Тема твору і її розкриття в початковій школі
Тема – це предмет твору, те, про що говориться в цьому тексті. Вона визначає відбір матеріалу, фактів, явищ, ознак, які знаходять висвітлення у творі. Від того, як сформульована тема вчителем, як підведені школярі до її розуміння, залежить правильність і повнота твору. Першим за часом і за значенням кроком у роботі вчителя над твором є вибір Теми, а при плануванні на тривалий період – визначення тематики творів, оповідань
Тема й заголовок твору не завжди збігаються. Наприклад, дітям запропонована тема ” Перші ознаки весни”. Звичайно,
Поверхневе розкриття теми – один з типових недоліків дитячих оповідань і творів. Але не єдиний. Не завжди діти вміють знайти границі теми. Вони пишуть про усім, що хоча б віддалено зв’язується в їхній свідомості з темою. Іншими словами, тема виявляється неточно понятий. У роботі над оповіданням або твором можна йти від накопиченого матеріалу до теми або від призначеної теми через спостереження до матеріалу для твору
Для гармонійного розвитку учнів обидва способи важливі. Причому в першому випадку вчитель організує підготовку, іноді тривалу, учить спостерігати, накопичувати матеріал, факти, обмірковувати, зіставляти їх, узагальнювати, робити висновки. Так протікає робота над творами про походи, прогулянки, опис баченого й пережитого. У другому випадку учнем пропонується тема, намечается план підготовки до її розкриття, накопичується матеріал, відбирається найбільш важливе, систематизується, і потім діти пишуть текст. Робота над деякими темами поєднує обидва способи. Таким чином, перша умова гарного твору – це правильна робота над темою, її розуміння й розкриття