Творчість Миколая Рубцова

Зі спогадів Станіслава Кунаева: “Із Тверского бульвару в низьке вікно уривалися людські голоси, брязкання тролейбусних дуг, шум машин, що проносяться до Никитским воріт. У Литинституте йшли вступні екзамени, і всі абітурієнти по шляху в Будинок Герцена заглядали до мене з надією на чудо. Людина по десяти в день. Так що настрій у мене було кепське… Заскрипіла двері. У кімнату обережно ввійшов парубок з худою, костистою особою, на якому виділялися велике чоло із залисинами й глибоко запалі очі. На ньому була бруднувата біла сорочка, вигладжені

штани пузирилися на колінах. Взуто він був у дешеві сандалії. З першого погляду видно було, що життя помотало його неабияк і що, звичайно ж, він тримає в руках зім’ятий рулончик віршів.

– Здрастуйте, – сказав він робко. – Я вірші хочу вам показати. Парубок простягнув мені сторінки, де на сліпій машинці були надруковані одне за іншим впритул – досвідчені автори так не друкують – його вирши. Я почав читати…

Вибіжу на пагорб і впаду в траву.

И стародавністю повіє раптом з долу!

И раптом картини грізного розбрату

Я в цю мить побачу наяву…

Росія, Русь – куди я не гляну!

За

всі твої страждання й битви

Люблю твою, Росія, старовину,

Твої ліси, цвинтарі й молитви…

Росія, Русь! Зберігай себе, зберігай!

Дивися, знову в ліси твої й доли

З усіх боків наскочили вони,

Інших часів татари й монголи.

Вони несуть на прапорах чорний хрест.

Вони хрестами небо захрестили,

И не лісу мені бачаться окрест,

А ліс хрестів на околицях Росії.

Хрести, хрести…

Я більше не можу!

Я різко відніму від очей долоні

И друг побачу: сумирно на лузі

Траву жують стриножені коні.

Заіржуть вони – і десь в осик

Підхопить луна повільне ржанье,

И треба мною –

Безсмертних зірок Русі,

Спокійних зірок безбережне мерцанье…

“Бачення на пагорбі”

– Я відірвав від рукопису особа, і наші погляди зустрілися. Його глибоко запалі махонькие вічка дивилися на мене допитливо й насторожено.

– Як вас кликати?

– Микола Михайлович Фляків”.

Зі спогадів Г. Горбовского: “Микола Фляків – поет довгоочікуваний. Блок і Єсенін були останніми, хто зачарував читаючий мир поезією – не придуманої, органічної… Час від часу у величезному хорі радянської поезії звучали голосу яскраві, неповторні. І все-таки – хотілося Рубцова. Було потрібно. Кисневе голодування без його віршів – насувалося. Довгоочікуваний поет… Але… не секрет, що багато хто навіть із общавшихся з Миколою довідалися про нього як про великого поета вже після його смерті…”

Доторкнутися до рядків Рубцова – значить доторкнутися до чого світлому й доброму.

Меж болотних стовбурів красувався схід огнеликий…

От наступить жовтень – і здадуться раптом журавлі!

И розбудять мене, покличуть журавлині лементи

Над моїм горищем, над болотом, забутим удалині…

Широко по Русі призначений строк увяданья

Возвещают вони, як сказання древніх сторінок.

Усе, що є на душі, до кінця виражає рыданье

И високий політ цих гордих прославлених птахів.

Широко на Русі махають птахам приголосні руки.

И забытость боліт, і втрати полів, що зноблять, –

Це виразять всі, як сказанье, небесні звуки,

Далеко розголосить плач, що летить, журавлів…

От летять, от летять… Відчините скоріше ворота!

Виходите скоріше, щоб глянути на високих своїх!

От замовкли – і знову сиротіє душа й природа

Тому, що – мовчи! – так ніхто вуж не виразить їх…

“Журавлі”

Замислюючись над первоистоками цієї краси, унесемся в Беломорье – край суворий, богатый казками, переказами, легендами. Тут, у селі Емецк Архангельської області, 3 січня 1936 року народився Микола Фляків.

Фляків рано залишився сиротою… Мати вмерла. Батько пішов на фронт. Збереглися мемуарні записи, які зробив Фляків в останні роки життя. “Ішов перший рік війни. Моя мати лежала в лікарні. Старша сестра піднімалася задовго до світанку, цілими днями стояла в чергах за хлібом, а я після бомбувань із більшим захопленням шукав у дворі осколки, і якщо знаходив, то пишався ними й хвастався. Часто я йшов у безлюдну глибину саду біля нашого будинку, де полюбився мені одна дивно гарна червона квітка. Я торкав його, поливав і доглядав за ним, усіляко, як тільки вмів. Про це моє заняття знав тільки мій брат, що був на кілька років старше мене. Один раз він прийшов до мене в сад і сказав: “Підемо в кіно”. “Яке кіно?” – запитав я. “Золотий ключик”, – відповів він. Ми подивилися кіно “Золотий ключик”, у якому було так багато цікавого, і, щасливі, верталися додому. Біля хвіртки нашого будинку нас зупинила сусідка й сказала: “А ваша мама вмерла”. У неї на очах з’явилися сльози. Брат мій заплакав теж і сказав мені, щоб я йшов додому. Я нічого не зрозумів тоді, що таке трапилося., але серце моє здригнулося, і тепер часто згадую я кіно “Золотий ключик”, той аленький квітку й сусідку, що сказала: “А ваша мама вмерла”.

… Ця квіточка маленький

Як я любив і ховав!

Ніжив його, – от маменька

Буде подарунку рада!

До речі його, не до речі чи,

Виростити все-таки смог…

Ніс я за труною матері

Аленький своя квітка.

Дитинство скінчилося. До болю шкода шестирічного хлопчика Колю, його братів і сестер, що залишилися без батька й матері… Багато пізніше в одній з автобіографій Фляків напише: “Дитинство пройшло в сільському дитячому будинку над рікою Толшмой – глибоко у Вологодській області”.

Никольское він завжди вважав своєю батьківщиною. Тут він закінчив семилітку. І відправився в лісотехнічний технікум. Учився він у декількох технікумах, але жодного не закінчив.

Хлопчиськом, що не бачив моря, марив ім. Мрія привела його, 16-літнього, в Архангельськ, де він потрапив кочегаром на рибальське судно. Вабили й більші міста. В 1955 році він уже працює в Ленінграді, звідси на чотири роки йде служити у флот. Тут починає писати й друкуватися у флотських виданнях.

Як я рвався на море!

Кинув будинок нерозважливо

И в моряцькій конторі

Усе просився на судно…

Екстерном закінчивши вечірню школу в Ленінграді, Фляків приїжджає в Москву. Твердження поетичних подань поета і його поглядів на життя відбувається вже в Москві, у пору навчання в Литинституте ім’я М. Горького. У Литинститут Фляків прийшов із чималим багажем життєвих вражень і, головне, зі своїм творчим голосом.

Зі спогадів Сергія Викулова:

На творчий конкурс Литинститута Фляків представив саморобну книжку “Хвилі й скелі…”. Але ті, хто потім став учити Рубцова, імовірно, не відразу зрозуміли, що перед ними – не просто талант, а майже, що сформувався поет… До своїм двадцяти шести рокам минулий, як говорять, вогонь і воду, що пізнала не тільки (а вірніше, не стільки) верхні, просторі й світлі поверхи життя, але і її глухі підвали й навіть її дно, він чекав від Литинститута не школярских розмов про ямби й хореях, а одкровень про життя, про душ людської… Чекав – і не дочекався…”

В 1973 році на могилі Рубцова поставили надгробье – мармурову плиту з барельєфом поета. Унизу по мармурі біжить рядок з його віршів:

“Росія, Русь! Зберігай себе, зберігай!” – яка звучить, немов останній заповіт Рубцова цій нещасної й нескінченно улюбленій країні, що не береже ні своїх геніїв, ні саму себе…

Відкладу свою вбогу їжу

И відправлюся на вічний спокій.

Нехай мене ще люблять і шукають

Над моєю самотньою рікою.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.50 out of 5)

Творчість Миколая Рубцова