СКРИНЬКА ПІСЕНЬ-ЗАКЛИЧОК. ІДИ, ІДИ ДОЩИКУ

І семестр

З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА

НАРОДНІ ДИТЯЧІ ПІСНІ ТА МАЛІ ЖАНРИ

Урок 4. СКРИНЬКА ПІСЕНЬ-ЗАКЛИЧОК. ІДИ, ІДИ ДОЩИКУ

Мета: розширювати знання дітей про усну народну творчість; формувати вміння виділяти дійових осіб; учити читати діалог; ознайомити з піснями-закличками; розвивати образне мислення учнів; виховувати любов до національного надбання, шанобливе ставлення до історії свого краю.

II. АРТИКУЛЯЦІЙНА ХВИЛИНКА

Ець-ець-ець – подув сильний вітерець.

Ить-ить-ить – в небі синяя блакить.

Ае-ае-ае – осінню вже

повіває.

Лi-лі-лі – відлітають журавлі.

Ок-ок-ок – зібрались діти на урок.

Читання (хорове) декілька разів у різному темпі та з різною силою голосу пісеньки-забавлянки.

ОЙ ЧУК, ЧУК, ЧУК

Ой чук, чук, чук,

Наловив дід щук!

А бабуся пліточок –

Годувати діточок,

А бабуся карасиків –

Годувати Тарасиків,

А бабуся окунців –

Годувати молодців.

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

– Розкажіть підготовлені вдома пісеньки-забавлянки.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Слухання пісень-закличок

Сонечко, сонечко,

Засвіти,

засвіти!

Сонечко, сонечко,

Звесели, звесели!

Сонечко, сонечко,

Весну й літо запроси!

Жайворонки, жайвороночки!

Прилетіть до нас.

Принесіть нам літо тепле,

Віднесіть від нас зиму холодну.

Нам холодна зима надокучила,

Руки, ноги підморозила.

– До кого звертаються діти в цих пісеньках?

– З яким проханням?

– Це пісеньки-заклички. Сьогодні на уроці ми ознайомимося з такими пісеньками.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

– У прадавні часи люди вірили в те, що можна задобрити дощ, вітер, сонце. Закликали в піснях їх на гостину.

Заклички – це невеликі пісеньки, призначені для виспівування групою дітей. Іноді вони супроводжуються ігровими діями, що імітують процес селянської праці.

Усі явища і сили природи функціонують у закличці як живі істоти. Дитина сама контактує з ними: сонце просить про щедре літо; грім – не лякати худобу; дощ – поливати; обіцяє за справну роботу подарунок.

Незвичайні властивості явищ природи подано в закличці як перелік тієї благодаті, тих дарів, яких від них чекають і які вони дійсно несуть.

Закличка – це не просте звернення до природних стихій, а виражена в слові, ритмі, інтонації гама відчуттів – переживання, захоплення, ніжність. Емоції радості, довіри, переконаності в хорошому закладені в самій структурі вірша – у хвилеподібних повторах, у зміні картинок-прохань, у ритмі – жвавому, завзятому, у звучанні кожного рядка, кожного слова.

Усі явища природи мають закріплені за ними ласкаві імена – сонечко золоте, весна красна, червоне літечко.

Фізкультхвилинка

1) Гра “Рибки”. Самостійне читання закличок мовчки.

– До кого звертаються діти?

2) Словникова робота.

Полив’яний – укритий особливим склоподібним розчином.

Цебро – велика дерев’яна посудина у вигляді відра або зрізаної діжки. Дійниця – спеціальний посуд, у який доять молоко.

– Навіщо діти звертаються до дощу?

– Порівняйте дві пісеньки “Іди, іди, дощику”. Про що вони?

– Що в них спільного?

– Чому ці пісеньки можна назвати закличками?

– Знайдіть у пісеньках пестливі слова.

Дощику – … (борщику, горщику).

На вербі – … (комарі).

Нам – … (комарам).

Дубочку – … (садочку).

Ізнявся – … (захитався).

Розбився -… (полився).

Дійницею -… (пшеницею).

Вітер полився

Дуб розбився

Горщик ізнявся

Дощик захитався

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Чи сподобався вам сьогоднішній урок?

– Чого навчилися на уроці?

– Що нового дізналися?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Намалювати малюнок до пісеньок-закличок.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

СКРИНЬКА ПІСЕНЬ-ЗАКЛИЧОК. ІДИ, ІДИ ДОЩИКУ