Слово важкий споріднене з камінним – основним символом драми
У другій дії в словах дон Жуана про “нагірну в’язницю”, підвалиною якої є “каміння”, ще ледве пробивається справжнє значення цього слова. Через якусь хвилину слово “камінь”, вжите у розмові з Командором, визначає вже саму “гору”, навколо якої у легкому танці грає біла хвиля – Анна. Слова Анни, сказані з наміром виявити свою відданість Командорові, набувають символічного значення. Анна тепер назавжди зв’язана з каменем і скінчить свій “танок свавільний” біля каменю, хоч Анні, яка впевнено прямує до мети, і на
В четвертій і наступних діях символ каменю набуває всевладного значення. Використання цього символу випливає з реальних обставин життя донни Анни, а потім і дон Жуана.
Спочатку камінь фігурує у п’єсі як просте образне визначення чергових щаблів придвірних рангів, що ведуть до трону, який порівнюється з “найвищою скелею”. Далі слово “камінь”, як вказівка на сковуючу, мертвотну атмосферу, що панує в Коман-доровому палаці, виступає в мові покоївки Маріквіти (вона нагадує нам численних і лукавих покоївок Мольєра й Бомарше). Саме в словах Маріквіти порівнюється
Тут не Севілья! Ох! тепер в Севільї дзвенять-бринять всі вулиці від співів, повітря в’ється в прудкій мадридець!! а тут повітря кам’яне…
В Мадріді Анна вже не заперечує слів дон Жуана про “нагірну в’язницю”. Повторені в Командоровому палаці, вони доповнюються порівнянням Анни не з буйною хвилею, а з каріатидою, “що держить на собі тягар каміння”, тепер Анна закута в “камінну одіж”. Це починає розуміти й вона сама, в мові Анни з’являються слова про каміння:
Н не можу… той камінь… він не ТІЛЬКИ пригнітає, він душу кам’янить… се найстрашніше…
Колишня Аннина мрія стала кам’яною, гнітючою дійсністю. Камінь як символ консерватизму, як протилежність волі особистості і волі людської думки вступає в повні права у п’ятій дії. Виразна авторська ремарка вводить нас у гнітючу обстановку, протилежну тій, що панувала на початку драми. Письменниця послідовно застосовує в цій дії художній прийом повторення, поєднаного з контрастом. Казка про принцесу і лицаря як почалася, так і закінчується на кладовищі. Але світлі, повні краси і південного сонця барви севільського кладовища змінилися понурими, суворими тонами пам’ятників з темного каменю на кладовищі у Мадріді. Погожий, теплий, сонячний день змінився “холодним, сухим зимовим днем”. У Севільї Анну супроводила молода і вродлива подруга – Долорес, в Мадріді – стара, немічна і вбога дуенья. В Севільї Анна йшла на вогник у гробниці і знайшла Жуана, в Мадріді дон Жуан, сховавшись за пам’ятником, сам очікує Анну. Анна, в першій дії жорстока в мрії, тут виявляється жорстокою до людини, старої дуеньї,
Звернення до образу каменю як метафори за цих обставин напрошується само собою. Дон Жуан розуміє смерть Командора як визволення Анни: “…розбився камінь, тягар упав, людина ожила!”. Але дон Жуан, за висловом Лесі Українки, “неглибокий психолог”, тому він не розуміє, що після смерті Командора “камінна одежа” Анни ще більше ствердла. Анна цілком перейняла звичаї двору, його етикет, вона сама “замкнулася в твердиню неприступну”. І коли дон Жуан каже Анні: “…Ви справді камінь, без душі, без серця” – їй лишається додати: “Хоч не без розуму…”. Ясно, що “камінна змора” Командоро-вого дому пройняла все єство Анни, увійшла у її плоть і кров. Дон Жуан хоче Анну “живою мати, а не камінною”. Але тепер Анна сама стала тим каменем, з якого будуються міцне її “життя і щастя”.
“Камінне щастя”, “задихались ви під тим камінням” – ці слова дон Жуана вже не дошкуляючі, Лину. І спер Лина сама стала на місце Командора і повторює його слона, що любов присяги не боїться, вона боїться порушити звичаї й етикет.
В останній дії, коли дон Жуан лишається з Анною сам па сам у палаці Командора і коли перед ними з’являється кам’яна постать господаря, в якій Жуан бачить самого себе, завершується розвиток символічного образу каменю.
Відповідно до задуму зробити драму цілісною, наче “скульптурну групу”, Леся Українка витримує кольорову гамму твору в двох контрастних барвах – чорній та білій. З чорною барвою одягу Долорес, як виразом постійної скорботи (що відзначено й суттю її імені), гармонує срібний медальйон; з ясними барвами вбрання Анни гармонують золоті сіточки та ланцюжки; суворість і холодність Командора підкреслює його білий плащ.
Чим більше Анну й дон Жуана опановує камінна змора гнітючого Мадріда, тим чорнішають барви навколо них. Просторі і ясні кімнати та дворики, в яких відбувається бал у Анни в Севільї, змінюються понурими залами замка Командора в Мад-ріді, ясне вбрання Анни – півжалобою – аж до чорних аметистових разків. Так колір стає також певним значущим символом.
Символ казки-мрії Анни, споріднений з символом каменю, теж набуває свого повного окреслення в заключній сцені. В нагірному замку, одні серед кам’яних стін, принцеса і лицар не дістали волі, вони стали рабами каміння, яке й задушило їх.
Не можна не звернути уваги на алегоричний образ кришталевої гори, вжитий у словах дон Жуана й донни Анни і послідовно проведений через усю драму. Привертає також увагу спорідненість системи алегорій і метафор “Камінного господаря” з алегоріями “Осінньої казки”. Протягом усієї драми неодноразово згадується і кришталева гора, і принцеса на горі, і лицарі, що добуваються на гору, і кров, яка “червоними стрічками обвиває підгір’я”. Зв’язок між цими двома творами очевидний.
Відомо, що “Осіння казка” не призначалася до друку і за життя поетеси світу не побачила. Але система алегорій “Осінньої казки” лишилася жити в “Камінному господарі”. Твори ці неспівставиі: в одному розв’язуються основні питання народної революції і місця в ній мистецтва, в другому – питання особистої свободи; один твір залишився невикінченим, другий опрацьовано з філігранною точністю. Проте цікаво простежити наступність деяких ідей, особливо тих, що втілені в образі Лицаря в “Осінній казці” і лицаря дон Жуана в “Камінному господарі”.
Обох героїв споріднюють розмови про волю, різнить – життєвий шлях, хоч не такий він розбіжний, як здається на перший погляд. Лицар “Осінньої казки” виступав як лицар свободи. На ділі ж у революції він виявився зрадником, відступив від боротьби, залишився у багні реакції. Дон Жуан також зраджує свої прагнення до волі і приймає камінний принцип консерватизму. Спорідненість ідейного шляху Лицаря і дон Жуана очевидна. Обидва вони виступали вигнанцями, банітами, хоч і були раніше близькі до королівського двору, обидва видавали себе за лицарів волі; обидва пішли знову служити консервативним принципам, проти яких вели уявну боротьбу. Так через сім років після “Осінньої казки” Леся Українка розкрила нові якості колишніх “лицарів волі”, що за часів реакції орудували ніцшеан-ськими гаслами “надлюдини”. Звернімо увагу па ставлення дон Жуана до громадських обов’язків. Дон Жуан недарма говорить,
…той тільки вільний від громадських пут, кого громада кине геть від себе, а я її до того сам примусив.
Його вчинки не тільки суперечили придвірному королівському етикету, вони були несумісні з обов’язками людини і громадянина. Сама постановка дон Жуаном питання про неволю “громадських пут” характеризує його як індивідуаліста, який ставить себе над громадою, над людьми. Так воно і є. Вся його життєва філософія зводиться до задоволення особистих прагнень, до особистої волі. Це веде безпосередньо до філософії ультрареакціонера Ніцше, якою захоплювалася на початку XX сторіччя, а особливо в роки реакції, буржуазна інтелігенція, що відійшла від революції і хотіла своє ренегатство піднести на висоту філософського принципу.
Схожі твори:
- В центрі драми Лесі Українки про дон Жуана стала донна Анна Цей образ у творі перебуває в постійному розвитку, від епізоду до епізоду збагачуючись новими якостями. “Анна ясно золотих сіточках та ланцюжках” – перше уявлення про героїню. Вона не хоче йти з севільського кладовища, бо на ньому дуже гарно. Це не прихильність до “могильної краси”, про яку говорить Долорєс, а радше...
- Нові риси в образі дон Жуана Нові риси в образі дон Жуана починають проявлятись у розмові героя з донною Анною на костюмованому балі. Анна мріє про кам’яну гору і неприступний замок. В пісні дон Жуана також бринить мотив високої скелі і квітки, що росте в нагірному замку. Тільки в пісні дон Жуана, який все оповиває романтичним...
- Хто з героїв драми І. Франка “Украдене щастя” окрадений найбільше? Події у драмі Івана Франка розгортаються навколо трьох центральних персонажів: Анни, її чоловіка Миколи Задорожного та жандарма Михайла Гурмана. Образ Анни змальовано з великим почуттям любові до знедоленої людини. Анна не розкриває свого горя, приховує від людей свої болі і страждання, як глибоку таємницю. Із розмови з сусідкою Анна дізнається,...
- Мої враження після прочитання драми “Украдене щастя” Нещодавно я прочитала драму І. Франка “Украдене щастя”. Це драма з сільського життя. Тема і сюжет цього твору виникли у письменника під час дослідження народної “Пісні про шандаря”. В драмі змальовується трагедія особистого життя трьох головних персонажів: Анни та Миколи Задорожних і Михайла Гурмана. Щастя було украдене у всіх трьох....
- “Камінний Господар” Навесні 1912 року Леся Українка закінчила драму “Камінний господар” – поряд з “Лісовою піснею” найвище втілення її поетичної і драматургічної майстерності, геніальний твір на поширену в світовій літературі тему про спокусника жінок дон Жуана. “Боже, прости і помилуй!-іронічно писала поетеса в листі до А. Кримського,- я написала дон Жуана! Отого-таки...
- Образ Дон Кіхота став певним символом, навіть міфологемою Головний герой вигадує собі красиве ім’я. Звісно, справжньому лицареві нього недостатньо. Необхідний ще зброєносець, яким стає знайомий Дон Кіхо-ІІІ Санчо Панса. Новоспечений лицар дає гучне ім’я навіть своєму коневі. Не може лицар і без Дами серця, якою стає дівчина з сусіднього села з пишним іменем Дульцінея Тобоська (ясна річ, це...
- Важкий шлях матері (за романом М. Горького “Мати”) Роман “Мати” – художній твір, в якому показана пропагандистська діяльність соціалістів. Книга актуальна і в сьогоднішній день. Розуміючи шлях Нилівни, її пошуки, багато потрібного ми знайдемо і тепер. У кінці книги, під час арешту, Пелагея Ніловна Власова звернулася до людей зі словами тяжко вистражданої правди: “… ми нічого не знаємо,...
- Важкий пісок (стисло) Батько автора народився у Швейцарії, в Базелі. У його дідуся Іванівського було три сини. Батько був молодшим у родині, як кажуть – мізінікл, тобто мізинець. Коли батько закінчив коледж і готувався вступати до університету, виникла ідея поїхати в Росію, на батьківщину предків, в маленьке південне місто. І вони поїхали –...
- Виклад змісту драми “Фуэнте Овехуна” Командор ордена Калатрави, Фернан Гомес де Гусман, приїжджає в Альмагро до магістра ордена, донові Родриго Тельесу Хирону. Магістр юний роками й лише недавно успадкував цей високий пост від свого батька. Тому командор, увінчаний бойовою славою, ставиться до нього з деякою недовірою й гордовитістю, але змушений дотримувати шанобливіість, що личить випадку....
- Ідея Командора – Камінного господаря Перші репліки Командора говорять про його цілковиту підпорядкованість звичаям,, всьому тому, що укладається в одне слово – етикет. У розмові Командор не балакучий, його мова сповнена гідності й виявляє людину холодної, розважної вдачі, і разом з тим благородної у своїй поведінці. Про це свідчать і його стислі репліки, і скромне...
- Твір-роздум “Анна Кареніна – історія трагічного кохання” У романі “Анна Кареніна” Лева Толстого ми бачимо історії кількох російських сімей 19 століття. Це сім’ї аристократів, але в них ті ж проблеми, що і в середньостатистичних сучасних родинах. Ті ж почуття, ті ж страждання та помилки ми можемо спостерігати й донині. Героїня роману, Анна, зразкова дружина й мати, закохалася...
- Хто з героїв драми І. Франка “Украдене щастя” обкрадений найбільше? Події у драмі Івана Франка розгортаються навколо трьох центральних персонажів: Анни, її чоловіка Миколи Задорожного та жандарма Михайла Гурмана. Образ Анни змальовано з великим почуттям любові до знедоленої людини. Вона не розкриває свого горя, приховує від людей свої болі і страждання, як глибоку таємницю. Із розмови з сусідкою Анна дізнається,...
- Дев’ятий клас найбільш відповідальний і важкий етап шкільного курсу літератури Перехід від уроків літературного читання до вивчення систематичного курсу літератури на основі художньо-історичних принципів вимагає якісно нового ставлення школярів до красного письменства. Дев’ятикласни-ки-читачі перебувають у складному стані переходу від переважно моральної оцінки літературних творів до їх соціально-естетичного осмислення. Дев’ятикласникам притаманні своєрідні якості, пов’язані з віковим розвитком, віковою психологією, переходом від...
- Короткий переказ – Важкий пісок Роман Батько автора народився у Швейцарії, у Базелі. У його дідуся Іванівського було три сини. Батько був молодшим у сім’ї, як говорять – мизиникл, тобто мізинець Коли батько закінчив коледж і готувався надходити в університет, виникла ідея поїхати в Росію, на батьківщину предків, у маленьке південне місто. І вони поїхали –...
- Леся Українка незрівнянний майстер деталі В такому творі, як “Камінний господар”, Лесі Українці здавався недоречним ліризм. Вона позбувається зайвої ліричності головним чином усуненням зменшених виразів у мові Долорес і Анни (на зразок “сестриця”), виявів ніжності між подругами (обійми тощо), спогадів про дитинство і скороченням до мінімуму місць, де Долорес виявляє жаль за своїми мріями про...
- Образ Долорес Образ Долорес споріднений з багатьма образами Лесі Українки. Риси жертовності й вірності вже намічені в образі Принцеси (“Осіння казка”). Обидві героїні обстоюють також принцип: “Немає честі нападати ззаду”. Риси “природженої мучениці” споріднюють Долорес з Прісціллою (“Руфін і Прісцілла”) та Йоганною (“Йоганна, жінка Хусова”). У своєму самозреченні Долорес нагадує Мавку. Тип...
- Важкий шлях до порозуміння між Васею та його батьком Часто люди сприймають один одного поверхово, звертаючи увагу лише на деякі зовнішні ознаки поведінки. Особливо прикро, коли непорозуміння виникає між близькими людьми, батьком і сином. У повісті В. Г. Короленка ми бачимо надмірно суворе ставлення батька до свого сина Васі. Чому так відбувається? Після смерті своєї жінки, матері Васі і...
- “Що є символом вічного життя творі “Легенда про вічне життя” Івана Франка?” Варто погодитися з тим, що Іван Франко був не тільки великим українським поетом і прозаїків, а й видатним філософом, який піднімав складні і суперечливі проблеми людського буття. У поемі “Легенда про вічне життя” автор відповідно до її назви піднімає проблему вічного життя. Дійсно, можна повністю погодитися з автором у тому,...
- “Що є символом вічного життя у “Легенді про вічне життя” I. Франка” “Легенда про вічне життя” видатного українського поета і письменника І. Франко являє собою поетичний роздум про сенс існування людини, про те, що є для неї найціннішим і про те, для чого вона живе. За сюжетом цієї поезії чарівний горішок безсмертя по черзі отримували аскет, цар, коханка царя, генерал і куртизанка....
- “Діалектика душі” в романі Л. Толстого “Анна Кареніна” Головна героїня роману Л. Толстого “Анна Кареніна” – Анна Аркадіївна Кареніна – красива, аристократична заміжня жінка з Санкт-Петербурга, чиї прагнення до любові та емоційної чесності роблять її ізгоєм суспільства. Анна – красивий людина у всіх сенсах: розумна і грамотна, вона читає приспівуючи, пише дитячі книги і показує вроджену здатність цінувати...