Романтика пригод і подорожей у романі “Острів скарбів”
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 6 КЛАС
ІІ семестр
ЛЮДИНА В ЖИТТЄВИХ ВИПРОБУВАННЯХ
УРОК № 54
Тема. Романтика пригод і подорожей у романі “Острів скарбів”
Мета: зацікавити подіями роману, перевірити знання тексту; розвивати увагу, логічне мислення, уміння працювати в команді; виховувати повагу до сміливих мандрівників.
Обладнання: карта острова, картки із завданнями.
Тип уроку: урок-подорож.
Если думать не боишься
О прекрасной, беспредельной,
Неожиданной, бесценной,
Удивительной земле…
Р.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності
– Чи добре ви впоралися з домашнім завданням?
Чи уважно читали роман “Острів скарбів”?
Сьогодні ми це перевіримо під час уроку-подорожі. Але вирушити у подорож можна за однієї умови:
Если думать не боишься
О прекрасной, беспредельной,
Неожиданной, бесценной,
Удивительной земле,
На которой ты живёшь,-
Вот о чём тогда подумай:
Горы окружили чащу,
Чаща окружила тени,
Тени окружили пашню,
Где на чёрных и на белых
Клетках шашечной доски
Красная лежит коробка,
Перевязанная лентой,-
Вот бы
В той коробке круглый остров,
А на острове орешник,
А в орешнике орешек –
Расколи-ка скорлупу
И в орешке ты увидишь:
Горы окружила чаща,
Чащу окружили тени,
Тени окружила пашня,
Где на чёрных и на белых
Клетках шашечной доски
Та же самая коробка,
Перевязанная лентой,-
Не развязывай её!
А развяжешь эту ленту, –
Вмиг окажешься в коробке,
Попадёшь на круглый остров
И очутишься в орешке.
И тебя окружат горы,
И тебя окружит чаща…
(Роберт Грейвс)
Тож, якщо ви не боїтесь далеких, незвіданих земель, вирушаємо в путь. Поділ на команди.
ІІ. Літературна гра
1. Знайди “четверте зайве”
– Ж. Верн, Д. Дефо, Ж. де Лафонтен, Р. Л. Стівенсон. (Письменники – автори пригодницьких творів)
– “Жага до життя”, “Пригоди Тома Сойера”, “Острів скарбів”, “Хамелеон”. (Пригодницькі твори)
– Джим Хокінс, Робінзон Крузо, Джон Сільвер, Бен Ган. (Герої роману “Острів скарбів”)
– Том Сойєр, Дік Сенд, П’ятниця, Джим Хокінс. (Головні герої пригодницьких книг)
2. Словник моряка
З’єднайте лініями слова та їх лексичні значення.
3. “Вірю – не вірю”
Відрізнити правильні твердження від хибних.
? 1) Таверна батьків Джима називалась “Веселий Роджер”.
+ 2) Чорну мітку Біллі Бонсу приніс сліпий пірат на ім’я П’ю.
+ 3) Доктор Лівсі врятував Біллі Бонса за допомогою кровопускання.
? 4) Сквайр Трелоні мав великий досвід у доборі команди корабля.
+ 5) Джим поплив на острів скарбів одразу, разом з піратами.
+ 6) Компас у вигляді скелета – вигадка капітана Флінта.
? 7) “Мертві не тікають”,- говорили пірати.
? 8) Щоб дістатися “Іспаньоли”, Джим узяв човен піратів.
4. “Хто найкраще знає карту?”
Нанести на “контурну карту” острова всі назви і позначки, щоб знайти скарби (див. рис. далі). Хто швидше і точніше це зробить, той перемагає в цьому конкурсі.
5. “Як це все було насправді?”
Розташувати цитати в хронологічному порядку.
1) “Ми зупинилися в тому самому місці, де на карті було намальовано якоря. Третя частина милі віддаляла нас від головного острова і третина милі – від острова Скелета”. (№ 4)
2) “Бандити, шукаючи мене й матір, зірвали зі стіни навіть годинника. І, хоча вони нічого не забрали з собою, окрім мішка з грошима, який належав капітанові, і декількох срібних монет з нашої каси, я одразу зрозумів, що ми розорені”. (№ 3)
3) “Інша частина скарбів – срібло у зливках і зброя – все це лежить там, де його закопав покійний Флінт. І, на мою думку, хай собі лежить. Тепер мене нічим не заманиш на цей проклятий острів”. (№ 7)
4) “Ти нічого не роби, доки вони не пришлють мені чорну мітку або поки знову не побачиш Чорного Пса чи моряка з однієї ногою. Цього одноногого, Джиме, остерігайся найбільше”. (№ 2)
5) “”Між іншим,- продовжував я,- мені не подобається цей прапор, містере Хендс. Якщо ви не проти, я спущу його. Краще зовсім без прапора, ніж з таким”. Я побіг до мачти, смикнув за відповідну мотузку і, спустивши проклятого чорного прапора, викинув його за борт, у море”. (№ 6)
6) “Я пам’ятаю, немовби це було вчора, як, важко ступаючи, він доплентався до наших дверей, а його морську скриню везли за ним на тачці. Це був високий, сильний, гладкий чоловік з темним обличчям”. (№ 1)
7) “Я приходив сюди і зрідка молився, коли я гадав, що зараз неділя. Це не зовсім схоже на каплицю, та все ж якось урочистіше. Правда, я був один, без капелана, без Біблії”. (№ 5)
6. “Що було в скрині?”
На картках записані назви предметів. Треба вибрати тільки потрібні картки та дописати ті предмети, які були в скрині й яких немає на картках.
Ніж, ложка, трубка – зайві слова.
Тютюн, компаси, плащ – треба додати.
7. “Літературні паралелі”
Порівняйте образи Бена Гана і Робінзона Крузо.
III. Підсумки гри
IV. Домашнє завдання
Підготувати розповідь про улюблених героїв роману “Острів скарбів”.