Штрихи до розуміння постаті Осьмачки
Тодось Осьмачка – один з тих українських письменників, життя і творчість яких глибоко та всебічно не досліджена. Зазвучавши віршами на початку 20-х років, він почав друкуватися у 1922 (збірка “Круча”), після чого в довоєнні роки побачили світ ще декілька збірок автора: “Скитські вогні” (1925), “Клекіт” (1929), “Сучасникам” (1943), “Китиці часу” (1953), “Із-під світу” (1954).
Всього і було на життєвому шляху Тодося: невизнання літературною критикою перших творів, звинувачення у відході від сучасності, в оголенні дійсності,
М. Коцюбинський, аналізуючи “Зів’яле листя” І. Франка, писав про те, що якою б сильною людина не була, та в суспільні проблеми, які вона висвітлює, як в лавровий вінок, вплітається особисте. Так, це істина. Людина не може Жити сама по собі. Вона живе серед людей, і хоче цього чи не хоче, а людське життя поряд з нею.
У віршах першої збірки “Круча” молодий поет відроджував у поезії фольклорну основу, яку з неї витісняли поети революційного пафосу, що на конях з червоною стрічкою насаджували
Осьмачка пішов, як уже зрозуміло, дещо іншим шляхом і стає, на думку дослідників, своєрідним лідером антинеокласичного напрямку в українській літературі. Ось рядки з одного вірша:
Як загавкали ж лисиці У тумані вранці яром, То шуліка у криницю. Кинув серце твоє, мамо! На шляхах середохресних до стовпа я був прикутий, ти ж кривавила десь версти, вся обірвана, роззута, повертала груди рвані все на північ, а не в вирій і кричала у нестямі: “Верніть серце моє, звірі!” Критика не сприйняла позитивно творчість молодого поета Про нього писали, що він виявляє відворотну тенденцію, схиляється до імажиністів, його сільська ідеологія невиразна, недиференційована. “Але в Осьмачки сильна націоналістична свідомість і це затемнює його класове самовідчуття”. Отже. Осьмачка йде не в ногу.
Наступні збірки поета знову ж таки довели, що він не поділяє буреломного ентузіазму, поет пише в основному про село, про селянина і бачить тільки його животіння, а пізніше про ці вірші Юрій Лавріненко, літературознавець, висловить зовсім іншу думку: “Стиль його поезії вражає цілковитою оригінальністю і незалежністю. Це модернізм, але базований не на революційному розриві з попередниками, а навпаки,- він виходить із найглибших основ української поетичної традиції…”.
У поезії Осьмачки багато того, що граничить з прозаїзмом. Тут багато гримас і непоетичних реалій, протест проти виривання духовного коріння села: Іде конвой, і стогне камінь, Спиня трамваї голосні. Ідуть оточені селян Густими жалами заліз. Торби із хлібом за плечима, Обличчя чорні од ріллі, а ворони ведуть над ними круг сонця кола вогняні. По-різному молодь сприймала революційні події.
Якщо у Тичини, Чумака, Блакитного, Сосюри здебільшого епітети блакитні, світлі, то у Осьмачки тільки чорні та сірі. Його голос звучить на регістрах болю, обурення й гніву. Тих, хто проголошував соціалізм, він називає армією трубадурів, котра бадьорою скоромовкою рапортує про успіхи колективізації:
А працю ту, що виросла із поту
Твого гарячого в жнива,
Що сипалося зерном через гору
У кіш дубовий до млина –
Забрали в тебе ми не так, як таті,
Але розбоєм в білий день,
Коли кипіло сонце на загаті
І гукав півень до гостей. Поет з гнівом засуджує кремлівських можновладців: “Нехай у лапах вашої гордині в безодню тріпає земля, на бій із вами виступить однині душа знеможена моя”. Після цих виступів ім’я Осьмачки обросло такими ярликами, як “класовий ворог”, “бандит”,” контрреволюціонер”.
Тодось Осьмачка писав не тільки вірші. Він, добре володіючи англійською мовою, якою цікавився ще в шкільні роки, переклав з англійської мови на українську “Макбет” Шекспіра, мав намір перекласти “Генріха V” і “Генріха VI”, написав поему “Поет”.
Поема має автобіографічну основу. На думку Юрія Шереха, цю поему можна було ще назвати “Бог”, “Любов” чи “Україна”. Бо все це для автора – різні вияви одного світотворчого начала. Тема України тут поставлена як тема космічна. Крім того, в цій поемі Осьмачка, проживаючи за межами Батьківщини, оцінює явище більшовизму в загальноісторичному контексті. Для нього це не випадкове зло “московського соціалізму”, а наступ машини, яка знищує основу життя – духовність, яка безжально розтоптує етноси і з сатанинським цинізмом плює в обличчя кожному індивідууму, одягаючи при тому кайдани.
У поемі – образ новітнього пекла, породженого більшовиками. Доведений до відчаю поет бачить Прометея, що вкрав вогонь і передав його людям, а люди кинули його в пекло. Тепер він шле прокляття не тільки людям, але й Всевишньому.
Останні роки життя Т. Осьмачка жив у Америці. Тривога, передчуття переслідували його. Він їздив по світу. Шукав невідомо чого й утікав невідомо від чого. Йому на кожному кроці ввижалися чекісти. Це й стало причиною тяжкого злому. Помер Т. Осьмачка в 1962 році в психіатричній клініці в США.
Схожі твори:
- Штрихи до розуміння постаті Тодося Осьмачки Тодось Осьмачка – один з тихнув українських письменників, життя й творчість яких глибоко та всебічно не досліджена. Зазвучавши віршами на качану 20-х років, він почав друкуватися в 1922 (збірка “Круча”), після чого в довоєнні роки побачили світ ще декілька збірок автора: “Скитські вогні” (1925), “Клекіт” (1929), “Сучасникам” (1943), “Китиці години”...
- Твір Шлях до вершин визнання (за біографією Тодося Осьмачки) Шлях до вершин визнання (за біографією Тодося Осьмачки) Через терни еміграції, душевний розпач, невисловлену любов до Батьківщини, торування власного поетичного шляху повернувся в Україну Тодось Осьмачка. Його творчість у 20-х роках XX століття зазвучала оригінально й несподівано переконливо. Збірки “Кручі”, “Скитські вогні”, “Клекіт” зустріли шалений опір пробільшовицької критики. Бо в...
- Оригінальність світосприймання Осьмачки (За повістю “Старший боярин”) Тодось Осьмачка – досить оригінальний письменник доби Розстріляного Відродження. Його дивовижна доля вражає сучасного читача. Блискуча літературна кар’єра… Арешти… Допити… Психічний злам… Божевілля… Еміграція… Поневіряння… Гнаний чорним демоном страху, Осьмачка не знав спокою ні вдень, ні вночі. На мою думку, цей нетиповий психічний стан автора сприяв створенню повісті “Старший боярин”....
- Поетичні світи Тодося Осьмачки Серед провідних митців епохи розстріляного відродження Тодось Осьмачка – один із найталановитіших і найоригінальніших. У центрі його поетичних інтересів – любов до українського народу, який попав у криваву заметіль тридцятих років. У душі митця поселилися біль і смертельний сум. Розпач, розлад, руйнування, загальне зубожіння селян – усе це ознаки життя...
- Поетичні світи Тодося Осьмачки ТОДОСЬ ОСЬМАЧКА Серед провідних митців епохи “розстріляного Відродження” Тодось Осьмачка – самий талановитий і оригінальний. У центрі його поетичних інтересів – любов до українського народу, який потрапив у криваву заметіль тридцятих років. У душі митця поселилися біль і смертельний сум. Розпач, розлад, руйнування, загальне зубожіння селян – усе це ознаки життя України...
- Біографія Тодося Осьмачки Феодосій Степанович Осьмачка народився 16 травня 1895 р. в с. Куцівці тодішнього Черкаського повіту Київської губернії в родині селянина. Після закінчення місцевої школи працював писарем, 1915 р. екстерном склав іспит при Київський 1-й гімназії на звання земського вчителя. 1916 р. Т. Осьмачка був мобілізований до армії, але захворів і невдовзі...
- Шлях до вершин визнання (за біографією Тодося Осьмачки) Через терни еміграції, душевний розпач, невисловлену любов до Батьківщини, торування власного поетичного шляху повернувся в Україну Тодось Осьмачка. Його творчість у 20-х роках XX століття зазвучала оригінально й несподівано переконливо. Збірки “Кручі”, “Скитські вогні”, “Клекіт” зустріли шалений опір пробільшовицької критики. Бо в поезіях струменіло критичне ставлення до соціалістичного режиму. Наприклад,...
- Поетичні обрії Тодося Осьмачки Постать Теодося Осьмачки – одна із найоригінальніших і найталановитіших серед українських митців епохи Розстріляного Відродження. В основі його поезій – любов до рідного народу, який потрапив у криваву круговерть 30-х років. Зубожіння селян, розлад, руйнування, людський розпач викликають у душі митця сум і біль, які потім виллються в чудову сумну...
- Образ поета як символ нескореності, духовної незламності всієї нації (за поезією Є. Маланюка “Пам’яті Тодося Осьмачки”) Більшу частину свого життя Євген Маланюк прожив на чужині, але він, у силу своїх можливостей, спостерігав за життям українського народу, за розвитком його культури, а особливо літератури. Поета цікавило все, що відбувалося в українській літературі, і про все він мав власну думку. Євген Маланюк добре знав творчість видатних українських письменників....
- Біографія Осьмачки Тодося Тодось Осьмачка свою особисту трагедію виводив із драматичної долі України й беззастережно пов’язував свої муки й страждання із фатальною залежністю митця від історичної долі його народу. У першій книжці поезій “Круча”, яка з’явилася друком 1922р., молодий поет здобувається окремими віршами, хоча їх було у збірочці всього десять, на розкуте, підсилене...
- “Блукав, мов тінь, поет забутий” (життя і творчість Тодося Осьмачки) “У всякого своя доля, свій шлях широкий”, – сказав Великий Кобзар. Ці мудрі слова особливо часто згадуються, коли знайомишся із життєвим і творчим шляхом Тодося Осьмачки. У церковній книзі села Кунцівка, що на Київщині, записано: “16 травня 1895 року з’явився на світ Божий другий син Осьмачків Феодосій”. У побуті хлопчика...
- Повість Тодося Осьмачки “Старший боярин” Тодось Осьмачка заявив про себе як поет-символіст у бурхливу пору розвитку української-літератури початку XX ст. “З усієї групи поетів, причетних до символізму, чи не найцікавіший либонь наймолодший з них Тодооій Осьмачка” (С. Єфремов). Особливо яскраво засвідчили це перші збірки поезій Осьмачки “Круча”, “Скитські вогні”, “Клекіт”. Проте його поетичну творчість не...
- Тодось Осьмачка: життя і творчість Тодось Осьмачка народився 3 травня 1895 р. у с Куцівка на Черкащині. Перші вірші Осьмачки народжуються рано – ще в дитинстві, в атмосфері сільської природи, народних переказів, легенд, казок. У період плідного для української літератури і мистецтва 1917 – 1922 pp. формується світогляд Т. Осьмачки. 1922 р. з’явилася перша книга...
- Жага й талант поетичного визнання (штрихи до портрета І. Драча) Поет, якого ще недавно зачисляли до молодих, здобуває сьогодні світове ім’я. В чому секрет цієї слави? По-перше, в тому, що Іван Драч порушує й поетично осмислює такі теми, проблеми, які бентежать кожну трудову людину планети; по-друге, він так уміє сказати про своє, власне, особисте, що воно стає власним, особистим для...
- Жага й талант поетичного визнання (штрихи до портрета Івана Драча) Поет, якого ще недавно зачисляли до молодих, здобуває сьогодні світове ім’я. В чому секрет цієї слави? По-перше, в тому, що Іван Драч порушує й поетично осмислює такі Теми, проблеми, які бентежать кожну трудову людину планети; по-друге, він так уміє сказати про своє, власне, особисте, що воно стає власним, особистим для...
- Розкажіть про українську перекладацьку школу (традиції, постаті, здобутки) Багато українських письменників проявили себе як талановиті перекладачі шедеврів світової літератури. Наприклда, драматург Михайло Старицький, перекладач трагедії Шекспіра “Гамлет”, поезій німця Гейне та британця Байрона, а також російських авторів – Пушкіна, Лєрмонтова. Український письменник та поліглот Пантелеймон Куліш переклав з англійської багато творів Шекспіра, поезій Байрона, з німецької – поезій...
- ШТРИХИ ДО ІСТОРИКО-ЛІТЕРАТУРНОГО ПОРТРЕТА – З ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХХ ст З ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХХ ст. ШТРИХИ ДО ІСТОРИКО-ЛІТЕРАТУРНОГО ПОРТРЕТА Життя коротке, мистецтво вічне. Гіппократ Вже почалось, мабуть, майбутнє. Оце, либонь, вже почалось… Л. Костенко Література другої половини XX ст. відчула вплив двох тонно завершених світових воєн. Півсвіту лежало в руїнах, кількість людських жертв вимірялася мільйонами. Людство не могло оговтатися...
- Оригінальність світосприймання Тодося Осмачки (за повістю “Старший боярин”) Тодось Осьмачка – досить оригінальний письменник доби Розстріляного Відродження. Його дивовижна доля вражає сучасного читача. Блискуча літературна кар’єра… Арешти… Допити… Психічний злам… Божевілля… Еміграція… Поневіряння… Гнаний чорним демоном страху, Осьмачка не знав спокою ні вдень, ні вночі. На мою думку, цей нетиповий психічний стан автора сприяв створенню повісті “Старший боярин”....
- Гончар Олесь Терентійович Штрихи до портрета Остапа Вишні Усього один раз довелося мені бути з ним на полюванні десь на полях Переяславщини – поїхали “на зайця”… Грудень був, холод, похмурий день, мерзла рілля під ногами та гостра поземка. Цілий день ходили в тих полях, так і не побачивши зайця, цілий день маячила десь далеко на ріллі зсутулена і...
- ШТРИХИ ДО ІСТОРИКО-ЛІТЕРАТУРНОГО ПОРТРЕТА З ЛІТЕРАТУРИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТ. ШТРИХИ ДО ІСТОРИКО-ЛІТЕРАТУРНОГО ПОРТРЕТА Я нал усім, що зроблено, ставлю “nihil”…1 В. Махновський Хай буду класик, а не футурист. Співець рибалок, меду й Навзікаї2, Але в житті і я свій, може, хист (Коли він є) по вітру не розмаю. М. Рильський В історії світової...