СКРИНЬКА ПРИСЛІВ’ЇВ І ПРИКАЗОК. АНАТОЛІЙ ГРИГОРУК. ВЛІТКУ ДЕНЬ ГОДУЄ РІК
І семестр
З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА
НАРОДНІ ДИТЯЧІ ПІСНІ ТА МАЛІ ЖАНРИ
Урок 13. СКРИНЬКА ПРИСЛІВ’ЇВ І ПРИКАЗОК. АНАТОЛІЙ ГРИГОРУК. ВЛІТКУ ДЕНЬ ГОДУЄ РІК
Мета: поглиблювати знання учнів про прислів’я та приказки, пробуджувати в них інтерес до мови, бажання добре володіти нею; учити дітей бачити красу й силу кожного прислів’я, відчувати в ньому народну душу, правду, звертати увагу на точність і виразність думки; розвивати вміння влучно й дотепно добирати слово; закладати фундамент моральної поведінки дитини; формувати громадянську
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Ко-ко-ко – вип’єм молоко.
Ок-ок-ок – маленький жучок.
Ки-ки-ки – смішні малюки.
Ик-ик-ик – засміявся Петрик.
Юк-юк-юк – великий дрюк.
Ку-ку-ку – витягни цю нитку.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
– Розкажіть вивчені прислів’я, поясніть їх зміст.
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1) Гра “Рибки”.
Самостійне читання вірша учнями мовчки.
2) Словникова робота.
Когут – півень.
Ціп – ручне знаряддя для молотьби, що складається з довгого держака і прикріпленого до нього
Засік – відгороджене місце в коморі або великий ящик для зсипання зерна, борошна.
3) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
– Знайдіть у прочитаному вірші пояснення вислову “бити байдики”.
– До якої роботи запрошують куряток? Прочитайте.
– Знайдіть у вірші прислів’я. Поясніть, як ви його розумієте.
– Пригадайте пісню “Два півники” (с. 6).
– Чим вона нагадує вірш “Влітку день годує рік”?
Фізкультхвилинка
Менше говори,… | А лихих стережись. |
Узявся за гуж – … | Хто від роботи біжить. |
Важко тому жить… | А більше діла роби. |
3 добрими дружись,… | Не кажи, що не дуж. |
– На годину спізнився, за рік не доженеш.
– Учорашнього дня стома кіньми не здоженеш.
– Допомагай старшим, адже доведеться бути таким.
– Що зранку не зробиш, те ввечері не здоженеш.
– Назвіть, з якої професії вийшли в життя такі прислів’я та приказки?
– 3 поганої вівці хоч вовни жмут. (Чабан)
– Жартуй, глечичок, поки вушко одірветься. (Гончар)
– Ось що маємо: ані тарантас, ані дишло. (Стельмах)
– Куй залізо, поки гаряче. (Коваль)
– Порожня бочка гудить, а повна мовчить. (Бондар)
1) Перетворіть загадки на прислів’я.
– У вогні не горить, у воді не тоне. (Правда)
(Правда у вогні не горить, у воді не тоне.)
– Мовчить, а сто дурнів навчить. (Книга)
(Книга мовчить, а сто дурнів навчить).
– На вагу не зважиш, на базарі не купиш. (Розум)
– Що їсть без зубів? (Совість)
2) Складіть прислів’я з поданих слів.
– Дружись, добрим, з, стережись, а, лихих.
– Гроші, за, розуму, купиш, не.
– Лисиця, служила, не, доки, вовкові, кожуха, позбулася.
– Осла, коня, не, з, буде.
3) Знайдіть українські відповідники.
– Не знаючи курсу, не піднімай вітрил (італійське). (Не знаючи броду, не лізь у воду.)
– Гілка завжди схожа на дерево, з якого виросла (іспанське). (Яблучко від яблуньки недалеко котиться.)
– Цап леопардові не товариш (африканське). (Ситий голодного не розуміє.)
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
– Які завдання найбільше запам’ятали?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Дібрати прислів’я про мову.
Або розумно казати,… Хто за все береться,…
Тому нічого не вдається, або зовсім мовчати.