Що об’єднує творчість Гете і Шіллера?

У важкі для Гете роки творчої кризи зав’язалася і зміцніла дружба його з Шіллером. Шиллер був молодшим Гете на десять років і шанував в ньому старшого з досвіду. Співдружність їх, однак, не перетворилося в підпорядкування молодшого поета старшому,, це була співдружність рівних. Шиллер у цей час вже був відомим поетом “драматургом. Ще в 80-і роки автор “Розбійників” і “Підступності і любові”, найбільш повно висловивши дух “бурі і натиску”, став одним з вождів цього руху. Юнацькі драми його кипіли гнівом проти тиранів, закликали

до захисту прав людини. Його поезія славила силу духу, кликала до подвигу, до братерства людей.

Обніміться, мільйони!

У поцілунку злийся, світло! нісся по світу світлий заклик оди “До радості”. Згодом гімн радості надихнув Бетховена: знаменитий хор у фіналі Дев’ятої симфонії був створений на слова оди Шіллера. Шиллер привітав французьку революцію. Конвент нагородив письменника-тираноборців званням почесного громадянина республіки, але Шиллер недовго спрямовував погляди до Конвенту. Якобінська диктатура страшила німецького поета. Жорстокість реальної боротьби суперечила його прекраснодушним

ідеалам, і Шиллер відсахнувся від революційної Франції. Автор “Розбійників” відмовився від бунтівних поривів і став шукати інших шляхів виправлення світу і людини, заглибившись у нетрі німецької метафізики, у філософію Канта. Не знаходячи в навколишньому світі гармонії життя і мистецтва, Шиллер слідом за Кантом намагався підняти мистецтво над життям. У пошуках вищих форм просвітляючий, непорушною краси він звернувся до античності, прагнучи поєднувати античні форми з духом сучасності. Але про це мріяв і Гете. Загальні пошуки, загальна любов до античності і визнання великий активної ролі мистецтва зблизили двох геніїв німецької літератури.

“… Справжнім щастям для мене було те, що я мав Шіллера, – говорив Гете згодом.- Хоча наші натури і були абсолютно різні, але все-таки ми прагнули одного й того ж, і це створювало між нами настільки тісний зв’язок, що в сутності жоден з нас не міг би жити без іншого “. Шиллер бідував і, щоб заробити на життя, почав читати лекції в Ієнський університеті, що знаходився під спостереженням Гете. З 1794 р. Співдружність двох поетів стає все більш тісним. Вони спільно видають журнал, діляться задумами і планами, щодня переписуються. Шиллер раз у раз гостює в веймарський будинку Гете, а потім і зовсім переїжджає в Веймар, і вони зустрічаються і розмовляють кожен день. Блакитні очі Шіллера горять, на щоках гарячковий рум’янець Худий, вузькогрудого, він нервово крокує по кімнаті і, різко жестикулюючи, викладає задум нової драми або читає вірші. Гете вміє слухати і Vмеет давати плідні поради. Він пропонує Шиллеру теми балад, допомагає йому в пошуках матеріалу для драм. Але і Шиллер не залишається в боргу перед старшим другом. Він надихає Гете, спонукає його до відновлення старих задумів, до роботи над новими творами. Гете пише в ці роки “Учнівські роки Вільгельма Мейстера” – роман про виховання особистості, про німецький юнакові, який шукає своє місце в житті. Герой його, як і сам автор, хоче вирватися з бюргерського болота. У світі мистецтва намагається знайти Вільгельм бажану свободу, він стає актором. Але це ілюзія-думати, ніби актори вільні люди, Вільгельм скоро переконується в цьому. Пошуки його тривають. Другу частину цього роману – “Роки мандрів Вільгельма Мейстера” – Гете написав тільки через тридцять років. Герой так і не вийшов на дійсні простори, але все ж знайшов своє місце в житті. Всьому іншому Вільгельм Мейстер віддав перевагу практичну діяльність, хай скромну, але приносить користь людям. Він став лікарем. Закінчивши в 1796 р. першу частину роману, Гете приймається за створення епічної поеми “Герман і Доротея”. Мирне достаток старовинного 8216бюргерського гнізда, щасливу любов юнака і дівчини, “дітей природи”, Гете протиставляє вітрам революції, увірвалися разом із французькими військами в тиша німецького глушини. Звеличуючи тихомирне сільське тиша, надаючи їй епічні обриси, оспівуючи її в античних гекзаметрах, автор “Германа і Доротеї” вставав на захист “німецького убозтва”, яке він сам зневажав. Але поема закінчена, і автор виривається з маленького світу Германа і Доротеї у світ вічних шукань і тривог. У 1797 р. Гете повертається до роботи над “Фаустом”. Нова епоха дає нові масштаби пошуків його героя. Шиллер квапить свого друга. І все ж робота рухається повільно. Перша частина трагедії була завершена лише в 1806 р., через рік після смерті Шіллера. Другу частину “Фауста” Гете задумав і почав писати, працюючи над першою, але завершення її відсунулося на чверть століття. Занадто грандіозна була філософська завдання, поставлене письменником. І Шиллера вже не було поруч, і старість насувалася, але Гете не втрачав надії привести у виконання свій задум. Може бути, історичний досвід нового, XІX ст. допоможе йому у пошуках істини?


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)

Що об’єднує творчість Гете і Шіллера?