Творчий шлях – Остап Вишня
Остап Вишня (1889-1956 pp.)
Творчий шлях
“…Спасибі тобі, народе, що я єсть я!
Хай буде благословенне твоє ім’я!..
Я маю честь велику, чудесну, незрівнянну
І неповторну, честь належати
До свого народу”.
Остап Вишня
Остап Вишня здобув визнання самобутнього майстра української сатири і гумору.
Літературна спадщина Остапа Вишні – це тисячі гуморесок-усмішок у пресі на злободенні теми дня. На вимоги читачів значна частина газетних “усмішок” Вишні видавалась окремими збірками великими тиражами і по кілька
Деякі твори Остапа Вишні грали роль скорострілів у боротьбі з русифікацією 20-х pp. Одним із таких творів була гумореска Остапа Вишні з приводу виступу наркома освіти РСФСР А. Луначарського, спрямованого на русифікацію Кубані. У гуморесці, написаній на зразок легендарного листа запорожців до турецького султана, кубанські козаки пропонують російському наркомові те ж саме, що й запорожці пропонували турецькому султанові. Вже Вишня давно сидів у найвіддаленішому концтаборі НКВД,
Крім власного жанру – усмішки – і фейлетону Вишня започаткував власний тип гумористичного нарису, оповідання і навіть новели.
Теорія літератури
Міра, відтінок і мета сміху визначаються як особливостями об’єкта художнього творення, так і ідейно-естетичними принципами митця.
Гумор – співчутливе, доброзичливе зображення смішних вад вдачі героя або недоліків громадського і побутового життя з метою їх виправлення, переборення.
Сатира – різке, глузливе висміювання вад, недоліків у вдачі персонажа, у подіях та явищах громадського чи побутового життя з метою їх викриття і заперечення.
Між гумором та сатирою – ціла гама відтінків: жарт, насмішка, іронія, сарказм.
Усмішка – це різновид фейлетону та гуморески. Ввів цей термін сам Остап Вишня. Пізніше він писав: “Хоч “фейлетон” уже й завоював у нас повне право на життя, та, на мою думку, слово “усмішка” найшвидше від “фейлетону” “.
Фейлетон – невеликий художньо-публіцистичний жваво написаний твір у періодичній пресі, в якому злободенні події зображено в сатиричному або гумористичному плані. Фейлетон близький до гумористичного оповідання.
Фейлетони поділяються на документальні, в яких точно описуються конкретні особи й дійсні факти, і проблемні, в яких охоплено багато фактів, ставляться якісь громадські питання без точної вказівки на реальних осіб. ?