Сюжет і композиція “Горя від розуму”
Сюжет і композиція “Горя від розуму” Сюжет комедії Грибоєдова сам по собі вже досить оригінальний і незвичайний. Не можу погодитися з тими, хто вважає його банальним. На перший погляд може здатися, що основне в сюжеті Історія любові Чацкого до Софії. Дійсно, ця історія займає в добутку велике місце, надаючи жвавість розвитку дії. Але все-таки головне в комедії суспільна Драма Чацкого. На це вказує й заголовок п’єси
Історія нещасної любові Чацкого до Софії й історія його конфлікту з московським дворянством, тісно переплітаючись, з’єднуються
З’являються Софія, Молчалин, Ліза, Фамусов, підготовляється поява Чацкого й Скалозуба, розповідається про характери й взаємини діючих осіб. Рух, розвиток сюжету починається з першої появи Чацкого. І до цього Софія озивалася про Чацком дуже холодно, а тепер, коли той, жваво перебираючи московських знайомих, заодно посміявся й над Молчалиным, холодність Софії перейшла в роздратування й обурення: “Не людина, змія!” Так Чацкий, сам того не підозрюючи, відновив Софію проти себе. Все
Тут зштовхнулися два світогляди. Крім того, у другій же дії натяки Фамусова на сватовство Скалозуба й непритомність Софії ставлять Чацкого перед болісною загадкою: невже обранцем Софії може бути Скалозуб або Молчалин? А якщо це так, то хто ж з них?.. У третьому акті дія стає дуже напруженим. Софія недвозначно дає зрозуміти Чацкому, що його не любить, і відкрито зізнається в любові до Молчалину, про Скалозуба ж говорить, що це герой не її роману
Здається, от всі й з’ясувалося, але Чацкий Софії не вірить. Невір’я це ще більше зміцнює в ньому після розмови з Молчалиным, у якому той показує свою аморальність і незначність. Продовжуючи свої різкі випади проти Молчалина, Чацкий викликає ненависть Софії до себе, і саме вона, спочатку випадково, а потім і навмисно, пускає слух про божевілля Чацкого. Плітка підхоплюється, блискавично поширюється, і про Чацком починають говорити в минулому часі. Це легко пояснюється тим, що він уже встиг настроїти проти себе не тільки хазяїв, але й гостей
Суспільство не може простити