Розповідайте про стилістичні фігури мовлення бессоюзии й многосоюзии
Особливі синтаксичні побудови словосполучення, речення або групи
Речень у тексті називаються стилістичними фігурами мовлення. Серед них
Виділяють бессоюзие й многосоюзие.
Бессоюзие полягає в навмисному пропуску сполучних сполучників між
Членами речення або між простими реченнями в складі складного
Відсутність сполучників надає висловленню динамічність, стрімкість,
Дозволяє однією фразою передати насиченість картин. Наприклад, А. З.
Пушкін, описуючи поїздку Ларіних на “ярмарок наречених”, малює читачеві
Калейдоскоп
Мандрівників:
Миготять повз будку, баби,
Хлопчиська, крамниці, ліхтарі,
Палаци, сади, монастирі,
Бухарці, сани, городи,
Купці, лачужки, мужики,
Бульвари, вежі, козаки,
Аптеки, магазини моди,
Балкони, леви на воротах…
Малюючи картину Полтавського бою, А. С. Пушкін також використає безсполучникові
Конструкції, що передають стрімкість що відбувається:
Швед, росіянин – коле, рубає, ріже,
Бій барабанний, кличі, скрегіт,
Грім гармат, тупіт, ржанье, стогін…
Безсполучникове з’єднання однорідних
Незакінченості, невичерпаності ряду, що перераховує, а часом
Підкреслює логічну неоднорідність понять, що з’єднують: Усюди під
Ледачим вітром крила, що вертяться, млинів. Мизи, хутірці, будиночки із крутими
Черепичними покрівлями, із гніздами лелек, ряди. невисоких верб уздовж канав (А.
Н. Толстой); Це все перед будинком; а подивилися б, що в нього в саду! Чого
Там немає! Зливи, вишні, огородина всяка, соняшники, огірки, дині,
Стручья, навіть гумно й кузня (Н. В. Гоголь). Такі конструкції характерні
Для спокійного оповідального мовлення
Многосоюзие полягає в навмисному використанні того самого
Сполучника, щоб виділити (логічно й интонационно) члени, що з’єднують ними,
Речення й підсилити виразність мовлення. Повторювані сполучники, по-перше,
Підкреслюють незакінченість ряду, а по-друге, виражають значення посилення:
Вона й бояти^-те його, і не сміла плакати, і прощалася з ним, і любувалася
Їм як востаннє (И. С. Тургенєв); Ох! Літо червоне! Любив би. я
Тебе, коли б не спека, так пил, так комарі, так мухи… (А. С. Пушкін); Перед
Очами ходив океан, і колихався, і гримів, і. блискав, і вгасав, і
Світився, і йшов кудись у нескінченність (В. Г. Короленко)
У вірші “Дорожні скарги” А. С. Пушкін використає цю фігуру:
Иль чуму мене підчепить,
Иль мороз окостенит,
Иль мені в чоло шлагбаум вліпить
Неспритний інвалід
Конструкції із многосоюзием частіше зустрічаються в емоційному мовленні. От,
Наприклад, як використає многосоюзие й бессоюзие И. Житель півночі в
Вірші “Моя Росія”:
Моя безбожна Росія,
Священна моя країна!
Її рівнини снігові,
Її цигани кочові, –
Ах, їм чи радість не дана?
Її пориви вогневі,
Її мрії передові,
Її письменники живі,
Постигшие її до дна!
Її розбійники святі,
Її польоти блакитні,
И наше сонце й місяць!
И ці землі неземні,
И ці бунти відважні,
И вся їх, вся їхня глибина!
И солов’ї її нічні,
И ночі пламно-ледяние,
И браги древні, хмільні,
И кубки, повні винячи!
И трійки степовий-степову-степове-степова-скажено^-степові,
И ці спиці писані,
И ці збруї золоті,
И крильчатие підпряжні,
Їх ший лебедяча крутість!
И наші баби избяние,
И сарафани їх кольорові,
И голосу дівиць грудні,
Такі росіяни, рідні,
И молоді, як весна,
И розливні, як хвиля,
И пісні, пісні розривні,
Якими наші груди повні,
И вся вона, і вся вона –
Моя повзуча Росія
Схожі твори:
- Розвиток зв’язного мовлення. Характеристика Попелюшки з однойменної казки Ш. Перро за простим планом УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС I семестр ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА (17 годин) УРОК № 18 Тема. Розвиток зв’язного мовлення. Характеристика Попелюшки з однойменної казки Ш. Перро за простим планом Мета: допомогти учням глибше зрозуміти характер героїні та його значення для розкриття головної думки твору; розвивати писемне мовлення учнів, образне та...
- Стилістичні особливості твору “Перевтілення” Слід звернути увагу і на стиль новели Кафки. “Ясность его речи, точная и строгая интонация разительно контрастируют с кошмарным содержанием рассказа, – відзначав В. Набоков. – Его резкое, чернобелое письмо не украшено никакими поэтическими метафорами. Прозрачность его языка подчеркивает сумрачное богатство его фантазии. Контрасти единство, стиль и содержание, манера и...
- Твір на тему “Культура мовлення” Мовлення – це один з найважливіших засобів спілкування. По тому, як людина розмовляє, одразу складається враження про неї. Мовлення людини – це наче її візитна картка, завдяки їй ми легко розуміємо, хто перед нами – дитина чи дорослий, людина з вищою освітою чи безробітний волоцюга, людина чемна чи груба. І...
- Доречність мовлення Доречність мовлення це така організація язикових засобів, що найбільше підходить для ситуації висловлення, відповідає завданням і цілям спілкування, сприяє встановленню контакту між мовцем (пишучим) і слухаючої (читаючим). Мовлення це зв’язне ціле, і кожне слово в ній, будь-яка конструкція повинні бути цілеспрямовані, стилістично доречні. “Кожний з ораторів, відзначав В. Т. Бєлінський,...
- “Культура мовлення – показник людської вихованості” Напевно кожен з нас любить спілкуватися виключно з добре вихованими людьми. Саме в такій компанії людина відчуває себе найкомфортніше, готова розслабитися і спілкуватися без будь-яких застережень чи обмежень. Але що конкретно мається на увазі під вихованістю? Як відрізнити добре виховану людину від погано вихованої, щоб при цьому не втратити час...
- Поєднання реального з уявним, стилістичні прийоми творення химерного світу в повісті В. Дрозда “Ирій” УРОК 61 Тема. Поєднання реального з уявним, стилістичні прийоми творення химерного світу в повісті В. Дрозда “Ирій”. Мета: удосконалювати вміння визначати ознаки “химерної прози”, проводити спостереження над художнім текстом; розвивати навички визначення художніх засобів та їхньої ролі у повісті; виховувати почуття гумору, прагнення до самовиховання. Обладнання: відеозапис пісні “Світлиця” у...
- Як я розвиваю своє мовлення Правильно розмовляти українською мовою досить складно. Інколи чуєш з телеекранів так званий суржик, яким залюбки користуються деякі з наших політиків, і гірко стає. Ці люди досягли високого становища в суспільстві, але вивчити державну мову чомусь не захотіли. Мова – річ жива й мінлива. Тому потрібно повсякчасно вдосконалювати своє мовлення, не...
- Урок розвитку мовлення. “Спілкування з Вольтером” Урок зарубіжної літератури 9 клас УРОК № 17 Тема. Урок розвитку мовлення. “Спілкування з Вольтером” Мета: розвивати усне та писемне зв’язне мовлення, творчі здібності, критичне мислення. Тип уроку: Розвиток зв’язного мовлення. Лише праця позбавляє нас від трьох великих зол-нудьги, пороку і злиднів. Вольтер ХІД УРОКУ І. Актуалізація знань 1. Перевірка...
- Правильність мовлення Неправильність мовлення вживання слів веде за собою помилки в області думки й потім у практиці життя. Дм. Писарєв. Вимога правильності мовлення ставиться не тільки до лексики воно поширюється й на граматику, словотвір, вимову, наголос, а в письмовому мовленні на орфографію й пунктуацію, Дотримання норми головна умова культури мовлення. Нормою називаються...
- Чистота мовлення Ми збережемо тебе російське мовлення, велике російське слово. Ганна Ахматова Тургенєв назвав російську мову “великим, могутнім, правдивим і вільним”. Але Мова це струнка система засобів спілкування; наведена в динаміку, вона стає мовленням, а мовлення піддається різноманітним впливам, зокрема збіднінню, засміченню. Засмічують наше мовлення різні “бур’яни”. Це можуть бути й діалектні...
- Сила ораторського мовлення, по Цицерону Цікаво філософське міркування Цицерона про моральність і красномовство: “Щирий оратор повинен досліджувати, переслухати, перечитати, обговорити, розібрати, испробовать усе, що зустрічається людині в житті, тому що в ній обертається оратор, і вона служить йому матеріалом. Тому що красномовство є один з вищих проявів моральної сили людини; і хоча всі прояви моральної...
- Основні критерії правильного мовлення Значення культури мовлення в житті суспільства важко переоцінити. У наш час ми не можемо залишатися байдужими до погрози збідніння російської мови, втрати їм образності, емоційності, благозвучності. На розум мені прийшли такі слова И. С. Тургенєва: “Ти один мені підтримка й опора, об велику, могутню, правдиву й вільну російську мову”. Але...
- Наскільки важливою є культура мовлення? У сучасному житті, не відстаючи від темпу технічного прогресу, відбуваються і культурні, і морально-етичні зміни у суспільстві. Одночасно з цим змінюється і наша Мова. Проте яких би змін не зазнавало суспільство чи наука, є деякі аспекти життя, що не повинні зникати чи видозмінюватись. На мою думку, до таких речей слід...
- Революція або еволюція? Нове в методиці розвитку мовлення учнів Сучасна методика розвитку мовлення учнів як особлива область методики навчання російській мові перебуває на якісно новому етапі свого розвитку. По-перше, вона синтезує дані культурологии, філософії, логіки, дидактики, психології, фізіології, психолінгвістики, соціолінгвістики, етнолингвистики й інших наукових дисциплін, що вивчають мову, мовлення, мовну діяльність. Необхідність змін у змісті й технології методики розвитку...
- Розвиток зв’язного мовлення. Твір про природу УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС ІІ семестр ІЗ ДИТЯЧОЇ ЛІТЕРАТУРИ ХХ-ХХІ СТОЛІТТЯ (4 години) УРОК № 67 Тема. Розвиток зв’язного мовлення. Твір про природу Мета: викликати в учнів інтерес до читання книг про природу, до теми стосунків людини і природи; розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення, вміння викладати власні...
- Твір на тему “Наскільки важливої є культура мовлення?” У сучасному житті, не відстаючи від темпу технічного прогресу, відбуваються й культурні, і морально-етичні зміни в суспільстві. Одночасно із цим змінюється й наша мова. Проте яких би змін не випробовувало суспільство або наука, є деякі аспекти життя, які не повинні зникати або видозмінюватися. На мою думку, до них потрібно віднести...
- Урок розвитку мовлення. Образи “маленьких людей” у російській літературі першої половини XIX століття Урок зарубіжної літератури 9 клас УРОК № 66 Тема. Урок розвитку мовлення. Образи “маленьких людей” у російській літературі першої половини XIX століття Мета: розвивати усне та писемне мовлення учнів; повторити вивчене за темою “Життя та творчість М. Гоголя”; порівняти образи “маленьких людей”: Максима Максимовича та Акакія Акакійовича; формувати уміння вільно...
- Інформативна насиченість мовлення Ця книжка томів премногих тяжчай А. А. Фет. Усяке мовлення має певний зміст, тому що немає слів, позбавлених значення. Однак інформативна насиченість мовлення може бути різної: одні висловлення значні, інші ніякого інтересу не представляють. Змістовність мовлення залежить від багатьох умов, які спричиняють різноманіття форм подачі матеріалу. Багатослівність або мовна надмірність...
- Розвиток мовлення. Написання листа літературному герою. лист Дон Кіхоту УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 8 КЛАС II семестр ЗЛЕТ ЛЮДСЬКОГО ДУХУ В ЛІТЕРАТУРІ ДОБИ ВІДРОДЖЕННЯ УРОК № 56 Тема. Розвиток мовлення. Написання листа літературному герою. лист Дон Кіхоту Мета: вчити писати твір-лист до літературного героя; розвивати письмове зв’язне мовлення, творчі здібності. ХІД УРОКУ I. Мотивація навчальної діяльності Слово вчителя –...
- Жвавість, емоційність, виразність мовлення Дивуєшся коштовності нашої мови: що ні звук, те й подарунок; усе зернисто, крупно, як самі перли, і, право, інша назва ще драгоценней самої речі. Н. В. Гоголь. Учитеся говорити “своїми словами”… У чому секрет слів, які створюють атмосферу невимушеності, впливають на почуття співрозмовників, надають особливу виразність їхнього мовлення? І з...