Структура “трилогии вочеловечения” О. Блока
Олександр Олександрович Блок – російський поет-символіст, ще за життя став класиком літератури і значною мірою визначив шлях її подальшого розвитку. Поезію ХХ століття неможливо уявити без Блока – з його вільним, сміливим даром, світлим і одночасно трагічним світовідчуттям людини на межі двох століть, з його причетності до долі Росії і Всесвіту. Шлях О. Блока – автора “Стихов о Прекрасной Даме” і революційної поеми “Двенадцать” – це безупинний рух до світла й істини. Йому ніколи не зраджує “безстрашна щирість” в
Структура “трилогии вочеловечения” О. Блока. Лірика О. Блока – явище унікальне в російській поетичній культурі. При всьому розмаїтті її проблематики, відмінності ранніх віршів від подальшої творчості, вона виступає як єдине ціле, як один розгорнутий в просторі і в часі твір, як відображення пройденого
У перший том лірики (1898-1903) увійшли три цикли: “Ante lucem” (“До света”), “Стихи о Прекрасной Даме”, “Распутье”. ” Стихи о Прекрасной Даме ” займають у ньому центральне місце.
Тема кохання – основна в збірнику – розробляється під впливом ідей В. Соловйова. Містичне поклоніння Вічній жіночості, Світовій душі, що, втілившись у реальний образ земної жінки, через духовне відновлення врятує світ від катастрофи, збігається в О. Блока з конкретними почуттями до Л. Д. Менделєєвої – нареченій, а пізніше дружині поета (“Предчувствую Тебя…”, “Вхожу я в темный храм”, “Я, отрок, зажигаю свечи”).
Ліричний герой О. Блока. Ідея двох світів, що протиставляє скорботне – тут і прекрасне – там, святість піднесених неземних ідеалів, розрив із сірим навколишнім життям, культ краси, індивідуалізм, сповідальність складають риси ліричного героя ранньої поезії О. Блока.
Символістська поетика збірника: єдиний ліричний сюжет; наскрізні мотиви, символи (обрій у вогні, Таємнича Діва, Царівна Сама, лучезарність, туманний ранок, загадки і сни); музично-пісенний лад; метафоричність мови; тяжіння до звукової і колірної виразності.
Лірика другого тому (1904-1908, основні цикли “Город”, “Снежная маска”, “Фаина”) відбиває істотні зміни блоківського світосприйняття. Події першої російської революції, що вплинули на поета, оголили стихійну катастрофічну природу буття.
Провідні теми і мотиви: прощання з Прекрасною Дамою і мріями юності (“Ты в поля отошла без возврата”); тема міста як вмістилища людських пороків, злості і хаосу (“Сытые”, “Митинг”, “На чердаке”); тема Батьківщини і нерозривного зв’язку з нею поета (“Осенняя воля”, “Русь”); тема розчарування, смерті, збідніння звичаїв (“Незнакомка”, “Холодный день”, “Окна во двор”); тема прийняття життя у всіх її проявах, чекання змін (“О, весна без конца и без края…”) Найвідоміший вірш цього періоду “Незнакомка” (1906). У ньому дані два світи. Перший – реальний, у якому існують вульгарність, п’яні вигуки, жіночий вереск. Другий – світ мрії у вигляді прекрасної Незнайомки, побачити яку доступно лише поету. Однак її появу можна прийняти і за плід його п’яної уяви. За цією мрією – душевний біль ліричного героя за зганьблену красу. Гра слів: “истина в вине” (збіг відмінкової форми слів “вино” – напій і “вина” – стан душі) дозволяє припустити не тільки гірко-іронічну кінцівку, але й пробудження свідомості ліричного героя.
Ліричний герой набуває нових рис: він переноситься в конкретні життєві обставини, солідарний з тими, хто виступає на захист пригноблених, тужить про Красу, досконалість і гармонію, однак через подолання душевної туги, трагізму відбувається відродження свідомості ліричного героя, його відповідальність за те, що відбувається (“вочеловечение”).
Особливості поетики: з’являються образи заметілі, вітру, пожежі, бурі, червоної примари як відображення стихії народної вольниці. На зміну Прекрасній Дамі приходить таємнича Незнайомка, потім Сніжна маска, циганка Фаїна. Фольклорні образи чортенят, чаклунів, світ природних істот уособлюють земне буття. Підсилюється іронія як світосприймання.
Третій том лірики (1907-1916: основні цикли “Страшный мир”, “Возмездие”, “Ямбы”, “На поле Куликовом”, “Родина”).
Основні теми: тема “страшного світу” як наскрізна в ліриці поета; викриття буржуазної дійсності і її згубного впливу на душу людини, її ідеали і почуття; мотиви демонізму (“Унижение”, “На островах”, “В ресторане”); тема Росії, що стає провідною у творчості О. Блока (цикли “Родина”, “На поле Куликовом”, поема “Соловьиный сад”).
Образ Росії в ліриці О. Блока. Тема Росії – наскрізна в ліриці О. Блока. “Цій темі я свідомо і безповоротно присвячую життя”, – зізнавався поет. Ці слова О. Блока знаменні: йому, який довго переймався тільки собою, своєю винятковістю, даною йому і походженням, і великим талантом, відкрилася вітчизна. Цикл “Родина” і “На поле Куликовом” – найвище поетичне досягнення поета.
У темі Росії зливається весь потік ліричних тем і мотивів поезії Блока. Образ батьківщини асоціюється з образом дружини, яка тужить, нареченої, матері. У знаменитому вірші “Россия” звучить ніжна, віддана, повна щемливої туги любов до злиденної батьківщини та її сірих хат, які він любить і в горі, і в радості. Міркуючи про складний історичний шлях Росії (образ шляху – головний у циклі “Родина”), автор звертається до XIV століття, до Куликовської битви, у якій він бачив містичний зміст, тому що цій битві покровительствовала сама Богоматір (“Ты сошла, в одежде, свет струящей”). Поява цього образу символічна: споконвіку росіян відрізняла єдина віра в Заступницю і Рятівницю, з одного боку, і в Русь, її героїчний дух – з іншого. Четвертий і п’ятий вірші циклу “На поле Куликовом” – пророче віщування “высоких и мятежных дней”, суворих хмар над Росією, майбутньої пожежі. Саме в цій битві, що ознаменувала падіння трьохсотрічного монголо-татарського ярма, Блок вбачає символічну подію “російської історії”, якій “судилося повернення” і розгадка якої попереду. Уособленням великого майбутнього Росії є символічний образ степової кобилиці, що летить “сквозь кровь и пыль”.
Схожі твори:
- Ліричний герой поезії О. Блока І. Олександр Блок – поет, наділений божественним даром. ІІ. Особливості ліричного героя О. Блока. 1. Входження Блока в літературу як співця “туманної любові, неземної і піднесеної” (гармонійність віршованої мови, натхенність і вишуканість почуттів ліричного героя в ранніх віршах Блока). 2. Драматична суперечка ліричного героя з вульгарним буржуазним побутом (“Незнайомка” –...
- Проникливе відчуття вітчизни (за творчістю Блока) “Тема моя, я знаю тепер це твердо, без жодних сумнівів – жива, реальна тема; вона не тільки більша за мене, вона більша за всіх нас і вона всезагальна наша тема… Цій темі я свідомо й невідворотно присвячую життя”. Олександр Олександрович Блок цілковито, безмежно любив Росію, віддавав їй душу як коханій...
- Поезія Блока – вершина російського символізму Символізм – літературний напрям у модерністському мистецтві кінця XIX – початку XX століття. Основна риса символізму – це перетворення конкретного художнього образу на багатозначний символ. Поети-символісти виробляють власні, естетичні принципи і протиставляють їх реалізму і натуралізму. Блок добре знав творчість В. Соловйова і захоплювався його філософським трактуванням жіночного начала світу,...
- Проникливе відчуття вітчизни (за творчістю О. Блока) “Тема моя, я знаю тепер це твердо, без жодних сумнівів – жива, реальна тема; вона не тільки більша за мене, вона більша за всіх нас і вона всезагальна наша тема… Цій темі я свідомо й невідворотно присвячую життя”. Олександр Олександрович Блок цілковито, безмежно любив Росію, віддавав їй душу як коханій...
- Россия в творчестве А. Блока О, Русь моя! Жена моя! До боли Нам ясен долгий путь… А. А. Блок Весь широкий поток лирических тем и мотивов поэзии Блока как бы сливается в теме России. Блок вдохновенно и неустанно разрабатывает ее и в лирике (“На поле Куликовом” и многие другие стихи, вплоть до “Скифов”), и в...
- Тема кохання у творчості О. Блока Олександр Блок увійшов в історію літератури як видатний поет-лірик. Почавши свій поетичний шлях книгою містичних віршів про Прекрасну Даму, Блок завершив свою двадцятилітню творчість у російській літературі революційною поемою “Дванадцять”. Ранній період творчості поета пройшов під знаком релігійних роздумів. У 1904 році він створює цикл “Віршів про Прекрасну Даму”, повний...
- Болісні, духовні пошуки О. Блока Олександр Блок увійшов в історію літератури як видатний поет-лірик. Почавши поетичний шлях книгою містичних віршів про Прекрасну Даму, Блок завершив свою двадцятилітню творчість у російській літературі прокльоном старому світу у дивній поемі “Дванадцять”. Блок пройшов складний творчий шлях від поета-символіста, від марної романтичної мрії до реальної дійсності, до революції, прийнятої...
- Это все о России (по творчеству А. А. Блока) На одном из поэтических вечеров А. А. Блок, завершая выступление, прочел стихотворение, которым часто заканчивал свое чтение – “Голос из хора”. Из зала раздавалось требовательное: “Прочтите стихи о России!” “Это все о России”, – ответил поэт. Да, вся лирика Блока – поэтический дневник жизни русского человека на рубеже двух веков....
- Відображення кохання Блока у його віршах Першим коханням Блока була К. М. Садовська, з якою він зустрівся в Бад Науйгеймі – курорті в Німеччині. Це кохання знайшло відображення в ранній ліриці Блока та в циклі “Через двенадцать лет”. В ранніх віршах Блока ми бачимо палку пристрасть і біль нерозділеного кохання. З його творів видно духовну прірву...
- Тема родины в творчестве А. Блока Ты и убогая, Ты и обильная, Ты и могучая, Ты и бессильная, Матушка Русь! Н. А. Некрасов К теме родной земли так или иначе обращались многие поэты, но каждый по-своему понимал знакомую для всех нас Россию. Не является исключением и Александр Блок. Тема родины – одна из важнейших в его...
- Тема кохання в поезії О. Блока и С. Єсеніна Творчий шлях як О. О. Блока, так і С. О. Єсеніна був складним і важким, наповнений різкими протиріччями, але в остаточному підсумку прямим і неухильним. Я думаю, що зрозуміти поета – це увійти у світ його чарівництва, прилучитися до таємниці сприйняття їм навколишнього нас світу. А світ О. Блока і...
- Романтичний світ раннього Блока Олександра Блока називають останнім великим поетом старої, дореволюційної Росії. З його смертю (у 1921 році) закінчилася ціла смуга російської поезії, її “срібне століття”, що сьогодні часто називають “блоківським”. Як істинний художник, Блок тонко сприймав зміни в суспільстві і відбивав їх у своїй творчості. Поет-лірик, особисто далекий від суворої прози життя,...
- Ліричний герой О. Блока Ліричний герой Блока – це постійно мінлива людина, ведена спрагою пізнання істини, що віддається сповна почуттю кохання і прекрасного. У поезії Олександра Блока – живий, яскравий характер самого поета. Ліричний герой Блока проходить через усе, що випробував сам поет. Це спрага життя і зневіра, зльоти і розчарування, віра і спустошеність…...
- Ідея “любові-ворожнечі” до життя в поезії Блока “Весно, весно, без меж і без краю” Олександр Блок ніколи на сприймав життя як даність. Він розумів його як (боротьбу реального темного начала і світлого, духовного світу, який відкриваєся тільки обраним. Ліричні образи його нечіткі, розмиті, грані між окремими відчуттями в поезії здаються стертими. Його поезія діє, як повний місяць. Непевність, музичність, алогізм образів дивним чином співвідносяться...
- Ліричний герой Блока ОЛЕКСАНДР БЛОК ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ОЛЕКСАНДР БЛОК Ліричний герой Блока Блоку – вірте. Це справжній – Волею божою – поет і людина Безстрашної щирості. М. Горький Вірші справжнього поета є його щоденником, відбитком думок людини в момент створення чергового шедевра. Адже будь-який вірш щирого поета – Це Шедевр. Його дуже важко...
- ПОЕТИЧНА СИМВОЛІКА ЛІРИКИ О. БЛОКА Олександр Блок – одна з найяскравіших постатей російської літератури початку XX століття. Його поезія від збірки до збірки відбиває не тільки розвиток його таланту, а й складну еволюцію особистості поета. Сам Блок називав три томи своїх віршів поетичним щоденником, “романом в віршах”, головна тема якого – “істория вочеловечення”. Блок відчував...
- Ліричний герой Блока Блоку – вірте. Це справжній – Волею божою – поет і людина Безстрашної щирості. М. Горький Вірші справжнього поета є його щоденником, відбитком думок людини в момент створення чергового шедевра. Адже будь-який вірш щирого поета – Це Шедевр. Його дуже важко написати так, щоб він не відповідав стану творця. У...
- “За тортури й погибель – я знаю – все приймаю!.. І знову! І знов!..” Ідея “любові-ворожнечі” до життя в поезії О. Блока “Весно, весно, без меж і без краю…” Олександр Блок ніколи на сприймав життя як даність. Він розумів його як боротьбу реального темного начала і світлого, духовного світу, який відкривається тільки обраним. Ліричні образи його нечіткі, розмиті, грані між окремими відчуттями в поезії здаються стертими. Його поезія діє, як повний місяць на сновиду. Непевність, музичність, алогізм образів дивним...
- Образ Батьківщини у ліриці О. Блока “Навкруги тонула Росія Блока”, – саме так писав у поемі “Добре” Маяковський, говорячи про явище, якого ні до, ні після не було. Росія для Блока не просто тема, це цілий світ, наділений своїми рисами, заповнений особливими образами і символами. Знову і знову поет повертається до міркувань про трагічне минуле Росії,...
- У чому я вбачаю сучасність поезії О. Блока Поезія Олександра Блока була, є і буде сучасною завжди. Бо не може мати категорії часу гуманізм і духовність, громадянськість і патріотизм – все те, що притаманне яскравій творчості цього поета. Тому і сьогодні його поезії, написані щирим і чесним серцем, хвилюють душі небайдужих до долі рідної землі людей. Людей, котрі,...