Світло батьківської любові – МИ – ОДНІЄЇ КРОВІ
Матеріал уроку. Микола Вінграновський “Гусенятко”.
Мета. Ознайомити учнів з оповіданням “Гусенятко”; вчити висловлювати свої враження щодо прочитаного; розвивати навички виразного читання. вміння порівнювати, аналізувати, знаходити в тексті описи, епітети. Виховувати почуття милосердя, любові до природи, плекати бережливе ставлення до неї.
Обладнання. Портрет письменника, відеофільм про птахів, тлумачний словник, ілюстрації птахів, про які йдеться у тексті.
Хіт уроку
І. Перевірка домашнього завдання.
1. Вправа
Учні по-черзі сідають в крісло автора, зачитують свої твори про осінь, демонструють ілюстрації до них. (За бажанням.)
2. Бесіда.
– Про які народні прикмети ви довідались?
– Яку із прикмет ви б хотіли перевірити?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Конкурс кмітливих.
– Прочитайте між літерами назви птахів.
ТРОПСОВЛРІИШЩГУСКЛІВПРОЬШПЛКИТОШЩСОЙКАМЛКУЦ-
СОКІЛТЬБОРЕЛТИССОРОКАЧКЕНВОРОНАММСЛЕЛЕКАЦУКЕАЧА-
ПЛЯШГЩЗДГОРОБЕЦЬТБЮЧИЖОГН
(Сова, гуска, шпак, сойка, сокіл, орел, сорока, ворона, лелека, чапля, горобець, чиж.)
2. Загадка.
Біле, як
Лопатами ходить, а рогом їсть. (Гуска)
III. Повідомлення теми і мети уроку.
– Сьогодні на уроці ми ознайомимося з оповіданням “Гусенятко”, автором якого є відомий український поет, прозаїк, кіномитець. У своїх творах він описує художній світ, законом якого є краса, щедро наділяючи звірів, птахів, рослини справжніми почуттями, близькими до людських.
IV. Робота над оповіданням.
1. Читання вчителем.
– Які почуття викликало у вас оповідання? (Діти обмінюються враженнями.)
– Що вам у цьому творі здалося незвичайним?
– Що нового ви дізналися про життя диких птахів?
– Що реальне, а що фантастичне (казкове) в оповіданні?
– Чим схожі на людей зображені птахи?
2. Словникова робота.
Озимина – зернові культури, які сіють на зиму.
Плавні – очерети.
Латаття – водяні білі лілії.
Деркачі – болотяні птахи.
Воло – шкірний мішок під шиєю у птаха, куди спочатку потрапляє їжа.
Мряка – дрібний дощик з туманом.
Ондатра, видра – хижі річкові тварини.
Заплава – частина річкової долини, що періодично заповнюється водою під час повені.
Кібчик – хижий птах, маленький гострокрилий сокіл.
Сторожкі – уважні.
Гінка – швидка.
Зграбного – вмілого.
3. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
– Коли народилося гусенятко?
– Чому заплакала мама?
– Знайдіть і зачитайте опис новонародженого гусенятка.
– Скільки років було гусці-мамі?
– Чому старій гусці не захотілося жити?
– Зачитайте гіркі роздуми гуски-мами.
– З чого видно, що тато-гусак піклується про свою жінку?
– Зачитайте діалог між гускою і гусаком.
– Зачитайте опис тата.
– Розгляньте ілюстрацію в підручнику. До якого епізоду вона підходить?
– У якому місці гусям зупинятися було безпечно?
– Який перший ворог з’явився біля гусака з гусенятком?
– Зачитайте, як тато-гусак повівся під час небезпеки.
– Що використав гусак як плавучий засіб?
V. Підсумок уроку.
1. Хвилинка-цікавинка.
Зграя гусей летить у вигляді клину. Коли передній гусак втомлюється, інший займає його місце.
Якщо гусак захворіє або поранений, декілька гусей виходять з клину, щоб допомогти.
Гуси вибирають собі пару у віці трьох років і залишаються вірними все життя. Якщо один з пари помирає, то інший тужить декілька років, перш ніж знайде собі іншу пару.
Середня тривалість життя диких гусей приблизно 25 років.
Через добу після народження гусенята вже вміють плавати.
2. Бесіда.
– Порівняйте факти про гусей з поведінкою наших героїв.
– Чи опирався письменник на факти, пишучи своє оповідання?
– Яку родину нагадують гуси?
– Чи є чого повчитися у цих благородних птахів?
Гуси нагадують дружну родину, у якій поселилися любов і взаємоповага, почуття відповідальності. Деяким людям багато чого потрібно навчитися у цих благородних птахів: милосердя, доброти, вірності, відповідальності за своїх дітей. І зникли б тоді дитячі будинки, не стало б сиріт і безпритульних, усі діти були б веселими та щасливими.
VI. Домашнє завдання.
Прочитати оповідання, дати відповіді на запитання після тексту. Переглянути відеофільм про життя птахів.