Тартюф – герой комедії Мольєра “Тартюф, або Обманщик”
Тартюф – герой комедії Мольєра “Тартюф, або Обманщик” (перша ред. Під назв. “Тартюф, або Лицемір” – 1664, друга ред. під назв. “Обманщик” – 1667, третя ред. під цим назв. – 1669). Образ сходить до фольклорно-міфологічного типу трикстера. Очевидна також зв’язок постаті Т. з фарсовим масками лицемірів-Святошинський, з відповідними персонажами творів Бокаччо, Аретіно, Фламініо Скала, а також Сореля і Скаррона. Сучасники знаходили в Т. “портретне” схожість з відомими при дворі особами. Т. – без перебільшення саме знамените
На відміну від Дон Жуана і Мізантропа (Ал’цеста), як би розчинилися у вигляді образів численних бунтарів-спокусників і резонерів-викривачів, образ Т. являє собою щось нерозкладне, цілісність, свідчить про афористичною “деформованості” художнього типу. Примітно, що, швидко перетворившись на транскультурний образ, Т. майже нічого не втратив у своїй змістовності,
Усілякі “фра” і “падре” дивували читачів і глядачів своєю бесстижестью, жадібністю, інший раз чарівним бешкетництвом. При цьому багато героїв у сутанах і з чотками, у тонзура і каптурах виглядали на сторінках (на сценах) надзвичайно виразно і також могли дати підстави для закріплення в культурі їх образів як знакових. Феномен постаті Т. складається, мабуть, не тільки в її афористичною емблематічності. Образом свого ханжі-“пустосвята” Мольєру вдалося сформулювати проблему, істотну як для його епохи (що позначилася, з особливою очевидністю саме в його час), так і для інших (більш ранніх і більш пізніх) епох, позначених метаморфозами християнської релігійності. У перший раз Т. з’являється у другому явищі третьої дії. До цієї пори домочадці Оргона, поселив у себе жебрака святенника, вголос дивуються сліпоти господаря і агресивної лицедійства гостя, що став “всевладним тираном” всього сімейства. У захваті монолозі Оргона виникає портрет “коханого їм навіки” праведника, чиї молитви в церкві були сповнені такої ревності, що “він привертав до себе загальну увагу”. Образ людини, що молиться Т., так зачарованого його майбутню жертву, гідний окремого розгляду, бо він служить не тільки характеристиці лицемірства героя. Здіймання рук до небес, екстатичні поверганія ниць, сльози і “цілування праху” перед святинями – це цілком прийняті форми барокового релігійної поведінки. “Великий століття” надзвичайно упереджений до репрезентативності не тільки в сфері мистецтва або побуту. Схильність до Г ostentation (виставлення напоказ) проявляє і Церква, навіть інститут проповідництва виявляється зараженим прагненням до активної візуалізації духовного пориву а, отже, до акцентуації тілесного, удаваного вже достатнім висловом спиритуальной. Т. з’являється вперше з батогом і власяниці в руках, демонструючи ці атрибути умертвіння плоті насмішкувато спостерігає його служниці.
І далі плоть, видима матеріальна оболонка “безсмертної краси”, “дарована небесами”, залишається темою Т. сластолюбного лжеправедніка тягне і земна пре-лестощі дружини Оргона Ельміри, і пашить здоров’ям тіло покоївки. Він не проти смачно поїсти й отримати “в дар” усі маєтки підкореного його проповідями господаря. Однак мотив “плоті” служить в комедії не тільки викриття брехуна. В тематичній системі твору цей мотив пов’язаний з темою личини, уявленість, примарності – тобто з однією з найпопулярніших тем культури бароко. Але образ ситому плоті, виряджаючи духом, – образ Т. – має ще й релігійно-філософське підгрунтя. “Програмної” для характеристики Т. стає сцена зваблювання Ельвіри, де розпалившись святенник виясняв своє почуття в стилі містичного еротизму, не новому для християнської релігійності, але особливо популярному в епоху Мольєра.
Лексика Т., тон його монологу, чуттєвий ентузіазм, з яким він оспівує “творця всього живого” і його “втілене подоба” – красиву жінку, служать не викриттю лицеміра, “яка зробила святенництво джерелом наживи”, а виявлення надзвичайно важливого аспекту римо-ка – толічества епохи Контрреформації. Т., можливо, і не дуже лукавить, костюміруя свою пристрасть в містичні одягу, він просто “цитує” одну з традицій містичного богослов’я, що описує спиритуальной захоплення в термінах земної любові, тільки “цитує” навпаки. У цій сцені надзвичайно яскраво виступає демонізм Т. Не дрібний пройдисвіт, не розважливий злочинець вимальовується перед читачами: суєтне і дуже “матеріально” орієнтовану сімейку Оргона відвідав сам диявол. Відвідав, як водиться, в масці. Однак сатанинське знущання Т. над християнськими святинями здійснюється ним у формах, дуже нагадують форми сповідання релігії, прийняті сучасним автору католицизмом. Богослужбова практика Контрреформації, відвойовуючи простір, втрачене в ході Реформації, в надлишку використовує всі види мистецтва. Чуттєве пишність барокових храмів, агресивна образність їх оздоблення, ще більш театралізоване богослужіння, нарешті, “мода” на ефектне екзальтована релігійна поведінка – то є помітне посилення візуалізованого, “тілесно”, матеріально оформленого – характеризують нову ситуацію у віросповіданні.
Самодостатній естетизм, “гра у вівтарі”, служать переважанню вираженого над висловлюваним, що означає над означуваним. Таким чином, служіння Богу несподівано потрапляє під владу двозначного, примарно-маскарадного початку, нерозлучного з духом гри, який так лякав середньовічних теологів. Т. – диявол, вселився в спорожнілу оболонку віри, що заповнив собою форму, в якій повинен був перебувати Бог. Він – той самий демон, який впроваджується в те, що живим не є, але таким прикидається: у безбожні храми, в неодухотвореним молитву, в лицедіє священика. Образ Т., саме пустосвята (за визначенням тверезомисляча служниці Доріни), – виразна маніфестація существеннейшей проблеми епохи, актуальною як для суспільства, так і для релігії. Чуйність великого комедіографа до нюансів ситуації в сповіданні культу, мабуть, змусила придворних клерикалів домагатися заборони “Тартюфа”, а якогось професора Сорбонни змусила виступити з брошурою, де Мольєр названий “демоном в тілесній оболонці і в людському образі”. Тема маски, торжествуючої перемогу над особою, спокусливо прикрашеної оманливої личини, що підмінила собою лик, виявилася у творенні філософа-мораліста драматично пов’язана з темою глибокої духовної кризи, що охопила соціум і не минути церква.
У більш загальному сенсі “Тартюф” – п’єса про непрості взаємини людського суспільства з релігією і про одвічну проблему нетотожності віри та її сповідання, а також про ціну, яку платять люди за свою нездатність відрізнити справжнє від уявного. Третя, остаточна редакція комедії була зіграна в паризькому театрі Пале-Рояль 5 лютого 1669. Роль Т. зіграв Дю Круа-зи. Серед знаменитих Тартюфом XIX століття – обидва Коклена, старший і молодший; XX століття – Луї Жуве. У Росії образ Т. в різний час створили: В. А. Каратигіна (Олександрійський театр, 1841), М. М. Кедров (Московський Художній театр, 1941).
Схожі твори:
- Тартюф, або обманщик характеристика образу Тартюф – лицемір, що втерся в довіру Оргона, що привласнює собі його будинок і стан, але викритий і заарештований за королівським указом. Його ім’я, очевидно, узяте Мольером з арсеналу італійської комедії масок, де з’являвся персонаж Тартуфо(згадка про нього уперше зафіксована у Франції в 1609 р.). Виявляється і асоціація із старофранцузским...
- Герой комедії Мольера “Тартюф, або Ошуканець” Тартюф без перебільшення саме знамените створення Мольера. Саме завдяки цьому образу комедіограф придбав славу великого творця літературних типів, риси яких представлені на вищому щаблі їхнього розвитку, у граничному вираженні, що окреслює одночасно вищу крапку й границі людського явища. На відміну від Дон Жуана й Мізантропа (Алъцеста), що як би розчинилися...
- Сюжет комедії “Тартюф, або ошуканець” Тартюф – лицемір, втершийся в довіру Оргона, що привласнює собі його будинок і стан, але викритий і арештований по королівському указі Тартюф страшний лицемір. Він прикривається релігією, зображує із себе святого, ні в що не вірячи, і таємно обробляє свої темні делишки. Лицемірство для Т. не просто домінуюча риса характеру,...
- Твір на прикладі комедії “Тартюф” ЧиКомедія не самий важкий жанр літератури. Про природу комічного ефекту міркували філософи стародавності й новітніх теоретиків мистецтва, але ніхто ще не дав вичерпного пояснення. Англійський драматург Сомерсет Моэм заявив, що “відносно комедії висувати вимогу реалістичності навряд чи розумно. Комедія – штучний жанр, у ній доречна тільки видимість реальності. Сміху варто...
- Тартюф, або Ошуканець (переказ) У будинку поважного Оргона на запрошення господаря влаштувався такий собі пан Тартюф. Оргон душі в ньому не сподівався, шануючи незрівнянним зразком праведності і мудрості: промови Тартюфа були виключно піднесені, повчання – завдяки яким Оргон засвоїв, що світ являє собою велику помийну яму, і тепер і оком не моргнув б, поховали...
- Персонажі Мольєра Серед комічних персонажів Мольєра часто трапляються лікарі. Вони любили оточувати свою професію ореолом таємничості й морочили хворих, наживаючись на їхніх страхах та легковірності. Існувало також багато інших способів заробляти гроші – наприклад, за допомогою викладання таких таємничих для обивателя наук, як філософія, граматика. Неосвічені, але заповзятливі лікарі та вчителі заполонили...
- Місце комедії “Мішанин-шляхтич” у творчому доробку Мольєра XVІІ століття у Франції – століття театру. У французьких класичних трагедіях цього періоду заявила про себе криза світогляду класицизму, який виявився неспроможним знайти згоду між стремлін-ням до спільного блага з особистим щастям людини. Серед французьких драматургів особливо яскраво виділяється творчість Корнеля, Расіна та Мольєра. П’єр Корнель був автором п’єс “Сід”,...
- Правила “трьох єдностей” у комедії – КОМЕДІЯ МОЛЬЄРА “МІЩАНИН-ШЛЯХТИЧ”. ВТІЛЕННЯ У ТВОРІ РИС КЛАСИЦИСТИЧНОЇ КОМЕДІЇ ЛІТЕРАТУРА XVII СТОЛІТТЯ: МІЖ ВІДРОДЖЕННЯМ І ПРОСВІТНИЦТВОМ § 7. КОМЕДІЯ МОЛЬЄРА “МІЩАНИН-ШЛЯХТИЧ”. ВТІЛЕННЯ У ТВОРІ РИС КЛАСИЦИСТИЧНОЇ КОМЕДІЇ Правила “трьох єдностей” у комедії У теоретичних працях класицистів щодо драматичних творів обстоювалися правила “трьох єдностей”: дії, місця, часу. Вважалося, що дотримання цих правил допомагає зробити твір більш правдоподібним, або, як сказали...
- Жорж Данден – герой комедії Мольєра “Жорж Данден, або Обдурений чоловік Буржуа Жорж Данден викриває свою дружину Анжеліку у побаченнях з Клітандром, але її батьки, дворяни де Сотанвіль, не вірять словам Ж. Д. Сам Ж. Д. кається лише в тому, що вступив у нерівний шлюб, вимовляючи крилату фразу: “Ті Га voulu, George Dandin” (“Ти цього хотів, Жорж Данден”). Але Анжеліка ставить...
- Тартюф, або ошуканець характеристика образа Тартюфа Тартюф – лицемір, втершийся в довіру Оргона, що привласнює собі його будинок і стан, але викритий і арештований по королівському указі. Його ім’я, мабуть, узято Мольером з арсеналу італійської комедії масок, де з’являвся персонаж Тартуфо (згадування про нього вперше зафіксоване у Франції в 1609 р.). Виявляється й асоціація зі старофранцузским...
- Основна проблематика комедії Мольєра “Міщанин-шляхтич” Дотепер не сходять зі сцен багатьох театрів світу: “Тартюф”, “Дон Жуан”, “Мізантроп”. І однією з найкращих, найяскравіших його комедій є “Міщанин-шляхтич”, де автор намалював сатиричний образ буржуа. Головна проблема, на якій побудовано сюжет “Міщанина-шляхтича”, відображає певний історичний етап розвитку буржуазії у Франції. Новоспечені буржуа, які накопичили чимало грошей, зароблених різними...
- Традиції та новаторство драматургії Мольєра – МОЛЬЄР – МАЙСТЕР КЛАСИЦИСТИЧНОЇ КОМЕДІЇ ЛІТЕРАТУРА XVII СТОЛІТТЯ: МІЖ ВІДРОДЖЕННЯМ І ПРОСВІТНИЦТВОМ § 6. МОЛЬЄР – МАЙСТЕР КЛАСИЦИСТИЧНОЇ КОМЕДІЇ Традиції та новаторство драматургії Мольєра Мольєр – блискучий майстер комедії, у створенні якої він спирався як на літературні, так і народні традиції. Ще в юності письменник захоплювався античною літературою, особливо комедіями Плавта і Теренція, вчився у...
- “Навіщо людині вчитися” (“Проблема виховання в комедії Мольєра “Міщанин-шляхтич”) У передмові до комедії “Тартюф” французький драматург Жан Батист Мольєр розкрив основні принципи своєї естетичної програми: “Завдання комедії полягає в бичуванні людських пороків… Найблискучіші трактати на теми моралі часто справляють куди менший вплив, ніж сатира, бо ніщо так не бере людей за живе, як зображення їхніх недоліків. Піддаючи вади загальному...
- Моральні уроки комедії Мольєра “Міщанин-шляхтич” Видатний письменник, драматург і актор Жан Батист Поклен, відомий всьому світу як Мольєр, створив чудові п’єси, що й сьогодні приваблюють багато глядачів у театрах всього світу. Однією з найяскравіших його комедій є “Міщанин-шляхтич”, у якій наявна ціла низка моральних уроків. Тут також висвітлена провідна риса класицизму – прагнення виховати свого...
- Проблематика та художні особливості комедії Мольєра “Міщанин-шляхтич” “Міщанин-шляхтич” – яскравий зразок “високої комедії”. Незважаючи на те що п’єса була написана в жанрі “комедії балету” (за вказівкою короля до неї було включено турецькі танці), Мольєр зумів зробити так, що танцювальні сцени у сюжеті перетворилися лише на зовнішню прикрасу сатиричної за змістом комедії. Спираючись на закони класицизму, що панували...
- ВИСМІЮВАННЯ ПИХИ, МАРНОСЛАВСТВА ТА БЕЗПІДСТАВНИХ ПРЕТЕНЗІЙ НА АРИСТОКРАТИЗМ У КОМЕДІЇ МОЛЬЄРА “МІЩАНИН – ШЛЯХТИЧ” ПРАКТИЧНИЙ КУРС ВИСМІЮВАННЯ ПИХИ, МАРНОСЛАВСТВА ТА БЕЗПІДСТАВНИХ ПРЕТЕНЗІЙ НА АРИСТОКРАТИЗМ У КОМЕДІЇ МОЛЬЄРА “МІЩАНИН – ШЛЯХТИЧ” План 1. Історія написання комедії – балету. 2. Характеристика образу пана Журдена. 3. Характеристика другорядних образів: графа Доранта, маркізи Дорімени, Клеонта, пані Журден. Ставлення автора до своїх героїв. 4. Своєрідність комедії, її художнє значення....
- Характеристика Журдена – головного героя комедії Мольєра “Міщанин-шляхтич” КЛАСИЦИЗМ ЯК ХУДОЖНІЙ НАПРЯМ У ЛІТЕРАТУРІ XVII СТ. ФІЛОСОФСЬКЕ ТА ЕСТЕТИЧНЕ ПІДГРУНТЯ КЛАСИЦИЗМУ. ОСНОВНІ ПРАВИЛА КЛАСИЦИЗМУ МОЛЬЕР. ЖИТТЯ І ТВОРЧІСТЬ. “МІЩАНИН-ШЛЯХТИЧ” Характеристика Журдена – головного героя комедії Мольєра “Міщанин-шляхтич” В історію світової літератури Мольєр увійшов як засновник “високої комедії”. Синтезуючи два традиційних жанри – комедію і трагедію, Мольєр створив не...
- Проблематика та художні особливості комедії Жана Батіста Мольєра “Міщанин-шляхтич” Проблематика та художні особливості комедії Жана Батіста Мольєра “Міщанин-шляхтич” На уроці зарубіжної літератури ми читали чудову п’єсу Мольєра “Міщанин-шляхтич”, а невдовзі дивилися цю п’єсу в театрі ім. Шевченка. П’єса і особливо спектакль нам дуже сподобалися. Мольєр показав суспільне життя Франції XVIІ століття. Мольєр – засновник “високої комедії”. Незважаючи на класицистичні...
- Висміювання пихи і марнославства в комедії Мольєра “Міщанин-шляхтич” Головний герой п’єси буржуа Журден захотів на старості здобути і титул, і звання, захотів навчитися аристократичних манер і завів у себе вдома цілий штат учителів. Журден смішний, бо не розуміє, що середовище, до якого він хотів продертися, не заслуговувало на такі мрії: воно було гірше за нього. Бажаючи бути шляхтичем,...
- Інтерв’ю і Мольером – головного героя комедії Мольєра “Міщанин-шляхтич” КЛАСИЦИЗМ ЯК ХУДОЖНІЙ НАПРЯМ У ЛІТЕРАТУРІ XVII СТ. ФІЛОСОФСЬКЕ ТА ЕСТЕТИЧНЕ ПІДГРУНТЯ КЛАСИЦИЗМУ. ОСНОВНІ ПРАВИЛА КЛАСИЦИЗМУ МОЛЬЕР. ЖИТТЯ І ТВОРЧІСТЬ. “МІЩАНИН-ШЛЯХТИЧ” Інтерв’ю і Мольером Дуже часто, читаючи твори того чи іншого автора, мимоволі ставиш собі питання: “А що, якби мені довелося зустрітися з ним особисто?” Неважливо, сподобався тобі твір чи...