Стриманість, твердість, ясність у творах Чехова
Це був один із самих складних, труднопостигаемих характерів, які ще довго будуть привертати увагу біографів і читачів. Бунін майже правий, коли затверджує, що Чехова по-справжньому ще не знають, у всякому разі, не знали в той час коли він жив, не Знали й пізніше. Варто тільки згадати, як суперечливо говорили про Чехова його сучасники, як у наш час судять про нього за кордоном. Спробуємо перелічити деякі судження про Чехова й почнемо з нудотно-солодких слівець, якими майоріли статті про нього:
Ніжність Теплота й смуток Щиросердечна теплота Задушевність
Це порівняно доброзичливі відкликання. Але є й інші:
Хмура людина Похмура й хмура людина Непоправний песиміст Байдужий… Холодна кров Больпой талант Співак безнадійності Поет безвременья. Письменник без світогляду Жрець безпринципного писання
Беспощадн талант. Людина безсумнівно сильної волі. Велика й сильна людина. Людина, видимо, бадьорий і, твердість, ясність… Смілива людина. Своєрідний, не схожий на всіх. Урівноваженість і тверезість… Багато азарту й пристрасті,
Перечитаєш ці характеристики й мимоволі впадеш у роздум. Якщо праві ті, хто вважає його сильним, смілив, бадьорим і енергійним, то чому він терпів паскудників, що лізуть до нього, “измошенничавшихся інтелігентів”, “балакучих літературних дам”, акторів, про які говорив, що вони на сімдесят п’ять років відстали від розвитку суспільства. Чому? Може бути, тому, що, у силу сталої традиції, російський письменник повинен був терпіти суспільство людей, що віднімають у нього час, “шукачів правди”, графоманів, ледарів, шанувальників талантів,- інакше його порахували б не суспільною людиною. Він довго мирився з облудністю й безсовісним цинізмом Суворина, але той принаймні був обдарований публіцист, зіркий критик, злісний розум, сильний характер
Чехов прощав людям їхньої слабості, їхня незначність, прощав тому, що навіть у таких людях поважав людське достоїнство й жив, як говориться, на людях, будинок був повний гостей, і він цього хотів
Однак після тридцяти років (та й раніше) у листах його всі частіше з’являється лиховісне слово “самітність”. “До тридцяти років я жив припеваючи”,- сказав про себе Чехов. Після цього наступило в його житті те, що називають “переломом”. Думають, що смерть брата Миколи, поїздка на Сахалін, де він побачив дно життя,- початок перелому
Важко довелося йому в Ніцці, де він жив у російському пансіоні. Там всі були зацікавлені присутністю “відомого письменника”. Одна дама не знайшла нічого кращого, як розповісти при Чехові про свою поїздку в Ялту, де все було б добре, якби не було “колишніх людей”. Так назвала ця особа хворих туберкульозом. Імовірно, вона не помітила, який гострий погляд кинув у її сторону хворої Чехів
Настирлива цікавість панів, що ледарюють, змушувало Чехова замкнути в собі. Він прагнув додому, у Росію, він нудьгував по російському снігу, як “сибірська лайка”. Йому подобався й південь Франції з його ласкавим, теплим кліматом; він, наприклад, мріяв про те, щоб перенести в Мелихово пальму, що полюбилася йому. Але от що характерно: переселившись назавжди в Ялту, він посадив у своєму саду берізку, що нагадувала йому про милого півночі
Він любив життя у всіх її проявах, любив цирк, їздив зі знаменитою українською акторкою Заньковецкой дивитися крижані гори, любив добре вино, добре приготовлені росіяни і южнорусские блюда, дружні застільні бесіди, оперу “Кармен”, легку й серйозну музику, але в нього була гостра чутливість до всього дурного, вульгарному, Злому, і він глибоко страждав, зштовхнувшись із брутальністю, вульгарністю, обивательською настирливістю. Звідси, я думаю, виникали його сумні думки про самітність. Не часто Чехов зустрічав людей, які розуміли його, і він довго придивлявся до них, перш ніж допускав їх у свій ретельно духовний мир, що оберігає
Рідко, дуже рідко він відкривав свої таємні думки. В одному листі до Л. А. Авиловой є такі рядки: “…згадуючи своє життя, яскраво усвідомлю своє щастя саме в ті хвилини, коли, здавалося, я був найбільш нещасливий. У молодості я був життєрадісний – це інше”. Не так уже легко розгадати зміст цих слів. Навряд чи вони ставляться до Авиловой і до тому, про що не цілком ясно сказане в її спогадах і в оповіданні Чехова “Про любов”. Найімовірніше – Чехов уважав, що “найбільш нещасливо” він був у ранній молодості, коли змушений був писати з нестатку. Але, разом з тим, тоді він ще не замислювався над складними й болісними для нього питаннями людського існування, ще не усвідомлював своєї особистої відповідальності за несправедливість і зло, що панувало на землі. Це прийшло пізніше й принесло щиросердечний біль, страждання від свідомості свого безсилля змінити хоч що-небудь у цьому житті. Насправді він чесно, доблесно служив людям своїм чудесним, шляхетним талантом
На початку його шляху й у роки дозрівання його таланта, ще коли він був примушений писати дріб’язки й дрібниці на потребу обивательських гумористичних журналів, він відразу виділився із середовища літературних поденників. І вони це зачули, коли серед дріб’язків і пустяков на сторінках журналів з’явилися такі перлини, як “Дочка Альбіону”, “Устриці”, “Книга скарг”, “Хірургія”, “Товстий і тонкий”, “Хамелеон”. І коли Антоша Чехонте виріс в Антона Чехова, його колишні товариші випробовували почуття заздрості. Разом з тим їх иптереси, смаки вже стали далекі Чехову, хоча він завжди був уважний, доброзичливий до старих товаришів
Схожі твори:
- Трагізм життєвих дрібниці у творах Чехова Один з найвідоміших російських письменників Антон Павлович Чехов давно віднесений літературними критиками до розряду геніальних художників слова. Талант цього письменника дозволяв йому створювати добутку, що стали теперішніми художніми відкриттями. А. П. Чехов досяг того рівня майстерності в описі характерів персонажів і значимих деталей оточующей їхньої обстановки, що зміг, використовуючи малу...
- Символічна кільцева композиція у творах Чехова Становлення художнього таланту Чехова протікало в період глухих часів 80-х років XIX століття, коли відбувався драматично хворобливий перелом у світогляді російської інтелігенції. Він відчував, як ніхто інший, вичерпаність тих форм життя, що домінували до кінця XIX століття в старій Росії, і був, як ніхто інший, вільний від цих “футлярних” форм...
- Стихійна сила любові в творах І. С. Тургенєва і А. П. Чехова Тургенєв бачив у любові велику духовну силу. Вчені, зокрема Г. Б. Курляндська, писали про сильних романтичних тенденції в її зображенні. Правда, слід мати на увазі різні типи кохання в тургенєвських творах: з одного боку, любов – велика духовна сила, що пробуджує особистість до творення, – любов тургенєвських жінок (Наталія Ласунская...
- Боротьба “людини” і “футляра” у творах А. П. Чехова З середини 90-х років XIX століття почався масовий робітничий рух, яке вже не затихало до революції 1905 року. В умовах цього пробудження суспільної самосвідомості відкрився новий етап Творчості Чехова, коли його геній досяг вищої художньої зрілості. Важлива тема повістей та оповідань цих років може бути визначена назвою одного з його...
- Відповіді до теми: оповідання А. Чехова Чим відомий А. Чехов у світовій літературі? Антон Павлович Чехов увійшов в історію світової літератури як найвидат – ніший майстер короткого оповідання. В невеликих за обсягом творах він. зумів розкрити глибокий зміст, зображуючи найважливіші проблеми людського суспільства. У жанрі оповідання в російській літературі він був неперевершеним майстром, як відзначали його...
- Аналіз п’єси А. П. Чехова “Вишневий сад” П’єса “Вишневий сад” – останнє драматичний твір Чехова, сумна елегія про що минає часу “дворянських гнізд”. У листі до Н. А. Лейкин Чехов зізнавався: “Жахливо я люблю все те, що в Росії називається маєтком. Це слово ще не втратило свого поетичного відтінку “. Драматургові було дорого все те, що пов’язано...
- Біографія Чехова Антона Павловича Чехов, Антон Павлович (I860- 1904 р. г.) Прозаїк, драматурги Біографія Батько Чехова був бакалійником, що володів крамницею в Таганрозі. Була еточ людина досить твердим, владним. Дід Чехова (по батьку) – колишній кре пісної, що одержав вільну й став керуючим У Чехова були четверо братів і сестра. Мати Чехова теж була...
- Твір А. Чехова “Вишневий сад’ – комедія чи драма? І. Чому Станісдавський поставив драму? (К. Станіславський писав: “Для меня “Вишневий сад” не комедия, не фарс – а трагедия в первую очередь”. Саме так він поставив п’єсу, оскільки побачив трагедію нещасливих людей, які не можуть зарадити собі, не в змозі боротися проти обставин, що сильніші за них. Саме тому, вважав...
- Новий тип драматичного конфлікту у п’єсі А. П. Чехова “Вишневий сад” Говорячи про Чехова-драматурга, обов’язково кажуть про нього як творця нового театру, про його новаторство в створенні сюжету, зображенні персонажів, про підтекст, роль авторських ремарок. Новаторство Чехова – в глибокому психологічному аналізі характерів. Герої його просто живуть, розмовляють, вирішують буденні питання. Чехов писав: “Люди обідають, тільки обідають, а в цей час...
- Мої міркування про творчість Чехова Він міг стати знаменитим лікарем, але не став. З медициною роману не вийшло. Юрист теж з нього не вийшов. У роздум і безгрішшя він почав писати про те, що зауважував або чув, і поміщати в “Листках” і ілюстрованих журнальчиках. Так став літератором. А публіка, поважна публіка полюбила “Антошу Чехон-Ті” –...
- Образ вишневого сада – центральный образ пьесы А. П. Чехова Вся Россия – наш сад. А. П. Чехов Действие в пьесе “Вишневый сад” происходит в Украине, недалеко от Харькова. Вишневые сады здесь встречаются довольно часто, они рождают в душе образ чего-то светлого, поэтического, по-домашнему родного (“Садок вишневий коло хати”). Такие же чувства вызывает вишневый сад и в пьесе Чехова, где...
- “Деталі у оповіданнях А. Чехова” Чехов виступив справжнім новатором як у прозі, так і в драматургії. Оповідання та повісті письменника вражають відсутністю в них яскравого цікавого сюжету – все відбувається, як у житті. Ті події, які розгортаються на сторінках його творів, становлять лише зовнішню канву, а головне – це внутрішній сюжет, зміна самого героя, його...
- Значення художніх деталей у оповіданнях А. П. Чехова Л. М. Толстой казав, що твори А. П. Чехова зрозумілі і споріднені не тільки всякому росіянину, але і усякій людині взагалі. Дійсно, головною темою творчості Чехова (як Толстого і Достоєвського) став внутрішній світ людини. Але художні методи, художні прийоми, які використовували у своїй творчості письменники, різні. Чехов по праву вважається...
- Новий погляд на “маленьку людину’ в оповіданнях А. П. Чехова І. Звернення до проблеми “маленької людини” російських письменників О. С. Пушкіна, М. В. Гоголя, Ф. М. Достоєвського, А. П. Чехова (заклик Гоголя полюбити, пожаліти “маленьку людину” такою, яка вона є; прагнення Достоєвського побачити в ній особистість; пошук Чеховим винного не в суспільстві, а в самій людині). ІІ. Новий поворот старої...
- Парадигма творчості Антона Чехова Ідеино-художній світ російського і світового класика Антона Павловича Чехова глибинний і неосяжний за своєю масштабністю, за майстерним трансформуванням традиційної народної, в основі своїй буденної тематики у новаторське самобутнє осмислення з поєднанням непоєднаного, з оригінальними модифікаціями піднятих на новітній, недосяжний рівень прозових жанрів новели і повісті та нової, власне інтелектуальної дискусійної...
- Висміювання підлабузництва, самоприниження, чиношанування та малодушності в оповіданнях А. Чехова Антон Павлович Чехов за фахом був лікарем, але славу і визнання принесли йому короткі оповідання. Саме оповідання стали засобом лікування людських над, негативних рис характеру. Кожний рядок, написаний автором, бореться за людяне в людині. Що може бути приємніше за зустріч шкільних друзів? Можна разом пригадати багато веселих і цікавих моментів...
- Віра в “інше життя” в оповіданні Чехова “Наречена” З найбільшою силою ця нота бадьорості та віри в “інше життя” прозвучала в останньому оповіданні А. П. Чехова “Наречена” (1903). Героїня цієї розповіді – Надя Шуміна – не тільки усвідомлює, що більше жити так неможливо, але і робить рішучий крок до нового життя. Як і в більшості своїх творів, в...
- Сатира ранніх оповідань Чехова Ранні оповідання А. П. Чехова вирізняються яскравим гумором, дотепністю і легкістю оповіді. Молодий письменник дарує читачеві блискучий водевільний гумор. Разом з тим, тоді ж, у середині 80-х років, у його творах з’являється нещадна сатира. “Смерть чиновника”. “Товстий і тонкий”, “Довідка”. “Хамелеон”, “Унтер Пришибєєв” по-новому продовжують і розвивають кращі традиції Гоголя...
- Аналіз повісті Тургенєва “Весняні води” і оповідання Чехова “Аріадна” І Тургенєв і Чехов описують драматичну долю двох чоловіків (Саніна і Шамохіна), що потрапили в кабалу до красивих хижачка – Полозова і Аріадні. Щоправда, вирішення цієї подібній ситуації багато в чому різний. У Тургенєва – у драматичному, і навіть у трагічному ключі, а у Чехова – в обьективно-іронічній манері. Мабуть,...
- Літературні достоїнства нарисів Чехова Чехов зумів перебороти упередження видавців до короткого оповідання. Чехів співчував товаришам, тому що на собі випробував байдужість критиків і редакторів “солідних” журналів, складне становище письменника, що відійшов від одного літературного середовища й незичливо або поблажливо був прийнятий в іншій. І тому такий зворушливої була допомога, увага, які Чехов робила письменникам,...