Тема “сумної” прози Гр. Тютюнника
Григір Тютюнник (за паспортом – Григорій Михайлович, але за літературне ім’я взяв собі “Григір”, щоб хоч якось розрізнитися зі своїм старшим братом по батькові, відомим письменником, автором роману “Вир”, Григорієм Тютюнником, який за паспортом – Єгор) народився 5 грудня 1931 року в селянській родині у селі Шилівці на Полтавщині. 1937 року, коли Григору було шість років, його батька заарештували органи НКВС, із заслання вій не повернувся. Малого Григора забрав до себе на Донбас дядько Філімон. Під час війни Григір, рятуючись від
Навчався майбутній письменник у Зіпьківському ремісничому училищі. Після закінчення працював на Харківському заводі ім. Малишева слюсарем, але захворів, повернувся в Шилівку і став колгоспником. За “втечу” із заводу (бо ж мусив відпрацювати три роки) за тодішніми законами відсидів 4 місяці в колонії. Григір вертається до родичів на Донбас. Звідти пішов в армію, служив у морфлоті па Далекому Сході. Там же почав писати. Після демобілізації закінчив вечірню школу і 1957 року вступив на філологічний факультет Харківського університету.
1961 року журнал
1962 року він закінчив навчапіім “і разом із дружиною виїхав на Донбш де працював учителем у вечірнії школі. З 1963 року Г. Тютюнник пере їздить до Києва, працює в редакції 1.1 зети “Літературна Україна”, згодом у сценарній майстерні кіностудії ім О. Довженка, у видавництвах “РадяїІ ський письменник”, “Молодь”, “Дніпро”, “Веселка”.
1966 року вийшла перша книжки його оповідань “Зав’язь”. 1968 року “Літературна газета” оголосила весен юзний конкурс на краще оповідання, Григорові Тютюннику було присуджа по премію за оповідання “Деревій”! У 1970-ті роки вийшли друком його збірки новел “Батьківські пороги” (1972), “Крайнебо” (1975), “Коріння” (1978), збірки для дітей “Ласочка” (1970), “Степова казка” (1973), повіси “Климко” (1976) та “Вошик далеко в степу” (1978).
За книжки “Климко” і “Вогник да леко в степу” Григорові Тютюннику присуджено літературну премію ім. Лесі Українки 1980 року в галузі ди тячої літератури, яку вже немолодій) письменник сприйняв як образу.
“Тема екзистенційної незахищеності й надломленості української людини шипачає загальний настрій “сумної” прози Гр. Тютюнника. А повернення І іітературу особистіших мотивів зумовило характерну для цього часу екзистен-щйну проблематику.
Екзистенція – поняття, яке активно входить у філософську культуру XX ст. ІОІЮ виражає активне становлення людського “я”, коли це “я” досягло певної чокі свого існування і прагне її збагнути. Оце буття-на-межі передбачає гостре і (Моусвідомлення й самоосмислеиня. Переживання-скзистснція – це пропикнеп-ІЯ людського буття у власну смислову таїну. Екзистенція як внутрішня при-і трость до особистісно проявленого буття всупереч пануючій у повсякденні Ьдполикості – стає особливо актуальною для українського письменника и ікістсталінську епоху. Вже сама екзистенційиа проблематика диктувала і шлістику – лірично-забарвлепу сповідальну прозу, з’яву внутрішнього героя, внутрішній монолог тощо. З цією проблематикою був щільно пов’язаний і умлшетичний пафос. Сутність оповідності Гр. Тютюнника й полягала саме н гуманізації світу, тобто у наданні світові особистішого, людського виміру. Лю-іппа, її звичайне, насичене живими деталями життя, включалася у світ таким чином, що саме буття набувало сенсу через існування людини і людськості.”
Схожі твори:
- “Підранки” Григора Тютюнника Доля в українського письменника Григора Тютюнника була складною і навіть трагічною з дитинства, на яке припали роки воєнного лихоліття, повоєнної розрухи й голоду. Дітям у той час доводилося дуже рано дорослішати, заміняти батьків, що пішли на фронт. А свого тата Григір не бачив із шести років, бо той був репресований...
- “Вічна тема” “любовного трикутника” в новітній інтерпретації (за новелою Гр. Тютюнника “Три зозулі з поклоном”) ГР. ТЮТЮННИК, В. ШЕВЧУК ПРОЗА ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТОЛІТТЯ ГР. ТЮТЮННИК, В. ШЕВЧУК “Вічна тема” “любовного трикутника” в новітній інтерпретації (за новелою Гр. Тютюнника “Три зозулі з поклоном”) Григір Тютюнник – майстер “малої прози”. Сюжети своїх творів він брав із життя, із власних спогадів. Письменник був надзвичайно спостережливим, тому він легко знаходив тему для...
- Григір Тютюнник – ЛІТЕРАТУРА XX СТОЛІТТЯ ЛІТЕРАТУРА XX СТОЛІТТЯ Григір Тютюнник (1931-1980) Григір Тютюнник (за паспортом – Григорій Михайлович, але за літературне ім’я взяв собі “Григір”, щоб хоч якось розрізнитися зі своїм старшим братом по батькові, відомим письменником, автором роману “Вир”, Григорієм Тютюнником, який за паспортом – Єгор) народився 5 грудня 1931 року в селянській родині...
- Біографія Григіра Тютюнник Григір Тютюнник (за паспортом – Григорій Михайлович, але за літературне ім’я взяв собі “Григір”, щоб хоч якось розрізнитися зі своїм старшим братом по батькові, відомим письменником, автором роману “Вир”, Григорієм Тютюнником, який за паспортом – Єгор) народився 5 грудня 1931 року в селянській родині у селі Шилівці на Полтавщині. 1937...
- Автобіографічні мотиви у творчості Гр. Тютюнника “Блискучим новелістом і повістярем увійшов у свідомість сучасного читача Григір Тютюнник. Сьогодні українську художню прозу не уявити без його хай кількісно й невеликої, але справді вагомої літературної спадщини”, – писав про творчість Григора Тютюнника Олесь Гончар. Варто підкреслити автобіографічність багатьох творів митця. Особливо це стосується його оповідань “В сутінки”, “Смерть...
- Високе гуманістичне звучання творів Григіра Тютюнника Найкраще про Г. Тютюнника, мабуть, сказав Борис Олійник: “Чесний до прямолінійності, принциповий до жорстокості, від чого сам не раз потерпав. Але то все Григорів характер, вироблений, зредагований і затверджений життям. Безмежно талановитий, він умів словесно, експромтом накидати таку виразну життєву картину, що тільки записуй – і до друку. А працював...
- Першовитоки творчості Гр. Тютюнника Григір Тютюнник – славетний український новеліст XX століття, який зум’ заглянути глибоко в душу людини, розкрити її в найтонших психологічних нюан сах, повнокровно відтворити характери своїх сучасників. Попри задушливу атмос феру часу, зберіг творчу індивідуальність, був чесним перед собою і своїм народом. Це “суворий реаліст”, “живописець правди”, як називав його...
- “Творчість Григора Тютюнника” “Іноді я відчуваю людину, як рана – сіль. Ні від чого я так не страждаю, як від невдоволення собою. Важко щось перемінить у цьому світі. Тільки пам’ять людям, пам’ять лишається велика. Вона поволі виробляє в народу мораль, ідеал.” Григір Тютюнник. Найкраще про відомого українського письменника Григора Тютюнника колись сказав його...
- Втілення в образі Павла працьовитості, щирості (За повістю Г. Тютюнника “Вогник далеко в степу”) Повість “Вогник далеко в степу” – це пам’ять серця автора, художньо відтворена сторінка його життя. Твір розповідає про найтяжчі повоєнні роки дитинства письменника. Григір Тютюнник пише про життя своїх однолітків із великою теплотою та любов’ю. Здається, зображуючи головного героя повісті – Павла, автор розповідає про свою власну юність, коли навчався...
- Морально-етичній та художній потенціал творчості Г. Тютюнника Григір Тютюнник – це письменник, якого можна назвати совістю цілого покоління та цілої української літератури. Ось як писала про Григора Тютюнника Галина Гриненко: “Мав Григір у душі щось таке, чого, можливо, іншим бракує… Тютюнник надто проникливий і глибокий, дуже зосереджений і воднораз уважний до людей. Особливо ніжно ставився до жінок,...
- Тематика новел Григора Тютюнника Новела – улюблений жанр письменника Григора Тютюнника. Григір Тютюнник вважав, що новела стоїть до поезії найближче. Тому більшість йокі творів – це невеликі оповідання. У короткій новелі він умів повно розкрити внутрішній стан героя. Сучасне село – найглибший біль письменника. Новели “Кленовий пагін”, “Вуточка”. Старенькі, наче забуті Богом і людьми,...
- Морально-етичний та художній потенціал творчості Григіра Тютюнника Григір Тютюнник – це письменник, якого можна назвати совістю цілого покоління та цілої української літератури. Ось як писала про Григора Тютюнника Галина Гриненко: “Мав Григір у душі щось таке, чого, можливо, іншим бракує… Тютюнник надто проникливий і глибокий, дуже зосереджений і воднораз уважний до людей. Особливо ніжно ставився до жінок,...
- ОБРАЗ УЧИТЕЛЯ В ОПОВІДАННІ Г. ТЮТЮННИКА “НА ЗГАРИЩІ” Після нагородження Г. Тютюнника медаллю “Золоте перо” А. Шевченко підкреслив : “Перо Григора Михайловича воістину золоте. Неперехідної художньої вартості твори залишив він своєму народові”. Його збірки оповідань та повістей : “Деревій”, “Батьківські пороги”, “Край неба”, “Коріння”, “Климко”, “Вогник далеко в степу” – користуються незмінним успіхом у сучасного читача. Твори Г....
- Загальна характеристика стилю Григора Тютюнника Тепло і достовірність – ось мої літературні критерії. Григір Тютюнник “Не святи горшки ліплять – майстри. А майстрами стають люди. Я – людина. Я буду майстром!” – читаємо у щоденнику письменника-новеліста Григора Тютюнника. Така самооцінка і вимогливість до себе заслуговують на повагу. І він дійсно став майстром художнього слова, точного,...
- Відповіді до теми: “Григір Тютюнник (1931 – 1980)” 1. Хто такий Григір Тютюнник? У передмові до двотомника Григора Тютюнника Олесь Гончар писав: “Блискучим новелістом і повістярем увійшов у свідомість сучасного читача Григір Тютюнник”. Статтю про нього було названо “Живописець правди”. 2. Що відомо про його біографію? Григір Михайлович Тютюнник народився 5 грудня 1931 року у селі Шилівка на...
- Твір за оповіданням Григора Тютюнника “Зав’язь” Григір Тютюнник (за паспортом – Григорій Михайлович, але за літературне ім’я взяв собі “Григір”, щоб хоч якось розрізнитися зі своїм старшим братом по батькові, відомим письменником, автором роману “Вир”, Григорієм Тютюнником, який за паспортом – Єгор) народився 5 грудня 1931 року в селянській родині у селі Шилівці на Полтавщині. 1937...
- “Фантазія, уява у житті творчої особистості за творами М. Стельмаха “Гуси-лебеді летять” і Г. Тютюнника “Климко” Уява та фантазія – це найважливіші сторони нашого життя. Якщо на мить представити собі, що людина не мала б фантазії, світ не побачили б твори, створені Михайлом Стельмахом та Григорем Тютюнником. Люди не змогли б насолоджуватися їхніми прекрасними творами та оповіданнями. Уява авторів може вивести людину за рамки її існування...
- Проблеми українського села середини ХХ ст. крізь призму оповідання Григора Тютюнника “Оддавали Катрю” Оповідання Григора Тютюнника “Оддавали Катрю” присвячене болючій проблемі українського суспільства середини XX століття – масовій міграції селян до міста. В пошуках кращої долі жителі села зривалися з рідних гнізд, але що їх чекало далі – не знав ніхто. А чи мали право ці люди навідмах рубати своє родове коріння, зрікатися...
- “Немає загадки таланту. Є вічна загадка любові” (за новелою Гр. Тютюнника “Три зозулі з поклоном”) Недаремно Григора Тютюнника називають майстром новели. Талант писати новели грунтується насамперед на здатності передати велике напруження людського почуття. І Григорові Тютюннику це вдавалося якнайкраще, можливо, тому, що сам він був сповнений цим напруженням почуття – напруженням любові до людей та до своєї землі, гострим почуттям справедливості, порушення якої відзивалося в...
- Аналіз (критика) оповідання “Зав’язь” Григіра Тютюнника Оповідання Григора Тютюнника “Зав’язь” дало назву його першій збірці, яка вийшла 1966 року. Невеличке оповідання на три сторінки розгортає цілу історію зародження першого кохання на тлі життя повоєнного села (стара хата з цвіллю у вологих кутках, відсутність одягу і палива – взимку тільки на печі можна всидіти, найбільшою мрією дівчат...