідка Свою журналістську діяльність Крилов закінчив у виданні ” Санкт-Петербурзький Меркурій”. Незважаючи на те що добутку письменника рідко, коли виходили за межі “освіченого абсолютизму”, це не заважало йому сатирично зображувати царювання Катерини II, протиставляючи реального імператора ідеальному.
У прощальному слові до читачів Крилов і Клушин указували, що “Слабко той твір, що у самому собі не містить свого виправдання”. Творча діяльність Івана Андрійовича зіграла величезну роль у розвитку російської літератури. Уперше в добутках цього автора проявляються відмінні риси реалізму, зароджується демократична естетика.
Справа Крилова в сфері журналістики згодом продовжив Н. И. Страхів у своєму журналі “Сатиричний вісник”. Тут також висміювалися негативні сторони життя дворянського корпуса; у кращих традиціях творів Крилова. Головними персонажами видання ставали представники вищого світла, що розоряють своїх кріпаків, картярі, чепуруни, марнотрати, чиновники-хабарники У своїй творчості, на думку П. Н. Беркова, байкар відшукав саму вдалу форму, коли класичні принципи гармонійно сполучаються із традиціями народного театру, народних грищ. Байки не вмерли разом Скриловим. Багато хто з них і донині залишаються актуальними й злободенними.
Багато виражень і віршованих рядків перетворилися в прислів’я й приказки: “Вороні десь бог послав шматочок сиру…”, “А ларчик просто відкривався… “, “Ай, Моська! Знати, вона сильна, Що гавкає на Слона!”. И дотепер байки Івана Андрійовича вважаються зосередженням мудрості й життєвої кмітливості
Схожі твори:
- Життя й творчість Івана Андрійовича Крилова Іван Андрійович Крилов пройшов сувору школу життя, смог відбити свій досвід у прекрасних байках ставших невід’ємною частиною класичної російської літератури. Втративши батька й годувальника в дев’ять років, Крилов рано вступає в самостійне життя, служить переписувачем у канцелярії закуткової Твері, а переїхавши в Петербург, починає писати п’єси, комічні опери, водевілі й...
- Осміяння в байках І. А. Крилова людських вад і недоліків Осміяння в байках І. А. Крилова людських вад і недоліків Люблю, где случай есть, пороки пощипать. І. А. Крилов Іван Андрійович Крилов був обдарованою людиною. Він складав п’єси для театру, писав вірші, перекладав байки. Якось він показав свої переклади відомому байкарю Іванові Івановичу Дмитрієву. Дмитрієв був у захваті від байок...
- Засудження людських вад у байках Івана Крилова Байки І. А. Крилова – прекрасна школа спостережень життя, явищ, характерів. Байки зацікавлюють і динамічними сюжетами, і зображенням характерів дійових осіб, зокрема тварин, комах, птахів. Однак тварини, комахи і риби у байках, за влучним висловом І. Франка, “одною бровою підморгують на людей”. Тож кожна прочитана байка викликає у людини роздуми....
- Народності байок Крилова Народності творів Крилова можна простежити й мовою його байок. Досить зіставити, скільки прислів’їв він включив у текст байок і скільки створених їм рядків залишилося жити в мові на правах прислів’їв і приказок. І тих і інших – безліч. Наприклад, прислів’я “Можна б про це пісню проспівати, так щоб кого по...
- Біографія Крилова Івана Андрійовича >Крилов, Іван Андрійович (1768 – 1844 р. г.) Байкар, прозаїк, драматург Біографія Народився 13 лютого 1768 року в місті Москві. Батько Крилова був військовим, що вийшов у відставку й служила у Твері колезьким радником. Мати Крилова була жінкою розумної й цікавої, але у свій час вона не одержала утворення й...
- “У сильного завжди неспроможний винуватий” (по байках И. А. Крилова) Байкам И. А. Крилова вже більше двохсот років, однак їхні образи дотепер залишаються живими й пізнаваними. Це відбувається тому, що великий байкар не видумував характери своїх персонажів, а спостерігав їх у житті. Байки Крилова – пекуча сатира на чиновників-самодурів, вони спрямовані на висміювання людських пороків: ліні, Алл С о ч....
- Спільне та відмінне байки І. Крилова “Вовк та ягня” та однойменної байки Езопа Відомо, що сюжети багатьох байок виникли ще в давнину, але байкарі різних країн використовують їх для написання нових творів. Як виникає новий твір на основі відомого сюжету, спробуємо дослідити це на прикладі байок Езопа і Крилова. Езоп – легендарний поет, якого вважають засновником жанру байки. Байки Езопа прозові, оповідні, лаконічні....
- Спільне та відмінне байки Івана Крилова “Вовк та ягня” та однойменної байки Езопа Відомо, що сюжети багатьох байок виникли ще в давнину, але байкарі різних країн використовують їх для написання нових творів. Як виникає новий твір на основі відомого сюжету, спробуємо дослідити це на прикладі байок Езопа і Крилова. Езоп – легендарний поет, якого вважають засновником жанру байки. Байки Езопа прозові, оповідні, лаконічні....
- Байки (за творами Езопа та Крилова) Основоположником байки вважають античного раба-митця Езопа. Дійсно, мудрість його байок настільки глибока і невичерпна, що протягом багатьох століть нею користуються байкарі. Вони створюють нову форму для байки, завіршовують її, але не вважають за потрібне змінювати її зміст, який є довершеним, а тому вічним. Розглянемо три байки Езопа, які прожили віки,...
- Байки (за творами Езопа та Івана Крилова) Основоположником байки вважають античного раба-митця Езопа. Дійсно, мудрість його байок настільки глибока і невичерпна, що протягом багатьох століть нею користуються байкарі. Вони створюють нову форму для байки, завіршовують її, але не вважають за потрібне змінювати її зміст, який є довершеним, а тому вічним. Розглянемо три байки Езопа, які прожили віки,...
- Байка – твір художній, філософський, виховний (за творами Езопа та Івана Крилова) Основоположником байки вважають античного раба-митця Езопа. Дійсно, мудрість його байок настільки глибока і невичерпна, що протягом багатьох століть нею користуються байкарі. Вони створюють нову форму для байки, завіршовують її, але не вважають за потрібне змінювати її зміст, який є довершеним, а тому вічним. Розглянемо три байки Езопа, які прожили віки,...
- Засудження людських вад у байках І. Крилова Іван Андрійович Крилов був надзвичайно талановитою людиною: захоплювався математикою й іноземними мовами, поезією та музикою, писав п’єси та видавав часописи. Проте найбільше визнання й славу принесли йому байки. Славу великого російського байкаря Крилов зажив ще за життя. Коли Івана Андрійовича запитували, чому він пише байки, він відповідав: “Байки зрозумілі кожному”....
- Байки И. А. Крилова. Російський національний колорит байок 1. Майстерність байкаря Крилова. 2. Російський колорит байок. 3. Новаторство Крилова 4. Алюзія в байці. Справа в тому, що в кращих байках Крилова немає ні ведмедів, ні лисиць, хоча ці тварини, здається, і діють у них, але є люди, і притім росіяни люди. В. Г. Бєлінський Перша книга байок И....
- Жанрова своєрідність байок Крилова Байки, написані Криловим, розрізняються за своїм характером і виду. Деякі являють собою сатиричний памфлет (“Риб’ячий танець”, “Строкаті вівці”, “Щука”), багато хто – оповідання у віршах (“Три Мужики”, “Марнотрат і Ластівка”), є байки – побутові сцени (“Два Мужики”, “Купець”), є й алегорія^-алегорії-алегорії (“Лев, Сарна й Лисиця”, “Дикі Кози”) і т. д....
- Актуальність байок Крилова У байках Крилова – побут і вдачі російського народу, його життєвий досвід, народна мудрість. За словами В. Г. Бєлінського, у байках виразилася “ціла сторона російського національного духу: росіянин практичний розум… з гострими зубами, які боляче кусаються. У них вся життєва мудрість, плід практичної досвідченості. І своїм власної, і заповіданої батьками...
- Байки І. А. Крилова Байки І. А. Крилова – прекрасна школа спостережень життя, явищ, характерів. Байки зацікавлюють і динамічними сюжетами, і зображенням характерів дійових осіб, зокрема тварин, комах, птахів. Однак тварини, комахи і риби у байках, за влучним висловом І. Франка, “одною бровою підморгують на людей”. Тож кожна прочитана байка викликає у людини роздуми....
- Майстерність Івана Андрійовича Крилова Іван Андрійович Крилов – великий російський байкар, що зробив байку не тільки гостро сатиричним добутком, але поднявший її на небувалу висоту. Його добутки не просто оригінальні, високомистецькі, але вони не втратили свого значення й у наші дні Крилов у своїх байках не просто критикував царську владу, уряд і чиновників, у...
- Достоїнства байок Крилова Хоча Крилов часто використовував сюжети езопа, Лафонтена, Марциала, його добутки абсолютно самостійні. Зрештою й Пушкін не гидував сюжетами французьких, давньогрецьких і давньоримських письменників! Але адже його “Я пам’ятник собі спорудив нерукотворний…” не є самостійним добутком, хоча являє собою вільний переклад з Горация. Справа в тому, що в байках Крилова з’явилося...
- Видатний російський байкар Крилов Народився 1769 р. в Москві у сім’ї бідного армійською офіцера. На десятому році життя Іван залишився без батька. Після смерті батька, який залишив у спадок солдатську скриньку з книгами, він жив із мамою в глибоких нестатках. Життя Крилова склалося так, що йому не довелося навчатися в школі, але він самостійно...
- “Щоб музикантом бути, так потрібне уменье” (по байками И. А. Крилова) Байка є одним з найбільш древніх літературних жанрів. Героями байки можуть бути й тварини, і рослини, і неживі предмети, і люди. Найвідомішим російським байкарем був Іван Андрійович Крилов. Його добутку, на думку Н. В. Гоголя, – “справжня книга народної мудрості”. У своїх байках Крилов висміює людські пороки й недоліки. Так,...